PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2003-11-175-2566 NN 175/2003

• Predlagatelj smatra da građani (birači) koji žele predložiti nezavisnu kandidacijsku listu nisu stoga u zakonski jednakom položaju u odnosu prema građanima (biračima) organiziranima u političku stranku koji su »evidentno povlašteni«. Osim »što građani organizirani u političku stranku ne moraju uz prijedlog stranačke liste priložiti i potpise birača radi pravovaljanosti liste«, predlagatelj navodi da se nejednakost građana koji žele predložiti nezavisnu listu u odnosu na političke stranke očituje i u sljedećoj činjenici: prema članku 6. Zakona o političkim strankama (»Narodne novine«, broj 76/93, 111/96, 164/98, 36/01), za osnivanje jedne političke stranke dovoljno je 100 punoljetnih, poslovno sposobnih hrvatskih državljana, dok prema članku 12. ZI-a birači moraju, da bi njihova nezavisna kandidacijska lista bila pravovaljana, prikupiti najmanje 100 potpisa birača za općinsku listu, 150 potpisa birača za gradsku listu, 500 potpisa birača za županijsku listu, odnosno listu za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba. Iz toga predlagatelj zaključuje da je »potreban znatno manji broj građana organiziranih u političku stranku radi isticanja kandidatske liste nego kada je riječ o isticanju nezavisne ili neovisne kandidatske liste«.


Stranica NN 175/2003

• Od Ustavnog suda Republike Hrvatske predlagatelj traži ukidanje navedenih zakonskih odredbi te predlaže da se one izmijene na način da i političke stranke pri predlaganju stranačkih kandidacijskih lista za izbor članova lokalnih predstavničkih tijela budu zakonom obvezane na prikupljanje određenog broja potpisa birača.


Stranica NN 175/2003

• 3. U članku 45. stavku 1. Ustava propisano je da biračko pravo, opće i jednako, imaju svi hrvatski državljani s navršenih 18 godina u skladu sa zakonom, te da se biračko pravo ostvaruje na neposrednim izborima tajnim glasovanjem.


Stranica NN 175/2003

• U članku 132. stavku 1. Ustava propisano je da se građanima jamči pravo na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu. U stavku 2. istog članka Ustava propisano je da se pravo na samoupravu ostvaruje preko lokalnih, odnosno područnih (regionalnih) predstavničkih tijela koja su sastavljena od članova izabranih na slobodnim i tajnim izborima na temelju neposrednog, jednakog i općeg biračkog prava.


Internet NN 175/2003
• Sukladno navedenim ustavnim odredbama, Hrvatski sabor donio je zakon kojim je uredio izborni postupak te način ostvarivanja i zaštite biračkog prava hrvatskih državljana u neposrednim izborima za članove lokalnih i područnih (regionalnih) predstavničkih tijela.

Internet stranice NN 175/2003
• 4. Prema mjerodavnim odredbama ZI-a, pravo predlaganja kandidacijskih lista za izbor članova lokalnih predstavničkih tijela imaju političke stranke i birači.

Internet stranice NN 175/2003 • Političke stranke su ovlaštene predlagati kandidacijske liste samostalno ili u koaliciji s drugim političkim strankama, a birači su ovlašteni predlagati kandidacijske liste na temelju pravovaljano prikupljenih potpisa. Radi se, prema tome, o dva različita izborna subjekta koji su zakonom ovlašteni predlagati kandidacijske liste na izborima za članove predstavničkih tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Internet stranice NN 175/2003 • To su, s jedne strane, političke stranke, čiji se pravni položaj, uvjeti, način i postupak za osnivanje, registriranje, prestanak i financiranje uređuju Zakonom o političkim strankama. U članku 1. stavku 1. Zakona o političkim strankama propisano je da su političke stranke svojim slobodnim osnivanjem izraz demokratskog višestranačkog sustava kao najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Zbog svoje ustavne zadaće u razvoju demokratskog višestranačkog sustava, političke stranke su zakonom ovlašteni subjekti izbornih postupaka za sva predstavnička tijela u zemlji.
Internet stranice NN 175/2003 • Političke stranke su pravne osobe, a pravnu osobnost stječu upisom u registar političkih stranaka koji vodi nadležno ministarstvo. Stoga je pogrešna postavka predlagatelja da stranačke kandidacijske liste predlažu »građani organizirani u političku stranku«. Ovlašteni predlagatelj stranačke kandidacijske liste uvijek je i samo politička stranka kao pravna osoba koja je u izbornom postupku zaseban i jedinstven izborni subjekt, neovisno o broju osoba koji je bio potreban za njezino osnivanje i neovisno o broju njezinih članova u vrijeme provedbe izbora.
Internet stranice NN 175/2003 • Iz tih je razloga neosnovan i navod predlagatelja da su »građani organizirani u političku stranku« povlašteni u odnosu na ostale birače zbog toga što je za osnivanje političke stranke potrebno samo 100 birača (punoljetnih i poslovno sposobnih hrvatskih državljana), dok je za predlaganje nezavisnih lista potrebno prikupiti 100, 150 ili 500 potpisa birača, ovisno o tome je li riječ o općinskoj, gradskoj ili županijskoj listi, odnosno listi za Gradsku skupštinu Grada Zagreba.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 175/2003 • 5. Za razliku od političkih stranaka, birači se – kao pojedinci - radi isticanja kandidacijskih lista pojavljuju u skupini. Prema članku 14. stavku 2. ZI-a, ukoliko listu predloži skupina birača njezin je naziv »nezavisna općinska lista«, »nezavisna gradska lista«, »nezavisna županijska lista« odnosno »nezavisna lista Grada Zagreba«. Ta skupina birača nema pravnu osobnost, a stvara se ad hoc s isključivom svrhom jednokratnog sudjelovanja u izbornom natjecanju isticanjem svoje nezavisne kandidacijske liste.
Informacije NN 175/2003 • Zakonom propisani način na koji se ti birači pravno prepoznaju kao skupina pojedinaca koja predlaže nezavisnu kandidacijsku listu jest prikupljanje njihovih potpisa do broja koji je potreban da bi im zakonodavac priznao položaj ovlaštenog izbornog subjekta u izbornom postupku.
Poslovne stranice NN 175/2003 • Prikupljanje potpisa birača u izborima za članove lokalnih predstavničkih tijela, prema tome, nije čin potpore jednih birača kandidacijskoj listi koju predlažu neki drugi birači, kao što pogrešno smatra predlagatelj, nego je to čin predlaganja vlastite
Pregledi NN 175/2003 • Prema tome, činjenica da političke stranke – za razliku od birača – ne moraju prikupljati potpise birača u postupku kandidiranja ne svodi se na pitanje jednakosti između ta dva izborna subjekta. Prikupljanje potpisa jest izbornopravna radnja temeljem koje se biračima – okupljenima u zakonom određenu brojčanu skupinu – priznaje pravni položaj ovlaštenog izbornog subjekta s pravom predlaganja vlastitih (»nezavisnih«) kandidacijskih lista, dok se političkim strankama taj pravni položaj priznaje već po sili samog zakona.
Besplatno NN 175/2003 • 6. Ustavni sud na kraju napominje da se u pozitivnom izbornom zakonodavstvu Republike Hrvatske prikupljanje potpisa birača smatra potporom samo u slučaju predsjedničkih izbora i to samo kada kandidata za predsjednika Republike Hrvatske predlaže jedna ili više političkih stranaka. Ono ni u predsjedničkim izborima, međutim, ne predstavlja čin potpore kada kandidata za predsjednika predlažu birači, jer su kandidati za predsjednika Republike svi »koji su predloženi od birača na temelju pravovaljano prikupljenih najmanje 10.000 njihovih potpisa« (članak 8. Zakona o izborima predsjednika Republike Hrvatske, »Narodne novine«, broj 22/92, 42/92-ispravak, 71/97).
Glasnik NN 175/2003 • Sukladno navedenom, Ustavni sud utvrđuje da razlozi zbog kojih predlagatelj smatra kako osporavane odredbe članaka 11. i 12. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela nejednako tretiraju građane u postupku kandidiranja, ovisno o tome jesu li ili nisu članovi političkih stranaka, nisu osnovani.
Propis NN 175/2003 • 7. Temeljem odredbe članka 43. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02-pročišćeni tekst), riješeno je kao u izreci.
Propis NN 175/2003 • Odluka o objavi (točka II. izreke) ovog rješenja temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Propis NN 175/2003 • Ustavni sud Republike Hrvatske, u Vijeću trojice za odlučivanje o ustavnim tužbama, u sastavu sudac Milan Vuković, predsjednik Vijeća, te suci Ivan Matija i Jasna Omejec, članovi Vijeća, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom J. O. d.d. iz S., koje zastupa odvjetničko društvo G&P u Z., na sjednici održanoj dana 17. listopada 2003. godine, jednoglasno je donio
Propis NN 175/2003 • 1. Ustavna tužba podnijeta je protiv presude Županijskog suda u Splitu, broj: Gž-1218/99 od 10. siječnja 2003. godine.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 34/93, Broj 57/99, Broj 66/93, Broj 117/05, Broj 3/09, Broj 97/95


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled