PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 20/2000 • I konačno, zašto bi se zbog nedostataka u statutu trebalo izreći odluku o prestanku udruge, kad ona može postojati i bez registracije i pravne osobnosti (pa prema tome i bez statuta).
NN 20/2000 • Zbog toga je trebalo ukinuti stavak 3. članka 17. i točku 3. stavka 1. članka 28. Zakona o udrugama.
NN 20/2000 • 6.3. Iz istih razloga ukinut je i stavak 3. članka 28. Zakona, jer se u njemu propisuje postupak nadležnog državnog tijela, ako se ostvare uvjeti iz (ukinute) točke 3. stavka 1. istog članka.
NN 20/2000 • 6.4. Iz načelnih razloga trebalo je ukinuti i odredbu iz stavka 3. članka 37. Zakona o udrugama, koji određuje prestanak postojanja ranijih društvenih organizacija ako one, u postupku pretvorbe u udruge, nisu u zakonskom roku (koji je istekao) uskladile statut sa Zakonom.
NN 20/2000 • 7.1. Ograničenja iz ostalih osporenih odredaba Zakona o udrugama ne prelaze okvire načela srazmjernosti u odnosu prema cilju koji se ograničenjem želi postići. Zbog toga glede tih odredaba prijedlozi za ocjenu ustavnosti nisu osnovani, pa se ne prihvaća
NN 20/2000 • To se posebno odnosi na navode predlagača da ne treba Zakonom regulirati koja tijela ima udruga (tj. skupštinu kao najviše tijelo i predsjednika - stavak 2. članka 6.); da je minimalni broj osnivača udruge (tj. deset osnivača) previsoko određen (stavak 1. članka 10. Zakona); da odredbe o nazivu udruga i o jeziku naziva pretjerano ograničavaju slobodu udruživanja (članak 12.); da uporaba pojedinih riječi u nazivu ili znaku udruge ne bi smjela ovisiti o ocjeni nadležnih državnih tijela (članak 13.); da se propisivanjem koje isprave treba priložiti uz zahtjev za upis udruge i propisivanjem rokova za podnošenja zahtjeva postavlja nepotrebne prepreke pravu udruživanja (stavci 2. i 3. članka 16.); isto se tvrdi glede priloga potrebnih za prijavu promjene udruge, zakonskog roka za podnošenje prijave i pravnih posljedica propuštanja roka (stavci 2. i 3. članka 20.); da su mjere koje se poduzimaju u inspekcijskom nadzoru i pravne posljedice tih mjera protivne Ustavu i Europskoj konvenciji, posebno kad dovode do prestanka udruge; te da su previsoki iznosi novčanih kazni za prekršaje instrument za ograničavanje prava na slobodno udruživanje (članak 35.).
NN 20/2000 • 7.2. Neosnovan je prigovor podnositelja koji se tiče članka 18. Zakona.
NN 20/2000 • Tom odredbom zakonski se uređuje (pozitivna) presumpcija po kojoj će se smatrati da je udruga upisana u registar, ako nadležno tijelo u zakonskom roku, računajući od dana predaje urednog zahtjeva, ne donese rješenje o upisu. Odredba ide u korist udruge i njene registracije, pa ne može predstavljati ograničenje slobode udruživanja. Ona je iznimka u odnosu na pravila općeg upravnog postupka, u kojem vrijedi negativna presumpcija, tj. da je zahtjev stranke odbijen ako se o njemu u zakonskom roku ne donese odluka.
NN 20/2000 • Točno je da odredba nije dovoljno precizna i da ostavlja sumnje, posebno u svezi sa značenjem riječi »uredni zahtjev« od kojeg ovisi primjena presumpcije. Isto tako, zakon ne određuje kako će se dokazivati presumpcija iz članka 18. Zakona, s obzirom da do nje dolazi po zakonu istekom zakonskog roka. Trebalo bi zbog toga zakonom propisati, barem (iako bi to trebalo proizlaziti iz urednog uredskog poslovanja) da se stranci da uredna potvrda o predaji i o datumu predaje zahtjeva.
NN 20/2000 • No, navedeni nedostaci ove zakonske odredbe još ne znače ograničenje slobode udruživanja.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 20/2000 • 7.3. Razlozi za donošenje rješenja o prestanku udruge (stavak 1. članka 28. Zakona o udrugama) opravdani su i uobičajeni za prestanak pravnih osoba i drugih asocijacija. Ovo tim više što je ukinuta točka 3. istog stavka, po kojoj se prestanak udruge mogao odrediti i zbog nesuglasnosti njenog statuta sa zakonom (v. točku 6.2. obrazloženja), pa je time bitno smanjena mogućnost arbitrarnog tumačenja i primjene zakona.
NN 20/2000 • 7.4. Stavak 9. članka 30. nije protivan Ustavu, već je redigiran nedovoljno jasno, što se pravilnim tumačenjem može popraviti. Po toj odredbi prigovor protiv rješenja o privremenoj zabrani djelovanja može u ime udruge podnijeti osoba ovlaštena za njeno zastupanje. To je osoba koja je po statutu udruge ili drugom njenom aktu bila ovlaštena na zastupanje prije donošenja rješenja o privremenoj zabrani, a ne privremeni upravitelj imenovan od tijela koje je donijelo to rješenje. Takvo tumačenje potvrđuje i stavak 1. članka 32. po kojem će sud prijedlog za pokretanje postupka za zabranu djelovanja udruge dostaviti osobi koja je u vrijeme donošenja rješenja bila ovlaštena zastupati udrugu, a ne privremenom upravitelju.
NN 20/2000 • 8.1. Prijelazne odredbe Zakona o udrugama (članci 36.-42.) uređuju pretvorbu ranijih društvenih organizacija, koje nakon stupanja na snagu Zakona nastavljaju djelovanje kao udruge.
NN 20/2000 • 8.2. Odredbe članka 38. Zakona o udrugama treba shvatiti kao posebni zakon kojim se uređuje pretvorba prava na stvarima društvenih organizacija (stavak 2. članka 390. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima), s obzirom da se opći propisi o pretvorbi prava upravljanja, korištenja i raspolaganja u pravo vlasništva ne primjenjuju na društvene organizacije (stavak 1. tog Zakona, u svezi s odredbama iz članka 360. i 362.), a o tome nisu doneseni ni drugi propisi.
NN 20/2000 • Pretvorba nije samo pravno, nego prvenstveno političko i društveno pitanje, pa zakonodavcu treba prepustiti kako će urediti i provesti postupak pretvorbe. Ustavni sud nije ovlašten ispitivati svrsishodnost i opravdanost određenih modela pretvorbe, već samo jesu li propisima o pretvorbi povrijeđene temeljne ljudske slobode i prava.
NN 20/2000 • 8.3. Temeljno pravilo iz članka 38. jeste da, uz neke iznimke, nekretnine u društvenom vlasništvu na kojima su, do stupanja na snagu Zakona o udrugama, pravo raspolaganja i korištenja imale društvene organizacije, od stupanja na snagu tog Zakona prelaze u vlasništvo Republike Hrvatske.
NN 20/2000 • Odredba je sukladna drugim odredbama o pretvorbi pa, sama po sebi i imajući u vidu da je tranzicijske naravi, nije protivna ustavnom jamstvu prava vlasništva (članci 48. i 50. Ustava). O tome postoji i ustaljena praksa Ustavnog suda.
NN 20/2000 • 8.4. Iako se odredbe Zakona o udrugama ne odnose na sindikate (stavak 2. članka 1.), prijelaznim se odredbama iz stavaka 4. - 6. članka 38. ipak uređuje pretvorba imovinskih odnosa društveno-političke organizacije - Saveza sindikata Hrvatske i sindikata ranije registriranih kao društvene organizacije, a koji su se nakon početka primjene Zakona o radu registrirali u skladu s odredbama tog Zakona (stavak 5. članka 38.).
NN 20/2000 • Na opisani način registrirani sindikati (privremeno) nastavljaju koristiti nekretnine na kojima je njihov prednik imao pravo raspolaganja i korištenja, ali s njima ne mogu pravno raspolagati. Zakupni ugovori ostaju na snazi, ali na mjesto zakupodavca stupa Republika Hrvatska (stavak 4. u svezi sa stavkom 5. članka 38.)
NN 20/2000 • 8.5. Registrirani sindikati se ovlašćuju da se u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu Zakona o udrugama dogovore o načinu podjele nekretnina, pa svaki pojedini sindikat postaje vlasnik nekretnina u skladu s dogovorom. Ako se u roku od šest mjeseci ne dogovore, Republika Hrvatska postaje vlasnik nekretnina. Vlada Republike Hrvatske, ili od nje ovlašteno ministarstvo će, prema mjerilima koje utvrdi Hrvatski državni sabor, u roku od godine dana od određivanja mjerila, te nekretnine prenijeti u vlasništvo sindikatima (stavak 6. članka 38.).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 137/04, Broj 189/04,
Broj 107/00, Broj 140/05,
Broj 128/06, Broj 8/02
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE