PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 39/2008 • Ovaj Prilog u glavnim crtama iznosi ciljeve i načela, kao i metodologiju za procjenu rizika za stavljanje na tržište GMO-a i proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a, kako bi se pomoglo podnositeljima izvještaja, olakšalo nadležnim tijelima obavljanje cjelovite i odgovarajuće procjene rizika za stavljanje na tržište GMO-a ili proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a sukladno odredbama ovoga Pravilnika te kako bi se učinilo postupak procjene rizika za stavljanje na tržište GMO-a i proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a transparentnim općoj javnosti.
NN 39/2008 • Šest koraka u izradi procjene rizika za stavljanje na tržište GMO-a i proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a navedeni su u poglavlju 4.2. ovoga Priloga.
NN 39/2008 • Cilj je procjene rizika za stavljanje na tržište GMO-a i proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a na temelju svakog pojedinačnog slučaja otkriti i procijeniti moguće štetne učinke GMO-a, bilo izravne ili neizravne, neposredne ili odgođene, na zdravlje ljudi i na okoliš, koji može imati namjerno puštanje ili stavljanje GMO-a na tržište. Procjene rizika za stavljanje na tržište GMO-a i proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a potrebno je provesti s ciljem određivanja potrebe za upravljanje rizikom te, ako potreba ima, najprikladnijih metoda koje se mogu koristiti.
NN 39/2008 • Procjena rizika. stavljanja na tržište vrlo često, iako ne nužno, uključuje namjerno uvođenje u okoliš, ali se uvijek odnosi na namjerno stavljanje na tržište (primjerice, poljoprivredni proizvodi koji sadrže ili se sastoje od GMO-a, a koriste se samo za prehranu ljudi i životinja i obradu). U tim slučajevima procjena rizika također mora biti uključena u postupak obavještavanja. Općenito, može postojati razlika između procjene rizika za namjerno uvođenje i procjene rizika za stavljanje na tržište, zbog primjerice razlika u postojećim podacima, vremenskom razdoblju i području.
NN 39/2008 • Uz to, te se smjernice odnose na sve GMO-e, uključujući mikroorganizme, biljke i životinje. Iako su vaskularne biljke bile dosad većina GMO-a namjerno uvođenih ili stavljenih na tržište, to se u budućnosti može promijeniti.
NN 39/2008 • Procjene rizika će služiti kao temelj za određivanje potrebe za upravljanje rizikom, te ako ona postoji, i najprikladnijih metoda koje će se koristiti, te za pažljivo praćenje.
NN 39/2008 • Sukladno načelu predostrožnosti, procjenu rizika potrebno je temeljiti na sljedećim općim načelima:
NN 39/2008 • Uočene značajke GMO-a i njegove upotrebe koje mogu uzrokovati štetne učinke trebaju se usporediti s karakteristikama nemodificiranog organizma iz kojega je nastao te s njegovom uporabom u odgovarajućim situacijama.
NN 39/2008 • Prije nego što je moguće odrediti bilo kakve štetne značajke GMO-a, potrebno je utvrditi polazište primateljskog okoliša, uključujući organizme i njihove interakcije u njemu, kao i njihove poznate varijacije. Polazište služi kao točka za usporedbu s kojom se mogu usporediti sve buduće promjene. Na primjer, u slučaju usjeva koji se razmnožavaju vegetativno, komparativna analiza treba uključivati roditeljske vrste pomoću kojih su nastale transgenske linije. U slučaju biljaka koje se razmnožavaju spolnim putem, točke za usporedbu bi uključivale odgovarajuće istorodne linije. Ako se usjevi razvijaju pomoću povratnog križanja, u takvim je slučajevima važno da se u pokusu sadržajne jednakovrijednosti koristi najprikladniji nadzor te da se ono ne oslanja samo na usporedbe s izvornim roditeljskim materijalom.
NN 39/2008 • Ako postojeći podaci nisu dovoljni, mora se odrediti polazište prema drugim točkama za usporedbu kako bi se omogućila usporedba. Polazište će u znatnoj mjeri ovisiti o okolišu primatelju, uključujući biotičke i abiotičke čimbenike (npr. prirodno očuvana staništa, poljoprivredna zemljišta ili zagađeno tlo) ili kombinaciju različitih okoliša.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 39/2008 • Procjena rizika treba se provoditi znanstveno ispravno i transparentno, na temelju dostupnih znanstvenih i tehničkih podataka.
NN 39/2008 • Procjena mogućih štetnih učinaka treba se temeljiti na znanstvenim i tehničkim podacima te na zajedničkoj metodologiji za određivanje, prikupljanje i tumačenje relevantnih podataka. Podaci, mjerenja i ispitivanja trebaju biti jasno opisani. Uz to, korištenje znanstveno ispravnih postupaka modeliranja može dati korisne dodatne podatke za procjenu rizika.
NN 39/2008 • Procjena rizika mora u obzir uzeti nesigurnost na različitim razinama. Znanstvena nesigurnost obično proizlazi iz pet karakteristika znanstvene metode: odabrane varijable, obavljenog mjerenja, prikupljenih uzoraka, korištenih modela i uzročno posljedičnih odnosa. Znanstvena nesigurnost može također nastati iz proturječnosti postojećih podataka ili nedostatka nekih bitnih podataka. Nesigurnost može utjecati na kvalitativne ili kvantitativne elemente analize. Razina znanja ili podataka za polazište odražava se razinom nesigurnosti, koju podnositelj izvještaja mora navesti (procjena nesigurnosti, uključujući nedostatak podataka, nedostatno poznavanje materije, standardnu devijaciju, složenost, itd.) u usporedbi sa znanstvenim nesigurnostima u trenutnoj praksi.
NN 39/2008 • Zbog nedostatka podataka procjena rizika ne mora uvijek dati konačne odgovore na sva pitanja. Dostupnost podataka za moguće dugoročne učinke, primjerice, može biti vrlo mala. U tim slučajevima moraju se razmotriti odgovarajući načini upravljanja rizikom (jamstva) u skladu s načelom predostrožnosti, kako bi se spriječili štetni učinci na zdravlje ljudi i na okoliš.
NN 39/2008 • Kao opće načelo, procjena rizika treba uključiti rezultate odgovarajućih istraživanja u mogući rizik povezan s namjernim uvođenjem ili stavljanjem GMO-a na tržište, uz sva jasno dokumentirana usporediva iskustva.
NN 39/2008 • Koristan može biti pristup korak po korak (tj. svi koraci, počevši od pokusa s upotrebom u zatvorenim sustavima, preko namjernog uvođenja, sve do stavljanja na tržište). Podaci o svakom koraku trebaju se prikupljati što je ranije moguće za vrijeme postupka. Simulirani uvjeti okoliša u zatvorenom sustavu mogu dati rezultate bitne za namjerno puštanje (npr. ponašanje mikroorganizama može se simulirati u mikrokozmima, ponašanje biljaka može se donekle simulirati u staklenicima).
NN 39/2008 • Kako bi GMO-i bili stavljeni na tržište, potrebno je pribaviti relevantne i dostupne podatke o namjernim uvođenjima na tipovima okoliša na kojima će se koristiti GMO.
NN 39/2008 • Procjena rizika za okoliš treba se izvoditi prema načelu slučaj po slučaj, što znači da se traženi podaci mogu razlikovati ovisno o vrsti GMO-a, njihovoj namjeni i mogućem primateljskom okolišu, uzimajući u obzir, između ostalog i GMO-e koji su već u okolišu.
NN 39/2008 • Procjena rizika treba koristiti načelo slučaj po slučaj zbog širokog raspona pojedinačnih značajki različitih organizama (GMO po GMO) i različitih vrsta okoliša (mjesto po mjesto i regiju po regiju).
NN 39/2008 • Moguća je ogromna raznovrsnost učinaka na okoliš izazvanih genetski modificiranim organizmima (zbog njihove male veličine i često nepoznatih interakcija), biljkama (primjerice vaskularne biljke koje se koriste kao hrana i krmivo, ili drveće zbog svoje potencijalne dugovječnosti) i životinjama (primjerice, kukci zbog svoje male veličine i visoke sposobnosti prilagodljivosti ili morske ribe zbog potencijalne široke rasprostranjenosti).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 43/09, Broj 38/08,
Broj 20/99, Broj 77/08,
Broj 135/09, Broj 49/09
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE