PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-10-107-2118 NN 107/2000

• Predlagatelj navodi da je ova izmjena uslijedila nakon što je Ustavni sud donio Odluku broj: U-I-1156/99 od 26. siječnja 2000. godine (»Narodne novine«, broj 14/2000), kojom je ukinuo odredbu članka 8. stavka 1. i dio odredbe članka 25. stavka 1. točke 5. Zakona/1999, te da je jedina razlika između ranije i sadašnje odredbe u tome što je poduzetnicima ostavljen rok od šest mjeseci (umjesto ranije 20-tak dana) da ugase svoje poslovanje. Ističe da zakonodavac nije prilikom donošenja izmjena i dopune Zakona/1999 poštivao načelo razmjernosti, te su zbog toga osporene odredbe u nesuglasju s pojedinim odredbama Ustava. Predlagatelj smatra da se osporenim odredbama ponovno na radikalan način zadire u poduzetničke slobode i vlasnička prava adresata na način suprotan gospodarskom ustroju utemeljenom Ustavom, ali i načelu razmjernosti, jer da ni ovaj puta zakonodavac nije vodio računa o prikladnosti sredstava kojima želi postići namjeravani cilj, odnosno da je u potpunosti – izuzev vremenskog ustupka – zanemario shvaćanje Ustavnog suda iz navedene Odluke.


Propis NN 107/2000

• Predlagatelj također ističe da i Ustav Republike Hrvatske i Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda Vijeća Europe (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 18/97) jamče svakome mirno uživanje vlasništva, a lišenje vlasništva moguće je samo uz uvjete predviđene zakonom u zakonito provedenom postupku i uz naknadu tržišne vrijednosti.


Propis NN 107/2000

• Osim toga, predlagatelj napominje da je 1983. godine Zakonom o igrama na sreću i zabavnim igrama (»Narodne novine«, broj 33/83) bilo propisano da društvene organizacije, imaoci i vlasnici samostalnih zanatskih, zabavnih i ugostiteljskih radnji ne mogu biti vlasnici automata za zabavne igre ni s njima obavljati do tada dopuštenu djelatnost, ali da je zakonodavac najprije ostavio rok od godine dana u kojem su navedeni subjekti mogli i dalje obavljati ovu djelatnost, da bi potom propisao obvezu Lutrije Hrvatske da otkupi sve registrirane automate za zabavne igre koji su u vlasništvu građana po ugovorenoj odnosno sudskom odlukom utvrđenoj otkupnoj cijeni.


Propis NN 107/2000

• Predlagatelj smatra da su osporene odredbe članka 8a. i dijela članka 25. stavka 1. točke 5. Zakona/2000 u nesuglasju s člankom 49. stavcima 1., 2. i 3., člankom 50. stavcima 1. i 2. člankom 48. stavkom 1., člankom 18., člankom 54. stavkom 1., člankom 5. i člankom 3. Ustava. Stoga predlaže da se pokrene postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom navedenih zakonskih odredaba.


Propis NN 107/2000
• Odredbom članka 3. Ustava propisano je načelo vladavine prava kao najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske.

Propis NN 107/2000
• Člankom 5. stavkom 1. Ustava propisano je da u Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.

Propis NN 107/2000 • Člankom 49. stavcima 1., 2. i 4. Ustava propisano je da su poduzetnička i tržišna sloboda temelj gospodarskog ustroja Republike Hrvatske, da država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu, te da se prava stečena ulaganjem kapitala ne mogu umanjiti zakonom niti drugim pravnim aktom.
Propis NN 107/2000 • Člankom 50. Ustava određeno je da je zakonom moguće u interesu Republike Hrvatske ograničiti ili oduzeti vlasništvo, uz naknadu tržišne vrijednosti, a da se poduzetnička sloboda i vlasnička prava mogu iznimno ograničiti zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi.
Propis NN 107/2000 • Člankom 54. stavkom 1. Ustava jamči se pravo na rad i slobodu rada.
Propis NN 107/2000 • 6. Ovaj sud je Odlukom broj: U-I-1156/99 od 26. siječnja 2000. godine, na koju se Odluku poziva i sam predlagatelj, ukinuo članak 8. stavak 1. Zakona/1999, koji je propisivao da se zabranjuje prodaja duhanskih proizvoda iz automatskih naprava počevši od 1. siječnja 2000. godine, te dio članka 25. stavka 1. točke 5. istog Zakona koji je propisivao da će se novčanom kaznom od 200.000,00 do 500.000,00 kuna kazniti za prekršaj pravna osoba koja prodaje cigarete putem automata.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 107/2000 • U toj Odluci Sud je zauzeo stajalište da je zakonodavac imao ustavno pravo ograničiti poduzetničke slobode (to jest, zabraniti prodaju duhanskih proizvoda iz automatskih naprava), jer je to ograničenje poduzeto radi ostvarenja legitimnog cilja, to jest radi zaštite zdravlja ljudi. Međutim, Sud je također zauzeo stajalište da će ograničenje poduzetničkih sloboda i vlasničkih prava, premda je poduzeto s legitimnim ciljem, povrijediti gospodarska prava propisana Ustavom Republike Hrvatske u svakom onom slučaju kada je očito da ne postoji razuman odnos razmjernosti između načina i opsega ograničenja poduzetničkih sloboda i vlasničkih prava pojedinaca i ciljeva koji se žele postići u javnom interesu. Razmjernost, naime, može postojati samo u slučaju ako poduzete mjere nisu restriktivnije no što je potrebno da bi se osigurao pravovaljan (legitiman) cilj.
Propis NN 107/2000 • U konkretnom je slučaju Zakon/1999 stupio na snagu 8. prosinca 1999. godine, a zabrana prodaje duhanskih proizvoda putem automata nastupila je već 1. siječnja 2000. godine. Rok za prilagodbu novim uvjetima poslovanja iznosio je, dakle, samo 23 dana, računajući od dana stupanja na snagu Zakona/1999 koji je zabranu propisao.
Propis NN 107/2000 • Slijedom toga, Ustavni je sud utvrdio da je zakonska mjera, koja se sastoji u zabrani jedne dotada legalne gospodarske djelatnosti, a da se istodobno nije ostavio razuman rok u kojem bi se pogođeni subjekti mogli prilagoditi novonastalim uvjetima poslovanja, suprotna gospodarskom ustroju utemeljenom Ustavom Republike Hrvatske, te je osporene odredbe Zakona/1999 ukinuo.
Propis NN 107/2000 • U istoj je odluci Sud ocijenio da je osporenim odredbama poduzetnicima nametnut individualan i prekomjeran teret koji bi zakonodavac mogao kompenzirati samo propisivanjem razumnog vremenskog roka dovoljno dugog za prilagodbu novim uvjetima poslovanja ili pak propisivanjem prava na naknadu štete.
Propis NN 107/2000 • 7. Sukladno Odluci Ustavnog suda od 26. siječnja 2000. godine, novom, izmijenjenom odredbom članka 8a. stavka 1. Zakona/2000, zakonodavac je propisao da rok, čijim nastupom stupa na snagu zabrana prodaje duhanskih proizvoda iz automatskih naprava, počinje teći od 1. siječnja 2001. godine.
Propis NN 107/2000 • Sud ocjenjuje da je tako izmijenjenom odredbom postignuta pravična ravnoteža između zaštite poduzetničkih sloboda i vlasničkih prava pogođenih poduzetnika, s jedne strane, i zahtjeva za ostvarenjem javnih interesa radi zaštite zdravlja ljudi, s druge strane. Osporenom je odredbom, naime, teret – koji zbog zabrane prodaje duhanskih proizvoda iz automatskih naprava trpe poduzetnici – kompenziran propisivanjem dovoljno dugog roka za njihovu prilagodbu novim uvjetima poslovanja.
Propis NN 107/2000 • Prethodno utvrđenje Sud zasniva na nekoliko činjenica. Prvo, s voljom i namjerom hrvatskog zakonodavca, izraženom u zakonskoj odredbi kojom se zabranjuje prodaja duhanskih proizvoda iz automatskih naprava, poduzetnici su bili upoznati već od 1. prosinca 1999. godine, to jest od dana objave Zakona/1999 u službenom glasilu Republike Hrvatske. Drugo, u Odluci od 26. siječnja 2000. godine, kojom ukida navedenu zakonsku odredbu, Ustavni sud je izrijekom istaknuo da je »ograničenje poduzetničkih sloboda, koje se sastoji u zabrani prodaje duhanskih proizvoda iz automatskih naprava, učinjeno radi ostvarenja legitimnog i Ustavom Republike Hrvatske predviđenog cilja, to jest radi zaštite zdravlja ljudi (članak 50. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske). U spornom se primjeru zaštita očituje u uklanjanju aparata koji onemogućavaju kontrolu prodaje duhanskih proizvoda maloljetnicima«. Time je Ustavni sud izrijekom potvrdio ustavnost zabrane takve prodaje, a neustavnost sporne odredbe izrijekom ograničio samo na činjenicu da »u konkretnom slučaju (poduzetnicima) nije ostavljen razuman rok za prilagodbu novim uvjetima poslovanja«. Treće, u postupku usklađivanja Zakona/1999 s izrijekom Odluke Ustavnog suda od 26. siječnja 2000. godine, zakonodavac je ukinutu zakonsku odredbu izmijenio na način da je nastup zabrane prolongirao do početka 2001. godine, što iznosi jednu (1) godinu i jedan (1) mjesec od formalno iskazane zakonodavne volje o zabrani prodaje duhanskih proizvoda iz automatskih naprava, to jest od objave Zakona/1999 u službenom glasilu Republike Hrvatske. U tom je smislu netočna tvrdnja predlagatelja, da je zakonodavac taj rok produžio za samo šest (6) mjeseci. Predlagatelj, naime, računa trajanje razdoblja koje je zakonodavac ostavio pogođenim poudzetnicima za prilagodbu novim uvjetima poslovanja tek od 8. lipnja 2000. godine, to jest od dana stupanja na snagu Zakona/2000, kao da se zakonodavna volja u tom pitanju tek od tog datuma prvi put iskazala u zakonskoj formi, to jest kao da se prije tog datuma uopće nije znalo da će do zabrane posve izvjesno doći.
Propis NN 107/2000 • 8. Budući da je zakonodavac osporenim člankom 8a. Zakona/2000 poduzetnicima ostavio razuman rok za prilagodbu novim uvjetima poslovanja, a što je sukladno stajalištu Ustavnog suda izraženom i u Odluci od 26. siječnja 2000. godine, ovaj Sud utvrđuje da osporena odredba nije u nesuglasnosti s člankom 49. stavcima 1., 2. i 3., člankom 50. stavcima 1. i 2., člankom 48. stavkom 1., člankom 18., člankom 54. stavkom 1., člankom 5. i člankom 3. Ustava.
Propis NN 107/2000 • 9. Sukladno tome, Sud je ocijenio da nisu osnovani niti navodi o nesuglasnosti dijela odredbe članka 25. stavka 1. točke 5. Zakona/2000 s navedenim odredbama Ustava, budući da su tom zakonskom odredbom propisane kazne za prekršaj pravnoj osobi koja prodaje duhanske proizvode putem automata nakon što zabrana prodaje stupi na snagu.
Propis NN 107/2000 • 10. U skladu s prethodnim utvrđenjima, temeljem odredbe članka 41. stavaka 1. i 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99; u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), riješeno je kao u izreci.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 158/03, Broj 21/05, Broj 87/08, Broj 65/05, Broj 101/02, Broj 98/05


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled