PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-06-56-1254 NN 56/2000

• Prema Zakonu o patentima, primjerice, upravni postupak pokreće nadležno tijelo (Državni zavod za intelektualno vlasništvo) temeljem zahtjeva za priznavanje patenta (tzv. prijava patenta). Upravni postupak za priznavanje patenta okončava se donošenjem rješenja o priznavanju patenta ili pak donošenjem rješenja o odbijanju zahtjeva za priznavanje patenta. Upravne pristojbe u iznosu utvrđenom u Tarifnim brojevima 1. i 2. Tarife upravnih pristojbi plaćaju se za prijavu patenta (200,00 kuna), te za zahtjev za potpuno ispitivanje patenta (3.000,00 kuna).


Propis NN 56/2000

• Ako u postupku priznavanja patenta ne budu plaćene upravne pristojbe i naknade troškova upravnog postupka, prijava patenta će se, prema izričitoj odredbi članka 13. stavka 2. Zakona o patentima, odbaciti. Ova je odredba podrobnije razrađena za svaku fazu upravnog postupka u kojem se odlučuje o priznavanju prava na patent, a koji može trajati i više godina. Tako je, primjerice, u članku 26. Zakona propisano da nakon primitka prijave patenta Zavod ispituje, između ostaloga, i je li plaćena upravna pristojba i naknada troškova upravnog postupka u skladu s člankom 13. Zakona. Zavod poziva podnositelja prijave koji nije dostavio dokaz o plaćenoj upravnoj pristojbi i naknadi troškova upravnog postupka da te nedostatke otkloni u roku od 60 dana od dana primitka poziva, s tim da, na obrazloženi zahtjev podnositelja prijave, Zavod može produljiti rok za vrijeme koje smatra opravdanim. Ako podnositelj ne postupi u skladu s pozivom Zavoda, prijava patenta kojoj je utvrđen datum podnošenja smatra se povučenom i Zavod donosi zaključak o obustavi postupka za priznanje patenta. Nadalje, prema izričitoj odredbi članka 32. stavka 1. Zakona, prijava patenta, za koju je ispitivanjem utvrđeno da udovoljava svim uvjetima iz članka 31. Zakona, o čemu Zavod donosi zaključak, i za koju je plaćena upravna pristojba i naknada troška upravnog postupka objave, objavljuje se u službenom glasilu Zavoda nakon isteka 18 mjeseci od datuma podnošenja odnosno od datuma priznatoga prvenstva. Tek nakon objave prijave patenta u službenom glasilu Zavoda, podnositelj može u roku od 6 mjeseci od datuma objave podnijeti jedan od zahtjeva za ispitivanje uvjeta za priznanje patenta. I za ovu je fazu postupka izrijekom propisano da, ako u propisanom roku nije podnesen zahtjev ili plaćena upravna pristojba i naknada troškova upravnog postupka u skladu s člankom 13. Zakona, prijava patenta smatrat će se povučenom i Zavod će donijeti zaključak o obustavi postupka za priznanje patenta. Konačno, obveza plaćanja upravnih pristojbi i naknade troškova upravnog postupka nastaje i u postupku prigovora na priznanje konsenzualnog patenta, kao i za svaku radnju koja zahtijeva dodatno postupanje nadležnog tijela (primjerice, za opomenu kojom se stranka poziva da plati redovnu pristojbu, itd.).


Propis NN 56/2000

• Sukladno prethodnim navodima, Sud utvrđuje da plaćanje upravnih pristojbi i naknade upravnog postupka za priznavanje prava na patent ili druge oblike industrijskog vlasništva predstavlja formalnu zakonsku pretpostavku za vođenje i okončanje postupka za priznanje patenta ili drugog oblika industrijskog vlasništva. Sud ujedno napominje da ova osnova plaćanja upravnih pristojbi (»predaja zahtjeva«) nije sporna ni za samog podnositelja prijedloga.


Propis NN 56/2000

• 12. Od osnove plaćanja upravnih pristojbi i naknade troškova upravnog postupka prikazanih u točki 11. Odluke, potrebno je razlikovati osnove plaćanja upravnih pristojbi i naknada troškova upravnog postupka temeljem kojih u odnosu na nositelja prava na patent nastaju pristojbene obveze u trenutku kada se u upravnom postupku zaključkom utvrdi da su ispunjene pretpostavke za priznavanje prava, odnosno u trenutku okončanja upravnog postupka, donošenjem rješenja o priznavanju prava i upisom patenta u registar patenata. Te se pristojbe plaćaju radi održavanja prava na patent, odnosno - uopćeno - radi održavanja prava industrijskog vlasništva 3. Ovisno o vremenskom razdoblju za koje se plaćaju, razlikuju se dvije zakonske osnove temeljem kojih se plaćaju upravne pristojbe za održavanje prava.


Propis NN 56/2000
• 13. Jedna osnova za plaćanje upravnih pristojbi za održavanje prava nastupa nakon okončanja upravnog postupka i donošenja rješenja o priznavanju prava, odnosno nakon upisa u registar patenata koji vodi Zavod. To je redovna obveza podnositelja prijave (s

Propis NN 56/2000
• Sukladno navedenom, plaćanje upravnih pristojbi za održavanje prava na patent ili druge oblike industrijskog vlasništva nakon okončanja upravnog postupka i donošenja rješenja o priznavanju prava na patent ili drugi oblik industrijskog vlasništva, odnosno nakon donošenja rješenja o upisu u odgovarajući registar, predstavlja formalnu zakonsku pretpostavku za održavanje dotičnog prava na snazi sve do kraja vremena njegova važenja (za patente 20 godina, za žigove 10 godina, za industrijsko obličje 10 godina, za trajanje zaštite oznake zemljopisnog podrijetla bez ograničenja, itd.).

Propis NN 56/2000 • Ako nositelj prava na patent ne plati upravnu pristojbu i naknadu troškova upravnog postupka za održavanje prava na patent u roku dospijeća plaćanja pristojbe, on ih može platiti u dodatnom roku od 6 mjeseci pod uvjetom da plati i dodatnu upravnu pristojbu i dodatnu naknadu troškova upravnog postupka (članak 62. Zakona o patentima). Ta zakonska odredba razrađena je u točki 5. »Napomena« uz Tar. br. 3. Tarife upravnih pristojbi, u kojoj se određuje da ako godišnja pristojba nije plaćena u roku, može se platiti u naknadnom 6-mjesečnom roku i to u dvostrukom iznosu redovne pristojbe.
Propis NN 56/2000 • Takvo zakonsko rješenje u cijelosti je suglasno odredbi članka 5bis stavka 1. Pariške konvencije za zaštitu industrijskog vlasništva od 20. ožujka 1883. godine, koja propisuje da »jedan naknadni rok, koji treba biti najmanje šest mjeseci, dat će se za plaćanje taksa predviđenih za održavanje prava industrijskog vlasništva, uz doplatu naknadne takse, ako nacionalno zakonodavstvo zahtijeva takvu taksu«.
Propis NN 56/2000 • Ako nositelj patenta ne plati propisanu upravnu pristojbu i naknadu troškova upravnog postupka za održavanje patenta ni u dodatnom roku od 6 mjeseci, članak 63. Zakona o patentima izrijekom propisuje da patent prestaje sljedećeg dana od dana isteka redovnog roka za plaćanje (bez uračunavanja naknadnog roka od 6 mjeseci), što predstavlja razradu opće zakonske norme iz članka 13. stavka 2. Zakona, koja propisuje da »u slučaju neplaćanja upravnih pristojbi i naknada troškova upravnog postupka održavanja patenta to pravo prestaje vrijediti«.
Propis NN 56/2000 • 14. Slične odredbe sadrže i svi ostali zakoni koji uređuju pojedine oblike industrijskog vlasništva.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 56/2000 • Zakon o žigu propisuje da se žig upisuje u registar žigova na temelju rješenja o priznanju žiga, uz uvjet da je prethodno plaćena pristojba i naknada troškova postupka održavanja za prvo desetogodišnje razdoblje održavanja žiga u vrijednosti. Ako pristojba i naknada troškova postupka održavanja za prvo desetogodišnje razdoblje održavanja žiga u vrijednosti ne bude plaćena, prijava žiga se zaključkom odbacuje (članak 23.). Žig se može obnavljati neograničeno puta, i to za razdoblje od po 10 godina, pod uvjetom da nositelj žiga tijekom posljednje godine trajanja desetogodišnjeg razdoblja zaštite ili najkasnije šest mjeseci nakon isteka tog razdoblja Zavodu podnese zahtjev za produženje vrijednosti žiga i uplati odgovarajuću pristojbu i naknadu troškova postupka (članak 35. stavak 2.).
Propis NN 56/2000 • Zakon o industrijskom obličju propisuje da se industrijsko obličje upisuje u registar industrijskih obličja na temelju rješenja o priznanju industrijskog obličja, uz uvjet da je prethodno plaćena pristojba i naknada troškova postupka održavanja za prvo petogodišnje razdoblje održavanja industrijskog obličja u vrijednosti. Ako pristojba za prvo petogodišnje razdoblje održavanja industrijskog obličja u vrijednosti ne bude plaćena, prijava industrijskog obličja se zaključkom odbacuje (članak 27.). Vrijednost industrijskog obličja može se produžavati, i to za razdoblja od po 5 godina do najduže 20 godina neprekidnoga ukupnog trajanja zaštite, pod uvjetom da nositelj industrijskog obličja tijekom posljednje godine trajanja razdoblja zaštite ili najkasnije šest mjeseci nakon isteka tog razdoblja Zavodu podnese zahtjev za produženje vrijednosti industrijskog obličja i uplati odgovarajuću pristojbu i naknadu troškova postupka održavanja (članak 40. stavak 2.).
Propis NN 56/2000 • Zakon o oznakama zemljopisnog podrijetla proizvoda i usluga propisuje da, ako podnositelj prijave ne postupi prema pozivu Zavoda u vezi s plaćanjem upravne pristojbe, odnosno naknade troškova u određenom roku, smatrat će se da je odustao od prijave (članak 19. stavak 2.), a da će se produženje prava korištenja oznake izvornosti odobriti ako je udovoljeno uvjetima za stjecanje prava korištenja oznake zemljopisnog podrijetla. U protivnom, pravo korištenja prestaje danom isteka desetogodišnjeg razdoblja zaštite (članak 18. stavci 1. i 2.).
Propis NN 56/2000 • Zakon o zaštiti planova rasporeda integriranih sklopova propisuje da se za postupke u upravnom postupku zaštite kao i za održavanje prava na snazi plaćaju upravne pristojbe i naknade troškova upravnog postupka u skladu s posebnim propisima, a ako propisane upravne pristojbe i naknade troškova upravnog postupka nisu uplaćene u propisanom roku, prijava se smatra povučenom, odnosno priznato pravo prestaje vrijediti (članak 12.).
Propis NN 56/2000 • 15. Iako podnositelj prijedloga formalno osporava ustavnost samo treće po redu osnove nastanka obveze plaćanja upravnih pristojbi (»temeljem odluke Zavoda«), iz navoda iznesenih u podnesku razvidno je da podnositelj zapravo osporava pravo da Zavod, nakon proteka zakonom propisanih rokova za plaćanje pristojbi, samovoljno produžava te rokove i na taj način održava na snazi pravo koje je samom činjenicom proteka roka po sili zakona prestalo, a što navodno članak 3. Zakona omogućava. U tom smislu Sud utvrđuje da, sukladno obrazloženju iznesenom u točkama 13. i 14. ove odluke, a suprotno zaključcima predlagatelja, u slučaju isteka roka za plaćanje upravnih pristojbi propisanih zakonom, Zakon ne daje mogućnost da Zavod određuje nove rokove za uplatu pristojbe za održavanje prava, što bi eventualno moglo unijeti elemente arbitrarnosti u postupanje nadležnog tijela, čime bi se ugrozilo načelo pravnog reda i sigurnosti, a time i jedna od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske - vladavina prava. Rokovi za uplatu pristojbi, kao i posljedice koje pogađaju nositelja prava zbog neplaćanja pristojbi u zakonskim (redovnim i 6-mjesečnim naknadnim) rokovima, izrijekom su određeni u navedenim zakonima, te stoga ne postoji mogućnost da Zavod arbitrarnim produžavanjem rokova pojedine poduzetnike dovede u nejednak (povlašteni) položaj na tržištu protivno odredbi članka 49. stavka 2. Ustava.
Propis NN 56/2000 • 16. Druga osnova plaćanja upravnih pristojbi za održavanje prava (a treća po redu sadržana u odredbi članka 3. Zakona o upravnim pristojbama u području prava industrijskog vlasništva), određuje da pristojbena obveza nastaje »na temelju odluke Zavoda«. U vezi s tom osnovom nastanka pristojbene obveze, koju predlagatelj u svom podnesku osporava, Sud posebno napominje da je za pravilno razumijevanje obveze plaćanja pristojbi za održavanje prava industrijskog vlasništva, koja nastaje u slučaju priznavanja prava na patent ili drugi oblik industrijskog vlasništva, osobito važna činjenica da patent (ili drugi oblik industrijskog vlasništva) važi od dana podnošenja prijave za priznavanje prava, a ne od dana dostave rješenja o priznavanju prava stranci ili pak od dana upisa u registar pojedinog oblika industrijskog vlasništva. Zakon o patentima propisao je da patent traje 20 godina računajući od datuma podnošenja prijave patenta, a da konsenzualni patent traje 10 godina računajući od datuma podnošenja prijave patenta (članci 60. i 61.). Zakon o žigu propisao je da žig traje 10 godina računajući od datuma podnošenja prijave žiga (članak 35. stavak 1.). Zakon o industrijskom obličju propisao je da industrijsko obličje traje 10 godina računajući od datuma podnošenja prijave industrijskog obličja (članak 39. stavak 1.). Zakon o oznakama zemljopisnog podrijetla proizvoda i usluga propisao je da se pravo korištenja oznake izvornosti stječe priznanjem prava i upisom u registar korisnika oznake izvornosti (članak 9. stavak 2.). Zakon o zaštiti planova rasporeda integriranih sklopova propisao je da isključiva prava na zaštićenu topografiju počinju vrijediti ili datumom podnošenja prijave Zavodu, ako topografija nije bila gospodarski iskorištavana, ili datumom prvoga gospodarskog iskorištavanja topografije bez obzira gdje u svijetu do njega dođe, ovisno o tome koja je osnova vremenski prva nastupila, s tim da se prijava ne može podnijeti nakon isteka roka od dvije godine od datuma početka prvoga gospodarskog iskorištavanja topografije (članci 19. i 21.).
Propis NN 56/2000 • Sukladno zakonskom određenju da prava na oblike industrijskog vlasništva u pravilu važe od dana podnošenja prijave za priznavanje prava, upravna pristojba za održavanje prava na patent (ili drugi oblik industrijskog vlasništva) po prirodi se stvari mora platiti i za vrijeme koje je proteklo od dana podnošenja prijave za priznavanje prava do utvrđenja da su ispunjene pretpostavke za priznavanje prava stranke, o čemu Zavod donosi poseban zaključak prije donošenja samog rješenja u upravnom postupku. Obveza plaćanja upravnih pristojbi za održavanje prava na patent prije samog okončanja upravnog postupka, odnosno prije donošenja rješenja o priznavanju prava, izrijekom je propisana Zakonom o patentima. Naime, u članku 45. stavku 6. Zakona određeno je da će Zavod donijeti rješenje o priznanju patenta samo pod uvjetom da je podnositelj prijave patenta uplatio upravne pristojbe i naknade troškova upravnog postupka za: održavanje patenta, tiskanje objave patenta, izdavanje isprave o patentu i patentnog spisa (članak 45. stavak 6.). Odgovarajuće odredbe sadrže i ostali zakoni.
Propis NN 56/2000 • S obzirom na dugo vremensko trajanje postupka za priznavanje prava, kao i na osobitost građe koja se uređuje, zakonodavac je pravilno postupio kada je propisao da već nakon utvrđenja da podnositelj prijave ispunjava uvjete za priznavanje patenta, o čemu se donosi zaključak, Zavod prvi put poziva nositelja patenta na plaćanje punog iznosa za održavanje patenta za razdoblje od datuma podnošenja prijave do datuma priznanja patenta, unatoč tome što upravni postupak nije okončan i što rješenje još nije doneseno. Zaključak o utvrđenju da su ispunjeni uvjeti za priznavanje prava na patent (ili drugi oblik industrijskog vlasništva) time postaje pravna osnova za nastanak pristojbene obveze za održavanje prava podnositelja prijave, koja je u članku 3. Zakona o upravnim pristojbama u području prava industrijskog vlasništva sadržana u izreci »na temelju odluke Državnog zavoda za patente«, a koju podnositelj prijedloga osporava smatrajući je nesuglasnom Ustavu.
Propis NN 56/2000 • Sukladno tome, Sud utvrđuje da se osporeni dio odredbe članka 3. Zakona o upravnim pristojbama u području prava industrijskog vlasništva, koji propisuje da pristojbena obveza nastaje odlukom Zavoda, odnosi na odluku Zavoda kojom se podnositelj prijave poziva da plati puni iznos pristojbe za održavanje patenta (ili drugog oblika industrijskog vlasništva), jer je u upravnom postupku zaključkom utvrđeno da podnositelj prijave ispunjava uvjete za priznavanje prava, iako rješenje još nije doneseno, jer, između ostaloga, nije plaćena upravna pristojba za održavanje prava računajući od dana podnošenja prijave. U tom se smislu u točki 3. »Napomena« uz Tarifni broj 3. za održavanje patenta Tarife upravnih pristojbi određuje da se »prvo plaćanje po osnovi ovog tarifnog broja obavlja odjednom u roku od 30 dana od dana primitka poziva Zavoda, u propisanom iznosu. Poziv za plaćanje dostavlja Zavod po utvrđivanju postojanja uvjeta za priznanje patenta, (…) a prije donošenja rješenja o priznanju, tj. rješenja o upisu«.
Propis NN 56/2000 • Prema tome, suprotno zaključku podnositelja prijedloga da se »odluka Zavoda«, temeljem koje nastaje pristojbena obveza, odnosi na razdoblje koje nastaje nakon isteka (redovnog i 6-mjesečnog naknadnog) zakonskog roka za plaćanje pristojbe za održavanje već prethodno priznatog prava, Sud utvrđuje da se »odluka Zavoda«, kao temelj za nastanak pristojbene obveze, odnosi na obvezu plaćanja upravnih pristojbi za održavanje prava u proteklom vremenu, to jest u vremenu koje je proteklo od dana podnošenja prijave do dana priznanja prava na pojedini oblik industrijskog vlasništva.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 147/05, Broj 92/05, Broj 59/96, Broj 174/04, Broj 102/09, Broj 132/04


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled