PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 54/1996 • Navodi se da kod sklapanja ugovora prije osporenog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo nije bilo riječi o mjesečnoj otplati ovisno o vrijednosti hrvatskog novca prema njemačkom, nego o revalorizaciji ovisno o uvećanju ili umanjenju nominalnih osobnih dohodaka u gospodarstvu Republike Hrvatske za najmanje 10% u odnosu na dan sklapanja ugovora, te da je nakon tog Zakona visina njihovih obročnih otplata znatno povećana; da su cijene stanova kupljenih prije stupanja osporenog Zakona na snagu bile niže od cijene jednakih stanova nakon stupanja Zakona na snagu; da se njihovi ugovori o kupnji stana, sklopljeni uz obostranu volju ugovornih strana, po tada važećim propisima, jednostrano mijenjaju bez njihova pristanka i na njihovu štetu.
NN 54/1996 • Predlagatelji smatraju da se time vrijeđaju: načelo jednakosti iz članka 3. Ustava, prema kojem je jednakost jedna od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske, kao i načelo o jednakosti pred zakonom iz odredbe članka 14. stavak 2. Ustava, i to time da kupci jednakih stanova, koji imaju i iste osobne popuste, moraju platiti znatno različite mjesečne otplate, ovisno o vremenu kad je ugovor sklopljen i o vrijednosti hrvatskog novca prema njemačkom; načelo vladavine prava iz članka 3. Ustava, koja podrazumijeva i pravnu sigurnost i povjerenje u pravni posao sklopljen uz obostranu volju ugovornih strana; i dalje, da se time vrijeđa odredba članka 5. stavka 2. Ustava jer iz dužnosti držati se Ustava i zakona, i poštivati pravni poredak Republike, slijedi da je svatko, dakle i Sabor, dužan poštovati u skladu sa zakonom već zaključene ugovore i prava stečena na osnovi tih ugovora; da se tzv. deviznom klauzulom vrijeđaju i prava stečena ulaganjem kapitala zajamčena odredbom članka 49. stavak 4. Ustava, prema kojem se prava stečena ulaganjem kapitala ne mogu umanjiti zakonom niti drugim pravnim aktom.
NN 54/1996 • Prigovara se, dalje, nejednakosti u pogledu građana koji su godinama uplaćivali u stambene fondove, a stan nikad nisu dobili, pa nemaju što kupiti.
NN 54/1996 • I na kraju, prigovori se odnose na položaj građana koji su na korištenje dobivali tzv. zamjenske stanove, nakon eksproprijacije njihovih vlastitih kuća i stanova. Ti predlagatelji vide manjkavost Zakona u izjednačenju s ostalim kupcima stanova na kojima postoji stanarsko pravo; smatraju da je za te slučajeve Zakon trebao predvidjeti posebna rješenja, a ne dovesti i njih u položaj da kupuju stanove pod jednakim uvjetima kao i nositelji stanarskog prava koji nisu prije toga izgubili pravo vlasništva svojih objekata i dobili kao naknadu stanarsko pravo uz plaćanje tzv. "učešća".
NN 54/1996 • Ustavni sud Republike Hrvatske navedene prijedloge za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti osporenog Zakona nije prihvatio.
NN 54/1996 • Donoseći ovo rješenje Sud je polazio sa stajališta da je prodaja stanova u društvenom vlasništvu na kojima postoji stanarsko pravo specifičan pravni posao uređen posebnim zakonom. Na taj pravni posao ne primjenjuju se odredbe zakona koji uređuju obvezne odnose, nego se primjenjuje ovaj lex specialis, odnosno opći propisi obveznog prava primjenjuju se podredno, tek ako posebni propis određeno pitanje nije drugačije uredio. S tog stajališta gledano nisu prihvaćeni svi oni prigovori koji se odnose na jednostrano mijenjanje već sklopljenih dvostranih ugovora, posebno u pogledu cijene. Riječ je o ugovorima koji se zaključuju i mijenjaju pod drugim uvjetima nego što su ugovori o kupoprodaji zaključeni temeljem općih propisa o obveznim odnosima.
NN 54/1996 • Navedenim Zakonom, pored ostalog, cijena se utvrđuje ugovorom, s tim da je u samom Zakonu navedeno sedam elemenata te cijene (članak 11., uz podrobnu razradu u članku 12.), a prema samom Zakonu elemente revalorizacije sadrže: građevinska vrijednost stana u kojoj je sadržana vrijednost zajedničkih dijelova i uređaja zgrade, položajna pogodnost stana i visina vlastitih sredstava stanara koja je uložio u stan (članak 17.).
NN 54/1996 • Odredba o revalorizaciji postoji u Zakonu danas (članak 17. stavak 1.), a postojala je i u prvom zakonskom tekstu, Zakonu o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo ("Narodne novine", broj 27/1991), kojim je prodaja stanova uopće bila omogućena (članak 14. stavak 1.).
NN 54/1996 • Iz toga slijedi zaključak da su kupci stanova od prvog časa kad su stekli pravo kupiti stan, i to obročnom otplatom (tj. od 19. lipnja 1991.), znali da njihovi neisplaćeni obroci podliježu revalorizaciji, kao i to da je Vlada ovlaštena propisati i tu revalorizaciju, u okviru svoje ovlasti da propisuje način utvrđivanja cijene stana.
NN 54/1996 • Odlučujući o prigovorima koji se odnose na tzv. deviznu klauzulu, tj. revalorizaciju obročnih otplata uz primjenu indeksa promjene vrijednosti hrvatskog prema njemačkom novcu, Sud je pribavio stručno mišljenje o prodajnim cijenama stanova te navedenoj revalorizaciji, koje je uvjerljivo i dokumentirano pokazalo da razlike u cijenama sličnih stanova i visini obročnih otplata nisu bile manje - nego obratno, bile su veće - u vrijeme kad su se računale prema indeksu promjene nominalnih osobnih dohodaka u gospodarstvu Republike. Isto stručno mišljenje pokazuje da mjesečni obrok, čija je revalorizacija vezana za tečaj njemačke marke, ima značaj fiksnog iznosa mjesečnog obroka sve do njegove konačne otplate, što je značajno u dugoročnom odnosu kao što je obročna otplata cijene stana (po važećem tekstu Zakona ona može trajati i 32 godine).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 54/1996 • Na osnovi iznijetog Sud je ocijenio da zakonodavac nije izašao iz ustavnih okvira svojih ovlasti kad je revalorizaciju primjenom indeksa promjena nominalnih osobnih dohodaka u gospodarstvu Republike Hrvatske zamijenio revalorizacijom primjenom indeksa promjene vrijednosti hrvatskog novca prema njemačkom po srednjem deviznom tečaju Narodne banke Hrvatske na dan sklapanja osnovnog ugovora.
NN 54/1996 • Prigovori na izloženi način revalorizacije odnose se i na retroaktivno djelovanje odredaba članaka 5. i 7. Zakona.
NN 54/1996 • To se unatražno djelovanje odnosi na neisplaćene obročne otplate, s tim da ono što je plaćeno ostaje nepromijenjeno. Dakle, retroaktivno djelovanje odnosi se na one obročne otplate koje dospijevaju nakon stupanja Zakona na snagu.
NN 54/1996 • Ovi prigovori također nisu prihvaćeni jer odredba članka 90. Ustava dopušta da pojedine odredbe zakona mogu imati povratno djelovanje.
NN 54/1996 • Uvidom u materijale Sabora Republike Hrvatske iz vremena donošenja osporenog Zakona utvrđeno je da je prilikom glasovanja o Zakonu posebno glasovano i o zaključku da li postoje posebno opravdani razlozi za povratno djelovanje članaka 5. i 7; taj zaključak prihvaćen je sa 75 glasova "za", i sa 7 glasova "protiv".
NN 54/1996 • U skladu s iznijetim Sud je ocijenio da osporene odredbe nisu nesuglasne odredbama članaka 3; 5. stavak 2. i 14. stavak 2; te 90. stavak 2. Ustava, a posebno da nisu nesuglasne odredbi članka 49. stavak 4. ustavne odredbe o poduzetničkim i tržnim slobodama ne odnose se na kupnju stanova temeljem ovog Zakona.
NN 54/1996 • Druga navedena grupa prigovara da osporeni Zakon ima zajedničku značajku koja se sastoji u tome da ukazuju na ono što zakonodavac nije propisao, odnosno nude drugačija rješenja od onih što ih je za pojedino pitanje dao zakonodavac.
NN 54/1996 • O takvim prigovorima Ustavni sud ne odlučuje, Sud ne ocjenjuje ono čega u zakonu nema, nego samo ono što njime jest propisano.
NN 54/1996 • Pitanja koja su u ovim prigovorima navedena stvar su zakonodavne politike koja može pojedino pitanje riješiti na ovaj ili onaj način, a oba mogu biti suglasna Ustavu. Takav Ustav daje ovlast zakonodavcu, da odlučujući o zakonodavnoj politici odluči hoće li dati ili ne, primjerice, unatražni učinak odredbi o umanjenju vrijednosti etalonskog objekta za 10% u ratom ugroženim područjima, te hoće li na poseban način riješiti prodaju tzv. zamjenskih stanova. Riječ je, dakle, o kvaliteti zakonodavne politike i odgovornosti za nju, a ne o ocjeni suglasnosti s Ustavom već donijetih zakona.
NN 54/1996 • Uzevši u obzir sve iznijeto ovaj Sud je riješio da je zakonodavac, donoseći u izreci ovog rješenja navedene odredbe Zakona, postupao u skladu i u okviru svojih ustavnih ovlasti iz odredaba članka 2. stavak 4. alineja prva Ustava Republike Hrvatske. Prema toj odredbi Sabor samostalno, u skladu s Ustavom, odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA
IZBOR:
Broj 14/07, Broj 21/04,
Broj 16/01, Broj 151/03,
Broj 47/98, Broj 155/08
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE