PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NOVI BRZI PREGLED ZAKONSKE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 43/2007 • (1) U slučaju smrti osiguranika ili korisnika starosne, prijevremene starosne ili invalidske mirovine osigurani su članovi njegove obitelji, i to:
NN 43/2007 • Predlagateljica ne upućuje ni na jednu odredbu Ustava s kojom bi osporeni članak 21. stavak 1. točka 1. ZOMO-a mogao biti u nesuglasnosti, ali je iz sadržaja podneska razvidno da upire na nejednakost u pravnom položaju nje kao izvanbračne udovice u odnosu na položaj bračne udovice pri ostvarivanju prava na obiteljsku mirovinu nakon smrti supruga.
NN 43/2007 • 18.3. Ustavni sud utvrđuje da navedene predlagateljice osporavaju ustavnost članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a iz različitih razloga, zbog čega se u ovom ustavnosudskom postupku potrebno odgovoriti na dvije različite skupine pitanja.
NN 43/2007 • 19. Predlagateljica ?urđica Reesch smatra nesuglasnim s Ustavom rješenje prema kojem u ZOMO-u postoji presumpcija da se svaka udovica/udovac, nakon smrti bračnog supružnika – osiguranika, smatra uzdržavanom osobom koja ima pravo na obiteljsku mirovinu pod jednakim uvjetima, i to neovisno o trajanju braka, dopunskim prihodima udovica/udovaca, eventualnom životu u izvanbračnoj zajednici s trećom osobom i slično, te neovisno o tome jesu li udovica/udovac i sami bili osiguranici i uplaćivali doprinose za mirovinsko osiguranje.
NN 43/2007 • – ako su do smrti bračnog druga po kojem im to pravo pripada navršili 50 godina života, ili
NN 43/2007 • – ako su mlađi od 50 godina života i ako je do smrti bračnog druga nastupila opća nesposobnost za rad ili je takva nesposobnost nastala u roku od jedne godine nakon smrti bračnog druga, ili
NN 43/2007 • – ako je nakon smrti bračnog druga ostalo jedno ili više djece koji imaju pravo na obiteljsku mirovinu, a udovica ili udovac obavljaju roditeljsku dužnost prema toj djeci. Ako tijekom trajanja prava po toj osnovi nastupi opća nesposobnost za rad, zadržavaju pravo na obiteljsku mirovinu dok postoji takva nesposobnost.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NN 43/2007 • Udovica stječe pravo na obiteljsku mirovinu i kada je dijete osiguranika rođeno nakon njegove smrti. U tom joj slučaju pravo na obiteljsku mirovinu pripada od dana smrti osiguranika.
NN 43/2007 • S druge strane, prema članku 70. stavku 1. točki 1. i stavku 2. ZOMO-a, udovica, odnosno udovac mlađi od 50 godina stupanjem u novi brak gube pravo na obiteljsku mirovinu, osim ako to pravo imaju zbog opće nesposobnosti za rad. Međutim, udovici, odnosno udovcu koji je stupanjem u novi brak izgubio pravo na obiteljsku mirovinu, a po bračnom drugu iz novoga braka nije ostvario obiteljsku mirovinu, uspostavlja se pravo na prijašnju obiteljsku mirovinu uz uvjet da u trenutku prestanka novog braka ima još dijete iz prvog braka koje se koristi obiteljskom mirovinom i da prema tome djetetu obavlja roditeljske dužnosti.
NN 43/2007 • Navedene zakonske pretpostavke odnose se jednako na udovice/udovce koje je umrli osiguranik uzdržavao tijekom braka do svoje smrti, kao i na one koji su sami tijekom trajanja braka uplaćivali doprinose za mirovinsko osiguranje i time samostalno stekli pravo na mirovinu. Drugim riječima, objema navedenim skupinama adresata zakonodavac pod jednakim uvjetima priznaje pravo na obiteljsku mirovinu iza smrti bračnog druga.
NN 43/2007 • Posljedica zakonskog rješenja, sadržanog u osporenom članku 21. stavku 1. točki 1. ZOMO-a, jest priznavanje prava na obiteljsku mirovinu bračnim drugovima umrlih osiguranika koji bi inače ostali bez ikakvih sredstava za život (jer ih je osiguranik uzdržavao do svoje smrti), ali i onim bračnim drugovima umrlih osiguranika koji su i sami osiguranici (pa imaju pravo na vlastitu mirovinu), neovisno o tome je li obiteljska mirovina za njih povoljnija ili nepovoljnija od njihove vlastite (u praksi se, po naravi stvari, obiteljska mirovina koristi ako je povoljnija).
NN 43/2007 • Ustavni sud ne smatra da je navedeno zakonsko rješenje u nesuglasnosti s člankom 14. stavkom 2. Ustava, koji svakome jamči jednakost pred zakonom. Nedvojbeno je, naime, da je navedeno zakonsko rješenje ustanovljeno u korist adresata i predstavlja pozitivnu mjeru socijalne politike prema ranjivim skupinama (prvi slučaj udovica/udovaca koji bi inače ostali bez sredstava za život), odnosno mjeru socijalne politike poduzetu radi poboljšanja materijalnog položaja osiguranika (drugi slučaj udovica/udovaca koji su i sami osiguranici, ali imaju pravo na obiteljsku mirovinu, koje se pravo u pravilu koristi ako je ona za njih povoljnija). Stoga takvo zakonsko rješenje nije u nesuglasnosti ni s jednom vrednotom zajamčenom Ustavom.
NN 43/2007 • Uzrok nejednakosti među udovicama/udovcima predlagateljica nalazi i u činjenici što zakonodavac ne uvjetuje stjecanje prava na obiteljsku mirovinu njihovim imovnim stanjem (»Mnoge od tih nazovi uzdržavanih uopće i nisu bile uzdržavane, jer su imale svoje prihode s različitih strana, ali ni to se ne provjerava kod donošenja rješenja, već se automatski uzima kao uzdržavana svaka udova koja nema svoju mirovinu iz mirov. osig.«).
NN 43/2007 • Ustavni sud primjećuje da je zakonodavac u načelu ovlašten da pri uređivanju prava iz mirovinskog osiguranja samostalno odredi uvjete za stjecanje tih prava, uključujući i prava na obiteljsku mirovinu. U konkretnom slučaju, zakonodavac se opredijelio za propisivanje jednakih zakonskih uvjeta za priznavanje prava na obiteljsku mirovinu za sve udovice, odnosno udovce, neovisno o drugim obilježjima ili svojstvima kao što su dužina trajanja braka, dopunski prihodi, postojanje izvanbračne zajednice s trećom osobom, i slično.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR:
Broj 45/99, Broj 43/09,
Broj 112/93, Broj 72/95,
Broj 49/04, Broj 21/02
LINK - SERVIS SA POSLOVNIM INFORMACIJAMA, PROGRAMIMA I USLUGAMA