PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 74/1999 • Smatra da je osporavanim odredbama članka 16a. faktično onemogućeno pravo na štrajk (stavci 1., 2., 3., 4., 8. i 9.), odnosno protuustavno ograničeno pravo na štrajk (stavci 5., 6., 8. i 9.)
NN 74/1999 • Predlaže Sudu da pokrene postupak za ocjenu suglasnosti odredbi članka 16a. Zakona o hrvatskim željeznicama s Ustavom.
NN 74/1999 • Na sjednici Suda održanoj 10. ožujka 1999., zaključeno je da se od Hrvatskog državnog sabora zatraži odgovor na prijedlog, a od Ministarstva pomorstva, prometa i veza, kao i od "HŽ-Hrvatskih željeznica" stručno mišljenje o prijedlogu.
NN 74/1999 • Tajnik Zastupničkog doma Hrvatskoga državnog sabora izvijestio je Sud da je prijedlog uputio Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav, koji na prijedlog nije odgovorio.
NN 74/1999 • Ministarstvo pomorstva, prometa i veza dostavilo je svoje stručno mišljenje. U bitnom ističe da su i po stajalištu samog Ustavnog suda iz odluke broj U-I-950/1996. od 15. srpnja 1998., Hrvatske željeznice javna služba iz članka 60. stavka 2. Ustava, i t
NN 74/1999 • Svoje mišljenje na prijedlog dostavile su i "HŽ-Hrvatske željeznice" d.o.o. Navode da je točno da Zakon o hrvatskim željeznicama nije propisao da se prijevoz stvari, za razliku od prijevoza putnika i održavanja željezničkih stabilnih postrojenja obavlja kao javna služba, zbog čega se u članku 16a. postupak određivanja vlakova koji moraju prometovati za vrijeme štrajka različito regulira za teretni u odnosu na putnički promet. Ističe da se u putničkom prometu vlakovi koji moraju prometovati u vrijeme štrajka utvrđuju u godišnjem voznom redu, dakle aktom koji se donosi za godinu dana unaprijed, dok se u teretnom prometu vlakovi koji moraju prometovati u vrijeme štrajka određuju ad hoc, ovisno o trenutnom stanju i potrebama prijevoza. Dalje kažu da se u osporenom stavku 5. članka 16a. samo primjerice navode razlozi zbog kojih u štrajku vlakovi moraju "osobito" prometovati, a ako u konkretnom štrajku ne postoji suglasnost Uprave HŽ i Sindikata, odluku donosi arbitraža. Smatra da time pravo na štrajk u teretnom prometu nije ograničeno više no što je to pravo ograničeno u drugim djelatnostima koje nemaju značaj javne službe, ali u kojima se temeljem članka 212. Zakona o radu određuju poslovi koji se ne smiju prekidati za vrijeme štrajka. Također smatraju da sama činjenica da je postupak određivanja vlakova koji u teretnom prometu moraju prometovati za vrijeme štrajka određen posebnim propisom, tj. Zakonom o hrvatskim željeznicama, ne daje osnove za tvrdnju da se teretni promet tretira kao javna služba i da je time protuustavno ograničeno pravo na štrajk te da i sam Zakon o radu izričito određuje opći karakter toga Zakona kojim se uređuju radni odnosi u Republici Hrvatskoj ako drugim zakonom nije drukčije određeno. Stoga su mišljenja da je zbog specifičnosti djelatnosti logično i zakonito da se i pitanja u vezi sa štrajkom u željezničkom prometu i u području teretnog prometa utvrde posebnim propisom. Ukazuju kao na neosnovanu tvrdnju predlagatelja da zakonodavac nije odredio nikakve kriterije (ni taksativno ni okvirno) za utvrđivanje obujma i kvalitete vitalnih interesa države, drugih pravnih osoba ili građana koji bi morali biti ugroženi da dođe do primjene odredbi članka 16a. Naprotiv, tvrde da su u sadržaju članka 16a. stavci 1. i 5. nedvojbeno utvrđeni kriteriji odnosno razlozi (i okvirno i konkretno) za utvrđivanje vlakova koji moraju prometovati u slučaju štrajka (npr. zaštita pravnog poretka, zaštita zdravlja, ispunjenje međunarodnih obveza, prijevoz živog tereta i pokvarljive robe, prijevoz za potrebe oružanih snaga i dr.).
NN 74/1999 • U spomenutoj odluci Suda od 15. srpnja 1998., kojom su ukinute odredbe članka 23. točke 4. Zakona o hrvatskim željeznicama, i koje su prestale važiti 15. prosinca 1998., iznijeti su razlozi ukidanja tih odredbi i Sud je zauzeo stajalište da bi se zakonom trebali propisati uvjeti za ograničenje prava na štrajk, ali ti uvjeti ni u kojem slučaju ne bi smjeli značajno ograničiti ili čak potpuno onemogućiti pravo. Pravo na štrajk je ustavno pravo, i ono se može zakonom ograničiti samo na način i u mjeri u kojoj se mogu ograničavati i druga ustavna prava, zbog čega i granicu tog ograničavanja treba potražiti u Ustavu, i to upravo u njegovom članku 16., gdje propisuje da se slobode i prava mogu ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje. Stoga je Sud ocijenio da ovlaštenje ministra iz ukinutog članka 23. točke 4. nije bilo u suglasnosti ni s odredbom članka 16. Ustava.
NN 74/1999 • Također, Sud je ocijenio da ukinuta odredba članka 23. točke 4. stavka 1. Zakona o hrvatskim željeznicama nije bila u skladu ni s odredbama članka 8. Međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima, jer su te odredbe međunarodnog prava dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske i po svojoj su pravnoj snazi iznad zakona u smislu odredbe članka 134. Ustava. Iz njihovog sadržaja, u bitnom proizlazi da se sindikalna prava, pa i pravo na štrajk, mogu ograničavati samo zakonom radi interesa državne sigurnosti ili javnog reda i mira, radi sprečavanja nereda i zločina, radi zaštite zdravlja ili morala ili radi zaštite prava i sloboda drugih, uz istovremenu nemogućnost da se poduzimaju i zakonodavne mjere koje bi bile na štetu jamstava iz Konvencije Međunarodne organizacije rada iz 1948. godine, o slobodi sindikalnog udruživanja i zaštiti prava na udruživanje, a potrebno je osigurati ostvarivanje prava na štrajk u skladu sa zakonima uz mogućnost zakonskog ograničenja za oružane snage, redarstvo i državnu upravu.
NN 74/1999 • Osporavane, nove odredbe članka 16a. Zakona o hrvatskim željeznicama, prema ocjeni Suda, nisu u neskladu s odredbama članka 3. Ustava, prema kojoj je vladavina prava temeljna vrednota ustavnog poretka, ni s odredbom članka 60. stavka 2. Ustava prema kojoj se štrajk može zakonom ograničiti u oružanim snagama, redarstvu i javnim službama.
NN 74/1999 • Naime, i u putničkom i u teretnom prometu, vlakovi koji moraju prometovati za vrijeme štrajka određuju se uz prethodno mišljenje sindikata, pa ukoliko sindikat ne bi prihvatio odluku Uprave o tome, može podnijeti pritužbu posebnoj arbitraži u koju po dva člana imenuje uprava i sindikat, a predsjednika imenuje predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske. Dakle, mogućnošću davanja prethodnog mišljenja o vlakovima koji moraju prometovati za vrijeme štrajka, sindikat je uključen u taj postupak, a uključen je i u postupak konačnog odlučivanja, jer s ravnopravnim brojem članova učestvuje u radu posebne arbitraže kojoj se podnosi pritužba kad sindikat ne prihvaća odluku Uprave o vlakovima koji moraju prometovati za vrijeme štrajka u prijevozu putnika.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 74/1999 • Također, za određivanje vlakova koji moraju prometovati za vrijeme štrajka u teretnom prijevozu, određeni su osobiti razlozi u stavku 5. osporenog članka (prijevoz tranzitnih pošiljaka, prijevoz živog tereta i pokvarljive robe, prijevoz energenata, prijevoz iz međunarodnih obveza, otklanjanje zakrčenosti luka i pristaništa, prijevoz za potrebe oružanih snaga, u slučaju elementarnih nepogoda i sl.). Pri određivanju, pak, vlakova koji moraju prometovati za vrijeme štrajka u putničkom prijevozu, kriteriji su određeni u stavku 1. osporavanog članka (zaštita pravnog poretka i drugih pravnih osoba, zaštita sloboda i prava čovjeka i građanina, zaštita zdravlja građana određenog područja i ispunjenja preuzetih međunarodnih obveza), a ti vlakovi se, baš za slučaj štrajka, određuju u godišnjem voznom redu uz prethodno mišljenje sindikata i daljnju arbitražnu zaštitu prava na štrajk.
NN 74/1999 • Glede navoda predlagatelja da Zakon o hrvatskim željeznicama, kao javnu službu određuje samo djelatnost unutarnjeg i međunarodnog prijevoza putnika i održavanja željezničkih stabilnih postrojenja, što bi trebalo značiti da djelatnost prijevoza robe i stvari, ne bi predstavljala javnu službu, slijedom čega se u tom dijelu djelatnosti štrajk ne bi mogao ograničiti u smislu odredbe članka 60. stavka 2. Ustava, ocjena je Suda da ta činjenica ne dovodi u pitanje ustavnost osporenih odredbi.
NN 74/1999 • Naime, i sam Zakon o radu ("Narodne novine", broj 38/95), u članku 1. određuje da se tim zakonom uređuju radni odnosi u Republici Hrvatskoj, ako drugim zakonom ili međunarodnim ugovorom, koji je sklopljen i potvrđen u skladu s Ustavom te objavljen, nije drukčije određeno. Dakle, radni odnosi, pa i pravo na štrajk, može se drugim zakonom urediti drukčije no što je to na opći način uređeno Zakonom o radu, naravno, pod uvjetom da se ne vrijeđaju odredbe članka 60. Ustava. S obzirom da je glede štrajka u teretnom prijevozu osporenim odredbama predviđeno da vlakove koji moraju prometovati za vrijeme štrajka određuje Uprava uz prethodno mišljenje sindikata, i da, ako sindikat ne prihvaća odluku Uprave o obimu i vrsti toga prijevoza, može on podnijeti pritužbu arbitraži, kao i da je propisano da će za vrijeme štrajka moći za promet biti određeni samo vlakovi koji prevoze teret i u slučajevima koji su kao "osobiti" primjerice navedeni u osporenoj odredbi članka 16a. stavka 5., Sud ocjenjuje da ni ta osporena odredba Zakona o hrvatskim željeznicama nije u neskladu s Ustavom ni s dokumentima međunarodnog prava.
NN 74/1999 • Stoga je temeljem odredbe članka 45. stavka 1. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 29/94), odlučeno kao u točki 1. izreke.
NN 74/1999 • Odluka o objavi ovog rješenja temelji se na odredbi članka 20. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91).
NN 75/1999 • O PROGLAŠENJU ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TRGOVINI
NN 75/1999 • Proglašavam Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trgovini, koji je donio Zastupnički dom Hrvatskoga državnog sabora na sjednici 30. lipnja 1999.
NN 75/1999 • U Zakonu o trgovini ("Narodne novine", br. 11/96. i 101/98.) u članku 8. podstavak 3. mijenja se i glasi:
NN 75/1999 • - fizičke osobe koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom, kad svoje poljoprivredne proizvode prodaju u prodavaonicama.
NN 75/1999 • Način i uvjete obavljanja trgovine na malo, te vrstu robe iz podstavka 4. stavka 1. ovoga članka propisuje ministar.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 15/92, Broj 97/99,
Broj 77/08, Broj 130/04,
Broj 134/05, Broj 87/08
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE