PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 143/2008 • O ocjeni i kontroli rizika od opasnih kemikalija u smislu Uredbe EZ 793/93, nadležno je Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi, između ostaloga i za razmjenu na međunarodnoj razini podataka o tvarima iz popisa EINECS-a sukladno međunarodno preuzetim obvezama, te Hrvatski zavod za toksikologiju koji zadužen za vođenje evidencija o Sigurnosno-tehničkim listovima. Hrvatski zavod za toksikologiju ima bazu podataka o proizvodnji, stavljanju u promet i korištenju opasnih kemikalija, pa bi trebali prikupljati podatke koji se šalju u ECB u skladu s Uredbom. Vezano za uspostavu sustava za procjenu rizika Zakon o kemikalijama (»Narodne novine«, br. 150/05. i 53/08.) sadrži odredbe o ispitivanja svojstava opasnih kemikalija koje mogu obavljati za to ovlaštene pravne osobe, koje moraju ispuniti uvjete za obavljanje te djelatnosti. Popis ovlaštenih pravnih osoba objavljuje se u »Narodnim novinama«. Pravne osobe obavljaju ispitivanja svojstava opasnih kemikalija u skladu s pravilima dobre laboratorijske prakse. Sustav za imenovanje izvjestitelja (osobe zadužene za prikupljanje i prezentiranje izvještaja) djelomično je uspostavljen određivanjem Ministarstva zdravstva kao nadležnoga tijela, koje će biti nadležno za obavljanje poslova vezano za prikupljanje i prezentiranja izvještaja. Uredba Komisije EEZ 793/93 o ocjeni i kontroli rizika će biti prenesena u hrvatsko zakonodavstvo kada će se predvidjeti i upravne mjere za sankcioniranje slučajeva nesukladnosti s uvjetima iz Uredbe.
NN 143/2008 • Prijavljivanje novih tvari je uređeno Zakonom o kemikalijama (»Narodne novine«, br. 150/05. i 53/08.) i Pravilnikom o prijavi novih tvari (»Narodne novine«, br. 61/07.). Prijava se podnosi Ministarstvu zdravstva i socijalne skrbi. Navedenim propisima pobliže su uređeni zahtjevi u pogledu tehničke dokumentacije, podataka o procjeni opasnosti, o vrsti, opsegu ispitivanja i o metodama ispitivanja novih tvari, uvjeti za stavljanje u promet, uvjeti za sukorištenje podataka više prijavitelja nove tvari, izbjegavanje pokusa na kralježnjacima. Na temelju Pravilnika o prijavljivanju novih tvari (61/07) vrši se ocjenjivanje tvari u postupku prijave nove tvari, a to provode pravne osobe koje za to ovlasti ministar. Popis pravnih osoba ovlaštenih za provođenje ocjenjivanja novih tvari u postupku prijave nove tvari objavljuje se u »Narodnim novinama«. U postupku ocjenjivanja tvari ovlaštena pravna osoba za ocjenjivanje novih tvari u postupku prijavljivanja novih tvari provodi na temelju podataka iz prijave nove tvari te na temelju najnovijih potvrđenih znanstvenih spoznaja ocjenjuje opasnost kemikalije za zdravlje ljudi i za okoliš.
NN 143/2008 • Pakiranje i označavanje opasnih kemikalija je utvrđeno Zakonom o kemikalijama i Pravilnikom o razvrstavanju, označavanju, obilježavanju i pakiranju opasnih kemikalija (»Narodne novine«, br. 23/08.), tj. da se opasne kemikalije mogu stavljati u promet samo u originalnom pakiranju proizvođača opasne kemikalije, u količinama prilagođenim potrebama tržišta i u ambalaži koja osigurava jednostavno i sigurno korištenje uz odgovarajuću uputu i deklaraciju na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu. Time je uspostavljan mehanizam koji osigurava da proizvođači, uvoznici i distributeri osiguravaju Sigurnosno-tehničke listove (STL) i dostavljaju ih Hrvatskom zavodu za toksikologiju. Pravne i fizičke osobe koje stavljaju opasnu kemikaliju u promet moraju STL staviti na raspolaganje svakom korisniku prilikom prve nabave opasne kemikalije povodom zahtjeva korisnika, pri prvoj nabavi kemikalije, koja nije razvrstana u opasne kemikalije, a sadrži tvari koje su opasne za zdravlje ljudi, imovinu ili okoliš, ili za kemikalije kod kojih propisi o sigurnosti na radu propisuju granične vrijednosti izlaganja na radnom mjestu, ako se kemikalija stavlja u promet kao kemikalija u općoj uporabi, a u skladu s navedenim Zakonom razvrstana je kao opasna i navedena je uputa kako bi se zaštitilo zdravlje ljudi, imovina i okoliš.
NN 143/2008 • Pravne ili fizičke osobe koje stavljaju u promet opasnu kemikaliju obvezne su neprekidno pratiti promjene i nove spoznaje u vezi s kemikalijama koje stavljaju u promet i u skladu s time dopunjavati STL. Kod svake promjene STL mora se o promjeni izvijestiti Hrvatski zavod za toksikologiju te svi dotadašnji korisnici kojima su isporučili opasnu kemikaliju u posljednjoj godini prije promjene STL-a. Podrobniji uvjeti vezano za način ispunjavanja STL-a propisani su Pravilnikom o načinu ispunjavanja Sigurnosno-tehničkog lista (»Narodne novine«, br. 111/06. i 39/08.).
NN 143/2008 • Donošenjem Zakona o potvrđivanju Roterdamske konvencije o postupku prethodnog pristanka za određene opasne kemikalije i pesticide u međunarodnoj trgovini (»Narodne novine« broj – MU 4/07) kao nadležna tijela za njegovu provedbu određena su Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi (kao nadležno tijelo za opasne kemikalije), Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva (kao nadležno tijelo za sredstva za zaštitu bilja), Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva (kao nadležno tijelo za industrijske kemikalije) te Ministarstvo zaštite okoliša (kao nadležno tijelo za zaštitu okoliša).
NN 143/2008 • Zakonom o kemikalijama utvrđeni su kriteriji za primjenu privremenih mjera za upravljanje rizikom na te tvari, tj. odredbe navedenoga Zakona odnose se i na one proizvode za koje ministar zdravstva i socijalne skrbi na prijedlog Povjerenstva za opasne kemikalije uz prethodno pribavljeno mišljenje Hrvatskog zavoda za toksikologiju utvrdi da mogu biti štetni za zdravlje ljudi i okoliš.
NN 143/2008 • Za provedbu propisa kojima je uređena dobra laboratorijska praksa Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi je određeno kao nadležno tijelo. Pravilnikom o dobroj laboratorijskoj praksi (»Narodne novine«, br. 38/08.) propisana su načela DLP-a i nadzor nad provedbom načela DLP-a. Na području Republike Hrvatske trenutačno niti jedan laboratorij ne obavlja ispitivanja opasnih kemikalija u skladu sa načelima dobre laboratorijske prakse.
NN 143/2008 • Inspekcijski nadzor – Djelotvoran sustav inspekcijskog nadzora i njegove provedbe uspostavljen je kroz sustav sanitarne inspekcije ustrojene u Ministarstvu zdravstva, Upravi za sanitarnu inspekciju, Službi za sanitarnu inspekciju, Odjelu za opasne kemikalije, te na regionalnoj razini kroz sanitarnu inspekciju ustrojenu u Uredima državne uprave u županijama i Gradu Zagrebu. U obavljanju sanitarnog nadzora sanitarni inspektori imaju pravo i dužnost izricati upravne mjere (naredbe i zabrane) te pokretati prekršajne postupke. Koordinaciju inspekcijskih nadzora obavlja Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi kroz organiziranje inspekcijskih nadzora na nacionalnoj i regionalnoj razini sukladno planu i programu rada i u ad hoc slučajevima.
NN 143/2008 • Informacijski sustav – Sukladno Zakonu o kemikalijama (»Narodne novine«, br. 150/05. i 53/08.) Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi nadležno je na međunarodnoj razini za razmjenu podataka o prijavljenim novim tvarima iz popisa ELINCS-a, podataka o tvarima iz popisa EINECS-a sukladno međunarodno preuzetim obvezama. Zbog izuzetne važnosti zaštite određenih podataka, Zakon o kemikalijama sadrži i odredbe o osiguravanju povjerljivost, tj. omogućuje da pravna ili fizička osoba koja proizvodi opasnu kemikaliju u Republici Hrvatskoj ili je uvozi u Republiku Hrvatsku ima pravo označiti poslovnom tajnom podatke o opasnim kemikalijama, osim podataka koji su značajni za sigurnost zdravlja ljudi i za okoliš.
NN 143/2008 • Ovlašćivanje – Zakon predviđa ovlašćivanje laboratorija koji će obavljati ispitivanja svojstava opasnih kemikalija. Popis tih laboratorija objavljivat će se »Narodnim novinama«. Ovlašteni laboratoriji obvezni su obavljati ispitivanja svojstava opasnih kemikalija u skladu s pravilima dobre laboratorijske prakse, a sukladno odredbama Pravilnika o dobroj laboratorijskoj praksi (»Narodne novine«, br. 38/08.).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 143/2008 • Od lipnja 2007. godine je u primjeni REACH Uredba (EZ 1907/2006) koja predstavlja novi pravni okvir zaštite zdravlja ljudi i okoliša od opasnih kemikalija (zvana REACH prema eng. Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of CHemicals). Kako je Republika Hrvatska je obvezna na temelju članka 69. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju osigurati usklađivanje postojećih zakona i budućega zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, može se ocijeniti da je pred Hrvatskom, kao i ostalim državama članicama opsežan zadatak prilagodbe tom novom sustavu zaštite od štetnih učinaka kemikalija.
NN 143/2008 • Osnovni strateški cilj je izgraditi sustav za postizanje visoke razine zaštite zdravlja ljudi i okoliša od mogućih štetnih učinaka opasnih kemikalija, tvari u pripravcima i proizvodima, a u skladu s osnovnom Uredbom EZ 1907/2006 o registriranju, ocjenjivanju, odobravanju i ograničavanju kemikalija, kao i ostalim važećim propisima i standardima Europske unije.
NN 143/2008 • Uredba EZ 1907/2006 od 18. prosinca 2006. godine o registriranju, ocjenjivanju i ograničavanju kemikalija (REACH) i osnivanju Europske agencije za kemikalije (ECHA), u Europskoj uniji se primjenjuje od 1. lipnja 2007. godine, s time da će Europska agencija za kemikalije (ECHA) preuzeti svoje funkcije od 1. lipnja 2008. Uredbom EZ 1907/2006 se izmjenjuje i dopunjuje Direktiva 1999/45/EZ, ukidaju Uredbe 793/93 EEZ i 1488/94 EZ te Direktive 76/769 EEZ, 91/155 EEZ, 93/67 EEZ, 93/105 EZ i 2002/21 EZ.
NN 143/2008 • Kako je Republika Hrvatska na temelju članka 69. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju preuzela obvezu osiguravanja postupnoga usklađivanja postojećih zakona i budućega zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, usklađivanje s novim zakonskim okvirom REACH će biti ključni zadatak pred Hrvatskom u narednom razdoblju. Uzimajući u obzir pravnu prirodu uredbe kao sekundarnoga izvora prava Europske unije, tj. činjenicu da uredbe u cijelosti obvezuju i neposredno se primjenjuju u svim državama članicama Europske unije bez obveze prenošenja u nacionalno zakonodavstvo, ta će se uredba u potpunosti primjenjivati u Republici Hrvatskoj tek s postizanjem punopravnog članstva u Europskoj uniji. Do datuma stvarnoga pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, važit će postojeći Zakon o kemikalijama (»Narodne novine«, br. 150/05. i 53/08.) usklađen s Direktivom 2006/121/EZ (posebno u dijelu koji se odnosi na sam pojam »tvari« i »polimerne tvari«, postupke prijavljivanja i procjene novih i postojećih tvari, s obzirom da Uredba REACH ne razlikuje više nove od starih tvari već su obje u kategoriji opasnih tvari, te odredbe o Sigurnosno-tehničkom listu) dok je za potrebe provedbe Uredbe EZ 1907/2006 od 18. prosinca 2006. godine o registriranju, ocjenjivanju i ograničavanju kemikalija (REACH) i osnivanju Europske agencije za kemikalije (ECHA) donesen Zakon o provedbi Uredbe (EZ) br. 1907/2006 Europskoga parlamenta i Vijeća EZ o registraciji, evaluaciji, autorizaciji i ograničavanju kemikalija (»Narodne novine«, br. 53/08.).
NN 143/2008 • Imajući na umu sve ranije rečeno u odnosu na Uredbu REACH, Hrvatska će trebati u ostvarivanju zacrtanih strateških ciljeva provesti sljedeće mjere:
NN 143/2008 • Nastaviti s provedbom nacionalnih propisa ili donijeti nacionalne propise radi zaštite radnika, zdravlja ljudi i okoliša koji će se primjenjivati u slučajevima kad Uredba REACH nije u skladu sa zahtjevima proizvodnje, stavljanja u promet odnosno uporabe.
NN 143/2008 • S obzirom da trenutačno u Republici Hrvatskoj nema ovlaštenih ispitnih laboratorija za ispitivanje opasnih kemikalija, potrebno je u 2008. godini izvršiti ovlašćivanje tih laboratorija u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.
NN 143/2008 • Izvršiti pripreme za sudjelovanje zajedno s Europskom agencijom za kemikalije u izvršavanju zadataka koji su dodijeljeni nadležnom tijelu te uspostaviti sustav za obavješćivanje o obavljanju tih zadataka
NN 143/2008 • Osigurati suradnju nadležnog/ih tijela s nadležnim tijelo/ima drugih država članica u provedbi svojih zadaća na temelju Uredbe REACH i u tu svrhu dati svu potrebnu i korisnu potporu.
NN 143/2008 • Osigurati primjenu »zaštitne klauzule«, tj. poduzeti odgovarajuće privremene mjere ako iz opravdanih razloga smatra da je nužno hitno djelovanje u svrhu zaštite zdravlja ljudi ili okoliša s obzirom na tvar pojedinačno, u pripravku ili proizvodu, čak i onda kad ta tvar ispunjava uvjete iz Uredbe REACH te o tome odmah obavijestiti Komisiju, Agenciju i ostale države članice, navodeći razloge svoje odluke, i dostaviti znanstvene i tehničke podatke na kojima se temelji privremena mjera (»Prec Principle« i ne »Safeguard clause«).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 62/92, Broj 25/04,
Broj 78/05, Broj 30/94,
Broj 26/98, Broj 111/05
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE