PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 7/2001 • 4. Razmatrajući spis predmeta Ustavni sud je utvrdio da je podnositelj ustavne tužbe, kao pripadnik bivše JNA, podnio zahtjev za utvrđenje mirovinskog staža za razdoblje provedeno u djelatnom sastavu bivše JNA od 16. srpnja 1981. do 16. rujna 1991. Tijekom upravnog postupka, podnositelj je zahtjevu priložio radnu knjižicu, domovnicu, uvjerenje o prebivalištu, uvjerenje o nekažnjavanju, rješenje o stažu ostvarenom u bivšoj JNA, naredbu za prestanak aktivne vojne službe, rješenje o pravu na novčanu naknadu za vrijeme privremene nezaposlenosti (od 17. rujna 1991.) uvjerenje Gradskog sekretarijata za narodnu obranu i potvrdu Ministarstva obrane RH Glavni stožer HV, Hrvatsko vojno učilište »P. Z.«, iz koje je razvidno da je podnositelj, kao predavač bivšeg Centra vojno-tehničkih škola general armije »I. G.«, od 17. rujna 1991. na popisu djelatnika koji imaju prednost pri zapošljavanju.
NN 7/2001 • 5. Zahtjev su upravna tijela odbila s obrazloženjem da podnositelj nije dokazao da ispunjava uvjete za utvrđivanje mirovinskog staža ostvarenog u bivšoj JNA, propisane odredbom članka 4. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA. Upravni sud osporenom je presudom izrazio stajalište prema kojem se upravna tijela, rješavajući ovu upravnu stvar, uopće nisu pozvala na odgovarajuće propise. Naime, iz osporene presude proizlazi da Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske nije niti mogao utvrđivati mirovinski staž za podnositelja budući da on nije bio osiguranik tog fonda.
NN 7/2001 • 6. Ustavni sud je utvrdio da su stajališta upravnih tijela u svezi dostavljanja pisanih dokaza o ispunjavanju zakonom propisanih uvjeta za priznanje prava iz invalidskog i mirovinskog osiguranja pripadnika bivše JNA isuviše formalistička i da ne izražavaju pravi smisao i svrhu odredbe tada važećeg članka 4. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA. Naime, kako je navedeno pod t. 4., podnositelj je podnio cijeli niz dokaza, a osim toga radi se o dokazima u svezi s podacima o kojima službenu evidenciju vode državna tijela. Stoga su upravna tijela u postupku povodom zahtjeva podnositelja, ukoliko su smatrala da koja od zakonom propisanih pretpostavki nije dokazana, o tome trebala pribaviti dokaze po službenoj dužnosti.
NN 7/2001 • Navedena obveza propisana je odredbom članka 87. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, br. 75/93, 92/96, 48/99 i 15/00), prema kojem se u rješavanju u upravnim stvarima ne smije od stranaka zahtijevati da u postupku pribavljanja uvjerenja o činjenicama o kojima tijela državne uprave, tijela jedinice lokalne samouprave i uprave ili pravne osobe koje imaju javne ovlasti vode službene očevidnike, već se takva uvjerenja moraju pribaviti po službenoj dužnosti. Odredbu o tome, nadalje, sadrži i odredba članka 168. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91), prema kojoj ako se isprava koja se ima upotrijebiti kao dokaz u postupku nalazi kod državnog organa, ustanove ili druge pravne osobe koja ima javne ovlasti za rješavanje u upravnim stvarima, a stranka koja se pozvala na tu ispravu nije uspjela da je pribavi, organ koji vodi postupak pribavit će tu ispravu po službenoj dužnosti.
NN 7/2001 • 7. Ustavni sud je također ocijenio da nije pravilno stajalište Upravnog suda u svezi primjene odredbe članka 4. navedenog Zakona, odnosno njegove primjene kao mjerodavnog propisa u cjelini na slučaj podnositelja ustavne tužbe. Naime, odredbom članka 9. tog Zakona određeno je da će poslove njegove provedbe obavljati Republički fond radnika, a s obzirom na sadržaj odredbe članka 4. tog Zakona, odgovarajući postupak provodi se i za pripadnike bivše JNA koji do 31. prosinca 1991. nisu ostvarili prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja.
NN 7/2001 • 8. Budući da je pripadnicima bivše JNA koji do 31. prosinca 1991. nisu ostvarili prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja priznato stjecanje ovih prava pod uvjetom, na način i po postupku koji je utvrđen navedenim propisima, podnositelju su odbijanjem njegovog zahtjeva povrijeđena ustavna prava zajamčena odredbom članka 19. stavka 2. i članka 26. Ustava, a kako su prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja dio prava na socijalnu sigurnost i socijalno osiguranje, podnositelju su povrijeđena i prava zajamčena odredbom članka 56. stavka 1. Ustava.
NN 7/2001 • 9. Odredbom članka 19. stavka 1. Ustava utvrđuje se načelo zakonitosti u postupanju državne uprave i tijela koja imaju javne ovlasti te se na ovoj odredbi ne može temeljiti zaštita Ustavom zajamčenih sloboda i prava čovjeka i građanina koju Ustavni sud pruža odlučujući po ustavnoj tužbi.
NN 7/2001 • 10. Slijedom izloženog, temeljem odredbi članaka 69. i 72. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 99/99), odlučeno je kao u izreci.
NN 7/2001 • Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda te suci Velimir Belajec, Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o ustavnoj tužbi Ž. M. iz Z., na sjednici održanoj 17. siječnja 2001. godine, donio je sljedeću
NN 7/2001 • – presuda Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-4805/1995-5 od 15. srpnja 1996. godine,
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 7/2001 • – rješenje Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Centralne službe u Z., klasa: 140-14/95-01/-ŽRO-36721, urbroj: 341-99-05/21-95-297 od 17. svibnja 1995. godine,
NN 7/2001 • – rješenje Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske, Područne službe u Z., klasa: 140-12-95-01, urbroj: 321-25-05-95-3147-SO-248 od 6. ožujka 1995. godine.
NN 7/2001 • II. Predmet se vraća nadležnom prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.
NN 7/2001 • 2. Podnositelj ustavne tužbe smatra da je osporenim aktima povrijeđena odredba članka 14. stavka 2. Ustava kojom je svima zajamčena jednakost pred zakonom. Obrazlažući povredu navedene ustavne odredbe, podnositelj ističe da je osporenim aktima doveden u neravnopravan položaj u odnosu na pripadnike bivše JNA kojima je utvrđen mirovinski staž. Pored toga, navodi da je cijelo vrijeme zaposlenja u bivšoj JNA boravio na teritoriju Republike Hrvatske te zaključuje da bi Republika Hrvatska, kao pravna sljednica bivše SFRJ, trebala preuzeti obveze prema bivšim državnim službenicima te države.
NN 7/2001 • 3. U vrijeme donošenja osporenih akata na snazi je bio Zakon o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA (»Narodne novine«, br. 96/93), koji je utvrdio način i uvjete preuzimanja prava na mirovinu i drugih novčanih primanja pripadnika bivše JNA, ostvarenih prije 8. listopada 1991. godine te način i uvjete ostvarivanja tih prava osoba kojima je na teritoriju Republike Hrvatske prestalo svojstvo aktivne vojne osobe u bivšoj JNA do 31. prosinca 1991. godine.
NN 7/2001 • Prema odredbi članka 4. tog Zakona, osoba kojoj je na teritoriju Republike Hrvatske prestalo svojstvo aktivne vojne osobe u bivšoj JNA do 31. prosinca 1991. godine, a do toga dana nije ostvarila prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, može ta prava ostvariti ako ispunjava uvjete za stjecanje prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja prema odredbama Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju vojnih osiguranika (»Narodne novine«, br. 53/91, 73/91, 18/92 i 71/92) i uz uvjete:
NN 7/2001 • – da se stavila na raspolaganje oružanim snagama Republike Hrvatske do 31. prosinca 1991. godine,
NN 7/2001 • – da protiv nje nadležno tijelo državne vlasti nije pokrenulo postupak zbog poduzimanja ili pripremanja kažnjivih djela ili propuštene činidbe propisane u Glavi XIV., XV. i XVIII. tada važećeg Osnovnog krivičnog zakona Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 31/93 – pročišćeni tekst i 35/93), Glavi XIX. tada važećeg Krivičnog zakona Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 32/93 - pročišćeni tekst i 38/93) i Zakona o kaznenim djelima podrivačke i terorističke djelatnosti protiv državnog suvereniteta i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 74/92).
NN 7/2001 • 4. Prvostupanjskim rješenjem, u povodu kojeg je podnijeta ustavna tužba, odbijen je podnositeljev zahtjev za utvrđenje mirovinskog staža za razdoblje zaposlenja provedeno u bivšoj JNA od 18. rujna 1979. do 30. studenoga 1991. godine s obrazloženjem da nije dostavio valjane pisane dokaze o ispunjavanju uvjeta propisanih odredbom članka 4. tada važećeg Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA.
NN 7/2001 • Drugostupanjsko tijelo odbilo je podnositeljevu žalbu utvrdivši da podnositelj nije dokazao da se, u smislu odredbe članka 4. Zakona o ostvarivanju prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja pripadnika bivše JNA, stavio na raspolaganje oružanim snagama Republike Hrvatske do 31. prosinca 1991. godine.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 89/06, Broj 40/97,
Broj 112/93, Broj 116/00,
Broj 8/01, Broj 48/02
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE