PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 20/2000 • Odredbe iz stavaka 4. i 5. članka 35. bitno ograničavaju ustavnu slobodu udruživanja, pa ih je zbog toga valjalo ukinuti.
NN 20/2000 • 4.3. Ukida se odredba iz stavka 3. članka 14. po kojoj udruge ne mogu početi obavljati svoju djelatnost prije upisa u registar. Za zabranu djelovanja nema valjanog razloga, jer udruga može djelovati i prije registracije (pa i bez registracije), ali kao udruga bez pravne osobnosti. Ukinuta odredba imala bi smisla samo kad bi se odnosila na nemogućnost rada udruge u svojstvu pravne osobe, no to bi iz citirane odredbe moralo jasno proizaći.
NN 20/2000 • 4.4. Dvojaki pravni položaj udruga (kao pravnih osoba i onih koje to nisu) lišavaju svakog smisla odredbu iz udruge rečenice stavka 1. članka 8. Zakona o udrugama (»Savez ili zajednica udruga ima svojstvo pravne osobe i na nju se na odgovarajući način primjenjuju odredbe ovoga Zakona«).
NN 20/2000 • Isto vrijedi i za stavak 4. članka 8. po kojem ustrojstveni oblici udruge nemaju svojstvo pravne osobe, te za stavak 5. istog članka (po kojem su udruge dužne prijaviti osnivanje i djelovanje svojih ustrojstvenih oblika nadležnom državnom tijelu).
NN 20/2000 • U pravnom poretku Republike Hrvatske postoji legalna mogućnost postojanja udruga bez pravne osobnosti, pa udrugama (bez obzira kakav imaju pravni položaj) treba prepustiti kakav će pravni položaj namijeniti svojim savezima ili zajednicama i nižim ustroj
NN 20/2000 • Zbog toga je trebalo ukinuti drugu rečenicu stavka 1. članka 8. i stavke 4. i 5. istog članka.
NN 20/2000 • Iz navedenih razloga trebalo je ukinuti i alineju 2. stavka 1. članka 35. Zakona, po kojoj se udruga prekršajno kažnjava novčanom kaznom ako u propisanom roku ne prijavi osnivanje i djelovanje svojih ustrojstvenih oblika.
NN 20/2000 • 4.5. Iz istih razloga trebalo je ukinuti i stavak 2. članka 37. po kojem su se ranije društvene organizacije, u postupku pretvorbe u udruge, bile dužne ustrojiti kao jedinstvene pravne osobe, ako su imale niže organizacione oblike; odnosno kao savez ili drugi oblik udruživanja udruga sa svojstvom pravne osobe.
NN 20/2000 • 5.1. Opisani dvojni pravni položaj udruga načelno (ali ne u svim pojedinostima) opravdava propisivanje nekih strožih pretpostavaka za osnivanje i prestanak udruga, njihov unutrašnji ustroj i nadzor nad njihovim radom u Zakonu o udrugama. Udruge koje imaju svojstvo pravne osobe (a samo su te uređene Zakonom) trebaju biti podvrgnute jačim pravnim stegama od onih koje nisu dosegle razinu pravne osobnosti.
NN 20/2000 • Ipak, neke od tih stega sputavaju slobode udruživanja preko mjere koja proizlazi iz načela razmjernosti.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 20/2000 • 5.2. Zakonom se određuje da osnivač udruge u Republici Hrvatskoj može biti stranac kojem je odobreno trajno nastanjenje ili izdata poslovna viza ili boravi na produženom boravku duže od jedne godine po načelu uzajamnosti (stavak 3. članka 10.). Strana pravna osoba može biti osnivačem udruge po načelu uzajamnosti (stavak 4.).
NN 20/2000 • U stavku 1. članka 43. Ustava jamči se pravo udruživanja »građanima«, pa se postavlja pitanje treba li ovu odredbu Ustava tumačiti na način da ustavno pravo udruživanja imaju svi ljudi ili samo hrvatski državljani. Odredba stavka 1. članka 11. Europske konvencije je šira i propisuje da svi pravni subjekti (»svatko«) imaju pravo na slobodu udruživanja, bez obzira na državljanstvo i druge okolnosti.
NN 20/2000 • Zbog toga se citirane odredbe članka 10. Zakona, u najmanju ruku, mogu shvatiti kao pravo udruživanja zasnovano na odredbama Konvencije koja u pravnom poretku Republike Hrvatske ima snagu jaču od zakona. Pitanje je, međutim, može li se, u smislu citirane odredbe Konvencije, pravo stranaca na osnivanje udruge ograničiti na opisani način.
NN 20/2000 • U svakom slučaju ograničenje koje se odnosi na načelo uzajamnosti nije opravdano, jer nema razloga (legitimnog cilja) da se pravo stranaca i stranih pravnih osoba na slobodu udruživanja, koje je jedan od temelja civilnog društva, ograničava razlozima koji leže u ponašanju države njihove pripadnosti.
NN 20/2000 • Zbog toga je trebalo ukinuti odredbe stavka 3. i 4. članka 10. Zakona o udrugama.
NN 20/2000 • Stavak 2. članka 10. (kojim je pravo na osnivanje udruge dano poslovno sposobnim državljanima Republike Hrvatske) ne bi trebalo, nakon ukidanja stavaka 3. i 4. tumačiti tako da pravo osnivanja imaju samo hrvatski državljani.
NN 20/2000 • 6.1. U stavku 3. članka 11. Zakona se, osim uređivanja sastojaka koji su neophodni za temeljni pravni akt udruge, detaljnim i prezahtjevnim određivanjem nužnog (zakonskog) sadržaja statuta udruge, ograničava sloboda udruživanja koja pretpostavlja i slobodu unutarnjeg uređenja i razine normiranosti odnosa u udrugi. Nije neophodno da statut sadrži, primjerice, uređenje pitanja koja se odnose na članarinu, stegovnu odgovornost članova, sastav, ovlasti, način odlučivanja, izbor i opoziv tijela udruge (barem ne za sva tijela udruge) i odgovornost njihovih članova. Neki od ovih sadržaja mogli bi biti uređeni kao fakultativni sadržaj statuta ili ostavljeni za druge eventualne akte udruge.
NN 20/2000 • Zbog toga je trebalo ukinuti stavak 3. članka 11. Zakona (u cijelosti), pa će se novim zakonskim uređenjem odrediti sadržaj statuta u skladu s izloženim pravnim stajalištem.
NN 20/2000 • 6.2. Ovo tim više što od pitanja suglasnosti statuta sa Zakonom o udrugama (a to znači i zbog nedostatka zakonskog sadržaja) ovisi mogućnost registracije, a time i osnivanje udruge (stavak 3. članka 17.) ili prestanak udruge (točka 3. stavka 1. članka 28.). Složeni zakonski sadržaj statuta i njegovi sastojci, koji se mogu na različite načine tumačiti, pridonose pravnoj nesigurnosti udruga i omogućuju arbitrarno postupanje nadležnih državnih tijela, i to u najvažnijim pitanjima za pravnu sudbinu udruge.
NN 20/2000 • Osim toga, nije opravdano zbog nedostataka u statutu pribjeći krajnjim mjerama koje znače prestanak udruge, već bi naglasak trebao biti na pomoći koje bi nadležna državna tijela trebala pružiti udrugama radi usklađivanja statuta sa Zakonom.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 155/08, Broj 144/09,
Broj 33/07, Broj 136/03,
Broj 132/06, Broj 136/05
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE