PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NOVI BRZI PREGLED ZAKONSKE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 133/2007 • 3.1. Prema predlagateljevu mišljenju djelokrug poslova i ovlasti Hrvatskog sabora definirani su člankom 80. Ustava Republike Hrvatske, koja odredba niti u jednom od svojih podstavaka Hrvatskom saboru ne daje ovlaštenje da daje vjerodostojna tumačenja zakona niti se prema njegovu mišljenju »to ovlaštenje može presumirati »cijeđenjem« ustavnih odredbi«. Predlagatelj ističe da i »smještaj« osporenih odredbi u Poslovniku to onemogućuje, jer se nalaze u sklopu »odredbi o postupku donošenja akata Sabora«, te izvan poglavlja o postupku donošenja zakona. Stoga je, prema predlagateljevu mišljenju, »člankom 80. Ustava definirana radiografija Hrvatskog sabora bez mogućnosti da se ona proširi nekim propisnikom nižeg ranga, valja zaključiti da je svako širenje ovlasti Hrvatskog sabora njegovim Poslovnikom suprotno i nesuglasno odredbi članka 5. stavka 1. Ustava«.
NN 133/2007 • 3.3. U podnesenom prijedlogu predlagatelj nadalje ističe da su osporene odredbe Poslovnika suprotne odredbi članka 89. stavka 4. Ustava. Te navodi: »Naknadno »prisjećanje« zakonodavca što je »mislio« pod nekom nejasnom ili nedorečenom odredbom nerijetko potiče samovolju i pristranost te umjesto »prisjećanja i »vjerodostojnog tumačenja« zapravo znači iskrivljavanje, ovisno o trenutnoj političkoj volji, pogotovo ako to »tumačenje« daje Sabor u sazivu različitom od onoga koji je donio nejasnu odredbu koju se hoće »vjerodostojno protumačiti«.
NN 133/2007 • 3.4. Također ističe da »Premda »vjerodostojna tumačenja zakona« formalno nisu zakon, u praksi se ona uzimaju tako, kao dopuna zakona, pa se uz navođenje pojedinog zakona redovito navodi i broj »Narodnih novina« u kojima je dano vjerodostojno tumačenje«. Prema predlagateljevu mišljenju problem je i to što »vjerodostojna tumačenja« ne stupaju na snagu niti se primjenjuju tek od njihove objave ili s odgodnim rokom, nego uvijek povratno, a to ih čini nesuglasnim odredbi članka 89. stavka 4. Ustava.
NN 133/2007 • »Stoga«, prema njegovu mišljenju, »propisivanje o stupanju na snagu odredbi saborskog Poslovnika prije njihova objavljivanja predstavlja kršenje odredbi članka 89. stavaka 1., 3. i 4. Ustava«. Nadalje, podnositelj ističe da budući da su osporene završne odredbe Poslovnika i njegovih izmjena i dopuna o stupanju na snagu konzumirane, donošenje odluke kojim će se utvrditi da je u njima sadržan izraz »stupa na snagu danom donošenja, a »nije bio niti je suglasan s Ustavom Republike Hrvatske«.
NN 133/2007 • Rješenjem broj: U-II-1265/2000 od 28. rujna 2004. nije prihvaćen prijedlog za ocjenu suglasnosti osporenih odredaba Poslovnika s navedenim člancima Ustava.
NN 133/2007 • Prema članku 54. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02., 49/02. – pročišćeni tekst; u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), Ustavni sud može ocjenjivati suglasnost zakona s Ustavom i u slučaju kada je određeni zakon već ranije bio predmetom ustavnosudske ocjene.
NN 133/2007 • 5. Navod predlagatelja, prema kojem institut vjerodostojnog tumačenja zakona, propisan naprijed navedenim odredbama Poslovnika, nije utemeljen na Ustavu jer da on ni u jednom članku ne propisuje da je u djelokrugu Hrvatskog sabora donošenje akta o vjerodostojnom tumačenju zakona, ne može se prihvatiti, budući da je vjerodostojno tumačenje zakona sadržajno samo dio ostvarivanja zakonodavne vlasti Hrvatskog sabora. Članak 70. Ustava propisuje da je Hrvatski sabor, uz ostalo, i nositelj zakonodavne vlasti u Republici Hrvatskoj, što ustavnopravno podrazumijeva da, raspolažući cjelinom svih ovlasti koje čine po naravi zakonodavnu vlast, Sabor ima, u granicama Ustava, ovlast da sam u tom okviru određuje koje zakonodavne akte i u kojem obliku će donositi. Nedvojbeno je da je akt kojim se daje vjerodostojno tumačenje zakona, zakon u punom i pravom smislu te riječi (u ustavnopravnoj teoriji često se naziva interpretativni zakon). Prema tome, valja zaključiti da odredbe o vjerodostojnom tumačenju zakona u Poslovniku ne predstavljaju neustavno širenje nadležnosti Hrvatskog sabora.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NN 133/2007 • 7. Predlagatelj nalazi uporište za svoje stajalište o neustavnosti poslovničkog propisivanja instituta vjerodostojnog tumačenja zakona i u odredbi članka 89. stavaka 4. i 5. Ustava prema kojima zakoni ne mogu načelno imati povratno djelovanje, već takvo djelovanje, iz opravdanih razloga, mogu imati samo pojedine njihove odredbe.
NN 133/2007 • U pobijanju naprijed navedenog predlagateljevog stajališta valja poći od formalne činjenice da zakonski akti kojima se daje vjerodostojno tumačenje pojedinih zakonskih odredbi formalno stupaju na snagu objavom u »Narodnim novinama« i protekom vakacijskog roka (dakle da se, načelno govoreći, tako i primjenjuju). Sadržajno ovi akti nedvojbeno zauzimaju stajalište o tumačenju određene ili određenih zakonskih odredbi koje se odnosi na zakon koji tumače od trenutka kad je on stupio na snagu. No, zakonsko tumačenje koji čini sadržaj vjerodostojnog tumačenja zakona ne može se primijeniti na slučajeve koji su pravomoćno riješeni prije stupanja na snagu zakonskog akta o vjerodostojnom tumačenju zakona. Ono se može odnositi samo na slučajeve čije rješavanje je u tijeku, odnosno na slučajeve koji će biti rješavani nakon stupanja na snagu zakonskog akta o vjerodostojnom tumačenju zakona.
NN 133/2007 • Osim toga prema članku 89. stavku 5. Ustava pojedine zakonske odredbe iz posebno opravdanih razloga mogu imati povratno djelovanje, pa bi, čak i kad bi se prihvatila predlagateljeva tvrdnja o retroaktivnosti akta o vjerodostojnom tumačenju zakona, on u svim slučajevima, a to je u pravilu, kad se odnosi ne na čitav zakon već na pojedine njegove odredbe, ne bi bio nesuglasan Ustavu.
NN 133/2007 • U svezi s naprijed navedenim, Ustavni sud smatra da, sukladno njegovom normativnom sadržaju, institut vjerodostojnog tumačenja zakona, da bi bio u skladu s Ustavom, mora ostati u granicama zakonskog tumačenja (interpretativni zakon), odnosno zakonskog odgovora na pravnu dvojbu koje značenje dati određenoj ili određenim zakonskim odredbama. Aktom kojim se daje vjerodostojno tumačenje zakona ne smije se mijenjati niti sadržajno nadopunjavati odredbe zakona na koje se odnosi vjerodostojno tumačenje. U tom slučaju Sabor sukladno sadržaju zakonodavne vlasti kojom raspolaže mora donijeti, po Ustavom i Poslovnikom predviđenom postupku, zakon o izmjenama i dopunama zakona koji želi mijenjati ili dopuniti ili u cijelosti novi zakon.
NN 133/2007 • 8. Ustavni sud ističe da je dio prijedloga predlagatelja koji se odnosi na osporavanje ustavnosti odredbe članka 272. (stupanje na snagu) Poslovnika izdvojio u poseban ustavnosudski predmet. To stoga jer se navedeni dio prijedloga sadržajno ne odnosi na institut vjerodostojnog tumačenja već na načelno pitanje pravne prirode Poslovnika.
NN 133/2007 • 10. Odluka o objavi (točka II. izreke) temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog zakona.
NN 133/2007 • Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Davor Krapac, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj 14. studenoga 2007. godine, donio je
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR:
Broj 10/07, Broj 48/00,
Broj 141/08, Broj 47/04,
Broj 14/07, Broj 113/09
LINK - SERVIS SA POSLOVNIM INFORMACIJAMA, PROGRAMIMA I USLUGAMA