PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 1998-12-160-1978 NN 160/1998

• Donošenjem Zakona o porezu na dohodak ("Narodne novine", broj 109/93 i 95/94) koji se primjenjuje od 1. siječnja 1994. godine, prestaje se koristiti pojam neto plaće. Naime, ovaj Zakon u članku 7. stavku 1. točki 1. propisuje da u dohodak od nesamostalnog rada spada i plaća koju isplaćuje poslodavac po osnovi rada koji posloprimac obavlja po uputama poslodavca. Prema članku 9. istoga Zakona, dohodak od nesamostalnog rada jest razlika između primitaka priteklih u obračunskom razdoblju u skladu s odredbama članka 7. ovoga Zakona i izdataka iz stavka 2. ovoga članka (stavak 1.), dok se izdacima koji se oduzimaju prilikom utvrđivanja dohotka od nesamostalnog rada smatraju zakonom propisani doprinosi i to doprinos za mirovinsko i invalidsko osiguranje, doprinos za zdravstveno osiguranje, doprinos za nezaposlene (zapošljavanje) i doprinos za dječji doplatak (stavak 2.).


Propis NN 160/1998

• Kako citirana zakonska regulativa definira plaću kao onaj iznos koji preostane nakon odbitka dužnih doprinosa, prema ocjeni ovoga Suda Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske dopunom Statuta u članku 43.b prekoračio je dana ovlaštenja za potanje određivanje što se podrazumijeva pod plaćom koja služi za utvrđivanje mirovinske osnovice.


Propis NN 160/1998

• Naime, ovlaštenje iz stavka 6. članka 35. ZOMIO-a ne znači da Republički fond ima apsolutnu slobodu kod propisivanja načina utvrđivanja mirovinske osnovice, nego je pri tome u svojim ovlaštenjima ograničen načelnim odredbama mirovinskog sustava o novčanim primanjima koja se smatraju plaćom, a to je primanje koje osiguranik ostvaruje svojim tekućim i minulim radom sukladno svome radnom doprinosu. K tomu, budući da je neposredni povod za donošenje osporenih odredbi bilo donošenje Zakona o porezu na dohodak i potreba određivanja pojma plaće koja služi za utvrđivanje mirovinske osnovice, to nije zakonito propisivanje plaće koja služi za utvrđivanje mirovinske osnovice suprotno izričitoj odredbi Zakona o porezu na dohodak, tako da se pored zakonom propisanih doprinosa od dohotka ostvarenog radom odbije i porez na dohodak.


Propis NN 160/1998

• Upravo zbog toga je osporena odredba kojom je dodan novi članak 43.b Statuta suprotna načelu socijalne pravde iz članka 3. i predstavlja ograničenje prava osiguranika koja se mogu ograničiti samo zakonom radi zaštite sloboda i prava drugih ljudi, te pravnog poretka, javnog morala i zdravlja iz članka 16. Ustava Republike Hrvatske, opasnost kojeg ograničenja u ovom slučaju ne postoji.


Propis NN 160/1998
• Prava iz mirovinskog i invalidskog osiguranja stječu se i ostvaruju na osnovi radnog doprinosa ostvarenog tekućim i minulim radom i njima se ne mogu niti posredno rješavati pitanja nataliteta u Republici Hrvatskoj. Budući da primjenom osporene odredbe č

Propis NN 160/1998
• U svezi odredbe članka 5. Odluke, a u svezi s člankom 90. stavak 2. Ustava Republike Hrvatske, povratno djelovanje podzakonskih akata je pravno nedopustivo, pa bi i svaka interpretacija u prilog retroaktivnosti podzakonskih akata bila bez osnove.

Propis NN 160/1998 • Stoga je Ustavni sud ocijenio da su osporene odredbe suprotne načelima iz članka 3., 5., 14. stavka 2. i odredbi članka 90. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (socijalna pravda i vladavina prava su najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske; ostali propisi u Republici Hrvatskoj moraju biti u suglasnosti s Ustavom i sa zakonom; svi su pred zakonom jednaki; samo pojedine odredbe zakona mogu imati povratno djelovanje).
Propis NN 160/1998 • Slijedom navedenog, temeljem članka 22. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91) odlučeno je kao u izreci.
Propis NN 160/1998 • Odluka o objavi temelji se na odredbi članka 20. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Propis NN 160/1998 • Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu Jadranko Crnić, predsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, mr. Vojislav Kučeković, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac i Mladen Žuvela, povodom prijedloga dr. Džemaludina Kalajdžisalihovića iz Zagreba, Franje Osojnika iz Zagreba, Ivana Ceranića iz Zagreba, Zajednice udruga matica umirovljenika Hrvatske iz Zagreba, zastupane po predsjedniku Alojzu Malogorskom i Sindikata umirovljenika Hrvatske iz Zagreba, zastupanog po predsjedniku Jurju Ivankoviću, za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odluka o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1994., 1995., 1996. i 1997. godine, na sjednici održanoj dana 2. prosinca 1998. godine, donio je
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 160/1998 • 1. Odbacuje se prijedlog za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o privremenim valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje osnovice osiguranja i plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. ("Narodne novine", broj 4/96).
Propis NN 160/1998 • 2. Obustavlja se postupak za ocjenu ustavnosti i zakonitosti:
Propis NN 160/1998 • - Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1994. ("Narodne novine", broj 22/95),
Propis NN 160/1998 • - Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995. ("Narodne novine", broj 26/96).
Propis NN 160/1998 • - Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz 1996. ("Narodne novine", broj 28/97).
Propis NN 160/1998 • 3. Ne prihvaćaju se prijedlozi za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997. ("Narodne novine", broj 74/98).
Propis NN 160/1998 • Glede Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1995., ovaj predlagatelj iznosi iste razloge kao za Odluku iz 1995. godine, navodeći da je njome službeni podatak Državnog zavoda za statistiku o prosječnoj plaći u 1995. godini smanjen za 571 kn, ili za 31,41%, čime je za isti postotak smanjena i mirovinska osnovica svim osiguranicima koji su ostvarili pravo na mirovinu u 1996. godini.
Propis NN 160/1998 • Glede Odluke o valorizacijskim koeficijentima za preračunavanje plaća iz prijašnjih godina prema razini plaća iz godine 1997. isti predlagatelj u bitnom ističe da valorizacijski koeficijenti koji su u osporavanoj Odluci objavljeni za godine 1995., 1994. i 1993., smanjuju mirovinsku osnovicu osiguranika koji će pravo na mirovinu ostvariti u 1998. godini, jer da je prema objavljenim valorizacijskim koeficijentima iznos prosječne mjesečne plaće u zadnjih 10 godina 1.692 kune, dok taj isti prosjek, kada bi bio izračunat prema odredbama članka 25. stavka 1. Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja, odnosno članka 37. stavka 2. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju, iznosi 2.377 kuna. Na taj način da je osporavanom Odlukom neovlašteno smanjen službeni podatak Državnog zavoda za statistiku o prosječnoj plaći svih zaposlenih u 1997. godini za 685 kuna (28,81%).
Propis NN 160/1998 • Smatra da je i na taj način protuustavno i protuzakonito ograničeno pravo na mirovinu, jer se to pravo prema odredbi članka 16. Ustava može ograničiti samo zakonom, kao i da je osporavana Odluka o nesuglasju s odredbom članka 56. stavka 1. Ustava, jer vrijeđa ustavno pravo na socijalnu sigurnost ne omogućavajući ostvarivanje prava u opsegu koji je utvrđen zakonom i zajamčen Ustavom. Također smatra da su osporavanom Odlukom povrijeđene i odredbe članka 14. stavka 2. i članka 3. Ustava u dijelu koji se odnosi na pravnu i socijalnu sigurnost građana, kao i da je došlo do neravnopravnosti umirovljenika u odnosu na zaposlene i do stavljanja umirovljenika i međusobno u neravnopravan položaj uz iste uvjete ostvarivanja prava na mirovinu.
Propis NN 160/1998 • Ukazuje i na odluku ovoga Suda, broj: U-I-283/1997 koja nije izvršena te smatra da Vlada Republike Hrvatske niti ne misli tu odluku izvršiti kad je dopustila da se osporavana Odluka objavi.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 43/03, Broj 80/97, Broj 19/90, Broj 4/92, Broj 32/96, Broj 139/06


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled