PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-06-58-1309 NN 58/2000

• Jedno od polazišnih stajališta Suda u tom predmetu bilo je to da propisi o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo predstavljaju tranzicijske propise putem kojih država, jer je dužna uskladiti zakonodavstvo s Ustavom koji ne poznaje društveno vlasništvo, a niti stanarsko pravo, provodi privatizaciju tog vlasništva. Ta se privatizacija provodi prodajom pod povoljnijim uvjetima, jer kupnju stanova u kojima stanuju, po tržišnim cijenama, većina stanara ne bi mogla ostvariti. Propisujući povoljnije uvjete za kupnju stana nego što su tržišni, država ne smije propisivati u položaju stanara razlike koje neke od njih dovode do toga da im kupnju stana u stvari onemogućuju ili bitno otežavaju. Osim toga, nema ni ustavnog temelja za to da zakonodavac državu, kao osobu javnog prava, koja prodaje jednaku stvar koju prodaju i drugi prodavatelji, to jest stanove opterećene stanarskim pravom, stavlja u položaj bitno različit od položaja drugih prodavatelja stanova ovisno o tome temeljem čega su stanovi o kojima je riječ stečeni; a također nema ustavnog temelja za stavljanje kupaca stanova u bitno različit položaj ovisno od toga tko im stan prodaje.


Propis NN 58/2000

• U rješenju broj: U-VIII-1057/1997 od 22. prosinca 1997. Ustavni sud je izrazio stajalište da ugovor o prodaji stana, koji je sklopljen temeljem odredaba citiranog Zakona, nije pojedinačni akt iz članka 23. tada važećeg Ustavnog zakona o Ustavnom sudu (odnosno iz članka 56. važećeg Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske - »Narodne novine«, broj 99/99). Radi se o ugovoru građanskog prava na koji se, pored odredaba citiranog Zakona, trebaju primjenjivati i odredbe Zakona o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj 53/91, 73/91, 111/93, 4/94, 107/95 i 91/96), te se zbog toga svaka ugovorna stranka, koja smatra da su povrijeđena njena prava, može tužbom obratiti nadležnom općinskom sudu.


Propis NN 58/2000

• Temeljno pitanje u ovoj pravnoj stvari jeste: da li okolnost što je zakonska odredba ukinuta odlukom Ustavnog suda ima pravnog utjecaja na valjanost ugovora o prodaji stana koji su zaključeni prije njenog ukidanja.


Propis NN 58/2000

• Načelno valja istaknuti da ukinuti zakon, odnosno ukinute zakonske odredbe prestaju važiti danom objave odluke Ustavnog suda u »Narodnim novinama«, ako Ustavni sud ne odredi drugi rok (stavak 2. članka 53. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu; odnosno stavak 2. članka 21. Ustavnog zakona koji je ranije važio). Ovim odredbama određuje se samo učinak ukidanja zakona, ali ne i pravne posljedice koje je zakon izazvao za vrijeme prije ukidanja.


Propis NN 58/2000
• No ukinuti zakon, odnosno ukinute zakonske odredbe bile su, nesumnjivo, protivne Ustavu i prije njihovog ukidanja, tj. prije objave odluke o ukidanju u »Narodnim novinama«. Takvo pravno stajalište Ustavni sud je zauzeo u nekoliko navrata, i to u odlukam

Propis NN 58/2000
• Zaključak da je zakon, odnosno pojedina zakonska odredba bila protivna Ustavu i prije njenog ukidanja, proizlazi ne samo iz prirode stvari, nego i iz određenih ustavnopravnih odredaba. Ustavni zakon o Ustavnom sudu razrađuje u članku 56. (odnosno u članku 23. ranije važećeg Ustavnog zakona) sredstva i uvjete pravne zaštite za osobe čija su prava povrijeđena pravomoćnim pojedinačnim aktom, koji je donijet temeljem zakona (ili drugog propisa) ukinutog odlukom Ustavnog suda. Radi se o zaštiti od učinaka pojedinačnog akta koji je donesen prije ukidanja zakona - dakle po propisima tada još važećeg zakona - a zaštita se pruža zato što je kasnije ukinut zakon na kojem se temelji pojedinačni akt. U tom slučaju pojedinačni akt nije nepostojeći, odnosno ništavi akt, nego je pobojan: osoba čija su prava povrijeđena može, u zakonom određenim uvjetima, od nadležnog tijela tražiti izmjenu akta odgovarajućom primjenom odredaba o ponavljanju postupka.

Propis NN 58/2000 • Ovakva zaštita temelji se na izloženom zaključku: ukinuti zakon protivan je Ustavu i prije njegovog ukidanja, pa je - radi pravednosti i zbog načela ustavnosti i zakonitosti - bilo neophodno predvidjeti pravnu zaštitu osoba koje trpe štetne posljedice učinaka neustavnog zakona i prije njegovog ukidanja.
Propis NN 58/2000 • Ustavni zakon nema odredaba o pravnim posljedicama ukidanja zakona na ugovorne odnose koji se temelje na ukinutom zakonu. No, takvih odredaba niti ne treba, jer se posljedice ukidanja zakona na ugovorne odnose mogu izvesti iz drugih zakonskih odredaba, posebno iz onih o obveznopravnim odnosima.
Propis NN 58/2000 • U ovom predmetu ugovor o kupoprodaji stana (u dijelu koji se tiče kupovne cijene) zaključen je na temelju odredaba Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo koje su naknadno ukinute odlukom Ustavnog suda. Odredbe o cijeni stana iz tog Zakona su prisilne naravi, jer obvezuju stranke da stan prodaju, odnosno kupe po cijeni koja se određuje po kriterijima propisanim zakonom. S obzirom da je cijena određena po propisima koji su ukinuti, a protivno sada važećim prisilnim propisima Zakona o prodaji stanova, ugovor o kupoprodaji je ništav u smislu odredaba članka 103. Zakona o obveznim odnosima.
Propis NN 58/2000 • Ništavost ugovora nastaje kad nastanu zakonski razlozi ništavosti (ex tunc). U ovom slučaju razlog ništavosti je protivnost ugovora prisilnim propisima Zakona o prodaji stanova, a ona je nastala u času zaključenja ugovora. Pri tome nije od važnosti što su protuustavne odredbe Zakona (na kojima je zasnovan ugovor) ukinute nakon zaključenja ugovora, jer su one, u smislu izloženog shvaćanja, bile protivne Ustavu i prije ukidanja.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 58/2000 • Ništavost ugovora je djelimična, jer se odnosi samo na cijenu iz kupoprodajnog ugovora, a ona se određuje na temelju zakonskih odredaba. Dakle, predmetni ugovor može opstati i bez odredaba o cijeni, a ona nije bila ni uvjet ugovora ni odlučujuća pobuda zbog koje je ugovor sklopljen (stavak 1. članka 105. Zakona o obveznim odnosima).
Propis NN 58/2000 • Temeljem takvog stanja stvari potrebno je reći da prema odredbi članka 463. ZOO-a, kada je ugovorena cijena veća od propisane, kupac duguje samo iznos propisane cijene, a ukoliko je isplatio ugovorenu cijenu, ima pravo zahtijevati da mu se razlika vrati.
Propis NN 58/2000 • Očito je, dakle, da je Vrhovni sud Republike Hrvatske, donoseći osporenu odluku, postupio protivno odredbi članka 25. stavka 1. tada važećeg Ustavnog zakona o Ustavnom sudu, odnosno članku 30. sada važećeg Ustavnog zakona o Ustavnom sudu, koje odredbe jasno upućuju na obvezatnost i poštivanje odluka i rješenja Ustavnog suda Republike Hrvatske, kada je, u konkretnom slučaju, prihvatio reviziju tužene i zahtjev za zaštitu zakonitosti Državnog odvjetnika Republike Hrvatske. Time je podnositelju ustavno pravo iz članka 14. stavka 2. (svi su pred zakonom jednaki) povrijeđeno, a upravo temeljem tog ustavnog pravila su i ukinute odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo.
Propis NN 58/2000 • Slijedom svega navedenog, a temeljem odredbi članka 69. i 72. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, odlučeno je kao u izreci.
Propis NN 59/2000 • Na temelju članka 30. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 101/98 i 15/2000) i članka 6. Zakona o pristupanju Republike Hrvatske Fondu Vijeća Europe za socijalni razvitak i potvrđivanju Statuta Fonda Vijeća Europe za socijalni razvitak, od 8. lipnja 1993. godine (»Narodne novine - Međunarodni ugovori«, broj 8/97), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 1. lipnja 2000. godine donijela
Propis NN 59/2000 • O SLUŽBENOJ UPORABI NOVOG NAZIVA FONDA VIJEĆA EUROPE ZA SOCIJALNI RAZVITAK - »RAZVOJNA BANKA VIJEĆA EUROPE« (CEB) I O PRIHVAĆANJU PETOG POVEĆANJA KAPITALA RAZVOJNE BANKE VIJEĆA EUROPE
Propis NN 59/2000 • Odlukom Upravnog odbora Fonda Vijeća Europe za socijalni razvitak, broj: PV/CD 158 (1999), od 28. lipnja 1999. godine, od 1. studenoga 1999. godine stupa na snagu novi službeni naziv Fonda Vijeća Europe za socijalni razvitak koji glasi: »Razvojna banka Vijeća Europe« (CEB). Na temelju navedene Odluke usklađen je i tekst Statuta Razvojne banke Vijeća Europe, koji je u službenoj uporabi od 1. studenoga 1999. godine.
Propis NN 59/2000 • Prihvaća se Peto povećanje kapitala Razvojne banke Vijeća Europe (The Council of Europe Development Bank - CEB) kojim se prema Rezoluciji 321 (1999) Upravnog odbora CEB-a, upisani kapital CEB-a od 1.400.693.215 EUR-a povećava na 3.247.588.215 EUR-a.
Propis NN 59/2000 • Prihvaća se sudjelovanje Republike Hrvatske u Petom povećanju kapitala CEB-a prema načelima Rezolucije 321 (1999) Upravnog odbora CEB-a i pozivu guvernera CEB-a, kojim se Republici Hrvatskoj omogućuje da upisom novog kapitala poveća svoj vlasnički udjel za iznos od 7.296.899 EUR-a na ukupno 12.830.899 EUR-a i time održi postojeći udjel od 0,4% u ukupnom kapitalu CEB-a i glasačkim pravima.
Propis NN 59/2000 • Udjel Republike Hrvatske u povećanju kapitala, koji nakon Petog povećanja kapitala CEB-a iznosi 7.296.899 EUR-a, sastoji se od kapitala na poziv (called capital) u iznosu od 805.578 EUR-a i nepozvanog kapitala (uncalled capital) u iznosu od 6.491.321 EUR-a. Kapital na poziv (called capital), koji se prema pravilima poslovanja CEB-a uplaćuje, bit će za Republiku Hrvatsku obračunat iz rezervi CEB-a.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 53/05, Broj 16/90, Broj 102/01, Broj 70/98, Broj 138/05, Broj 122/03


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled