PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NOVI BRZI PREGLED ZAKONSKE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 43/2007 • Predlagatelj Slavko Brođanac ističe da »ovakvom zakonskom regulativom, na jedan način, temeljem spola propisuju se teži uvjeti za stjecanje ovog prava muškarcima – životna dob, a ujedno ženama se uskraćuje pravo da rade jednako dugo kao i muškarci ako im to odgovara. Ako se pravo na mirovinu stječe temeljem rada i uplate doprinosa po istoj stopi, neovisno o spolu, ostala prava iz rada ne ovise o spolu. A osim toga statistički gledano žene u prosjeku žive nekoliko godina duže od muškaraca, nema razloga samo temeljem spola propisivati i različite uvjete«.
NN 43/2007 • Konačno, nesuglasnost s Ustavom članka 78. stavka 2. predlagatelj nalazi u sljedećem: »Članak 78. stavak 2. Zakona o suprotnosti je sa ustavnim jamstvima jednakosti svih pred zakonom i ravnopravnosti spolova, gdje su propisani drugačiji uvjeti, 65 god. muškarac i 55 god. žena jer ako muškarac i žena ostvaruju pravo na prijevremenu starosnu mirovinu pod uvjetom da imaju isti broj godina, istu dužinu radnog staža i istu osnovicu za izračun mirovine, muškarac će imati 20,4% manju mirovinu«.
NN 43/2007 • 8. ZOMO propisuje različitu starosnu dob za ostvarivanje istovjetnih prava ovisno o spolu adresata u sljedećim slučajevima:
NN 43/2007 • – različita starosna dob za odlazak u starosnu mirovinu za muškarce, odnosno za žene (članak 30. ZOMO-a),
NN 43/2007 • – različita starosna dob za stjecanje prava na obiteljsku mirovinu za majku, odnosno oca umrlog osiguranika (članak 66. ZOMO-a).
NN 43/2007 • – različita starosna dob za primjenu polaznog faktora za određivanje prijevremene starosne mirovine za muškarce, odnosno za žene (članak 78. stavak 2. ZOMO-a).
NN 43/2007 • Posebnost problema izvire iz činjenice što se za ostvarivanje istovjetnih prava propisuje različita starosna dob samo zbog toga što su adresati tih prava različitog spola.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NN 43/2007 • Ustavni sud je u odluci, broj: U-I-764/2004, U-I-2578/2004, U-I-2670/2004, U-I-3006/2004 i U-I-1452/2005 od 21. ožujka 2007. (»Narodne novine«, broj 34/07.), izrazio pravno stajalište da članak 14. Ustava ne zabranjuje zakonodavcu da prava i obveze pojedinih istovrsnih ili sličnih skupina uređuje različito, ako se time ispravljaju postojeće nejednakosti među tim skupinama ili za to postoje drugi opravdani, na Ustavu utemeljeni razlozi. Različito uređenje prava i obveza, međutim, smatrat će se diskriminirajućim ako propisano razlikovanje nema objektivnog i razumnog opravdanja, odnosno ako se time ne ostvaruje legitimni cilj ili ako ne postoji razmjernost između propisane zakonske mjere i cilja koji se nastoji postići.
NN 43/2007 • U istoj je odluci Ustavni sud utvrdio da je zakonodavac slobodan procijeniti opravdava li različitost i u kojoj mjeri, u inače sličnim situacijama, različito uređenje prava i obveza, pri čemu opseg njegovih ovlasti ovisi o predmetu zakonskog uređenja i s njim povezanim činjenicama i okolnostima. U pravilu bi morali postojati vrlo jaki ustavnopravno prihvatljivi razlozi da bi Ustavni sud ocijenio suglasnim s Ustavom različitost zakonskog uređenja koje se temelji isključivo na razlici u osobinama navedenim u članku 14. stavku 1. Ustava.
NN 43/2007 • Ustavni sud upućuje na istovjetna stajališta Europskog suda za ljudska prava, izražena u točkama 34. do 36. presude Stec protiv Ujedinjenog Kraljevstva, koju je 12. travnja 2006. donijelo Veliko vijeće po zahtjevima više podnositelja (broj: 65731/01 i 65900/01), u kojoj se Europski sud za ljudska prava bavio zabranom diskriminacije po spolu u sustavu mirovinskog osiguranja Velike Britanije (u daljnjem tekstu: presuda Stec).
NN 43/2007 • Stoga je Ustavni sud ukinuo osporene članke 30., 31., 66. i 78. stavak 2. ZOMO-a zbog njihove nesuglasnosti s člancima 3. i 14. Ustava.
NN 43/2007 • 10. Uvažavajući složenost problema vezanih uz izjednačavanje starosne dobi muškaraca i žena u sustavu mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om, nesporno je da provedba potrebnih mjera zahtijeva duže vremensko razdoblje.
NN 43/2007 • Slijedom navedenog, u točkama 11. i 12. obrazloženja ove odluke prikazuju se pravna stajališta i stanje nacionalnih zakonodavstava u pitanju starosne dobi za stjecanje prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu u državama članicama Vijeća Europe i Europske unije, dok se točka 13. obrazloženja ove odluke odnosi na stanje u tom pitanju u Republici Hrvatskoj.
NN 43/2007 • 11. U točki 8. obrazloženja ove odluke već je napomenuto da je u presudi Stec Europski sud za ljudska prava između ostaloga ispitivao i povrede članka 14. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst, 9/99. – ispravak, 14/02., 1/06.; u daljnjem tekstu: Konvencija), vezane uz pravno pravilo prema kojem muškarci, odnosno žene u Velikoj Britaniji stječu pravo na starosnu mirovinu navršavanjem različitih godina života.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA
IZBOR:
Broj 74/02, Broj 159/98,
Broj 48/96, Broj 68/93,
Broj 194/03, Broj 12/90
LINK - SERVIS SA POSLOVNIM INFORMACIJAMA, PROGRAMIMA I USLUGAMA