PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Iako Europska unija potiče svoje države članice da uspostave i stalno unapređuju svoj nacionalni sustav sigurnog upravljanja kemikalijama (White paper), u pravnoj stečevini Europske unije ne postoji odredba kojom se izričito određuje kako i što je potrebno učiniti u ostvarenju tog cilja. Zbog toga ne iznenađuje što postoji velika razlika među državama Europske unije u pogledu organizacije sustava kemijske sigurnosti te mehanizma međuresorne koordinacije i upravljanja vezano za taj sustav.


Stranica 2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Europska komisija je ocijenila da zbog preplitanja nadležnosti, manjkavosti u međuresornoj koordinaciji i nedorečenostima u zakonodavstvu Hrvatska ima određenih problema u području sigurnog gospodarenja kemikalijama. Stoga je preporučila izradu Nacionalne strategije sigurnosti kemikalija kao podloge za uspostavu integriranog, učinkovitog i racionalnog sustava sigurnog upravljanja kemikalijama sukladnog s propisima i praksom Europske unije.


Stranica 2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Cilj Nacionalne strategije kemijske sigurnosti je da na temelju opsežne analize i ocjene stanja kemijske sigurnosti utvrdi glavne strateške pravce i mjere za uspostavu racionalnog, učinkovitog, dinamičnog i integriranog sustava kemijske sigurnosti, koji će biti u potpunosti usuglašen sa zakonodavstvom i praksom Europske unije. Svrha strategije je da kroz međuresornu suradnju utvrdi ravnomjeran razvitak svih aspekata zaštite zdravlja i okoliša od štetnih učinaka kemikalija uz odgovarajuću nadogradnju postojećih sustava zaštite, kao što je: opća zaštita od opasnih kemikalija, zaštita od po zdravlje štetnih kemikalija u proizvodima za ljudsku uporabu, zaštita od po zdravlje štetnih kemikalija u okolišu te izgradnja sustava prevencije, pripravnosti i odgovora na nesreće s kemikalijama.


Stranica 2008-12-143-3961 NN 143/2008

• U pristupu izrade Nacionalne strategije kemijske sigurnosti poštivana su osnovna načela koja je Republika Hrvatska prihvatila kao članica Ujedinjenih naroda i drugih međudržavnih institucija, odnosno prihvatila kao potpisnica konvencija i protokola te međunarodnih ugovora, a koja su u skladu i sa temeljnim načelima Ustava Republike Hrvatske.


Internet NN 143/2008
• Načelo prevencije (engl. Prevention is better than cure) – koje se temelji na provedbi mjera utvrđenih znanstvenom spoznajom i kojima se učinkovito sprječavaju nepoželjni učinci kemikalija, tako da to načelo predstavlja osnovni temelj modernog zakonodavstva.

Internet stranice NN 143/2008
• Načelo predostrožnosti (engl. Precautionary principle) – jest načelo koje određuje da u pomanjkanju točne znanstvene spoznaje o mogućim štetnim učincima neke kemikalije, uvijek je potrebno zbog opreza temeljiti odluke na principu »najgoreg mogućeg ishoda« (worst case).

Internet stranice NN 143/2008 • Načelo onečišćivač plaća (engl. Polluter pays principle) – jest načelo kojim nastalu štetu ili trošak treba platiti onaj koji je i uzrokovao. To ujedno i znači da troškovi koji proizlaze iz mjera očuvanja okoliša trebaju prvenstveno ići na teret onoga koji opterećuje taj okoliš i od toga ima koristi, umjesto da se ti troškovi stavljaju na teret poreznih obveznika.
Internet stranice NN 143/2008 • Načelo održivosti (engl. Sustainable principle) – to je temeljno načelo razvitka društva, pri čemu se ekonomski i socijalni razvitak društva temelji na održanju prirodne ravnoteže kao osnove za održanje prirodnih uvjeta za život i opstanak. To se načelo temelji na činjenici da je zemlja zatvoreni sustav u kojem su svi prirodni izvori ograničeni, tako da svako nepovratno korištenje tih izvora, odnosno onečišćenje kemikalijama ugrožava biološke preduvjete opstanka.
Internet stranice NN 143/2008 • Načelo supsidijarnosti (engl. Subsidiarity principle) – jest načelo na temelju kojeg se učinkoviti sustav kemijske sigurnosti oslanja prvenstveno na provođenju mjera na najnižem mogućem nivou, i tek ukoliko je to učinkovitije, provedba mjere se podiže na višu razinu djelovanja.
Internet stranice NN 143/2008 • Načelo praćenja onečišćivača od »kolijevke do groba« (engl. From cradle to grave) – je načelo koje se temelji na brizi o kemijskoj sigurnosti u cijelom »životnom« ciklusu neke kemikalije, to jest od samog početka proizvodnje sve do njezinog kraja, tj. potpune i neškodljive razgradnje ili sigurnog spremanja. To načelo je ugrađeno i u pravni sustav Europske unije poznat kao REACH Uredba.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 143/2008 • Načelo međusektorske koordinacije (engl. Intersectoral coordination principle) – slijedeći ovo načelo učinkovita i racionalna kemijska sigurnost se ne može postići bez dobrog sustava međuresorske koordinacije, jer zbog vrlo široke primjene kemikalija u različitim ljudskim djelatnostima (od industrije i poljoprivrede, do općeg potrošača), brojni sektori su kroz godine dobili specifične nadležnosti u osiguranju zaštite ljudskog zdravlja i okoliša od štetnog djelovanja kemikalija.
Informacije NN 143/2008 • Načelo prava na istinu (engl. Right to know principle) – jest ključno načelo prema kojem javnost ima pravo znati sve o mogućim opasnostima koje postoje uslijed izloženosti kemikalijama, što je slijedeći Agendu 21 i Aarhusku konvenciju obveza država, a to pravo je ugrađeno i u europsko zakonodavstvo
Poslovne stranice NN 143/2008 • Načelo međunarodne suradnje (engl. International collaboration) – jest ključni element uspjeha neke države da na najracionalniji način razvije učinkovit sustav kemijske sigurnosti i uspostavi kontrolu nad kemikalijama, jer uspješna prevencija, upravljanje, pripravnost i intervencija vezana uz 120.000 kemikalija na tržištu je ogroman zadatak, i nema te države koja bi mogla sama uspješno riješiti sve probleme uz postojeću globalizaciju i nevjerojatan porast međunarodne trgovine kemikalijama.
Pregledi NN 143/2008 • Analizom postojećeg stanja u području sigurnog upravljanja kemikalijama utvrđeno je da u svijetu postoje različiti primjeri pristupu toj kompleksnoj problematici. Dok su se u nekim državama u naporima ocjene situacije i uspostave sustava kemijske sigurnosti usredotočili na kvantifikaciju proizvodnje i prometa kemikalija, odnosno na ocjenu onečišćenja okoliša i posljedice u smislu negativnog učinka na zdravlje, u drugim slučajevima napori su bili usmjereni na ocjenu podobnosti »instrumenata upravljanja«, kao što su primjereno zakonodavstvo, administrativne i institucionalne sposobnosti, nadzor, informacijski sustav i praćenje, obrazovanje, informiranje javnosti i slično.
Besplatno NN 143/2008 • Na globalnoj razini se potiču države, kao na primjer prema preporukama Međuvladinog foruma za kemijsku sigurnost (Intergovernmental Forum on Chemical Safety), da izrade svoje nacionalne strategije za sigurno gospodarenje kemikalijama na temelju detaljne analize i ocjene stanja. Taj pristup je dobio posebnu potporu na Internacionalnoj konferenciji o upravljanju kemikalijama (International Conference on Chemical Management – ICCM) održanom u Dubaiu 2006. godine, kada je usvojen i Strateški pristup međunarodnom upravljanju kemikalijama (Strategic Approach to International Chemicals Management – SAICM). SAICM program obvezuje države da naprave ocjenu stanja i izrade nacionalne programe sigurnog upravljanja kemikalijama. Za tu svrhu pripremljeni su i različiti dokumenti s uputama i preporukama za izradu nacionalnih strategija i programa (UNITAR).
Glasnik NN 143/2008 • U državama koje su pristupale Europskoj uniji, težište u izradi programa za uspostavu učinkovitog sustava kemijske sigurnosti stavljano je na ocjenu usklađenosti propisa i prakse pojedine države s propisima Europske unije. Takav pristup se temelji na postavci da pravna stečevina Europske unije utvrđuje minimalne uvijete koje svaka država članica treba zadovoljiti u zaštiti okoliša i zdravlja ljudi od mogućih štetnih učinaka kemikalija. Pritom, ni jedna država članica ne smije koristiti taj sustav za sprječavanje slobode protoka ljudi, roba i usluga. Uz to, pravni sustav Europske unije u zaštiti okoliša i ljudskog zdravlja se stalno nadograđuje i unapređuje uz usku suradnju država članica i njihovih stručnjaka, slijedeći prvenstveno nove znanstvene spoznaje i pozitivna iskustva iz prakse. Najbolji je primjer upravo usvojena REACH Uredba (EZ 1907/2006), kao novi zakonodavni okvir Europske unije za zaštitu od opasnih kemikalija.
Propis NN 143/2008 • Europska unija je u području sigurnog upravljanja kemikalijama utvrdila nekoliko ciljeva. Pri tome, primarni cilj je zaštita ljudskog zdravlja i okoliša od štetnih učinaka kemikalija. Drugi cilj je usklađivanje zakonodavstva država članica u području kemikalija, kako bi se izgradilo zajedničko tržište. Treći cilj je održivi razvoj koji bi podržao skladan razvitak država članica i Europske unije. Ti se ciljevi postižu kroz (zajedničko) zakonodavstvo Europske unije, odnosno pravnu stečevinu.
Propis NN 143/2008 • Imajući u vidu status Republike Hrvatske kao države kandidata za članstvo u Europskoj uniji, jedan od prioriteta u utvrđivanju strateških prioriteta je i stupanj usklađenosti zakonodavstva i prakse s onima u Europskoj uniji. Uz to, prikaz i ocjena stanja u odnosu na stanje okoliša i zdravlja vezanog uz kemikalije nalazi se u godišnjim izvješćima o stanju okoliša (Agencija za zaštitu okoliša) i o stanju zdravlja (Hrvatski zdravstveno-statistički godišnjak), tako da se ti dokumenti također mogu koristiti kao neovisni pokazatelji stupnja razvijenosti sustava kemijske sigurnosti u odnosu na zaštitu okoliša i zdravlja.
Propis NN 143/2008 • U pristupu izradi nacionalne strategije kemijske sigurnosti pošlo se od spoznaje da se kemikalije nalaze svagdje, neovisno da li su biološki esencijalne, neutralne, ili štetne po zdravlje, tako da se ovisno o državnom ustroju i nadležnostima te važećim propisima odgovornost za različite aspekte zaštite ljudskog zdravlja od mogućih štetnih učinaka kemikalija nalaze u nadležnosti različitih resora. Takva situacija je u svim državama članica Europske unije, što se odrazilo i na pojavnost problema zaštite od štetnih učinaka kemikalija u različitim poglavljima pravne stečevine Europske unije. Zaštita od mogućih štetnih učinaka po zdravlje ljudi je utvrđena u nekoliko poglavlja pravne stečevine, i to:
Propis NN 143/2008 • Poglavlje 12.: Sigurnost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 140/05, Broj 19/97, Broj 63/92, Broj 89/01, Broj 13/03, Broj 110/01


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled