PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-08-102-2655 NN 102/2009

• Unitel-ov zahtjev odnosi se na zajedničko korištenje elektroničke komunikacijske infrastrukture i povezane opreme na spornim trasama, točnije, na rješavanje sporne situacije u svezi s naknadom za zajedničko korištenje odnosno povrat troškova polaganja kombinacije cijevi koji su nastali u sklopu realizacije tehničkih rješenja: Sisak TR IOD R 1-104/08, Varaždin TR IOD R 1-129/08, TR IOD R 1-130/08, Čakovec TR IOD R 1-131/08, TR IOD R 1-132/08 i Osijek TR 78/08, TR 79/08.


Stranica 2009-08-102-2655 NN 102/2009

• Dakle, predmet ovog upravnog postupka je uređivanje uvjeta pristupa i zajedničkog korištenja elektroničke komunikacijske infrastrukture i povezane opreme na spornim trasama u dijelu koji se odnosi na plaćanje naknade za takav pristup i zajedničko korištenje. Naime, Unitel je temeljem postojećeg Ugovora o najmu i uporabi slobodnog prostora u cijevima kabelske kanalizacije HT-a broj DTK 04-06 od 10. studenoga 2006. godine, zatražio od HT-a pristup i zajedničko korištenje elektroničke komunikacijske infrastrukture na spornim trasama. Na temelju takvog zahtjeva, HT je izradio tehnička rješenja: Sisak TR IOD R 1-104/08, Varaždin TR IOD R 1-129/08, TR IOD R 1-130/08, Čakovec TR IOD R 1-131/08, TR IOD R 1-132/08 i Osijek TR 78/08, TR 79/08. Troškove polaganja kombinacije cijevi u sklopu realizacije ovih tehničkih rješenja platio je Unitel. Dakle, nesporno je da su stranke tehničkim rješenjima dogovorile način zajedničkog korištenja elektroničke komunikacijske infrastrukture na spornim trasama. Međutim, sporan je međusobni obračun troškova realizacije tehničkih rješenja i cijene zajedničkog korištenja koje je potrebno urediti ugovorom između infrastrukturnog operatora (HT-a) i operatora korisnika (Unitel-a), u skladu s člankom 4. stavkom 17. Pravilnika, kao i u skladu s ranije važećim Uvjetima zajedničke uporabe izgrađene telekomunikacijske kanalizacije (poglavlje V. točka 8.). Međutim, stranke nisu sklopile ugovor, jer se nisu uspjele dogovoriti oko načina i roka međusobnog obračuna tih troškova.


Stranica 2009-08-102-2655 NN 102/2009

• HT tvrdi kako su tehnička rješenja izrađena uz poštivanje Uvjeta kao i ZEK-a. Sve troškove realizacije tehničkih rješenja snosi operator korisnik, dakle Unitel, kao što je to određeno u Uvjetima, a prema prijedlogu HT-a, svaki sljedeći operator koji podnese zahtjev za najam prostora u spornim trasama sudjelovat će u snošenju troškova i to proporcionalno korištenju broja cijevi na spornim trasama. Nadalje, HT tvrdi da je neosnovana primjena Pravilnika budući da su u vrijeme pokretanja postupka na snazi bili Uvjeti, dok je Pravilnik stupio na snagu 6. siječnja 2009. godine


Stranica 2009-08-102-2655 NN 102/2009

• U svezi s navedenim, HAKOM je detaljno analizirao odredbe Uvjeta koji su bili na snazi u vrijeme izrade tehničkih rješenja, kao i u vrijeme podnošenja zahtjeva za pokretanje upravnog postupka. Uvjeti u poglavlju V. »Slobodni prostor i njegovo korištenje«, u točki 8. određuju, cit: »U slobodni prostor koji je obuhvaćen tehničkim rješenjem potrebno je sve predviđene kombinacije cijevi uvlačiti istovremeno. Sve uvučene cijevi postaju vlasništvo vlasnika telekomunikacijske kanalizacije u koju se te cijevi uvlače. Operator za kojeg je izrađeno tehničko rješenje je u obvezi snositi troškove realizacije tehničkog rješenja, a međusobni obračun tih troškova i cijene najma će se definirati ugovorom.«


Internet NN 102/2009
• Nadalje, u poglavlju VIII. „Ugovaranje zajedničkog korištenja izrađene TK (DTK)«, u točki 4. određeno je, cit: »Tehničko rješenje mora biti izrađeno sukladno poglavlju V. točki 8. ovih Uvjeta, odnosno, mora predvidjeti optimalno zauzeće slobodnog prostora i u pravilu sadrži: …, … Posebno iskazane troškove u slučajevima kao što je navedeno u poglavlju V. točka 8., potrebe izvlačenja nekorištenog kabela, popravka ili proširenja TK ili DTK i slično. Ove troškove snosi operator, a međusobni obračun navedenih troškova i najma će se definirati ugovorom.«. Slijedom navedenog, nesporno je da su stranke u svezi s realizacijom tehničkih rješenja, a u skladu s Uvjetima, trebale ugovorom definirati međusobni obračun troškova i cijene najma. Međutim, isto nisu učinile.

Internet stranice NN 102/2009
• Naime, dopisima od 15. srpnja 2008. godine i 10. listopada 2008. godine, Unitel je zatražio od HT-a da mu se refundiraju troškovi koje je imao realizirajući tehnička rješenja, i to na način da se godišnji najam kojeg plaća HT-u umanji za cjelokupan iznos utrošenih sredstava. Međutim, na takav prijedlog Unitel-a, HT se 28. listopada 2008. godine očitovao negativno, navodeći, cit: »…. Sve troškove uz realizaciju Vaših zahtjeva sukladno tehničkim rješenjima snosi operator koji je predao zahtjev. Ukoliko se pojavi novi zahtjev na predmetnim trasama taj operator će snositi trošak proporcionalan korištenju cijevi koji je zatražio i tako za svakog sljedećeg operatora. Sukladno prethodno navedenom i HT će snositi dio troška proporcionalan broju uvučenih kabela. Na dionicama za koje HT nema interesa nećemo participirati u troškovima izgradnje dionica.«.

Internet stranice NN 102/2009 • Stupanjem na snagu Pravilnika (u siječnju 2009. godine), u članku 15. »Završne odredbe« određeno je da Uvjeti prestaju važiti. Međutim, navedena činjenica prestanka važenja Uvjeta ne rezultira nepostojanjem pravne osnove kojom je potrebno regulirati zajedničko korištenja elektroničke komunikacijske infrastrukture između stranaka, jer su odredbe Uvjeta, a to je Vijeće HAKOM-a već naglasilo u obrazloženju zaključka, ugrađene u odredbe Pravilnika. Isto tako, ZEK u članku 30. stavku 2. izričito određuje obvezu infrastrukturnog operatora omogućiti operatoru korisniku, uz naknadu i na temelju sklopljenog ugovora, pristup i zajedničko korištenje elektroničke komunikacijske infrastrukture ako su ispunjeni odgovarajući uvjeti pristupa i zajedničkog korištenja, utvrđeni pravilnikom iz stavka 12. istog članka. Dakle, ovime ZEK daje izričito pravo donositelju pravilnika (HAKOM-u) da sve uvjete pristupa i zajedničkog korištenja infrastrukture propiše pravilnikom. Novi Pravilnik prihvaća Uvjete u potpunosti te ih dodatno razrađuje na način da detaljnije određuje uvjete reguliranja obračuna troškova i cijene najma. Slijedom navedenog, promašen je prigovor HT-a iz podneska od 02. prosinca 2008. godine, cit: »… obveze iz tih Uvjeta niti u jednom slučaju ne mogu prelaziti propisane zakonske okvire«. HT se poziva na članak 27. stavak 1. ZEK-a koji određuje prava infrastrukturnih operatora (HT-a). Međutim, HAKOM-ova je zakonska ovlast detaljnije regulirati uvjete pristupa i zajedničkog korištenja infrastrukture, što je Pravilnikom i učinjeno, pa tako i propisati obveze operatora (bilo infrastrukturnog, bilo operatora korisnika).
Internet stranice NN 102/2009 • Nadalje, u članku 9. stavku 5. Pravilnika, infrastrukturnom je operatoru (HT-u) nametnuta obveza da u ugovor o pristupu i zajedničkom korištenju elektroničke komunikacijske infrastrukture točno odredi način i rok međusobnog obračuna troškova (refundiranje), kao i da rok za refundiranje treba biti što kraći, a refundiranje je moguće i na primjer i na način najma po drugim ugovorima, na drugim dionicama. Slijedom navedenog, HT-ov prijedlog ugovora, točnije predloženi članak 5.7., HAKOM je ocijenio kao odbijanje sklapanja ugovora o zajedničkom korištenju elektroničke komunikacijske infrastrukture na spornim trasama u pogledu načina i roka međusobnog obračuna troškova kako je bilo propisano poglavljem V. točkom 8. Uvjeta te kasnije člankom 9. stavkom 5. Pravilnika.
Internet stranice NN 102/2009 • Naime, HT-ov prijedlog ugovora ne sadrži točno određeni način i rok međusobnog obračuna (refundiranja), budući da je HT refundiranje učinio zavisnim o uvjetu i roku koje nije moguće sa sigurnošću odrediti. Naime, predloženi način podjele troška podrazumijeva međusobni obračun uloženih sredstava koje je operator korisnik uložio polaganjem kombinacija cijevi u slobodni prostor elektroničke komunikacijske infrastrukture, na način da se operatoru korisniku nadoknadi trošak investicije po dinamici koja ovisi o popunjavanju položenih cijevi od strane drugih zainteresiranih operatora na spornoj trasi. HT navodi da će operatoru korisniku, koji je investirao polaganje svih kombinacija cijevi, nadoknaditi trošak investicije po dinamici koja ovisi o popunjavanju položenih cijevi. U svrhu izrade proračuna proporcionalnog dijela sredstva koje će HT nadoknaditi operatoru korisniku, operator korisnik dužan je dostaviti troškovnik polaganja svih kombinacija cijevi u slobodni prostor kabelske kanalizacije. Po usklađenju podataka o iznosu sredstava za povrat operator korisnik odlučuje o načinu povrata koji može biti isplaćen jednokratno ili se može odbiti od sljedeće rate zakupa slobodnog prostora prema potpisanom ugovoru. Isplata proporcionalnog dijela uloženih sredstava slijedi po potpisu navedenog ugovora i izvršenju financijskih obveza sljedećeg operatora koji ima namjeru uvući svoje kabele u preostale slobodne cijevi. U slučaju da treći operator nelegalno uvuče svoje kabele u slobodne cijevi, isplata operatoru koji je financirao uvlačenje cijevi slijedit će po završetku spora s trećim operatorom. Ovakav način refundiranja troškova nije u skladu niti s ciljevima koje HAKOM provodi na ovom dijelu tržišta, a niti s odredbama Uvjeta odnosno Pravilnika.
Internet stranice NN 102/2009 • HT se u podnescima od 3. prosinca i 31. prosinca 2008. godine upušta u ocjenu »neustavnosti« Uvjeta i Pravilnika, te ističe kako »infrastrukturni operator može ali i ne mora koristiti svoje zakonsko pravo na gradnju, održavanje, razvoj i korištenje elektroničke komunikacijske mreže i elektroničke komunikacijske infrastrukture i povezane opreme.« Navedena stajališta HT-a su neosnovana jer se u ovom postupku ne osporavaju zakonska prava infrastrukturnog operatora, a neka od njih su, kako je to HT naveo, definirana u članku 27. stavku 1. ZEK-a, već se odlučuje o uređivanju uvjeta i načina zajedničkog korištenja elektroničke komunikacijske infrastrukture, i to uz primjenu načela iz članka 5. ZEK-a, a kako je propisano člankom 30. stavcima 1., 2., 10. i 14. ZEK-a i detaljnije uređeno ponajprije poglavljem V. točkom 8. Uvjeta, a onda člankom 9. stavcima 3. i 5. te člankom 4. stavkom 17. Pravilnika. Dakle, neovisno o odredbama Pravilnika, Unitel-u bi pripadalo pravo na povrat uloženih sredstava na način kako je riješeno u ovom postupku i po odredbama ranije važećih Uvjeta, koji su danom stupanja na snagu Pravilnika prestali važiti.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 102/2009 • HAKOM je obvezan poticati zajedničko korištenje elektroničke komunikacijske infrastrukture uz primjenu načela iz članka 5. ZEK-a, a to su u prvom redu osiguranje tržišnog natjecanja te poticanje djelotvornih ulaganja u infrastrukturu, uz korištenje tehnoloških rješenja koja su najpogodnija za racionalnu iskorištenost slobodnog prostora. Upravo zbog toga, HAKOM je kako u Uvjetima tako i u Pravilniku propisao obvezu istovremenog polaganja kombinacije cijevi, koje s jedne strane povećavaju trošak realizacije tehničkog rješenja operatora korisnika u odnosu na raniji način polaganja cijevi, ali s druge strane omogućuju najbolju iskorištenost slobodnog prostora za sve zainteresirane operatore korisnike. Upravo iz tog razloga, HAKOM je propisao i obvezu međusobnog obračuna troškova i cijene najma između infrastrukturnog operatora i operatora korisnika, pri tome vodeći računa da se troškovi ovakvog korištenja elektroničke komunikacijske infrastrukture rasporede ravnomjerno, odnosno da niti jedan operator – sudionik zajedničkog korištenja infrastrukture ne dođe u nepovoljni položaj, čime bi se onemogućilo osnovno načelo koje je HAKOM obvezan promicati, a to je načelo zdravog tržišnog natjecanja. Stoga je u ovom postupku HAKOM vodio računa da se s jedne strane slobodni prostor koristi najracionalnije, dakle polaganjem kombinacije cijevi, a s druge strane da se operatoru korisniku omogući povrat dijela uloženih sredstava polaganja cijevi, dok sam snosi troškove vezane uz polaganje svojih kabela u kombinacije cijevi. Naime, bez obveze polaganja kombinacije cijevi, u većini slučajeva, gotovo bi bilo nemoguće naći načina za zajedničko korištenje izgrađene elektroničke komunikacijske infrastrukture, odnosno bio bi onemogućen ulazak operatora korisnika u trasu koju zahtijeva, čime bi dakle bilo onemogućeno tržišno natjecanje među operatorima, jer nitko osim HT-a ne bi imao mogućnosti položiti svoje kabele na spornim trasama. Pri tome je u ovom predmetu HAKOM vodio računa da se primijeni način refundiranja troškova koji infrastrukturnog operatora najmanje opterećuje, dakle da mu se iznos uloženih sredstava odbije od budućeg najma kojeg je ovlašten naplatiti, pri čemu se HT-u smanjuju budući prihodi, ali navedene prihode HT ne bi niti imao da nisu primijenjena tehnološka rješenja koje je HAKOM odredio jer u većini slučajeva ne bi niti postojala tehnička mogućnost za uvlačenje kabela operatora korisnika.
Informacije NN 102/2009 • Stoga prigovor HT-a kako mu HAKOM nameće dodatna ulaganja, odnosno obvezu gradnje elektroničke komunikacijske infrastrukture za drugog, nisu prihvaćena. Obzirom da HT i Unitel imaju sklopljen okvirni Ugovor o najmu i uporabi slobodnog prostora u cijevima kabelske kanalizacije HT-a, broj DTK 04-06 od 10. studenoga 2006. godine, čije su odredbe primjenjive i na sporne trase, nije bilo potrebno ovim rješenjem regulirati i ostale dijelove koji su regulirani navedenim ugovorom.
Poslovne stranice NN 102/2009 • Slijedom navedenog, a na temelju članka 12. stavka 1. točke 5. i 6., članka 14. stavka 4., članka 30. stavka 10. i 14., a u svezi s člankom 20. ZEK-a, te članka 4. stavka 17. i članka 9. stavka 5. i 17. Pravilnika i članka 202. ZUP-a, Vijeće HAKOM-a je odlučilo kao u izreci ovog rješenja.
Pregledi NN 102/2009 • Protiv ovog rješenja žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana primitka.
Besplatno NN 103/2009 • Na temelju članka 28. stavka 2. Zakona o energiji (»Narodne novine«, br. 68/2001, 177/2004, 76/2007 i 152/2008), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 27. kolovoza 2009. godine donijela
Glasnik NN 103/2009 • O VISINI TARIFNIH STAVKI U TARIFNOM SUSTAVU ZA OPSKRBU PRIRODNIM PLINOM, S IZNIMKOM POVLAŠTENIH KUPACA, BEZ VISINE TARIFNIH STAVKI
Propis NN 103/2009 • U Tarifnom sustavu za opskrbu prirodnim plinom, s iznimkom povlaštenih kupaca, bez visine tarifnih stavki (»Narodne novine«, br. 34/2007, 42/2007 i 87/2009), određuje se visina tarifnih stavki za energetske subjekte, sukladno Tablici 1. i Tablici 2. iz Priloga 1., koji je sastavni dio ove Odluke.
Propis NN 103/2009 • Ukupna regulirana cijena prirodnog plina za tarifne kupce jednaka je visini tarifnih stavki iz Tablice 1. iz Priloga 1. ove Odluke, pri čemu se visina tarifne stavke Ts 1 umanjuje ili uvećava za razliku cijene zbog smanjenja ili povećanja i izmjerene donje ogrjevne vrijednosti isporučenog plina u odnosu na osnovnu ogrjevnu vrijednost plina.
Propis NN 103/2009 • Ukupna regulirana cijena gradskog plina za tarifne kupce, miješanog plina za tarifne kupce i isparenog ukapljenog naftnog plina za tarifne kupce, jednaka je visini tarifnih stavki iz Tablice 2. iz Priloga 1. ove Odluke.
Propis NN 103/2009 • Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje vrijediti Odluka o visini tarifnih stavki u Tarifnom sustavu za opskrbu prirodnim plinom, s iznimkom povlaštenih kupaca, bez visine tarifnih stavki (»Narodne novine«, broj 154/2008).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 69/06, Broj 155/08, Broj 2/07, Broj 14/08, Broj 97/93, Broj 33/06


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled