PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
PREGLED PRAVNE REGULATIVE - AŽURIRANO
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 14/2006 • Sukladno članku 9. stavku 1. točki b. Uredbe o vertikalnim sporazumima, ograničavanje područja na kojem kupac može prodavati proizvode iz sporazuma, ili ograničavanje prodaje ugovorenih proizvoda određenoj skupini potrošača predstavlja teško ograničenje tržišnog natjecanja. Na tako ugovorene obveze ne može se primjeniti skupno izuzeće, a isto tako, sukladno komparativnom pravu i praksi EU, takve obveze ne mogu se u pravilu niti pojedinačno izuzeti od primjene odredbi o zabranjenim sporazumima iz ZZTN. Međutim, u konkretnom slučaju, temeljem provedene ekonomske i pravne analize proizlazi da predmetni ugovor nije imao negativan učinak na tržišno natjecanje niti uz postojanje navedene ograničavajuće odredbe, jer je tržišni udjel poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. u padu, te postoji intenzivno tržišno natjecanje. Slijedom toga, navedenu odredbu potrebno je brisati kako bi se spriječila mogućnost da ista ubuduće negativno djeluje na tržišno natjecanje.
NN 14/2006 • Agencija je također izvršila uvid u Dodatak ugovora o ekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji i Dodatak ugovora o neekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji pri čemu je posebnu pažnju obratila odredbama koje se odnose na cijene i rabate. Naime, u pravu tržišnog natjecanja, odredbe ugovora koje uređuju cijene i rabate, vrlo često sadrže zabranjena ograničenja tržišnog natjecanja.
NN 14/2006 • Dobavljaču proizvoda, u konkretnom slučaju Piaggio Hrvatska d.o.o., je dozvoljeno preporučiti prodajnu cijenu ili odrediti maksimalnu prodajnu cijenu. Iz cijena skutera koje nude distributeri utvrđeno je da su one relativno jednake, s manjim odstupanjima, što bi značilo da tržišno natjecanje (barem u cjenovnom pogledu) među distributerima nije razvijeno. Najviša ili preporučena cijena može poslužiti kako polazna točka za distributere, što dovodi do više-manje jedinstvene primjene te razine cijene. Povećana transparentnost cijene i odgovornost za promjene cijene olakšava horizontalne tajne sporazume (koluzije) između proizvođača ili distributera posebice na više koncentriranim tržištima. Smanjenje intra-brand tržišnog natjecanja može, budući da dovodi do smanjenja pritiska na cijenu za određenu robu, kao posredni učinak imati smanjenje inter-brand tržišnog natjecanja.
NN 14/2006 • Ugovori koji su predmet ovog postupka ne dovode do ograničavanja odnosno uklanjanja intra ili inter brand tržišnog natjecanja na opisani način jer njima nije određena fiksna ili minimalna maloprodajna cijena koja bi bila rezultat izvršenog pritiska ili poticaja od bilo koje ugovorne strane, a naročito od dobavljača, već istu distributeri slobodno određuju u dogovoru s kupcem i time ostaje otvorena mogućnost tržišnog natjecanja s drugim cijenama odnosno zamjenskim proizvodima na tržištu, čime se ostvaruje i prednost za krajnje kupce. Navedeno proizlazi i iz samih postupka stranaka jer primjenom predmetnih ugovora nije došlo do znatnog podizanja cijena. Ujedno, odredbe ugovora pružaju definirane standarde za tehničku opremljenost ovlaštenih servisa, raspoloživu i dostupnu tehničku dokumentaciju, te stručno osposobljeno prodajno/servisno osoblje putem redovne servisne i prodajne obuke. Na tržištu postoji velik broj zaštitnih znakova skutera različitih cjenovnih i tehničkih karakteristika, pa kupac ima veliki izbor. Iz navedenog proizlazi da ugovor ne stvara zapreke inovacijama i razvoju novih proizvoda.
NN 14/2006 • Ovakav način obračuna rabata tromjesečno nije ograničavajući, jer je navedeni superrabat dostupan svim distributerima koji ostvare samo dio godišnjeg plana koji se utvrđuje isključivo i odvojeno za svako tromjesečno razdoblje u navedenim postocima (rabat nije selektivan prema distributerima). Budući da se navedeni godišnji plan kao osnovica za rabat utvrđuje tromjesečno, čak i da se poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. nalazi u vladajućem položaju na mjerodavnom tržištu, isti ne bi bio ograničavajući odnosno ne bi se smatrao ciljanim popustom ili popustom lojalnosti. Uzimajući u obzir i kratko razdoblje od godine dana na koje je ugovor sklopljen te činjenicu da je superrabat baziran na količini, a ne na vrijednosti, isti omogućava poticanje tržišnog natjecanja među distributerima. Ovo iz razloga jer je nesporno da je tržišni udjel poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. na mjerodavnom tržištu u padu, pa je izvjesno da će se njegovi distributeri truditi po povoljnijim uvjetima prodavati ugovorne proizvode krajnjim kupcima jer je za ostvarenje superrabata potrebno prodati veći broj komada skutera. Problem za tržišno natjecanje nastao bi kada bi bila riječ o superrabatu koji bi se davao na osnovu ostvarene vrijednosti prodaje, što u predmetnim ugovorima nije slučaj. Zbog svega navedenog, navedeni rabati neće biti ograničavajući, te se takva odredba može pojedinačno izuzeti.
NN 14/2006 • Izuzeća sporazuma od zabrane iz članka 9. ZZTN moguća su ukoliko sporazumi kumulativno ispunjavaju uvjete propisane člankom 10. ZZTN. Slijedom toga, sporazum mora kumulativno ispunjavati dva pozitivna i dva negativna kriterija. Pozitivni kriteriji: 1. sporazum mora pridonositi unaprjeđenju proizvodnje ili distribucije robe i/ili usluga, promicanju tehnološkog ili gospodarskog razvoja, 2. sporazum mora pružati potrošačima razmjernu korist. Negativni kriteriji: 1. sporazumom se ne mogu poduzetnicima nametati ograničenja koja nisu neophodna za postizanje navedenih ciljeva i 2. ne može se poduzetnicima omogućiti isključivanje znatnog dijela konkurencije s tržišta za robe i/ili usluge koje su predmetom sporazuma.
NN 14/2006 • Slijedom toga, Agencija je u provedenom postupku utvrđivala jesu li ispunjeni navedeni pozitivni i negativni kriteriji, te izvršila analizu ugovora i dodataka ugovora kako bi utvrdila sadrže li odredbe ugovora teška ograničenja tržišnog natjecanja u smislu članka 10. Uredbe o vertikalnim sporazumima.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NN 14/2006 • Iz sadržaja dostavljenih ugovora, te podneska poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. od 8. kolovoza 2005. proizlazi da predmetni ugovori s obzirom na tehničko-prodajne uvjete u distribuciji i servisiranju pružaju:
NN 14/2006 • – definirane standarde za tehničku opremljenost ovlaštenih servisa
NN 14/2006 • – raspoloživu i dostupnu tehničku dokumentaciju (pisanu i elektronsku)
NN 14/2006 • Sporazumi o distribuciji mogu potaknuti kvalitativne učinkovitosti i to primjerice, specijalizirani distributeri mogu pružati usluge koje su bolje prilagođene potrebama kupca ili osigurati bržu dostavu i bolju kvalitetu kroz cijeli distribucijski lanac. Navedene prednosti koje proizlaze iz ugovora koji su predmet ovog postupka kao što su poboljšana usluga distribucije proizvoda kroz definirane standarde za tehničku opremljenost ovlaštenih servisa, raspoloživa i dostupna tehnička dokumentacija, stručno osposobljeno prodajno/servisno osoblje putem redovne servisne i prodajne obuke predstavljaju kvalitativne učinkovitosti.
NN 14/2006 • Iz navedenog proizlazi da su učinci odredbi ugovora o ekskluzivnoj i neekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o., bolja distribucija proizvoda i kvalitetnija usluga te navedeni ugovori time ulaze u kategoriju ugovora o selektivnoj distribuciji i ugovora o isključivoj kupnji koji imaju za učinak napredak u distribuciji proizvoda i ujedno ispunjavaju prvi kriterij pojedinačnog izuzeća.
NN 14/2006 • Naime, u podnesku od 8. kolovoza 2005. podnositelj zahtjeva navodi kako se razmjerna korist koju predmetni ugovori pružaju potrošačima sastoji u sljedećem:
NN 14/2006 • – ugovorom su definirane sve obveze ovlaštenog prodavatelja prema krajnjem potrošaču (kupcu) kao što su primjerice uvjeti i načini pružanja usluga, jamstvena prava;
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR:
Broj 44/94, Broj 150/05,
Broj 5/06, Broj 80/07,
Broj 135/08, Broj 86/08
LINK - PONUDA ZA HRVATSKE PODUZETNIKE, SERVISNE INFORMACIJE