PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 48/1998 • Odredbe osporenog članka 45a. Zakona o pretvorbi ovlašćuju Fond na kontrolu postupka pretvorbe dok je pretvorba još u tijeku. Fond kontrolira pravilnost i zakonitost postupka koji slijedi nakon što je Fond izdavanjem suglasnosti odobrio provedbu pretvorbe poduzeća jer je utvrdio da se namjeravana pretvorba predlaže u skladu s uvjetima i na način propisan Zakonom o pretvorbi.
NN 48/1998 • Ako Fond navedenom kontrolom utvrdi da se pretvorba obavlja protivno izdanoj suglasnosti i odredbama ovoga Zakona, Fond može zaustaviti daljnji pretvorbeni postupak, poništiti provedene radnje koje su suprotne Zakonu i izdatoj suglasnosti te odrediti rok za otklanjanje nepravilnosti. Ukoliko poduzeće ne postupi po nalozima Fonda, Fond će poništiti rješenje o izdatoj suglasnosti na provedbu pretvorbe. U slučaju nastupa ovih okolnosti, odluku o pretvorbi poduzeća donosi Fond.
NN 48/1998 • Navedene ovlasti Fonda u skladu su i nastavljaju se na ovlasti koje Fond u postupku pretvorbe već ima prema članku 12. Zakona o pretvorbi, kojim je uređen postupak izdavanja suglasnosti na pretvorbu koja se odlukom o pretvorbi predlaže. Naime, Fond već u ocjeni pravilnosti i zakonitosti odluke o pretvorbi i druge potrebne dokumentacije utvrđuje da li poduzeće predlaže pretvorbu u skladu i na način propisan Zakonom ili ne. Na osnovi tih utvrđenja Fond donosi rješenje kojim odobrava pretvorbu (daje suglasnost), odnosno kojim zabranjuje provedbu predložene pretvorbe. I jedno i drugo rješenje se dostavlja poduzeću i nadležnom ministarstvu, a kako su ta rješenja konačna u upravnom postupku, pravna zaštita je osigurana pokretanjem upravnog spora pred Upravnim sudom Republike Hrvatske.
NN 48/1998 • Osnovom navedenog Ustavni sud je ocijenio da su odredbe članka 45a. Zakona o pretvorbi suglasne odredbama Ustava kojima se jamči vladavina prava i nepovredivost vlasništva (članak 3.), zakonitost i sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne ovlasti (članak 19.), pravo vlasništva (članak 48. stavak 1.), poduzetnička i tržišna sloboda (članak 49. i 50.).
NN 48/1998 • 4. Ocjenjujući ustavnost odredbe novog stavka 2. članka 46. Zakona o pretvorbi, Ustavni sud je utvrdio da ima osnove za sumnju u ustavnost odredbe koja ovlašćuje Fond, i druga državna tijela, da provede postupak kontrole pretvorbe na način kako je to pr
NN 48/1998 • Temeljem Zakona o pretvorbi Fond ima određene ovlasti u postupku nadzora i kontrole provedbe postupka pretvorbe, a odluke koje Fond u obavljanju tih poslova donosi moraju biti u skladu s tim Zakonom, kao i drugim propisima.
NN 48/1998 • Odluke koje Fond tijekom pretvorbe donosi akti su tijela s javnim ovlastima, te imaju narav i snagu konačnog upravnog akta, protiv kojih se pravna zaštita može ostvarivati samo u postupku sudske kontrole zakonitosti tih akata, što je zajamčeno i člankom 19. stavak 2. Ustava.
NN 48/1998 • Upravni akti se donose na način i po postupku koji je propisan Zakonom o općem upravnom postupku ("Narodne novine", broj 53/91), time da se po odredbama toga Zakona pojedina pitanja postupka za određenu upravnu oblast mogu posebnim zakonom urediti drugačije nego što su uređena ovim Zakonom, ako je to nužno za postupanje u toj upravnoj oblasti i nije protivno načelima toga Zakona (članak 2.). Nadalje je istim Zakonom propisano da se u upravnim oblastima za koje je zakonom propisan poseban postupak postupa po odredbama tog zakona, a po odredbama Zakona o općem upravnom postupku se postupa u svim pitanjima koja nisu uređena posebnim zakonom (članak 3.).
NN 48/1998 • Već okončan upravni postupak može se suglasno odredbama Zakona o općem upravnom postupku obnoviti (Glava XV.), a propisana je i mogućnost poništavanja, ukidanja te mijenjanja konačnog, odnosno pravomoćnog upravnog akta ukoliko je povrijeđen zakon kao i u drugim slučajevima (Glava XVI.). To znači da je Fond i mimo osporene odredbe ovlašten, ako se steknu uvjeti iz navedenih dijelova Zakona o općem upravnom postupku, voditi odgovarajući postupak nakon pravomoćnosti odluke o pretvorbi.
NN 48/1998 • I osporenom odredbom članka 46. Zakona o pretvorbi propisana je pravna osnova za intervenciju Fonda (i ne samo Fonda), u pretvorbu i nakon što je postupak pretvorbe već završen, upisan i objavljen, te je kao takav u pravnom prometu proizveo određene zakonom dopuštene pravne učinke, a sve radi "kontrole izvršene pretvorbe".
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 48/1998 • Tko su to "drugi ovlašteni državni organi", koji je domašaj riječi "kontrola", u kojem postupku i po kojim pravilima se ta kontrola provodi, tko ima pravo sudjelovati u tom postupku, do kada se taj postupak može pokrenuti, koja pravila valja eventualno supsidijarno primijeniti itd.
NN 48/1998 • Bez odgovora na sva ova i druga neizrečena pitanja i dvojbe norma koja je po svom sadržaju i smislu nedorečena, a takva je za sada osporena, može dovesti do pravnog nereda i nezakonitosti. To stoga što je ostalo nejasno je li riječ o nekom novom postupku izvanrednog ukidanja odnosno poništavanja pravomoćnog upravnog akta pored slučajeva već propisanih Zakonom o općem upravnom postupku, ili je osporena norma samo upozorenje kako za Fond tako i za sve zainteresirane da se i nakon pravomoćnosti akta o pretvorbi taj akt može ukidati, mijenjati ili poništavati, ali s pretpostavkom primjene, jer drugačije nije propisano, odredbi Zakona o općem upravnom postupku.
NN 48/1998 • U oba slučaja osporena norma nije odgovarajuća, jer propisivanjem ovlasti Fonda u svezi s pretvorbom na navedeni način, norma djeluje kao novi pravni institut, međutim, nejasnog domašaja, a bez konkretnog upućivanja na odgovarajuće odredbe Zakona o općem upravnom postupku, ona unosi zabunu i neizvjesnost u pravne odnose i pravni položaj zainteresiranih.
NN 48/1998 • Stoga takva odredba ugrožava vladavinu prava, kao jednu od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske (članak 3. Ustava), a time i pravnu sigurnost sudionika ne samo postupka pretvorbe, već i onih koji su suglasno Zakonu o pretvorbi i drugim propisima uslijedili nakon pretvorbe.
NN 48/1998 • Kako je Zakonom o pretvorbi propisano da poduzeće s društvenim kapitalom pretvorbom postaje poduzeće kojemu je određen i poznat vlasnik (članak 4.), realno je očekivati da će primjena osporene zakonske odredbe izazvati određene promjene u vlasničkopravnim, obveznopravnim te drugim pravnim odnosima nastalim pretvorbom i nakon pretvorbe.
NN 48/1998 • Pravo vlasništva je ustavno pravo koje se jamči člankom 48. stavak 1. Ustava, a ono se može, kao i vlasnička prava, ograničiti ili oduzeti samo pod uvjetima koje je odredio Ustav (članak 50.).
NN 48/1998 • S obzirom na izloženo, u nastavku postupka za ocjenu ustavnosti stavka 2. članka 46. Zakona o pretvorbi valja stoga ispitati je li tom odredbom zakonodavac prekoračio svoje ustavne ovlasti na samostalno uređivanje gospodarskih i pravnih odnosa (članak 2. stavak 4. al. 1. Ustava), a što bi kroz primjenu osporene zakonske odredbe moglo imati za posljedicu ugrožavanje navedenih ustavnih vrijednosti.
NN 48/1998 • Iz tih razloga Ustavni sud je odlučio kao u točci 1. izreke.
NN 48/1998 • 5. Glede navoda predlagatelja o nesuglasnosti navedenih odredbi Zakona o pretvorbi s drugim zakonima istaknutima u prijedlogu, valja reći da Ustavni sud suglasno članku 125. Ustava nije nadležan odlučivati o međusobnoj usuglašenosti propisa iste pravne snage, osim ako bi iz te suprotnosti uslijedila povreda ustavnog načela vladavine prava iz članka 3. Ustava, a što u ovoj ustavnopravnoj stvari nije slučaj.
NN 48/1998 • Objava ovog rješenja temelji se na članku 20. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 176/03, Broj 34/08,
Broj 104/98, Broj 25/02,
Broj 179/03, Broj 111/97
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE