PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 36/1996 • Prijedlozi za ocjenu ustavnosti spomenutih zakona temelje se na članku 15. stavku 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
NN 36/1996 • Prema odredbi članka 40. stavka 1. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 29/94), prijedlozi su dostavljeni Saboru i Vladi Republike Hrvatske na odgovor. Vlada nije dala svoj odgovor. U dopisu, Klasa: 015-01/95-01/10, Urbroj: 62-96-237 od 23. travnja 1996. godine, Odbor za Ustav, poslovnik i politički sustav Sabora Republike Hrvatske upućuje na razloge za donošenje zakona koji su izneseni u odgovarajućim saborskim materijalima, pa Sabor Republike Hrvatske neće dostavljati posebni odgovor.
NN 36/1996 • 2. Predlagatelji smatraju da su spomenuti zakoni protivni ovim člancima Ustava Republike Hrvatske: članku 3. (vladavini prava), članku 5. (načelu ustavnosti i zakonitosti), članku 13. (ustavnopravnom položaju Grada Zagreba), članku 45. (jednakosti biračkog prava), članku 129. (pravu na lokalnu samoupravu) i članku 134. (pravnoj snazi i učincima međunarodnih ugovora).
NN 36/1996 • Predlagatelji, osim toga, smatraju da su spomenuti zakoni protivni članku 3., članku 4. t. 6. i članku 5. Europske povelje o lokalnoj samoupravi ("Narodne novine - Međunarodni ugovori", br. 1/93) te da su u protuslovlju sa Zakonom o lokalnoj samoupravi i upravi ("Narodne novine", br. 90/92, 94/93 i 117/93), Zakonom o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj ("Narodne novine", br. 90/92, 2/93, 5/93, 58/93, 90/93, 10/94 i 29/94) i Zakonom o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave ("Narodne novine", br. 90/92).
NN 36/1996 • Iz podnesenih prijedloga proizlazi da se osporava ustavnost zakona u cijelosti, te se predlaže pokretanje postupka ocjene ustavnosti i njihovo ukidanje. No, konkretni razlozi za sumnju u neustavnost iznose se samo glede nekih odredaba osporenih zakona i to članka 4. stavka 1., članka 6. stavka 2. i članka 7. stavka 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji, te članka 6. stavka 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne uprave i samouprave. Glede Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Gradu Zagrebu, predlagatelji ne iznose konkretne razloge za sumnju u njegovu neustavnost, niti se pozivaju na pojedine odredbe tog Zakona.
NN 36/1996 • 3. Člankom 4. stavkom 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji određuje se da njenu Skupštinu čine članovi Gradske skupštine Grada Zagreba i članovi Skupštine Zagrebačke županije izvan područja Grada Zagreba. U članku 6. stavku 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave i uprave određuje se da Skupština Grada Zagreba ima 50 članova, a da Skupština Zagrebačke županije ima 80 članova, i to 50 članova koje čine vijećnici Skupštine Grada Zagreba i 30 članova koji se biraju s područja Zagrebačke županije izvan Grada Zagreba.
NN 36/1996 • Glede ovih odredaba zakona podnositelji prijedloga ističu da se njima ograničava pravo i sloboda izbora županijskih tijela i samostalnog djelovanja Zagrebačke županije; da vijećnikom Županijske skupštine može biti samo osoba koju su za člana Skupštine izabrali svi građani Županije, a ne i osobe koje su izabrane samo za članove Gradske skupštine Grada Zagreba; da nitko ne može po položaju biti član Skupštine Zagrebačke županije, te da sadašnje ustrojstvo te Skupštine dovodi njene članove u neravnopravan položaj, jer članovi Gradske skupštine (koji su po položaju i članovi Županijske skupštine) samostalno raspravljaju o poslovima Grada Zagreba, a kad je u pitanju područje izvan Grada imaju pravo raspravljati i o pitanjima iz nadležnosti Županijske skupštine.
NN 36/1996 • Osebujni sustav izbora i sastav Skupštine Zagrebačke županije, u suštini, odgovaraju posebnim odnosima između Grada Zagreba i Zagrebačke županije koji proizlaze iz odredaba Zakona o Zagrebačkoj županiji i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Gradu Zagrebu. Po odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Gradu Zagrebu on više nema položaj županije, ali njegova tijela imaju prava i obveze županijskih tijela; Grad Zagreb je u sastavu Zagrebačke županije, s položajem posebne i jedinstvene teritorijalne i upravne cjeline (članak 2.). Zagrebačka županija sastoji se, zapravo, iz dva nejednaka dijela, to iz Grada Zagreba (koji je zasebna jedinica lokalne uprave i samouprave) i preostalog dijela Županije koji (u takvom krnjem sastavu) nije jedinica lokalne uprave i samouprave, iako na svom području (a izvan područja Grada Zagreba) ima sva ovlaštenja takve jedinice. Svaki od tih dijelova je u organizacionom, upravnom i samoupravnom pogledu zasebna i neovisna cjelina. Skupština Zagrebačke županije donosi odluku o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela Županije (osim za područje Grada Zagreba), a Gradska skupština donosi odgovarajuću odluku za područje Grada (članak 9. stavak 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji i članak 4. stavak 4. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Gradu Zagrebu). Zagrebačka županija na području izvan Grada Zagreba obavlja poslove državne uprave i poslove iz samoupravnog djelokruga Županije (osim ako zakonom nije drukčije određeno te ako njenim statutom neki poslovi nisu određeni kao zajednički poslovi - članak 6. stavak 1. i članak 8. stavak 2. Zakona o Zagrebačkoj županiji). Poslove državne uprave i poslove iz samoupravnog djelokruga za područje Grada Zagreba obavljaju uprava tijela Grada Zagreba (članak 8. stavak 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji).
NN 36/1996 • Sukladno takvom ustrojstvu Zagrebačke županije, cjelokupno biračko tijelo Županije dijeli se u dvije odvojene cjeline: jednu na području Grada Zagreba koja bira članove Gradske skupštine (koji su ujedno članovi Županijske skupštine), i drugu na području Županije izvan Grada koja bira preostale članove Županijske skupštine. To znači da građani Županije ne glasuju i ne biraju svoje predstavnike za čitavo njeno područje (kao u svim drugim jedinicama lokalne uprave i samouprave), već samo za dio područja (područje Grada, odnosno preostalo područje Županije), a sastav Županijske skupštine rezultat je matematičkog zbroja njenih članova izabranih na oba područja.
NN 36/1996 • Zbog toga se može osnovano posumnjati da se na taj način odstupa od nekih temeljnih načela ustrojstva jedinica lokalne uprave i samouprave, pa se opravdano postavlja pitanje ne vrijeđa li se time ustavne odredbe o lokalnoj upravi i samoupravi (članci 128-131. Ustava), odnosno, nisu li odgovarajuće odredbe zakona protivne nekim temeljnim vrednotama ustavnog poretka Republike Hrvatske iz članka 3. Ustava (vladavini prava).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 36/1996 • Zbog toga je Sud pokrenuo postupak ocjene ustavnosti članka 4. stavka 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji i članka 6. stavka 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne uprave i samouprave.
NN 36/1996 • 4. Člankom 6. stavkom 2. Zakona o Zagrebačkoj županiji propisuje se da će se Statutom Zagrebačke županije odrediti poslovi od zajedničkog interesa za Grad Zagreb izvan područja Grada u sastavu Županije, a posebno na području vodoopskrbe, prometa, zaštite tla, odlaganja otpada, opskrbe energijom te drugim komunalnim djelatnostima, kada sustav komunalne infrastrukture čini nedjeljivu funkcionalnu cjelinu.
NN 36/1996 • Predlagači smatraju da je ova odredba protuustavna, jer daje ovlasti Gradu Zagrebu na štetu jedinica lokalne samouprave izvan područja Grada. Time se ograničava pravo građana na lokalnu samoupravu, pa smatraju da je odredba zakona protivna članku 128. Ustava Republike Hrvatske.
NN 36/1996 • Ne može se osporiti interes Grada Zagreba u suodlučivanju o nabrojenim zajedničkim poslovima jer se radi o važnim komunalnim djelatnostima, koje su vezane uz šire područje pa su zbog toga od interesa ne samo za Županiju i za jedinice lokalne samouprave u njenom sastavu, nego posebno i za Grad Zagreb, kao najveću aglomeraciju stanovništva na području Županije.
NN 36/1996 • Osnovano se sumnja da osporena odredba Zakona otvara mogućnost povrede ustavnih odredaba o lokalnoj samoupravi jer u njoj nije određeno tko će i na koji način obavljati "poslove od zajedničkog interesa za Grad Zagreb" te imaju li jedinice lokalne samouprave pravo suodlučivanja ili neki drugi utjecaj pri njihovom obavljanju. Zbog toga je pokrenut postupak ocjene ustavnosti glede članka 6. stavka 2. Zakona o Zagrebačkoj županiji.
NN 36/1996 • 5. Odredbom članka 7. stavka 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji propisuje se da je gradonačelnik Grada Zagreba po položaju župan Zagrebačke županije.
NN 36/1996 • Glede citirane odredbe predlagatelji smatraju da nitko ne može po položaju biti župan te da župana treba birati Skupština Zagrebačke županije; da građani Županije izvan područja Grada nisu u mogućnosti preko svojih predstavnika u Županijskoj skupštini birati svog župana te da je time narušeno pravo na lokalnu samoupravu kao temeljno ustavno i ljudsko pravo; te da je zakonsko rješenje u svojoj biti nedemokratsko jer narušava jednakost i slobodu građana.
NN 36/1996 • Citirana odredba možda, sama po sebi, ne bi bila protivna Ustavu kad bi u izboru gradonačelnika-župana sudjelovali i članovi Županijske skupštine (ili barem oni njeni članovi koji se biraju za područje Županije izvan Grada Zagreba). No, formulacija iz Zakona nesumnjivo upućuje na zaključak da gradonačelnika biraju samo članovi Skupštine Grada bez sudjelovanja Skupštine Županije.
NN 36/1996 • Zbog toga je odredba članka 7. stavka 1. Zakona o Zagrebačkoj županiji temeljito sumnjiva glede njene neustavnosti jer uskraćuje građanima Županije (izvan područja Grada Zagreba) demokratska i samoupravna prava koja uživaju građani Grada (članci 128-131. Ustava); jer je protivna načelu općeg i jednakog biračkog prava (članak 45. stavak 1. Ustava); i jer time vrijeđa neke od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske iz članka 3. Ustava (jednakost građana, demokratski sustav i vladavinu prava).
NN 36/1996 • U preostalom dijelu prijedloga - u kojem se predlaže privremena obustava izvršenja svih radnji koje proizlaze iz osporenih zakona - Sud nije raspravljao jer je neodređen, tj. nisu konkretno opisane radnje čija se obustava predlaže.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 3/06, Broj 14/09,
Broj 58/07, Broj 5/04,
Broj 49/06, Broj 62/93
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE