PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 12/1999 • Isporučitelj se obvezuje da će tijekom vremena primjene ovog Ugovora s Proizvođačem ostvariti neto godišnji promet u iznosu od (točno se navodi svota) kn.
NN 12/1999 • Za slučaj postupanja suprotno odredbama članka 5., članka 6. stavak 3. i članka 10. ovog Ugovora, odnosno ukoliko se tijekom vremena primjene ovog Ugovora utvrdi suprotno, Isporučitelj je dužan Proizvođaču isplatiti ugovornu kaznu u visini iznosa utvrđenog u članku 7. ovog Ugovora. (Napomena: u iznosu cijelog neto godišnjeg prometa).
NN 12/1999 • d) Ugovori koji po svom sadržaju odgovaraju ugovorima o isključivoj kupnji, neovisno nazivu koji nose moraju se u roku od 30 dana od dana sklapanja podnijeti na ocjenu Agenciji, sukladno članku 11. stavku 1. i članku 12. ZZTN. Naime, isključivost koju takvi ugovori u sebi nose nije uvijek zabranjena, već se o svakom takvom ugovoru mora odlučiti je li u suprotnosti s odredbama ZZTN ili nije, a kao osnovni pokazatelj koji služi pri ocjeni Agencije su opći uvjeti tržišta na kojima takvi ugovori proizvode pravni učinak, te ocjena o omjeru prednosti koje ti ugovori donose (primjerice: unapređenju kakvoće robe i pružanja usluga, poboljšanja opskrbe tržišta, skraćivanje tijekova distribucije robe, te pogodnosti snižavanja cijena) u odnosu na ograničenja koja iz njih proizlaze.
NN 12/1999 • Slijedom navedenog je i poduzetnik Marin Getaldić d.d. dopisom koji je dostavljen Agenciji 19. listopada 1998. izričito naveo da se 103 Ugovora o poslovnoj suradnji, koje je sklopio s optičarima širom Hrvatske treba smatrati ugovorima o isključivoj kupnji i kao takvi da se trebaju i ocjenjivati.
NN 12/1999 • e) Prema obrađenoj statističkoj dokumentaciji dostavljenoj od stranaka, Zavoda za ispitivanje kvalitete robe d.d. iz Zagreba (u daljnjem tekstu: ZIK), HZZO-a, te dokumentaciji dobivenoj po službenoj dužnosti od ostalih proizvođača i uvoznika korekcijski
NN 12/1999 • Pored navedenog, promatran je i udio poduzetnika u ukupnom prihodu proizvođača i uvoznika korekcijskih leća za naočale, pod uvjetom da i uvoznici posjeduju certifikat ZIK-a o kvaliteti, te tada udio poduzetnika Marina Getaldića d.d. u ukupnom prihodu iznosi 49,7%.
NN 12/1999 • f) Agencija je nadalje utvrdila da je tržište na kojem djeluje poduzetnik Marin Getaldić d.d. cjelokupno područje Republike Hrvatske sukladno članku 19. stavku 1. ZZTN. Prema vrsti robe koju nudi spomenuti poduzetnik, mjerodavno tržište određuje se sukladno članku 19. stavku 2. ZZTN kao tržište korekcijskih leća za naočale čiju cijenu osiguranicima nadoknađuje HZZO.
NN 12/1999 • Udio poduzetnika Marina Getaldića d.d. u ukupnom prihodu ostvarenom po osnovi participacije HZZO-a u odnosu na tako ostvareni ukupni prihod ostalih domaćih proizvođača korekcijskih leća za naočale je 68,4%. U ukupnom prihodu ostvarenom od participacije HZZO-a domaćih proizvođača i uvoznika korekcijskih leća za naočale koji posjeduju odgovarajuće certifikate o kvaliteti izdane od ZIK-a udio poduzetnika Marina Getaldića d.d. iznosi 61,0%.
NN 12/1999 • Prema iznijetom, nesporan je i vladajući položaj poduzetnika Marina Getaldića d.d. sukladno članku 15. stavku 2. i članku 16. ZZTN.
NN 12/1999 • Tržišna snaga i nadmoćan položaj poduzetnika Marina Getaldića d.d. u odnosu na svoje takmace na tržištu ne proizlazi samo iz njegove financijske snage, već osobito iz njegove sposobnosti uklanjanja takmaca na tržištu ili dijelu tržišta usmjeravanjem na druge poduzetnike i stvaranjem prepreka drugim poduzetnicima da pristupe na to tržište sukladno članku 18. stavku 1. točka 6. ZZTN.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 12/1999 • Sklapajući spomenute Ugovore o poslovnoj suradnji sa 103 optičara s cijelog područja Republike Hrvatske koji u sebi sadržavaju spomenute odredbe karakteristične za ugovore o isključivoj kupnji, poduzetnik Marin Getaldić d.d. je zlouporabio svoj vladajući položaj sukladno članku 20., točke 2., 8. i 9. ZZTN.
NN 12/1999 • Naime, od ukupno 235 optičara koji su podnijeli ponudu za sklapanje ugovora o isporuci očnih pomagala s HZZO-om, a temeljem poziva HZZO-a od 13. kolovoza 1998., poduzetnik Marin Getaldić d.d. je sklopio spomenute Ugovore o poslovnoj suradnji koji sadrže spomenute odredbe karakteristične za ugovore o isključivoj kupnji sa 103 optičara ili izraženo postotkom s 44%. Točan udio koji po svojoj vrijednosti otpada na te ugovore iz stavke koju HZZO vodi pod nazivom novčani rashodi za ortopedska i druga pomagala nije moguće točno utvrditi, zato što su tu obuhvaćeni novčani rashodi za sva ortopedska pomagala predviđena Pravilnikom.
NN 12/1999 • Ipak, ako se u razmatranje uzme procjena HZZO-a, a na temelju prosječnog broja isporučenih naočala i njihove prosječne cijene, tada bi vrijednost spomenutih Ugovora na ime prometa korekcijskih leća za naočale koje je sklopio poduzetnik Marin Getaldić d.d. s optičarima u odnosu na tu procijenjenu svotu iznosila oko 25 do 30%. Navedeno potvrđuje i poduzetnik Marin Getaldić d.d. dopisom od 29. rujna 1998. Međutim, ovdje treba istaknuti da se radi o procjeni u odnosu na sredstva koja je HZZO isplatio za cjelokupno pomagalo (naočale), a ne samo na ime korekcijskih leća za naočale.
NN 12/1999 • Ocjenjujući nadalje sadržaj ugovornih odredbi spomenutih Ugovora o poslovnoj suradnji utvrđeno je da Marin Getaldić d.d. ne nudi drugoj ugovornoj strani (optičarima) niti jednu dodatnu pogodnost sukladno članku 10. ZZTN temeljem koje bi optičari imali interesa za sklapanje ugovora s ograničavajućim odredbama isključive kupnje. Naime, i ostala četiri proizvođača korekcijskih leća za naočale proizvode robu iste kvalitete, mogu osigurati redovitu isporuku, a cijene su kod nekih proizvođača i niže od poduzetnika Marina Getaldića d.d.
NN 12/1999 • Također, u ovom slučaju nije moguće primijeniti niti izuzeće predviđeno člankom 9. ZZTN, jer sam poduzetnik Marin Getaldić d.d. ostvaruje više od 50% prometa korekcijskih leća za naočale na mjerodavnom tržištu.
NN 12/1999 • Smisao ugovora o isključivoj kupnji u komparativnoj europskoj praksi je upravo u ugovaranju određenih ograničavajućih odredbi, ali s ciljem dobivanja određenih pogodnosti, kako na strani ugovornih strana, tako i na strani potrošača. To ovim ugovorima nije postignuto.
NN 12/1999 • Naime, potrošači bi u tom slučaju bili ograničeni u slobodnom izboru korekcijskih leća za naočale, s obzirom da je oko 44% optičara u R. H. vezano ugovorima s poduzetnikom Marinom Getaldićem d.d. o isključivoj nabavi korekcijskih leća za naočale. S druge strane takvi ugovori rezultiraju izravnim nastankom štetnog utjecaja na poduzetnike - optičare, jer ne mogu nabavljati korekcijske leće za naočale od proizvođača po vlastitom izboru, a već sklopljene ugovore s drugim proizvođačima moraju raskinuti. Zauzvrat ne nudi im se, primjerice uobičajeni povoljniji uvjeti kupnje, pomoć u promoviranju - reklami, tehnička i financijska potpora za razvoj kvalitete distribucije tih proizvoda, odnosno poduzetnik Marin Getaldić d.d. ne nudi ništa više nego što su u stanju ponuditi ostali proizvođači korekcijskih leća u Republici Hrvatskoj.
NN 12/1999 • Imajući u vidu da se obveza isključive kupnje može opravdati samo ukoliko doprinosi unaprjeđivanju tržišnog natjecanja s obzirom na iste robe različitih proizvođača, a to samom činjenicom da je poduzetnik Marin Getaldić d.d. u vladajućem položaju u odnosu na svoje takmace u tako visoko izraženom postotku udjela na tržištu koje se promatra, u ovom slučaju nije postignuto. Umjesto unaprjeđivanja tržišnog natjecanja došlo je naprotiv do ograničavanja tržišnog natjecanja.
NN 12/1999 • S motrišta ZZTN posve je nebitno je li ovakva posljedica ili moguća posljedica koju spomenuti ugovori proizvode ili mogu proizvesti bila i stvarna namjera ugovornih strana ili nije.
NN 12/1999 • Sklapanjem navedenih Ugovora o poslovnoj suradnji s odredbama koje po svom sadržaju odgovaraju ugovorima o isključivoj kupnji sa 103 optičara poduzetnik Marin Getaldić d.d. je nesporno povrijedio odredbu članka 7. stavka 1. točka 6. ZZTN koja propisuje da su zabranjeni sporazumi kojima je cilj, posljedica ili mogući učinak ograničavanje ili sprječavanje slobodnog tržišnog natjecanja, a osobito sporazumi kojima se ograničava pristup tržišta ili isključuje s tržišta poduzetnike koji nisu sudionici sporazuma, te se takvi sporazumi u stavku 2. članka 7. ZZTN proglašavaju ništavnim.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 73/99, Broj 105/97,
Broj 142/08, Broj 75/93,
Broj 201/03, Broj 63/08
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE