PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 19/2003 • Koncentriranost tržišta trgovine na malo motornim gorivima i mazivima prema kriteriju ukupnog prihoda te trgovine na veliko krutim, tekućim i plinovitim gorivima i srodnim proizvodima, na području RH, 1997., izračunata je pomoću tzv. pokazatelja koncentracije, (concentration ratio, dalje: CR). CR predstavlja postotak tržišnog udjela najvećih poduzetnika na mjerodavnom tržištu. Prilikon izračunavanja vrijednosti CR najčešće se zbrajaju postoci četiri najveća imatelja udjela na mjerodavnom tržištu (CR4). Međutim, u nekim slučajevima zbrajaju se tržišni udjeli dva ili tri najveća imatelja udjela (CR 2 ili CR3).
NN 19/2003 • Ako je vrijednost CR4 blizu nule, radi se o vrlo kompetitivnom tržištu budući da četiri najveća poduzetnika nemaju značajan tržišni udjel. Ukoliko je CR4 niži od otprilike 40, to znači da četiri najveća poduzetnika drže manje od 40 posto tržišnog udjela, te se to tržište smatra vrlo konkurentnim, jer niti jedan od poduzetnika nema veliki tržišni udio. Međutim, ako je CR1 vrijednost viša od 90, znači da jedan poduzetnik kontrolira više od 90 posto tržišta.
NN 19/2003 • 6.3.2. CR 2 mjerodavnom tržištu trgovine na veliko krutim, tekućim i plinovitim gorivima i srodnim proizvodima na području RH, 1997., iznosi 81,84. Kod izračuna CR 2, na rečenom mjerodavnom tržištu, uzeti su u obzir tržišni udjeli za poduzetnike INA grupe, tj. za poduzetnika INA d.d. i njegovo povezano društvo INA-Cro Petrol d.d., koji zajedno imaju 67,29 posto tržišnog udjela, i poduzetnika Petrol Trgovinu d.o.o., Rijeka, s 8,12 posto tržišnog udjela i koji je nakon poduzetnika INA grupe imao najveći tržišni udjel. S obzirom da dva poduzetnika na rečenom mjerodavnom tržištu imaju čak 75,41 posto tržišnog udjela, to tržište također je duopolno. Na jednoj strani nalaze se poduzetnici INA grupe i Petrol Trgovina d.o.o., Rijeka koji imaju 75,41 posto tržišnog udjela, dok se s druge strane nalazi veliki broj poduzetnika koji zajedno imaju 24,57 posto tržišnog udjela.
NN 19/2003 • 7. Izvješće Uprave poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. kojom se pravno i ekonomski obrazlaže koncentracija
NN 19/2003 • Uprava poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o., stjecatelja većinskog udjela u temeljnom kapitalu i većinskog prava odlučivanja u poduzetniku Crodux d.o.o., predmetnu koncentraciju obrazlaže sljedećim pravnim i gospodarskim razlozima:
NN 19/2003 • 7.1. Udovoljavanje novopostavljenim zahtjevima za obavljanje osnovne djelatnosti poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o.
NN 19/2003 • U kolovozu 1998. godine Vlada Republike Hrvatske je donijela Odluku o uvjetima za obavljanje trgovine na veliko i trgovine s inozemstvom za određenu robu koja se u biti odnosi upravo na trgovinu na veliko naftnim derivatima – motornim benzinima i dizelskim gorivima (»Narodne novine«, broj 105/98; dalje: Odluka). Prema Odluci, pravne i fizičke osobe koje obavljaju trgovinu s inozemstvom, naftne derivate mogu uvoziti samo ako raspolažu posebno uređenim skladištem za čuvanje te robe. Minimalni ukupni volumen jednog ili više spremnika za skladištenje pojedine vrste naftnog derivata ne može biti manji od 1000 m3. Spremnici u kojima se obavlja skladištenje ne mogu biti u sastavu benzinskih stanica. Skladišta također moraju ispunjavati tehničko-tehnološke uvjete za skladištenje derivata prema posebnim propisima i moraju biti u vlasništvu uvoznika ili uzeta u zakup najmanje na rok od godinu dana unaprijed.
NN 19/2003 • U svijetlu naprijed opisanih izmjena zakonskog okvira postalo je evidentno kako osnovna djelatnost poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. ne bi bila moguća bez posjedovanja posebno opremljenog skladišta, jer isti prije provedbe koncentracije nije posjedovao takvo skladište. U cilju nastavka obavljanja djelatnosti bez prekida, poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. razmatrao je, osim mogućnosti izgradnje vlastitog skladišta i mogućnost kupnje nekog već postojećeg skladišta. Zbog kratkoće vremena za prilagodbu i većih troškova izgradnje, odlučio je kupiti skladište. U tom smislu, poduzetnik Crodux d.o.o. predstavljao je najbolje rješenje jer je uz odgovarajuća skladišta (naftna luka Omišalj), imao i druge pogodnosti koje su dovele do zaključenja transakcije.
NN 19/2003 • Poduzetnik Crodux d.o.o. je prije provedbe koncentracije raspolagao s nekoliko vlastitih auto-cisterni kojima je vršio opskrbu kupaca naftnim derivatima. Provedenom je koncentracijom poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. stekao spomenute auto-cisterne. Time je svoje mogućnosti da brže i učinkovitije opskrbljuje svoje benzinske postaje. Jednako tako povećanjem broja auto-cisterni, a time i povećanom mogućnošću opskrbe, stečeni su neki od preduvjeta za širenje distributivne mreže tj. povećanje broja benzinskih postaja.
NN 19/2003 • Pored auto-cisterni bitan logistički pomak ostvaren preuzimanjem poduzetnika Crodux d.o.o., bilo je i stjecanje motornog broda Lana (tanker), u vlasništvu poduzetnika Crodux d.o.o. Tim brodom ostvaruje se mogućnost jeftinijeg i bržeg transporta velikih količina naftnih derivata. Na taj je način pojačana konkurentnost poslovanja, kako u pogledu smanjenja troškova (što se posredno odražava na cijene) tako i u pogledu logističkih sposobnosti za brzu i zadovoljavajuću opskrbu krajnjih potrošača. Na opisani način postiže se povećani sinergijski učinak između kapaciteta i djelatnosti poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. te kapaciteta i logistike poduzetnika Crodux d.o.o.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 19/2003 • U trenutku preuzimanja od strane poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o., poduzetnik Crodux d.o.o. nije imao niti jednu izgrađenu benzinsku postaju. Međutim, bila je započeta izgradnja benzinske postaje u Zagrebu što je predstavljalo bitan pomak u distribuciji za poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. u odnosu na ranije stanje. Nadalje, poduzetnik Crodux d.o.o. imao je već izrađene planove za još nekoliko benzinskih postaja čime se potencijalno ostvaruje ušteda pri širenju distributivne mreže i to kako u pogledu troškova, tako i u vremenskom pogledu, jer se širenje nastavlja na temelju već započetih i/ili dovršenih projekata, odnosno na temelju ishodovanih dozvola ili dozvola za koje su već inicirani odgovarajući postupci.
NN 19/2003 • Sa stanovišta prednosti za potrošače, podnositelj prijave, poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. navodi da će predmetnom koncentracijom na mjerodavnim tržištima, doći do veće konkurencije između poduzetnika koji čine INA grupu s jedne strane, te ostalih poduzetnika. Jačanjem konkurencije, svi poduzetnici koji djeluju na mjerodavnim tržištima moraju, osim na kvalitetu usluga, veću pažnju posvetiti i cijenama usluga, što za same potrošače predstavlja isključivo boljitak.
NN 19/2003 • Poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. je, u cilju sprječavanja ekoloških incidenata, te što sigurnijeg i kvalitetnijeg obavljanja trgovine naftnim derivatima, prilikom opremanja benzinskih postaja primijenio najviše sigurnosne standarde.
NN 19/2003 • Nadalje, poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. uveo je jedinstvenu razinu kvalitete pružanja usluga na proširenoj mreži distribucije koja se očituje u činjenici da je na svim njegovim benzinskih postajama ustrojena trgovina prehrambenim i neprehrambenim proizvodima s vrlo širokim asortimanom, te kafići u kojima se potrošačima pružaju ugostiteljske usluge.
NN 19/2003 • III. Razmatrajući činjenice vezane uz ocjenjivanje dopuštenosti prijavljene koncentracije poduzetnika, te primjenjujući sve kriterije iz članka 24. stavka 1. ZZTN, Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Savjet) je, sukladno ovlastima iz članka 30. stavka 2. ZZTN, na 64. sjednici, održanoj 22. listopada 2002., ocijenio da je u konkretnom slučaju riječ o dopuštenoj koncentraciji.
NN 19/2003 • Savjet je naime ocijenio da će provedbom predmetne koncentracije poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. povećati svoj tržišni udjel na mjerodavnim tržištima. Međutim, provedbom predmetne koncentracije neće doći do stvaranja novog i jačanja postojećeg monopolističkog ili vladajućeg položaja poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. na mjerodavnim tržištima. Ovo osobito ne na način da bi provedba predmetne koncentracije poduzetnika imala za posljedicu značajno ili trajno ograničavanje ili ukidanje slobodnog tržišnog natjecanja.
NN 19/2003 • Slijedom navedenog, u konkretnom slučaju riječ je o dopuštenoj koncentraciji te je odlučeno kao u točki I. izreke ovog rješenja.
NN 19/2003 • Savjet je prilikom ocjene predmetne koncentracije uzeo u obzir i činjenice koje dovode do povećanja razine kvalitete pružanja usluga na mjerodavnom tržištu sa stanovišta potrošača. Naime, nakon provedbe koncentracije poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. i Crodux d.o.o. proširena je mreža distribucije. Povećanjem distributivne mreže, smanjena je ovisnost potrošača o poduzetnicima INA grupe jer su isti dobili mogućnost nabave motornih goriva i maziva i od poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o.
NN 19/2003 • Nadalje, Savjet je prilikom ocjene koncentracije uzeo u obzir i činjenicu da poduzetnik INA d.d. ima 10 posto udjela u poduzetniku OMV Istrabenz Koper. Supsidijar poduzetnika OMV Istrabenz Koper je poduzetnik OMV Istrabenz d.o.o. Zagreb. Imajući na umu činjenicu da je na taj način ostvarena određena kapitalna povezanost između poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. Zagreb i poduzetnika grupe INA, koja na oba razmatrana mjerodavna tržišta ima vrlo jaki vladajući položaj, Savjet je zaključio da je riječ o kapitalnoj povezanosti koja poduzetnicima grupe INA ne omogućuje utjecaj na donošenje poslovnih odluka poduzetnika OMV Istrabenz d.o.o. Navedena činjenica, po mišljenju Savjeta, nije mogla biti odlučujuća za ocjenu dopuštenosti predmetne koncentracije poduzetnika.
NN 19/2003 • Međutim, Savjet je izrazio nezadovoljstvo ponašanjem poduzetnika OMV – Istrabenz d.o.o. koji nije poštovao propise Republike Hrvatske o tržišnom natjecanju i nije pravovremeno podnio prijavu ocjene predmetne koncentracije poduzetnika ovoj Agenciji. Isti je to učinio tek na poziv Agencije.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 63/91, Broj 27/05,
Broj 1/07, Broj 37/95,
Broj 112/04, Broj 34/03
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE