PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
PREGLED PRAVNE REGULATIVE - AŽURIRANO
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 34/2002 • U djelovanju vlasti u prvom redu to znači djelotvornije sankcioniranje korupcije, ali i općenito višu razinu političke odgovornosti. Djelovanje pravne države, shvaćeno kao vladavina prava, pretpostavka je da progon korupcije ne postane progon ljudi zbog njihovih političkih pogrešaka. Poštovanje ljudskih prava, osobito prava na informaciju, privatnost i slobodu izražavanja, bitno je za sprječavanje korupcije. Povećanje učinkovitosti pravosudnog sustava preduvjet je zaštite ljudskih i drugih prava i pretpostavka suzbijanja korupcije.
NN 34/2002 • Često se spominje da je glavna prepreka suzbijanju korupcije u Republici Hrvatskoj njezina ukorijenjenost u lošoj tradiciji ili pak defektima socijalističkog sustava. Iako ima argumenata za takvu tvrdnju – u navikama ljudi javni položaj povezuje se s povlasticama, država se doživljava kao izvor straha i neizvjesnosti, solidarnost se miješa s obvezama, postoji klijentelizam u radu, osjećaj da prava presežu pred obvezama i sl. – ne treba ih uzimati u obzir prema njihovoj formalnoj točnosti, već u smislu mobilizacije u borbi protiv korupcije. Interpretacija prema kojoj je korupcija naslijeđeni fenomen ne smije voditi zaključku da se onda protiv nje ne treba boriti ili da uklanjanjem ostataka prošlosti korupcija nestaje. Relativizacija korupcije, njezino opravdavanje radi nužnosti da se zaobiđu birokratski zastoji sustava ili pak tumačenje da je riječ o trajnom obilježju ljudske prirode ima također inhibicijski učinak i nije samo netočno već i štetno. Glavne su žrtve korupcije siromašniji društveni slojevi te relativizacija i opravdanje da je neizbježna pogađa baš njih.
NN 34/2002 • Strategija borbe protiv korupcije podrazumijeva prepoznavanje zla korupcije, utvrđivanje planova i aktivnosti borbe, zakonske izmjene te mobiliziranje svih raspoloživih društvenih i političkih aktera. Uloga glavnih čimbenika političke vlasti u tome je presudna.
NN 34/2002 • Policijski i kazneni progon ne daju rezultate ako ne slijedi i društvena akcija odgajanja, mijenjanja političke i organizacijske kulture. Apeli na savjesnost i etiku ne daju učinak ako ne slijedi ozbiljna i temeljita reorganizacija i zakonodavna promjena. Policijska i pravosudna akcija nije učinkovita bez javne podrške. Javne podrške pak nema bez slobodnog i aktivnog tiska. Strategija zbog toga podrazumijeva istodobnu upotrebu različitih mjera i aktivnosti, podjednako intenzivnu upotrebu apela savjesti, znanja o posljedicama, zakonskih i organizacijskih mjera te strožeg i učinkovitog kažnjavanja. Podrška javnosti, ne samo prema istraživanjima javnog mnijenja, izražava se u jasnoj podršci mjerama. Ali naličje takve podrške još je uvijek prisutna nužnost da se oskudna društvena sredstva i usluge dobiju korupcijom. Potražnja za korupcijom smanjuje se sustavnim mjerama, a podrška javnosti mora se pozorno usmjeriti prema odbijanju korištenja korupcijom, prijavljivanjem slučajeva i osobnom nastojanju da se korupcija spriječi. Odlučna mjera pridobivanja i poticanja javnosti jest sloboda izražavanja koja se ne smije podvrgnuti nepotrebnim ograničenjima i prijetnjama.
NN 34/2002 • Za suzbijanje korupcije potrebno je poduzeti kompleksne mjere. U tome identificiramo osam prioriteta. Ne navodimo ih prema važnosti – jer važan je svaki od njih. Presudno je pak da djeluju usklađeno i simultano. Svaku od navedenih mjera valja detaljnije razraditi pa predložiti zakonske, organizacijske i druge mjere za njihovo postizanje. Osnovno shvaćanje da institucije sprječavanja i borbe protiv korupcije nisu učinkovite, da ekonomska situacija potiče rizike korupcije i osobne izazove, da tradicija i moral nisu dovoljni, a nužni su uvjet borbe protiv korupcije, da civilno društvo (bez obzira na broj NVO) i slobodni mediji nisu dovoljno jaki i ne mogu odgovorno nositi teret borbe protiv korupcije zapravo znači da je protiv korupcije najbolji lijek ekonomski razvoj, politička demokratizacija, izgradnja institucija i modernog društva. Borba protiv korupcije zapravo predstavlja uključivanje saznanja o riziku i opasnostima korupcije u programe reformi. Takav stav, premda točan, nije dovoljan da se mjere suzbijanja korupcije doista provedu.
NN 34/2002 • Premda se suzbijanje korupcije ne može izvesti samim mjerama progona i kažnjavanja, ocjena je da je sustav otkrivanja, prosuđivanja i kažnjavanja jedan od ključnih elemenata ne samo progona korupcije već i stabilizacije pravnog sustava općenito. Mjere reforme poduzimaju se i paralelno ovom planu, no ovdje naglašavamo ponešto specifične ciljeve i zadatke.
NN 34/2002 • Općeniti zadatak poboljšanja uvjeta pravosuđa obuhvaća zadatke stabilizacije pravosudnog sustava. Legitimitet pravosuđa te povjerenje građana u pravičnost i učinkovitost pravosuđa pretpostavka je urednoga pravnog poretka, dakle i suzbijanja korupcije. Premda je korupcija u pravosuđu incidentalna – ni pravosuđe nije drukčije od društva u kojem djeluje – i premda se s razlogom može pretpostaviti da su moralne kvalitete sudaca kao profesije izuzetne i visoke, ne može se ne primijetiti i vrlo slab učinak.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 34/2002 • Permanentno obrazovanje, osobito ono koje se tiče razumijevanja i mogućnosti kaznenog progona korupcije, valja povezati s djelovanjem na profesionalnu samosvijest i etiku sudaca. Naglasak na edukaciji nije slučajan, jer iako nedovoljno znanje nije razlog korupciji, viša razina svijesti o njezinoj opasnosti i štetnosti nužan je preduvjet učinkovitijeg rada.
NN 34/2002 • Usvojeni etički kodeksi kvalitetna su podloga za stvaranje profesionalnih kriterija, no zacijelo treba raditi i na kontroli primjene takvih normi. U prvom redu to je unutarnji i samostalni zahtjev prema profesiji, udrugama sudaca i državnih odvjetnika, ali i zahtjev javnosti za odgovornim društvenim ponašanjem. Držeći se načela da ponajprije struka daje odgovor o tome uslijed čega praksa primjene kaznenog zakonodavstva ne daje očekivani učinak, izbjegavajući svaki pritisak na sud, treba ocijeniti postižu li se ciljevi koje je u suzbijanju korupcije postavio zakonodavac.
NN 34/2002 • Nositelj zadatka: Ministarstvo pravosuđa, uprave i lokalne samouprave
NN 34/2002 • Osnovano je posebno specijalizirano tijelo za kazneni progon slučajeva korupcije, edukaciju te preventivno djelovanje na planu suzbijanja korupcije (listopad 2001. godine usvojen Zakon o uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta-USKOK). To je mjera koju su poduzele i druge države. U prilog osnivanju takvog tijela ne govore samo opća iskustva i preporuke već i potreba za selektivnim i stručnim usmjerenjem na progon korupcije na višim razinama, osobito one kojom se utječe na ključne gospodarske odluke i zakonodavstvo te zlorabi visok položaj i utjecaj. Postojanje visokog stupnja podrške javnosti osnivanju tog tijela obvezuje i na njegovo edukativno i preventivno djelovanje, uravnoteženu kaznenu politiku progona, potrebu stručnosti i ograničenog opsega takvog tijela, izbjegavanje nepotrebnog paralelizma i sl.
NN 34/2002 • Javnost traži otvaranje posebnih linija za dojavu korupcije, što je osim u okvirima Ministarstva unutarnjih poslova moguće uvesti i u drugim tijelima središnje državne uprave ali i u tijelima područne (regionalne) i lokalne samouprave.
NN 34/2002 • a) Specijalizacija policije, pri čemu je važan zadatak ustroj posebnog odjela za suzbijanje gospodarskog kriminala i korupcije. Specijalizacija je potrebna i zbog novih i specifičnih mjera suzbijanja organiziranog kriminala (gotovo bez iznimke povezanog s korupcijom, osobito političkom korupcijom).
NN 34/2002 • b) Uvježbavanje ključnih skupina za borbu u svim dijelovima policijskih struktura, što je mjera prevencije pojavi unutarnje »policijske korupcije«, ali i važna mjera standardizacije postupanja u svim službama.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR:
Broj 53/08, Broj 83/08,
Broj 14/06, Broj 40/09,
Broj 2/90, Broj 5/09
LINK - INFORMACIJE ZA PODUZETNIKE, POSLOVNE INFORMACIJE, PONUDA