PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2004-08-111-2130 NN 111/2004

• S obzirom na takav tržišni udjel, u smislu općih propisa o tržišnom natjecanju, provedbom koncentracije ne bi došlo niti do jačanja ili stvaranja novog vladajućeg položaja poduzetnika EPH na tržištu. Naime, odredbom članka 15. stavka 3. ZZTN utvrđeno je da se smatra da je u vladajućem položaju poduzetnik čiji tržišni udjel na mjerodavnom tržištu iznosi više od 40 posto.


Stranica NN 111/2004

• Dakle, koncern EPH na tom mjerodavnom tržištu, kao nakladnik »Jutarnjeg lista«, preuzima tržišni udjel poduzetnika SD ostvaren prodajom općeinformativnog dnevnika »Slobodne Dalmacije«, dok tržišni udjeli ostalih tržišnih takmaca ostaju nepromijenjeni. Provedbom koncentracije bi koncern EPH od nakladnika »Večernjeg lista« preuzeo vodeći položaj na hrvatskom tržištu naklade općeinformativnih dnevnika. Njegov bi tržišni udjel bio za približno 5 postotnih poena ili za oko 14 posto veći od tržišnog udjela nakladnika »Večernjeg lista«. Dakle, dva vodeća tržišna takmaca međusobno bi zamijenili mjesta na tržištu, s približno istom međusobnom razlikom u veličini tržišnih udjela koja je postojala prije provedbe koncentracije. Naime, »Večernji list« je prije provedbe koncentracije imao približno 6 postotnih poena ili oko 19 posto veći tržišni udjel od »Jutarnjeg lista«.


Stranica NN 111/2004

• Ostvarivanje namjere provedbe koncentracije poduzetnika EPH i SD, poduzetnik EPH ne stječe samo poduzetnika SD koji je nakladnik općeinformativnog dnevnika »Slobodne Dalmacije«, već i povezano društvo SD-T, koje djeluje na tržištu veleprodaje i maloprodaje tiska i treći je po veličini tržišnog udjela tržišni takmac na tom tržištu.


Stranica NN 111/2004

• S obzirom na već postojeću kapitalnu i personalnu povezanost poduzetnika EPH s poduzetnicima koji djeluju na hrvatskom tržištu veleprodaje i maloprodaje tiska, stjecanje udjela u SD-T od strane EPH, imalo bi za posljedicu znatne promjene u strukturi tog tržišta.


Internet NN 111/2004
• Naime, provedbom predmetne koncentracije EPH bi stekao poslovni udjel od 50 posto u poduzetniku SD-T. Iako bi mu već i takav poslovni udjel omogućavao znatan utjecaj na donošenje poslovnih odluka poduzetnika SD-T, valja imati na umu da preostali poslovni udjel od 50 posto u SD-T drži Tisak. Tisak djeluje na istom mjerodavnom tržištu kao i SD-T. Štoviše, Tisak je najveći hrvatski distributer tiska, kako na razini veleprodaje i tako i na razini maloprodaje EPH i u tom poduzetniku ima znatan udjel u temeljnom kapitalu (27 posto), koji mu omogućuje ostvarivanje određenih statusnih prava u Tisku. Proizlazi da bi provedbom koncentracije EPH u poduzetniku SD-T ostvarivao utjecaj izravno, kroz vlastiti udjel u tom poduzetniku, i neizravno, kroz udjel u poduzetniku Tisak. Istovremeno, EPH ostvaruje i prevladavajući utjecaj u poduzetniku DP, koji je drugi po veličini tržišnog udjela hrvatski distributer tiska.

Internet stranice NN 111/2004
• Omjer koncentriranosti tržišta CR3 za tri najveća distributera u veleprodaji tiska u 2003. godini (Tisak, DP, SD-T) iznosi 87,5. Tako visok omjer ukazuje na vrlo visoku koncentriranost ovog tržišta. Na takav zaključak navodi i vrlo visoki HHI koji za ovo tržište u 2003. godini iznosi 3.614, što ukazuje na oligopolni značaj tog tržišta. Provedbom koncentracije poduzetnika EPH i SD, budući da poduzetnik EPH, izravno i neizravno, ima udjele u sva tri vodeća veletrgovca tiskom, koji zajedno imaju tržišni udjel od preko 87 posto, došlo bi do daljnjeg, vrlo značajnog jačanja vladajućeg položaja poduzetnika EPH na tržištu distribucije (veleprodaje) tiska u smislu članka 15. stavka 1. i stavka 3. ZZTN. Time bi došlo i do jačanja oligopolnog značaja tog tržišta.

Internet stranice NN 111/2004 • Ostvarivanjem namjere provedbe koncentracije poduzetnika EPH, kao nakladnika »Jutarnjeg lista« i poduzetnika SD, kao nakladnika »Slobodne Dalmacije«, koncern EPH bi stekao vladajući položaj na hrvatskom tržištu oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima s tržišnim udjelom u prodaji većim od 10 posto, u smislu članka 15. stavka 3. ZZTN.
Internet stranice NN 111/2004 • 11. RAZLOZI KOJIMA SUDIONICI KONCENTRACIJE PRAVNO I GOSPODARSKI OBRAZLAŽU KONCENTRACIJU
Internet stranice NN 111/2004 • Agencija je od oba sudionika koncentracije pribavila očitovanje o razlozima kojima se koncentracija pravno i gospodarski obrazlaže.
Internet stranice NN 111/2004 • Razloge kojima u prijavi koncentracije poduzetnik EPH pravno i gospodarski obrazlaže predmetnu koncentraciju možemo podijeliti u dvije skupine:
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 111/2004 • Prva skupina razloga proizlazi iz potrebe EPH za vlastitom kvalitetnom i suvremeno opremljenom tiskarom u kojoj bi se tiskala izdanja tog koncerna. Naime, EPH je jedini hrvatski nakladnik tiska koji nema svoju tiskaru. Iz tog razloga se »Jutarnji list« tiska u pogonu Hrvatske tiskare, koja je društvo koncerna Vjesnika d.d. Stoga je osnivanje vlastite tiskare jedan od planova EPH. Stoga je taj poduzetnik zainteresiran za koncentraciju sa SD, budući da taj poduzetnik ima vlastitu tiskaru. Međutim, ta je tiskara tehnološki zastarjela, te bi je trebalo obnoviti, što zahtijeva iznimno veliku investiciju. Međutim, EPH drži da bi se upravo kroz ulaganja u tiskaru, dugoročno isplatila sva ulaganja u SD, jer bi korištenje vlastite tiskare značajno smanjilo ukupne troškove koncerna EPH u odnosu na dosadašnje.
Informacije NN 111/2004 • Druga skupina razloga kojima poduzetnik EPH pravno i gospodarski obrazlaže koncentraciju poduzetnika EPH i SD proizlazi iz želje toga poduzetnika da održi dnevnik »Slobodnu Dalmaciju«. Riječ je o dnevniku koji ima značajnu ulogu na hrvatskom tržištu općeinformativnih dnevnika, koji upravo svojom primarnom regionalnom usmjerenošću pridonosi bogatstvu i raznolikosti hrvatskog medijskog prostora.
Poslovne stranice NN 111/2004 • EPH navodi kako je svjestan da SD ima velike financijske dubioze, te da preuzimanje toga poduzetnika zahtijeva izuzetno velika ulaganja. Međutim, EPH drži da je dnevnik »Slobodna Dalmacija« vrijedan proizvod, koji je unatoč vlasničkih problema i turbule
Pregledi NN 111/2004 • Poduzetnik EPH u svom obrazloženju dotiče i načela slobode medija i uredničke samostalnosti kao glavne značajke poduzetnika EPH, koji potiče upravo tzv. unutarnju raznovrsnost medija pod čime podrazumijeva raznovrsnost medija istog nakladnika ili nakladničke grupe. U tom se smislu u prijavi tvrdi kako je EPH jedan od rijetkih nakladnika koji, kroz provedbu predmetne koncentracije, može osigurati da se dnevnik »Slobodna Dalmacija« stvara i razvija u skladu sa željama i idejama novinara i urednika koji su stasali u toj novinskoj kući i koji najbolje poznaju potrebe njegovih čitatelja.
Besplatno NN 111/2004 • Osim toga, provedba predmetne koncentracije, uklapa se u ukupnu poslovnu strategiju koncerna EPH. Naime, osnovu te strategije čini zamisao da se osnivanjem novih izdanja i povezivanjem s nakladnicima izdanja koja EPH procjenjuje kvalitetnima, uspješnima i kompatibilnima vlastitim izdanjima, nastoji stvoriti mogućnost amortiziranja eventualnih neuspjeha nekih izdanja EPH ili neuspjeha EPH na nekim tržištima, uključujući i regionalna tržišta izvan Republike Hrvatske na kojima djeluje (Srbija i Crna Gora).
Glasnik NN 111/2004 • U cilju boljeg razumijevanja ukupnog gospodarskog i činjeničnog stanja vezanog uz provedbu koncentracije poduzetnika EPH i SD, Agencija je zatražila i mišljenje drugog sudionika koncentracije, odnosno poduzetnika SD.
Propis NN 111/2004 • Iz vrlo detaljnog pisanog očitovanja poduzetnika SD proizlazi da je primarni problem tog poduzetnika tehnološka zastarjelost tiskare koja ne omogućuje tiskanje novina koje bi mogle biti konkurentne, budući da su grafički i vizualno neatraktivne u odnosu na konkurentske proizvode (npr. postoje problemi oko tiskanja u boji, tisak prlja ruke i sl.). SD nema vlastitih sredstava za ulaganje u novu tiskaru, niti takva sredstva može pribaviti novim zaduživanjem kod poslovnih banaka. Istovremeno, tiskanje u tiskarama drugih poduzetnika nije moguće iz razloga što bi SD, s obzirom na ugovore koje su tiskare ranije sklopile s drugim nakladnicima dnevnika, materijale za sutrašnji broj morao predati tiskari najkasnije rano poslijepodne prethodnog dana, čime bi ta novina izgubila na aktualnosti i time izgubila i preostale čitatelje.
Propis NN 111/2004 • Problem zastarjele tiskare generira i druge probleme. Naime, zbog zastarjele tiskare SD ne gubi samo tržišni udjel na tržištu prodaje dnevnika »Slobodne Dalmacije«, već tržišni udjel gubi i na tržištu oglašavanja. U razdoblju od 1994. do 2004. izgubili su 60 posto tržišta. Taj se trend neprekinuto nastavlja, te u posljednje tri godine tržišni udjel od prodaje dnevnika »Slobodne Dalmacije« pada po stopi od 6 do 8 posto godišnje.
Propis NN 111/2004 • »Slobodna Dalmacija« primarno je regionalno usmjeren dnevnik, koji najveći dio prodaje (96 posto) ostvaruje na tržištu Dalmacije, a samo 4 posto izvan te regije. Od toga broja se 75 posto prodaje ostvaruje u Splitsko–dalmatinskoj županiji. Njihov glavni tržišni takmac na tom tržištu je »Jutarnji list« koji neprekidno preuzima njihov tržišni udjel, dok im tržišni udjel na tržištu Zadra tržišni udjel preuzima »Zadarski list«, i to u tolikoj mjeri da je »Slobodna Dalmacija« po prodaji na tom području sada tek treća novina (iza »Jutarnjeg lista« i »Večernjeg lista«).
Propis NN 111/2004 • SD gubi i tržišni udjel na tržištu oglašavanja. Ovo iz razloga što se »Slobodna Dalmacija« ne tiska u boji, a upravo to je preduvjet za oglašavanje nekih oglašivača i to baš onih koji u oglašavanje ulažu velika sredstva (npr. kozmetička industrija). Međutim, i ostali oglašivači postupno se povlače iz razloga što »Slobodna Dalmacija« gubi tržišni udjel, te na taj način poruke oglašivača dolaze do sve manjeg broja potencijalnih kupaca. Takva situacija vodi prema daljnjem pogoršanju financijskog stanja koncerna SD.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 141/04, Broj 7/09, Broj 37/93, Broj 27/98, Broj 144/09, Broj 128/00


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled