PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

PREGLED PRAVNE REGULATIVE - AŽURIRANO
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
zg-zahvacanje-i-skupljanje-vode-mauz NN 132/2005

• Mjerodavno tržište opskrbe vodom kućanstava putem vodovodne mreže i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda kućanstava karakterizira niz specifičnosti zbog kojih je poduzetnik koji obavlja navedene djelatnosti na tom tržištu tzv. «prirodni monopolist», a riječ je o sljedećem:


Stranica 2005-11-132-2452 NN 132/2005

• Ekskluzivno pravo na proizvodnju i eksploataciju dodjeljuje ili centralna država ili jedinice lokalne vlasti na način da se dodjeljuju koncesije na izvore vode kao resursa. Razlog dodjeljivanja ekskluzivnog prava samo jednom poduzetniku je u činjenici da se na taj način želi postići efikasnija proizvodnja i smanjenje troškova, te niže cijene za potrošače.


Internet NN 132/2005

• Jedno od obilježja djelatnosti opskrbe vodom je da je riječ o kapitalno intenzivnom sektoru. Ovaj karakter djelatnosti očituje se kroz vrlo visok udjel stalne ili fiksne imovine koji proizlazi iz vertikalnih analiza financijskih izvještaja poduzetnika koji djeluju u ovoj djelatnosti. Opisani visoki udjel posljedica je potrebe ulaganja u vodovode, postrojenja za pročišćavanje sakupljenih voda, kanalizacijske sustave i sl. Kako je prije spomenuto u tehničkom opisu sustava, vrlo često u tu imovinu ulaze i postrojenja za pročišćavanja otpadnih voda koja također predstavljaju fiksnu imovinu. Sva ta imovina koja iziskuje vrlo velika ulaganja ima vrlo dug vijek uporabe. Ona čini fiksnu imovinu poduzetnika, najznačajniju stavku u aktivi poduzetnika. Opisani visoki troškovi koji nastaju ulaganjem u spomenutu imovinu predstavljaju vrlo visoke fiksne troškove u strukturi troškova. Ujedno oni čine i visoke troškove »istupa s tržišta«. Ti troškovi nastaju i prije nego što sustav počne generirati prihode iz poslovanja. Promatrajući troškovnu stranu, može se zaključiti da kod poduzetnika koji djeluju u djelatnosti opskrbe vodom varijabilni troškovi predstavljaju znatno manji udio u ukupnim troškovima.


Internet stranice NN 132/2005

• Distribucija vode u smislu transporta vode kao proizvoda putem vodovoda vrlo je skup proces i iziskuje vrlo visoke troškove. I to je jedan od razloga zašto sustavi opskrbe vodom i njihova tržišta imaju lokalni karakter, a sustavi vodovoda su obično izgrađeni na lokalnoj razini. To nije samo slučaj kod poduzetnika Ponikve d.o.o. čija je specifičnost da djeluje na otoku već je to situacija koja je općenito prisutna na ovom tržištu.


Internet stranice NN 132/2005
• Postotni iznos transportnih troškova u ukupnim troškovima za udaljenost 100 km 5%2,5%50%

Internet stranice NN 132/2005
• Izvor: Ofwat, UK od WRC and Ecologic, 2002.; Napomena: cijene u UK L

Internet stranice NN 132/2005 • U tablici 1. prikazan je usporedni prikaz troškova. Podaci iz tablice korišteni su u svim relevantnim studijama Europske komisije i OECD-a i predstavljaju benchmark prilikom usporedbe troškova distribucije vode i ostalih navedenih proizvoda. Na temelju podataka iz tablice možemo zaključiti da je cijena prijenosa vode putem vodovoda na velike udaljenosti izuzetno visoka u odnosu na samu cijenu proizvoda. Cijena vode može se povećati za 50 posto na udaljenosti od 100 kilometara u odnosu na cijenu izračunatu na bazi izvora. Za razliku od vode, to povećanje za istu udaljenost iznosi 5 posto kod prijenosa električne energije, a 2,5 posto kod prijenosa plina. Ti podaci potvrđuju tezu o specifičnosti tržišta opskrbe vodom koja je postavljena u analizi.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE Pregled
Informacije NN 132/2005 • Bez obzira na razlike između pojedinih lokalnih područja u kvaliteti izvora vodom, općenito se kod upravljanja vodom kao resursom polazi od pretpostavke da je voda oskudni resurs i kao takvu je treba tretirati zakonodavac, ali i oni koji njome upravljaju. Važnost se polaže na održivo gospodarenje vodnim bogatstvima. Tako se i u direktivi WFD kao jedan od osnovnih ciljeva iste navodi cit. »promoviranje održive uporabe vode koja se treba bazirati na dugoročnoj zaštiti raspoloživih vodnih resursa«.
Poslovne stranice NN 132/2005 • S obzirom na sve navedene značajke sektora opskrbe vodom, a posebno na one koji se očituju u vrlo visokim troškovima ulaska na tržište i visokim troškovima istupa s tržišta, na tržištu opskrbe vorbe vodom uob prevladava prirodni monopol za zemljopisno područje u kojem distributer vode ima izgrađenu vodovodnu mrežu putem koje opskrbljuje krajnje potrošače.
Pregledi NN 132/2005 • Poduzetnik Ponikve d.o.o. djeluje u svim fazama opskrbe vodom koje su vertikalno integrirane: od početne faze zahvaćanja vode, skupljanja vode, pročišćavanja vode i na kraju distribucije pročišćene vode stanovništvu i gospodarskim subjektima na području otoka Krka. Poduzetnik Ponikve d.o.o. također obavlja djelatnost odvodnje otpadnih voda. Kanalizacijska mreža znatno je manja u odnosu na vodovodnu mrežu i obuhvaća određena spomenuta naselja na otoku Krku.
Glasnik NN 132/2005 • Ispravno i poželjno određivanje tarifa odnosno cijene usluge opskrbe vodom kućanstva putem vodovodne mreže obuhvaća, s jedne strane, troškovne komponente u svezi s obavljanjem djelatnosti opskrbe vodom i s druge strane, komponentu prihoda kojima se ti troškovi podmiruju od strane potrošača. Ova druga komponenta predstavlja odnos prema potrošačima i izražena je kroz naknade koje potrošači podmiruju za određeni iznos potrošnje vode.
Novo NN 132/2005 • U predmetnoj djelatnosti opskrbe vodom isključivo se primjenjuje načelo određivanja cijene temeljene na troškovima i ono se u daljnjem tekstu objašnjava. Kod tog koncepta se korištenjem mikroekonomske analize nastoje odrediti troškovi kako ukupni, tako i komponente fiksnih i varijabilnih troškova. Na temelju njih se, a u skladu s načelima određivanja tarifa koristi takav tarifni sustav koji optimalno odražava specifičnosti pojedinog vodoopskrbnog sustava i poduzetnika koji tim sustavom upravlja. Prihodi koje poduzetnik iz takvog tarifnog sustava ostvaruje moraju biti takvi da pokrivaju pune troškove opskrbe vodom, bez ostvarivanja dodatnog profita za poduzetnika.
Poslovi NN 132/2005 • Slika 2. Grafički prikaz određivanja točke pokrića pomoću funkcije troškova i prihoda
Poticaji NN 132/2005 • Razumijevanje ovog grafikona bitno je zbog temeljnog pristupa Europske komisije o punom pokrivanju troškova opskrbe vodom, a navedeno je istaknuto i u direktivi WFD. U svrhu objašnjenja grafikona bitno je naglasiti da se određivanje cijene za određeni proizvod korištenjem pristupa baziranog na troškovima promatra na način da se za određenu količinu prodaje koja se planira označene slovom Q’ postavi jedinična cijena proizvoda u vrijednosti čiji će umnožak s količinom prodaje označene slovima p×Q dosegnuti vrijednost označenu slovom P’ kod koje će se funkcija ukupnih prihoda i ukupnih troškova sjeći i kod koje se postiže točka pokrića označena slovima TP.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR: Broj 84/02, Broj 94/06, Broj 83/07, Broj 132/04, Broj 127/05, Broj 5/09


LINK - NOVA PONUDA KORISNIH ALATA ZA POBOLJŠANJE POSLOVANJA Pregled