PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2002-03-19-477 NN 19/2002

• 3. Pred ovim sudom u tijeku je i ustavnosudski postupak pokrenut po ustavnoj tužbi predlagateljice koji se vodi pod poslovnim brojem: U-III-1458/2001. U navedenoj ustavnoj tužbi podnositeljica je, na temelju ovlaštenja iz odredbe članka 59. stavka 4. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99), predložila pokretanje ustavnosudskog postupka i prije iscrpljivanja dopuštenog pravnog puta, a protiv prvostupanjskog rješenja Centra za socijalnu skrb Zagreb, Ureda Centar, klasa: UP/I-555-05-02/01-09, urbroj: 381-114-04/01-03 od 17. svibnja 2001. godine. Navedenim rješenjem odbijen je u cijelosti kao neosnovan zahtjev za priznavanje prava podnositeljice na dopust do sedme godine djetetovog života, a radi njege ?ure Pasarića, njenog djeteta s utvrđenim težim smetnjama u razvoju.


Stranica NN 19/2002

• Uz svoju ustavnu tužbu predlagateljica je priložila i očitovanje Uprave za tržište rada, radne odnose i zaštitu na radu Ministarstva rada i socijalne skrbi od 24. svibnja 2001. godine, a u svezi s primjenom osporenog Pravilnika. Iz navedenog očitovanja proizlazi da je tijekom primjene osporene odredbe postala razvidna potreba za njezinom izmjenom. Sporne odredbe Pravilnika zahtijevaju osiguravanje proračunskih sredstava koja u proračunu za tekuću godinu nisu predviđena, istaknuto je u tom očitovanju.


Stranica NN 19/2002

• Na temelju članka 40. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, tijekom ustavnosudskog postupka dopisom od 28. studenoga 2001. godine, prijedlog predlagateljice dostavljen je na odgovor Ministarstvu rada i socijalne skrbi. Zatraženi odgovor do donošenja ove odluke nije zaprimljen.


Stranica NN 19/2002

• 4. Zaključno, podnositeljica predlaže pokrenuti postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 3. stavka 1. Pravilnika, u dijelu u kojem je propisan uvjet da je za stjecanje prava na dopust jednog roditelja potrebno da oba roditelja budu u radnom odnosu s punim radnim vremenom, te tu odredbu u osporenom dijelu poništiti.


Internet NN 19/2002
• 5. Ustavna osnova zakonskog uređenja obiteljskih odnosa sadržana je u člancima 61., 62., 63. i 64. Ustava, koji glase:

Propis NN 19/2002
• »Država štiti materinstvo, djecu i mladež te stvara socijalne, kulturne, odgojne, materijalne i druge uvjete kojima se promiče ostvarivanje prava na dostojan život.«

Propis NN 19/2002 • »Roditelji su dužni odgajati, uzdržavati i školovati djecu te imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece.
Propis NN 19/2002 • Roditelji su odgovorni osigurati pravo djetetu potpun i skladan razvoj njegove osobnosti.
Propis NN 19/2002 • Tjelesno i duševno oštećeno i socijalno zapušteno dijete ima pravo na osobitu njegu, obrazovanje i skrb.«
Propis NN 19/2002 • 6. Iz sadržaja navedenih odredaba, a koje ovaj Sud cijeni neposredno mjerodavnim za ocjenu suglasnosti s Ustavom osporene odredbe Pravilnika, proizlazi opća ustavna dužnost države osobito skrbiti za djecu i mladež. Ovu svoju obvezu država izvršava posredno stvarajući socijalne, kulturne, odgojne i materijalne uvjete u kojima roditelji mogu izvršavati svoju ustavnu obvezu iz članka 63. stavka 1. Ustava. U ostvarivanje uvjeta za provođenje osobite brige i skrbi potrebne djeci s tjelesnim ili duševnim oštećenjima, poglavito spada unutar obitelji ostvariti mogućnost jednom od roditelja imati dovoljno vremena za pružanje potrebne posebne brige i skrbi.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 19/2002 • 7. Razrađujući Ustavom utvrđenu obvezu države osobito skrbiti za život i razvoj djece s težim smetnjama u razvoju, Zakon o radu u članku 66. stavku 1. propisuje:
Propis NN 19/2002 • »Jedan od roditelja djeteta s težim smetnjama u razvoju (djeteta s težim tjelesnim i mentalnim oštećenjem) ima pravo na dopust za njegu djeteta ili pravo raditi polovicu punog radnog vremena do navršene sedme godine djetetova života.«
Propis NN 19/2002 • Ta odredba Zakona o radu bez ikakvih ograničenja kao nositelja prava na dopust određuje jednog od roditelja, a ujedno ovlašćuje jednog od roditelja zahtijevati pravo na dopust. To pravo nije ustanovljeno u njegovu korist, nego je pravo djeteta s težim stupnjem smetnji u razvoju.
Propis NN 19/2002 • Pravo je djeteta, u slučaju njegove teže hendikepiranosti, dobiti potrebnu njegu kojom se osigurava njegov nesmetani život i razvoj. Na temelju navedene odredbe na strani roditelja nastaje pravo od nadležnih tijela zahtijevati ostvarivanje potrebnih uvjeta za posebnu brigu i skrb za teže hendikepirano dijete, a na način i pod uvjetima utvrđenim zakonom.
Propis NN 19/2002 • Smisao ove odredbe je ostvarivanje osobite skrbi utvrđivanjem prava na dopust jednog roditelja, kada unutar obitelji zbog profesionalnih obveza ili inih nemogućnosti drugog roditelja pružiti odgovarajuću njegu, nema drugog načina da bi se potrebna skrb neposredno pružila.
Propis NN 19/2002 • 8. Utvrđujući pravo na dopust roditelja djeteta s težim smetnjama u razvoju, Zakon o radu u članku 66. posebno ne propisuje uvjete i postupak utvrđivanja postojanja pretpostavki za ostvarivanje tog prava, već u svom stavku 6. daje ovlaštenje nadležnom ministru urediti predmetnu materiju.
Propis NN 19/2002 • »Ministar nadležan za socijalnu skrb, uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo, pravilnikom će propisati uvjete i postupak za stjecanje prava iz stavka 1. i 2. ovoga članka te način obračunavanja i isplate naknade plaće.«
Propis NN 19/2002 • Iz davanja širokog zakonskog ovlaštenja nadležnim ministrima na utvrđivanje uvjeta za stjecanje određenog prava, ne proizlazi ovlaštenje tog tijela utvrditi potrebne uvjete na način koji bi bili suprotni svrsi radi koje je određeno pravo zakonom ustanovljeno. Zakonska svrha, a koja proizlazi iz razrade ustavnih načela uslijed kojih se na strani određenih osoba ustanovljava pojedino pravo, mora prilikom donošenja takvog podzakonskog akta biti poštivana. Prema ocjeni Suda, navedenom odredbom dano je ovlaštenje ministru propisati postupak za stjecanje prava na dopust, te utvrditi težinu tjelesnog ili mentalnog oštećenja djeteta radi stjecanja prava na posebnu brigu i skrb. Tom odredbom nadležno tijelo nije ovlašteno propisati i koji od roditelja hendikepiranog djeteta ima pravo podnošenja zahtjeva za stjecanje prava na dopust. Ovdje je pravo izbora prepušteno roditeljima.
Propis NN 19/2002 • 9. Odredbom članka 2. stavka 2. osporenog Pravilnika utvrđen je stupanj, odnosno težina smetnji u razvoju djeteta, uslijed koje postoji opravdani razlog za stjecanje prava na dopust jednog roditelja. Prema navedenoj odredbi težim hendikepom smatraju se psihička ili fizička oštećenja funkcija organa ili organskih sustava takvog stupnja zbog kojeg dijete ne može samostalno izvoditi aktivnosti primjerene kronološkoj dobi, već je ovisno od pomoći druge osobe u obavljanju svakodnevnih životnih potreba. Posebno se navode kao teži hendikepi poremećaji u obavljanju svakodnevnih funkcija, kao što su oblačenje i svlačenje, obavljanje osnovnih životnih potreba (hranjenje, kontrola mokrenja i stolice), pokretanje tijela (kada to nije mnoguće ni uz pomoć ortopedskih pomagala), korištenje tehničke opreme ili lijekova o kojima ovisi održavanje života, korištenje specijalne dijete koju, s obzirom na dob i pokretljivost, moraju pripremati ili davati roditelji i druge aktivnosti koje dijete ne može obavljati bez nečije pomoći.
Propis NN 19/2002 • Iz navedene odredbe Pravilnika razvidno je kako sudjelovanje jednog od roditelja u svakodnevnim životnim aktivnostima hendikepiranog djeteta, kao što su svlačenje i oblačenje, prehrana, osobna higijena i pomoć u motorici, zahtijeva njegovu prisutnost u puno većoj mjeri nego što je to potrebno u odgoju i obrazovanju djece bez poremećaja u razvoju.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 55/91, Broj 19/98, Broj 136/03, Broj 87/06, Broj 21/08, Broj 21/92


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled