PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

PREGLED PRAVNE REGULATIVE - AŽURIRANO
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
web-5-od-poreza-na-qgzf NN 54/2004

• 3. Predlagatelj u bitnom ističe da su osporenom odredbom pravne i fizičke osobe, koje moraju obračunavati porez prema izdanim računima, u neravnopravnom položaju prema pravnim i fizičkim osobama koje (temeljem stavka 3. istog članka) obračunavaju porez prema primljenim (naplaćenim) naknadama. Stoga, osporenu odredbu smatra nesuglasnom s odredbom članka 49. stavka 2. Ustava, prema kojoj država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu. Predlagatelj, nadalje, ističe da u situaciji kad pojedine pravne i fizičke osobe ne uspiju naplatiti svoja potraživanja uslijed objektivnih okolnosti (npr. stečaja dužnika), doslovna primjene osporene odredbe dodatno »kažnjava« porezne obveznike i u suprotnosti je s osnovnim načelom porezne politike da se porez plaća na dobit, a ne na ostvareni gubitak.


Stranica 2004-04-54-1233 NN 54/2004

• Slijedom iznijetog, predlaže pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i ukidanjem odredbe članka 17. stavka 1. ZPDV.


Internet NN 54/2004

• 4. Na temelju članka 25. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst), zatraženo je i dobiveno očitovanje Ministarstva financija Republike Hrvatske o prijedlogu.


Internet stranice NN 54/2004

• 5. ZPDV dio je poreznog sustava Republike Hrvatske, koji se, sukladno ustavnoj odrednici iz članka 51. stavka 2. Ustava, temelji na načelima jednakosti i pravednosti. Prema ovim načelima, porezne obveze moraju biti utvrđene i raspoređene na sve porezne obveznike na način da budu razmjerne mogućnostima poreznih obveznika te da na odgovarajući način odražavaju njihovu sposobnost plaćanja poreza. Stoga se zakonom pred kojim su svi jednaki (članak 14. stavak 2. Ustava) utvrđuju vrste poreza, njihova visina, način obračunavanja i plaćanja, porezni obveznici te druga pitanja važna za pravilnu primjenu poreznih propisa i ostvarivanje poreznog sustava u cjelini.


Internet stranice NN 54/2004
• Pri uređivanju poreznog sustava, zakonodavac je ovlašten urediti način i postupak plaćanja poreza na dodanu vrijednost.

Internet stranice NN 54/2004
• 6. Porez na dodanu vrijednost obračunava se i plaća prema odredbama ZPDV (članak 1. stavak 1. tog Zakona). To je oblik poreza na promet kojim se oporezuje krajnja potrošnja dobara i usluga, a ubiranje tog poreza odvija se u svim fazama proizvodno-prometnog ciklusa na način da poduzetnici – porezni obveznici na izlazne isporuke dobara i usluga zaračunavaju porez od kojeg odbijaju vrijednost poreza na svoje ulazne isporuke. Porezni obveznik plaća razliku između izlaznog i ulaznog poreza u obračunskom razdoblju.

Internet stranice NN 54/2004 • Odredbama članka 17. ZPDV propisana su dva načina utvrđivanja i plaćanja porezne obveze. Prvi način je prema izdanim računima (fakturiranoj realizaciji) za isporučena dobra i obavljene usluge u obračunskom razdoblju (stavak 1.). Na taj način porez utvrđuju i plaćaju obveznici poreza na dobit. Od tako obračunatog poreza, porezni obveznici odbijaju iznos pretporeza, tj. poreza sadržanog u računima primljenim od dobavljača ili poreza plaćenog pri uvozu (bez obzira jesu li platili račun dobavljaču).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Informacije NN 54/2004 • Slijedom iznijetog, valja zaključiti da se navedena dva načina utvrđivanja i plaćanja porezne obveze, propisana odredbama članka 17. stavaka 1. i 3. ZPDV, odnose na različite kategorije poreznih obveznika.
Poslovne stranice NN 54/2004 • 7. U odnosu na tvrdnju predlagatelja da je osporena odredba nesuglasna s odredbom članka 51. stavka 1. Ustava (svatko je dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu sa svojim gospodarskim mogućnostima) jer »kažnjava« porezne obveznike koji u
Pregledi NN 54/2004 • ZPDV oporezuje se krajnja potrošnja, što znači da porezni teret snosi krajnji potrošač. Osoba koja je prema ZPDV utvrđena poreznim obveznikom (pravna ili fizička osoba koja obavlja isporuke dobara i usluga) samo je posrednik koji prikuplja porez od krajnjeg potrošača te ga prosljeđuje u državni proračun.
Glasnik NN 54/2004 • Prema odredbi članka 8. stavka 3. ZPDV, ako se porezna osnovica naknadno promijeni (između ostalog i zbog nemogućnosti naplate), tada poduzetnik, koji je isporučio dobro ili obavio uslugu, može ispraviti (smanjiti) iznos poreza na način propisan tom odredbom. U slučaju da se potraživanje ne može naplatiti ili se naplati u iznosu manjem od ugovorenog, porezni obveznik (suprotno tvrdnji predlagatelja) ne duguje državi porez, uz uvjet da je primatelj isporuke ispravio odbitak pretporeza.
Novo NN 54/2004 • 8. Osvrćući se na predlagateljevu tvrdnju da osporena odredba nije suglasna s odredbom članka 51. stavka 2. Ustava, kojom je propisano da se porezni sustav temelji na načelima jednakosti i pravednosti, Ustavni sud napominje da ta ustavna načela obuhvaćaju zahtjev da se porez plaća prema ekonomskoj snazi poreznih obveznika, što znači da subjekti s većom ekonomskom snagom moraju platiti više, dok subjekti jednake ekonomske snage plaćaju jednaki iznos poreza.
Poslovi NN 54/2004 • 9. S obzirom na navedeno, temeljem članka 43. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, riješeno je kao u točki I. izreke.
Poticaji NN 54/2004 • 10. Objava rješenja (točka II. izreke) temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR: Broj 59/07, Broj 31/90, Broj 111/03, Broj 39/04, Broj 41/08, Broj 123/05


LINK - POSLOVNI SAVJETI, PRAVNA POMOĆ, IDEJE ZA NOVI POSAO Pregled