PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 142/2009 • Odmah po raspisivanju izbora, a najkasnije u roku od tri dana od dana raspisivanja izbora, nadležno tijelo koje vodi popis birača putem sredstava javnog priopćavanja obavijestit će birače posebnom objavom o mogućnosti, vremenu i načinu pregleda, dopune i ispravka popisa birača.
NN 142/2009 • Svaki građanin ima pravo pregledati svoj upis u popis birača, tražiti njegovu dopunu ili ispravak tijekom cijele godine, a u vrijeme raspisanih izbora najkasnije 14 dana prije dana određenog za održavanje izbora.
NN 142/2009 • Usmeni ili pisani zahtjev za upis, dopunu ili ispravak popisa birača podnosi se nadležnom tijelu koje vodi popis birača. Ako je zahtjev podnesen usmeno, nadležno tijelo sastavit će o tome službenu bilješku.
NN 142/2009 • Ako nadležno tijelo koje vodi popis birača utvrdi da je zahtjev osnovan, izvršit će upis, dopunu ili ispravak popisa birača.
NN 142/2009 • Sukladno navedenom, promjena podatka o nacionalnoj pripadnosti žalitelja u popisu birača, provedena na njegov zahtjev 4. studenoga 2009., može se smatrati »ispravkom« popisa birača u smislu članka 12. stavka 1. i članka 13. Zakona o popisu birača. Ona omogućuje žalitelju ostvarivanje njegova biračkog prava na dopunskim izborima 6. prosinca 2009. godine.
NN 142/2009 • Drugim riječima, ne može se prihvatiti da je na zakonu osnovano mišljenje ŽIP-a, istaknuto u osporenom rješenju, da je »dan raspisivanja izbora mjerodavan trenutak uz koji Zakon (ZIONGŽ – op. Ustavni sud) veže pasivno biračko pravo«. Za taj dan ZIONGŽ vezuje samo činjenicu prebivališta, ali ne i druge činjenice koje su pravno relevantne za ostvarivanje biračkog prava na lokalnim izborima. Prema članku 2. i 7. Zakona o popisima birača riječ je o hrvatskom državljanstvu, punoljetnosti, to jest navršenih 18 godina života, poslovnoj sposobnosti, prezimenu i imenu, nacionalnosti i spolu.
NN 142/2009 • Stoga činjenica da je žalitelj devet dana nakon dana raspisivanja dopunskih izbora na vlastiti zahtjev promijenio podatak o svojoj nacionalnoj pripadnosti u popisu birača (4. studenoga 2009.) mijenja njegovu pravnu situaciju koja je postojala na dan raspisivanja dopunskih izbora (26. listopada 2009.), jer je žalitelj unutar zakonskog roka za predaju kandidature ispunio zakonsku pretpostavku o pripadnosti srpskoj nacionalnoj manjini, koja je pravno relevantna u postupku dopunskih izbora za zamjenika gradonačelnika Grada Skradina koji će se održati 6. prosinca 2009.
NN 142/2009 • Stoga, predmet ovog izbornog spora nije pitanje je li žalitelj pripadnik srpske nacionalne manjine ili nije, nego pitanje je li žalitelj do isteka roka za predaju kandidature kao takav bio upisan u popis birača, što je formalna zakonska pretpostavka za valjanu kandidaturu na tim izborima.
NN 142/2009 • Opetovano podsjećajući da je izborni postupak strogo formalan, Ustavni sud utvrđuje nezakonitim utvrđenje ŽIP-a da žalitelj na dan raspisivanja dopunskih izbora nije ispunjavao formalne pretpostavke za valjanu kandidaturu na tim izborima, jer u popisu birača nije bio upisan kao pripadnik srpske nacionalne manjine.
NN 142/2009 • 7. Polazeći od činjenice da je u provedenom postupku nesporno utvrđeno da je žalitelj 7. studenoga 2009. bio upisan u popis birača kao pripadnik srpske nacionalne manjine, Ustavni sud utvrđuje da je ŽIP, postupajući po prigovoru, nezakonito prihvatio prigovor i poništio rješenje Gradskog izbornog povjerenstva Grada Skradina, klasa: 013-03/09-01/25, ur. broj: 2182/03-09-01 od 8. studenoga 2009. (u točki I. izreke), a točkom III. izreke utvrdio zbirnu listu pravovaljanih kandidatura za izbor zamjenika gradonačelnika Grada Skradina iz reda pripadnika srpske nacionalne manjine, u kojoj nije naveden žalitelj.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 142/2009 • Stoga je Ustavni sud osporeno rješenje ŽIP-a poništio (točka II. izreke odluke), utvrđujući istodobno da je rješenje Gradskog izbornog povjerenstva Grada Skradina, klasa: 013-03/09-01/25, ur. broj: 2182/03-09-01 od 8. studenoga 2009. na snazi (točka III. izreke odluke).
NN 142/2009 • 8. Ustavni sud dužan je na kraju iznijeti i svoje načelno pravno stajalište vezano uz problem koji je predmet ovog žalbenog postupka.
NN 142/2009 • Čini se nespornim da je žalitelj sam doprinio pravnoj situaciji u kojoj se našao na dan raspisivanja dopunskih izbora 26. listopada 2009. On je na lokalnim izborima u svibnju 2009. godine bio kandidat na listi Hrvatske seljačke stranke pod rednim brojem 25., pri čemu se na tim izborima natjecao za člana Županijske skupštine Šibensko-kninske županije u svojstvu punoljetnog hrvatskog državljanina hrvatske nacionalnosti, koja je činjenica bila evidentirana i u popisu birača.
NN 142/2009 • Također je nesporno da žalitelj nije podnio prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja protiv rješenja Županijskog izbornog povjerenstva Šibensko-kninske županije, broj: LS-41/2009. od 28. travnja 2009., u kojem je ta činjenica utvrđena.
NN 142/2009 • Ustavni sud nema razloga sumnjati da u konkretnom slučaju žalitelj nije imao namjeru koristiti podatak o svojoj nacionalnoj pripadnosti u svrhu zlouporabe svoga pasivnog biračkog prava ni na lokalnim izborima u svibnju 2009. ni na dopunskim izborima raspisanim za 6. prosinca 2009. godine.
NN 142/2009 • Ipak, pravne posljedice žaliteljeve nepažnje, nemara ili očitog previda učinjenog u postupku kandidiranja na lokalnim izborima u svibnju 2009. u vezi s njegovom nacionalnom pripadnošću, u koju nepažnju, nemar ili očit previd Ustavni sud također nema razloga sumnjati, ali ih ni ne opravdava, načelno se ne bi smjele u postupku kandidiranja na dopunskim izborima ispravljati na način na koji je to učinio žalitelj u konkretnom slučaju.
NN 142/2009 • Zakonsko priznavanje pravne mogućnosti izmjene bilo kojeg od podataka relevantnih za ostvarivanje pasivnog biračkog prava birača i nakon dana raspisivanja izbora (hrvatsko državljanstvo, punoljetnost, to jest navršenih 18 godina života, poslovna sposobnost, prezime i ime, nacionalnost i spol ili neko drugo svojstvo koje bi zakonodavac mogao vezivati uz biračko pravo), slabi demokratsku narav izbornog postupka, jer otvara prostor za različite i višestruke zlouporabe pasivnog biračkog prava, odnosno izbornu manipulaciju.
NN 142/2009 • Stoga Ustavni sud smatra da nije dostatno zakonom vezati samo činjenicu prebivališta uz dan raspisivanja izbora (članak 4. stavak 1. ZIONGŽ-a), nego je nužno uz taj dan vezati i postojanje drugih činjenica koje su pravno relevantne za valjanost kandidature, osim onih koje, zbog njihove naravi, zakonodavac može vezati uz neki drugi datum, što mora biti izrijekom navedeno u zakonu.
NN 142/2009 • Polazeći od navedenog načelnog pravnog stajališta koje je usmjereno na zaštitu demokratskih standarda u izbornim postupcima, Ustavni će sud u posebnom postupku iskoristiti svoju ustavnu ovlast praćenja ostvarivanja ustavnosti i zakonitosti te će na temelju članka 104. Ustavnog zakona o uočenoj pojavi izvijestiti Hrvatski sabor.
NN 142/2009 • Međutim, dok je na snazi mjerodavni zakon koji dopušta mogućnost da se pravno relevantni podaci iz službenih evidencija s kojima nadležna državna tijela raspolažu procjenjuju prema stanju koje vrijedi posljednji dan predaje kandidatura, Ustavni sud – koji u izbornim sporovima postupa kao drugostupanjsko žalbeno tijelo – dužan je štititi takvu zakonsku mogućnost.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 112/04, Broj 26/98,
Broj 15/06, Broj 111/97,
Broj 49/07, Broj 25/95
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE