PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 94/1995 • U rješavanju ovog izbornog spora, analizirani su navodi žalbe, navodi obrazloženja rješenja Izborne komisije Republike Hrvatske te odredbe Zakona o izborima zastnpnika u Sabor Republike Hrvatske.
NN 94/1995 • Glede prvog razloga žalbe, iskazanog kroz stajalište žaliteljice, da bi u postupku utvrđivanja rezultata izbora trebalo uključiti i nevažeće glasačke listiće te zaključak da je Izborna komisija Republike Hrvatske, ne postupivši na taj način te iskazujući broj nevažećih listića u njihovom ukupnom broju, prije iskazivanja rezultata po listama i kandidatima, povrijedila navedene zakonske odredbe, valja zaključiti da nije utemeljen na odredbama Zakona.
NN 94/1995 • Prema stajalištu žaliteljice po utvrđivanju doblvenog broja glasova birača, valja ukljućiti i nevažeče listiće. Razlog tome da leži u sadržaju odredbe stavka 4. članka 23. Zakona, prema kojem je izabran kandidat koji je dobio najveći broj glasova birača koji su glasovnti te u sadržaju odredbe stavka 1. članka 24. Zakona, prema kojem svi birači; koji pristupe glasovanju, biraju na temelju državnih lista sve zastuppike.
NN 94/1995 • Dakle, žaliteljica je stajališta da broj glasova birača treba biti utvrđen ne samo na temlju važećih listića; već i na temelju nevažećih listića, budući su to lištići birača koji su glasovali odnosno koji su pristupili glasovanju.
NN 94/1995 • Ocjena je Suda da takvo stajalište nije u skladu sa zakonskim odredbama.
NN 94/1995 • Iz članka 23. stavka 4. Zakona proizlazi da je za zastupnika, bez obzira bira li se jedan ili više kandidata, izabran onaj kandidat koji je dobio najveći broj glasova birača koji su glasovali. Kandidat more dobiti najveći broj glasova samo kad se radi o važećim glasačkim listićima, tj. o takvima na kojima je birač jasno izrazio svoju volju u korist odredenog kandidata ili stranke. Nitko ne može dobiti tzv. nevažeće glasove, jeć se iz glasačkih listića koji su nevažeći ne može utvrditi za kojeg kandidata ili listu je birač glasovao.
NN 94/1995 • Isti je smisao i odredbe članka 24. stavak 3. Zakona, kojom se propisuje način određivanja koliko je koja lista dobila zastupničkih mandata. I odredba ovog članka govori o broju glasova koje je dobila svaka državna lista (biraćka masa liste). Slijedi da se i u smislu ove odredbe članka, pri utvrđivanju rezultata glasovanja uzimaju u obzir samo važeći glasački listići, jer samo glasove s takvih listića može dobiti neka stranka ili kandidat.
NN 94/1995 • Isti način izražavanja Zakon zadržava i u stavku 4. članka 24., koji određuje visinu tzv. prohibitivnog praga za stranke. Iz sadržaja te odredbe Zakona proizlazi da se prilikom određivanja postotaka tzv. prohibitivnog praga uzima u omjer broj dobijenih glasova pojedine stranke prema ukupnom broju glasova koje su dobile sve stranke zajedno, dakle, prema ukupnom broju važećih glasačkih listića. Zakonodavac bi, za slučaj da je želio odstupiti od takvog pravila - da se u obzir uzimaju važeći a ne i nevažeći glasački listići - zasigurno posebnom odredbom to i propisao.
NN 94/1995 • Iz navedenih zakonskih odredbi proizlazi zaključak da se rezultati glasovanja utvrđuju na temelju samo važećih glasačkih listića; dakle onih koji sadrže valjani glas birača. Taj se zaključak odnosi i na utvrđivanje ukupnog broja glasova koje je dobio pojedini kandidat ili stranka, kao i na utvrđivanje tzv. prohibitivnog praga.
NN 94/1995 • Nevažeći glasački listići nisu bez ikakve vrijednosti: oni mogu značiti politički protest, izraz nezadovoljstva izborima ili političkim prilikama, ili pak nemar birača. Zbog toga, a i iz drugih razloga, Zakon određuje da se broj nevažećih glasačkih listića mora utvrditi i evidentirati u statističkim i drugim pokazateljima o izborima. No, nevažeći glasački listići, a u skladu sa zakonskim odredbama, nemaju ulo u u određivanju rezultata glasovanja i tzv. prohibitivne klauzule.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 94/1995 • U svezi s mjestom, odnosno vremenom iskazivanja ukupnog broja nevažećih glasačkih listića u izvješću o službenim rezultatima izbora, žalitelji se upućuju na odredbu članka 51. Zakona.
NN 94/1995 • U navedenom je članku, u točkama 1 do 4, propisan sadržaj objave rezultata izbora, a nakon njihova utvrđenja, od strane Izborne komisije Republike Hrvatske. U propisani sadržaj izjave ulazi i navod koliko je bilo nevažećih glasačkih listića.
NN 94/1995 • Time što je broj nevažećih glasačkih listića po Izbornoj komisiji Republike Hrvatske iskazan na početku izvješća o službenim izbornim rezultatima, i to u propisanom sadržaju, nisu povrijeđene odredbe članka 23. stavak 4. i članka 24. stavak 1. Zakona.
NN 94/1995 • Drugim razlogom žalbe, a pozivajući se na ustavnu ovlast Ustavnog suda Republike Hrvatske na nadzor nad ustavnošću i zakonitošću izbora, žaliteljica tvrdi da je Ustavni sud u provedenim izborima 1992. i 1993. godine, zauzeo stajalište o načinu i sadržaju objave rezultata od strane Izborne komisije Republike Hrvatske, a glede uključivanja nevažećih glasačkih listića u postupak utvrđivanja rezultata glasovanja.
NN 94/1995 • U svezi tog dijela žalbe, žaliteljica se upućuje na činjenicu da ni Ustav Republike Hrvatske niti Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine" broj 13/1991) Ustavnom sudu Republike Hrvatske ne daje u nadležnost da, u granicama svoje ustavne ovlasti nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora, tu ovlast provodi po službenoj dužnosti.
NN 94/1995 • Prema toj odredbi, krug ovlaštenih osoba čine političke stranke, kandidati i najmanje sto birača ili najmanje 5% birača izborne jedinice u kojoj se provode izbori.
NN 94/1995 • U izborima provedenim 1992. i 1993. godine nije od Ustavnog suda Republike Hrvatske zatraženo poduzimanje odgovarajućih mjera u izvršavanju nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora u tom pravcu. Slijedom toga, Ustavni sud Republike Hrvatske nije iskazao stajalište glede utvrđivanja rezultata glasovanja u svezi nevažećih glasačkih listića, niti je na temelju, stajališta Ustavnog suda Republike Hrvatske, iskazivanje rezultata izbora za predstavnička tijela uključivanjem nevažečih listića, moglo postati dijelom izborne prakse u Republici Hrvatskoj.
NN 94/1995 • Iz tih razloga Izboma komisija Republike Hrvatske nije počinila nepravilnosti u postupku izbora i objavi izbornih rezultata, a na koje nepravilnosti žaliteljica ukazuje u žalbi.Stoga je, na temelju članka 53. i članka 51. stavak 5. navedenog Zakona, riješeno kao u izreci.
NN 94/1995 • Odluka o objavi pod točkom II. izreke rješenja, temelji se na odredbi članka 20. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
NN 94/1995 • Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu predsjednik Suda Jadranko Crnić, te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac, Milan Vuković i Mladen Žuvela, odlučujući o žalbi Hrvatske socijalno liberalne-stranke (HSLS) u izbomom sporu, na sjednici održanoj dana 20. studenoga 1995. godine, donio je slijedeće
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 90/04, Broj 4/05,
Broj 27/96, Broj 141/04,
Broj 162/03, Broj 59/96
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE