PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

NOVI BRZI PREGLED ZAKONSKE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
zg-medjutim-vijece-posebno-naglasava-zozk NN 115/2007

• Također, iako podrednom primjenom, i to na odgovarajući način, kriterija iz prava konkurencije EZ-a, u smislu članka 35. stavka 3. ZZTN, a koja služe kao interpretativni instrument i za primjenu hrvatskih propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, u slučaju pravnih praznina ili dvojbi u tumačenju tih propisa, odnosno u nedostatku hrvatskih podzakonskih akata (uredbi Vlade RH) koji bi detaljnije uređivali uvjete za skupno izuzeće sporazuma u sektoru transporta, je moguće u određenim slučajevima izuzeće od primjene odredbi o zabranjenim sporazuma (članak 81 Ugovora o osnivanju EZ, odnosno odgovarajući članak 9. ZZTN), za sporazume sklopljene između poduzetnika koji zajednički obavljaju prijevoz na određenim linijama i nositelji su zajedničke dozvole temeljem posebnih propisa (u smislu članka 40. ZoPCP), Vijeće niti takvo izuzeće nije moglo primijeniti u konkretnom slučaju. Naime, predmetni sporazum sklopljen je ne samo između poduzetnika koji imaju zajedničku dozvolu i obavljaju prijevoz zajednički na predmetnim linijama, u smislu članka 40. ZoPCP, već je sklopljen izričitim dogovorom, odnosno usklađenim djelovanjem spomenutih poduzetnika koji imaju zajedničke dozvole i ostalih poduzetnika koji obavljaju prijevoz na spomenutim linijama, a s kojima ti poduzetnici nemaju zajedničke dozvole, pa se smatra zabranjenim sporazumom iz članka 9. stavka 1. točke 1. ZZTN.


Stranica 2007-11-115-3371 NN 115/2007

• Vijeće svoju odluku, kojom je utvrdilo da je četrnaest (14) poduzetnika sklopilo zabranjeni sporazum, obrazlaže kako slijedi:


Internet NN 115/2007

• Temeljem svakog pojedinačnog dokaza, kao i svih dokaza zajedno, podataka i očitovanja prikupljenih tijekom postupka, provedena ekonomska i pravna analiza nesporno potvrđuje da su poduzetnici, autobusni prijevoznici, suprotno dotadašnjoj praksi, kao i trenutnoj praksi na drugim linijama u Republici Hrvatskoj, unaprijed uskladili cijene pružanja usluga autobusnog prijevoza, na mjerodavnom tržištu prodaje autobusnih karata u jednom smjeru na spomenutim linijama.


Internet stranice NN 115/2007

• Nadalje, usklađene su cijene spomenuti poduzetnici prijavili autobusnim kolodvorima u vrlo kratkom razdoblju, od 29. lipnja do 4. srpnja 2006., s njihovom istovremenom primjenom od 1. srpnja 2006., a koja je iznosila 150,00 kn na linijama Zagreb – Split i Split – Zagreb, odnosno 138,00 kn, na linijama Zagreb – Šibenik i Šibenik – Zagreb.


Internet stranice NN 115/2007 • U provedenom postupku utvrđeno je da je riječ o privatnom kartelu, odnosno o sporazumu između tržišnih takmaca o cijenama gdje su poduzetnici, sudionici na istom mjerodavnom tržištu, usklađeno djelovali, tako što su uslugu prijevoza putnika pružali po istoj cijeni (engl. price fixing). Riječ je o tzv. horizontalnom sporazumu.
Internet stranice NN 115/2007 • Ograničenja koja su propisana uredbama o skupnim izuzećima od primjene odredbi o zabranjenim sporazumima iz članka 9. ZZTN određenih kategorija sporazuma, kao teška ograničenja tržišnog natjecanja, odnosno ograničenja navedena u odgovarajućim smjernicama Europske komisije, koja služe kao interpretativni instrument za primjenu hrvatskih propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, u smislu članka 35. stavka 3. ZZTN, smatraju se ograničenjima prema cilju. Pod ograničenjima prema cilju za horizontalne sporazume (sklopljene između tržišnih takmaca) smatraju se: dogovaranje cijena, ograničenje količine proizvodnje ili prodaje i podjela tržišta ili kupaca.
Internet stranice NN 115/2007 • S obzirom da je predmetni sporazum imao za cilj ograničavanje tržišnog natjecanja (dogovor o cijeni), kao takav nije mogao biti ni skupno, niti pojedinačno izuzet, u smislu članka 10. ZZTN. Ovakav stav Vijeća potvrđuju i kriteriji prava konkurencije EZ, a posebice Priopćenje Komisije – Obavijesti – Smjernice za primjenu članka 81. stavka 3. Ugovora (Službeni list C 101, 27/04/2004 str, 97; Neslužbeni prijevod MVPEI; http://www.aztn.hr/uredbe_vlade.htm; dalje: Smjernice Europske komisije za primjenu članka 81. stavka 3. Ugovora o osnivanju EZ), koje uređuju da sporazumi koji za cilj imaju ograničavanje tržišnog natjecanja, ne mogu biti niti skupno niti pojedinačno izuzeti.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH USLUGA, INTERNET USLUGE Pregled
Informacije NN 115/2007
• Pozitivni kriteriji: 1. sporazum mora pridonositi unaprjeđenju proizvodnje ili distribucije robe i/ili usluga, promicanju tehnološkog ili gospodarskog razvoja, 2. sporazum mora pružati potrošačima razmjernu korist. Negativni kriteriji: 1. sporazumom se ne mogu poduzetnicima nametati ograničenja koja nisu neophodna za postizanje navedenih ciljeva i 2. ne može se poduzetnicima omogućiti isključivanje znatnog dijela konkurencije s tržišta za robe i/ili usluge koje su predmetom sporazuma. Nesporno je da navedeni kriteriji u konkretnom slučaju nisu kumulativno ispunjeni jer nije došlo do primjerice unapređenja usluga, kao ni do pružanja razmjerne koristi potrošačima.

Poslovne stranice NN 115/2007
• Nadalje, prema člancima 2. točka c) Uredbe o horizontalnim sporazumima, jednako kao i Uredbe o sporazumima male vrijednosti, sporazum je ugovor, pojedina odredba ugovora, izričiti ili prešutni dogovor, usklađeno djelovanje, odluke udruženja poduzetnika.

Servis NN 115/2007 • Nadalje, Uredba o horizontalnim sporazumima, sukladno članku 3. definira horizontalne sporazume kao sporazume sklopljene između dva ili više neovisnih poduzetnika koji u svrhu tog sporazuma djeluju na istoj razini proizvodnje odnosno distribucije. Iako se navedena Uredba primjenjuje posebno na sporazume o istraživanju i razvoju i sporazume o specijalizaciji, odredbe članaka 11. stavka 1. točke d) i članka 12. stavka 1. točke a) Uredbe o horizontalnim sporazumima koje kao teško ograničenje tržišnog natjecanja propisuju dogovor o cijenama, mogu se, na odgovarajući način, primijeniti i na druge vrste horizontalnih sporazuma, pa tako i na predmetni sporazum. S obzirom da sadrži teško ograničenje tržišnog natjecanja predmetni sporazum ne može biti skupno izuzet primjenom Uredbe o horizontalnim sporazumima.
Glasnik NN 115/2007 • S obzirom da je dogovor o cijenama predstavlja teško ograničenje tržišnog natjecanja, neovisno o tržišnoj snazi sudionika sporazuma, pa je sklapanje takvih sporazuma zabranjeno i poduzetnicima koji imaju neznatne tržišne udjele, u smislu Uredbe o sporazumima male vrijednosti, Agencija nije u konkretnom postupku trebala detaljnije analizirati tržišne udjele, odnosno tržišni položaj na mjerodavnom tržištu pojedinih sudionika sporazuma.
Novo NN 115/2007 • Navedeno potvrđuju i kriteriji iz prava konkurencije EZ u koje je tijekom postupka Agencija podredno izvršila uvid. Sukladno Smjernicama Europske komisije za primjenu članka 81. stavka 3. Ugovora o osnivanju EZ, kada se utvrdi da sporazum ima za cilj ograničavanje, sprječavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja, nema potrebe uzimati u obzir i njegove konkretne učinke. Navedeno znači da stvarni učinci sporazuma suprotni tržišnom natjecanju ne moraju doći do izražaja ako sporazum ima za cilj ograničiti tržišno natjecanje.
Poslovi NN 115/2007 • Daljnjim uvidom u europsku komparativnu praksu, utvrđeno je da se odredbe o zabranjenim sporazumima primjenjuju i na neformalne oblike sporazuma. Za postojanje zabranjenog sporazuma dovoljno je da su poduzetnici izrazili njihovu zajedničku namjeru da se ponašaju na tržištu na određeni način. U tom smislu, u konkretnom slučaju, unatoč nepostojanju pisanog sporazuma, riječ je o usklađenom djelovanju, jer sa stajališta propisa o tržišnom natjecanju forma sporazuma nije relevantna, a postojanje identičnih cijena i očitovanja stranaka u ovom postupku nedvojbeno ukazuje na zajedničku namjeru stranaka.
Poticaji NN 115/2007 • Takor> Također, pravila o tržišnom natjEZ zabranjuju tajne sporazume konkurenata o usklađivanju cijena jer rečeni štite, stranke istog, od tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu, omogućavajući im da usklade cijene proizvoda i/ili usluga, eliminirajući odnosno smanjujući pritisak koje im samo tržište postavlja. Upravo pritisak tržišta pospješuje unapređenje kvalitete proizvoda i/ili usluga, odnosno ulaganja za pronalazak najdjelotvornijih načina njihovog poboljšanja. Naposljetku, potrošači, kao i drugi poduzetnici, plaćaju višu cijenu za nižu kvalitetu proizvoda i/ili usluga, pri suženom, ili čak nikakvom izboru, kao što je to, u ovom konkretnom predmetu, slučaj.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA IZBOR: Broj 118/99, Broj 134/09, Broj 49/96, Broj 13/93, Broj 44/92, Broj 107/99


LINK - SERVIS SA POSLOVNIM INFORMACIJAMA, PROGRAMIMA I USLUGAMA Pregled