PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NOVI BRZI PREGLED ZAKONSKE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 137/2008 • Za štetu koju vojna osoba u svezi s obavljanjem vojne službe počini trećim osobama odgovara Republika Hrvatska, osim ako se dokaže da je vojna osoba postupala sukladno Službovniku i drugim propisima.
NN 137/2008 • Republika Hrvatska ima pravo od vojne osobe tražiti povrat iznosa isplaćenog trećim osobama u smislu stavka 1. ovoga članka samo ako je vojna osoba štetu počinila namjerno ili iz krajnjeg nehaja.
NN 137/2008 • Pod uvjetima iz stavka 3. ovoga članka, Republika Hrvatska ima pravo od vojne osobe tražiti i nadoknađivanje budućih iznosa koje je ona dužna obročno isplaćivati na temelju pravomoćne sudske odluke.
NN 137/2008 • Člankom 56. ZSOS-a bilo je propisano, međutim, da se odredbe o materijalnoj odgovornosti vojnih osoba ne primjenjuju u ratnom stanju.
NN 137/2008 • O odgovornosti za štetu i nadoknadi štete koju vojna osoba počini ili prouzroči namjerno nehatom ili krajnjom nepažnjom u ratnom stanju raspravlja se u stegovnom postupku.
NN 137/2008 • Iz navedenih je zakonskih odredbi razvidno da Republika Hrvatska nije odgovarala za štetu koju vojna osoba u vezi s obavljanjem vojne službe počini trećim osobama, ako je ona učinjena u ratnom stanju (članak 48. stavak 1. u vezi s člankom 56. stavkom 1. ZSOS-a).
NN 137/2008 • Isto tako, za ostale štete počinjene u vezi s obavljanjem vojne službe Republika Hrvatska odgovarala je po općim propisima o naknadi štete (članak 48. stavak 2. ZSOS-a). Međutim, ni Zakon o obveznim odnosima ni drugi opći propisi obveznog prava koji su bili na snazi u razdoblju Domovinskog rata nisu propisivali mogućnost naknade ratne štete, kao posebne vrste štete, ni od Republike Hrvatske ni od bilo kojih drugih pravnih subjekata pod njezinom jurisdikcijom, što je potvrdila i sudska i ustavnosudska praksa (v. presudu Vrhovnog suda Republike Hrvatske broj: Rev-1864/01-2 od 24. rujna 2003. i odluku Ustavnog suda broj: U-III-656/2000 od 24. travnja 2002.).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE
NN 137/2008 • Oružana agresija na Republiku Hrvatsku i obrana njezinog suvereniteta i teritorijalnog integriteta nedvojbeno se mora podvesti pod »ratno stanje« u smislu članka 56. ZSOS-a. U tom razdoblju stoga nije postojala »materijalna odgovornost vojnih osoba« za štetu koju su u vezi s obavljanjem vojne službe one počinile trećim osobama, a time ni odgovornost Republike Hrvatske za te vrste šteta. Isto tako, u tom razdoblju u općim propisima obveznog prava nije bila predviđena ni odgovornost Republike Hrvatske ni bilo kojeg drugog pravnog subjekta za ratnu štetu.
NN 137/2008 • Zakonodavac je tek donošenjem Zakona o dopunama ZOO-a iz 1999. neizravno naznačio da će Republika Hrvatska na sebe preuzeti odgovornost za štete koje su uzrokovali pripadnici hrvatskih oružanih snaga (»vojne osobe« u terminologiji ZSOS-a) u vojnoj službi ili u vezi s obavljanjem vojne službe tijekom Domovinskog rata od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996., istodobno propisujući da će pretpostavke te odgovornosti urediti posebnim zakonom koji će se tek donijeti.
NN 137/2008 • Zakon o dopunama ZOO-a iz 1999., s druge strane, nije sadržavao nikakve naznake o obvezi uređivanja tim posebnim zakonom eventualne odgovornosti Republike Hrvatske za ratnu štetu.
NN 137/2008 • U razdoblju od 1992. do 2007. iz državnog proračuna Republike Hrvatske osigurano je i utrošeno ukupno 30 milijardi kuna za programe obnove i stambenog zbrinjavanja na područjima koja su bila zahvaćena ratom, uključujući obnovu i izgradnju komunalne i socijalne infrastrukture, i to: 19,5 milijardi kuna za obnovu stambenog fonda, 3,09 milijardi kuna za povrat imovine i stambeno zbrinjavanje i 7,95 milijardi kuna za povratak i osnovnu skrb o prognanicima i izbjeglicama. U ta sredstva nisu uračunati troškovi razminiranja.
NN 137/2008 • Sažeto, Republika Hrvatska nije odgovarala za ratne štete, ali je poduzela niz mjera za obnovu ratom uništenih dijelova zemlje. Tako je Zakonom o obnovi preuzela teret obnove u ratu uništenih i oštećenih materijalnih dobara.
NN 137/2008 • 33. Sud nadalje bilježi kako je do 6. studenoga 1999. podnositelj zahtjeva imao pravo, nedvosmisleno priznato u domaćem pravu, od Republike Hrvatske tražiti naknadu štete koju su na njegovoj imovini nanijeli pripadnici hrvatskih oružanih snaga (members of the Croatian army). Na prava podnositelja zahtjeva utjecale su dvije zakonske mjere, koje su obje imale retroaktivni učinak na prava podnositelja zahtjeva. Prvo, zakonske izmjene iz 1999. spriječile su da se o građanskom zahtjevu podnositelja zahtjeva donese odluka kroz razdoblje od otprilike tri godine i osam mjeseci. Drugo, Zakon o odgovornosti iz 2003. sudu je omogućio nastaviti postupati u predmetu podnositelja zahtjeva, ali se ipak umiješao u prethodno utvrđeno pravo podnositelja zahtjeva da traži naknadu štete od države, nametnuvši nove uvjete pod kojima je država odgovorna za štetu nanesenu na imovini podnositelja zahtjeva.
NN 137/2008 • Ustavni sud dužan je u tom smislu ponoviti da do 6. studenoga 1999. stranke nisu u domaćem pravnom poretku imale nikakvo priznato pravo zahtijevati od Republike Hrvatske naknadu ratne štete ili naknadu štete koju su im nanijeli pripadnici hrvatskih oružanih snaga (»vojne osobe« u terminologiji ZSOS-a) ako je šteta bila nanesena u razdoblju od 17. kolovoza 1990. do 30. lipnja 1996., to jest za vrijeme Domovinskog rata. Stoga se osporeni Zakon iz 2003. nije mogao »umiješati u prethodno utvrđeno pravo podnositelja zahtjeva da traži naknadu štete od države«, niti je taj Zakon »nametnuo nove uvjete pod kojima je država odgovorna za štetu nanesenu na imovini« takvih stranaka, budući da to pravo u Republici Hrvatskoj prije toga nije ni bilo priznato niti su bilo kakvi uvjeti za ostvarenje tog prava prije toga bili propisani.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR:
Broj 66/97, Broj 81/08,
Broj 114/08, Broj 78/06,
Broj 121/07, Broj 27/96
LINK - POSLOVNI SAVJETNIK, POSLOVNI SUBJEKTI, POSLOVNI PLAN I DRUGO