PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-02-20-287 NN 20/2000

• U prilog te tvrdnje ističu Ustavni zakon o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj (»Narodne novine«, broj 65/91), koji da sadrži upravo navedena prava.


Propis NN 20/2000

• Podnositelji smatraju da imaju pravo na dva glasa i temeljem stečenih prava, jer im je to pravo dano u Izbornom zakonu koji više nije na snazi, te da je to pravo i konstituirano na temelju Ustava, navedenog Ustavnog zakona kao i međunarodnih ugovora, pa se novim zakonom nije moglo izostaviti.


Propis NN 20/2000

• »Sukladno ustavnom načelu jednakosti biračkog prava pripadnici autohtonih nacionalnih manjina mogu birati ili zastupnika iz reda pripadnika nacionalnih manjina koji se bira u posebnim izbornim jedinicama ili sudjelovati u izboru na temelju lista u izbornim jedinicama.«


Propis NN 20/2000

• »U Republici Hrvatskoj jamči se ravnopravnost pripadnicima svih nacionalnih manjina.


Propis NN 20/2000
• Pripadnicima svih nacionalnih manjina jamči se sloboda izražavanja narodnosne pripadnosti, slobodno služenje svojim jezikom i pismom i kulturna autonomija.«

Propis NN 20/2000
• »Biračko pravo, opće i jednako, imaju svi hrvatski državljani s navršenih 18 godina. Biračko se pravo ostvaruje na neposrednim izborima tajnim glasovanjem.«

Propis NN 20/2000 • Navedeni Ustavni zakon kao i Međunarodni ugovor nemaju odredbi u kojima bi bio naveden način ostvarivanja biračkog prava pripadnika autohtonih manjina u cilju ostvarivanja zaštite njihovih manjinskih interesa.
Propis NN 20/2000 • Suprotno navodu predlagatelja, osporavana odredba članka 17. stavka 5. Zakona o izborima nije neustavna, jer se temelji na članku 45. stavku 1. Ustava u kojem se svim hrvatskim državljanima s navršenih 18 godina, uz ostalo, jamči jednako biračko pravo.
Propis NN 20/2000 • To znači da zakonodavac treba kroz odgovarajući izborni sustav osigurati da svi hrvatski državljani s biračkim pravom imaju jedan glas ili više glasova, ovisno o volji zakonodavca i prihvaćenom izbornom sustavu, ali to uvijek mora biti jednak broj glasova za sve hrvatske državljane.
Propis NN 20/2000 • Navedeno pravilo rezultat je ustavne koncepcije prema kojoj je Republika Hrvatska višestranačka parlamentarna demokratska država temeljena na načelima narodne suverenosti i predstavničke vladavine (članak 1. Ustava). Prema načelu narodne suverenosti - koje je prihvaćeno u svim demokratskim ustavima, pa i u hrvatskom - sva vlast u državi proistječe iz naroda i pripada narodu. Narod je, u ustavnopravnom smislu, ukupnost ili zajednica svih slobodnih i ravnopravnih državljana, neovisno o nacionalnim, etničkim i drugim razlikama. Narod kao zajednica državljana ostvaruje vlast izborom svojih predstavnika na temelju općeg i jednakog biračkog prava. Stoga se izabrani predstavnik naroda smatra zastupnikom svih državljana Republike Hrvatske, a ne samo birača koji su ga izabrali.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 20/2000 • Takva ustavna koncepcija ne priječi zakonodavca da organskim zakonom (u konkretnom slučaju, Ustavnim zakonom o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina) propiše pravo manjina da u Zastupničkom domu Hrvatskoga državnog sabora imaju pravo na određeni broj zastupničkih mjesta. Radi se, dakle, o koncepciji tzv. unaprijed rezerviranih zastupničkih mjesta. Ona sadrži zahtjev da se pripadnicima manjina unaprijed osigura njihova posebna zastupljenost u nacionalnom parlamentu, jer manjine u pravilu ne mogu izabrati svoje predstavnike na redovitim izborima, te se njihov izbor mora izdvojiti iz općeg izbornog sustava. To je nužno da bi se tzv. pozitivnom diskriminacijom omogućilo da manjine, neovisno o broju pripadnika, štite svoje manjinske interese u procesima političkog odlučivanja i sudjeluju u političkoj vlasti posredstvom svojih posebnih predstavnika.
Propis NN 20/2000 • U donošenju odluke o neprihvaćanju prijedloga za ocjenu ustavnosti osporavane odredbe Zakona, Sud je pošao od utvrđenja da se posebno predstavljanje manjina u parlamentu nikada ne može ostvariti općim i jednakim biračkim pravom, nego uvijek samo posebnim i nejednakim biračkim pravom pripadnika nacionalnih manjina. Međutim, budući da Ustav izrijekom propisuje obvezu ostvarenja općeg i jednakog biračkog prava za sve hrvatske državljane i ne priznaje manjinama pravo na veći broj glasova, to se načelo pozitivne diskriminacije u hrvatskom pravnom sustavu mora zadržati u okvirima zadanim Ustavom.
Propis NN 20/2000 • Glede navoda predlagatelja da je Zakon o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske iz 1992. godine pripadnicima nacionalnih manjina omogućavao da glasuju i kao građani Republike Hrvatske i kao pripadnici nacionalne manjine, dotično da su imali pravo na dva glasa činjenice su sljedeće:
Propis NN 20/2000 • Pripadnici nacionalnih manjina prema tom Zakonu imali su pravo na dva glasa ali to pravo su zbog tada primijenjenog mješovitog izbornog sustava (relativno većinskog i razmjernog izbornog sustava) imali i svi drugi hrvatski birači.
Propis NN 20/2000 • Hrvatski birači koji se nisu izjasnili kao pripadnici neke od nacionalnih manjina, koje su imale pravo na izbor zastupnika, imali su jedan glas birajući neke od predloženih državnih lista razmjernim sustavom i drugi glas birajući u izbornoj jedinici prema njihovom prebivalištu, jednog zastupnika relativnom većinom.
Propis NN 20/2000 • Pripadnici nacionalnih manjina imali su također pravo na dva glasa, jedan za neku od predloženih državnih lista, a drugi za predloženog kandidata za zastupnika iz reda pripadnika nacionalnih manjina.
Propis NN 20/2000 • Prema tome, činjenica što su prema Zakonu o izborima za Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske 1992. godine kao i 1995. godine pripadnici nacionalnih manjina imali izvedbeno dva glasa, uopće nije bila temeljena na načelu tzv. pozitivne diskriminacije, već je proizlazila iz obilježja mješovitog izbornog sustava prema kojem su i svi drugi hrvatski birači imali izvedbeno dva glasa u izborima za Zastupnički dom Hrvatskoga državnog sabora.
Propis NN 20/2000 • Valja zaključiti da je sukladno naprijed iznesenom, navod predlagatelja o tome da se osporavanim člankom 17. stavkom 5. Izbornog zakona krše stečena prava nacionalnih manjina je neutemeljen.
Propis NN 20/2000 • Ustavni sud Republike Hrvatske je na temelju iznijetog ocijenio da osporavana odredba nije suprotna naznačenim odredbama Ustava, Ustavnog zakona i Međunarodnog ugovora te je stoga riješeno, u smislu članka 41. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99), kao u izreci.
Propis NN 20/2000 • Objava ovog rješenja temelji se na članku 28. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 112/06, Broj 84/02, Broj 169/04, Broj 19/91, Broj 142/06, Broj 44/00


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled