PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2002-04-34-715 NN 34/2002

• U upravljanju i obnašanju vlasti potrebno je izbjeći sukob interesa. Izmjene u političkom sustavu moraju smanjiti područja na kojima privatni ili grupni interesi ugrožavaju zajednički interes. Osim što treba preglednim učiniti osobne prihode i rashode nositelja javnih političkih funkcija, treba urediti i legalizirati oblike lobiranja i financiranja političkih stranaka. Korupcija je sustavom izazvana, ili barem nedjelotvornim demokratskim političkim sustavom pojačana pojava. Njezino suzbijanje zahtijeva velik broj mjera za poboljšanje učinkovitosti i reforme sustava sankcioniranja korupcije. Sve sastavnice državne vlasti, zakonodavna, izvršna i sudska podjednako snose odgovornost. Promjene u sustavu uprave, osobito lokalne samouprave, moraju voditi brigu i o mjerama sprječavanja korupcije.


Stranica NN 34/2002

• U djelovanju vlasti u prvom redu to znači djelotvornije sankcioniranje korupcije, ali i općenito višu razinu političke odgovornosti. Djelovanje pravne države, shvaćeno kao vladavina prava, pretpostavka je da progon korupcije ne postane progon ljudi zbog njihovih političkih pogrešaka. Poštovanje ljudskih prava, osobito prava na informaciju, privatnost i slobodu izražavanja, bitno je za sprječavanje korupcije. Povećanje učinkovitosti pravosudnog sustava preduvjet je zaštite ljudskih i drugih prava i pretpostavka suzbijanja korupcije.


Stranica NN 34/2002

• Djelovanje političkih aktera ne svodi se na političke institucije i stranke, već i na stvaranje mreža udruga civilnog društva, slobodno i aktivno djelovanje medija. Osnovano je već više udruga i pokreta koji podupiru borbu protiv korupcije. Spomenimo samo Hrvatsku udrugu poslodavaca, sindikate, Transparency International Republike Hrvatske, Udrugu za zaštitu ljudskih prava, interesne udruge te brojne druge udruge za zaštitu ljudskih prava. Posljedica povezivanja tih udruga te njihovo partnerstvo s vladinim tijelima jest i mobilizacija i sinergetski učinak pri korištenju ideja i sredstava. Istraživačko novinarstvo te puna sloboda medija i novinara, shvaćena kao sloboda izražavanja, pretpostavka je uspješne borbe protiv korupcije.


Stranica NN 34/2002

• Često se spominje da je glavna prepreka suzbijanju korupcije u Republici Hrvatskoj njezina ukorijenjenost u lošoj tradiciji ili pak defektima socijalističkog sustava. Iako ima argumenata za takvu tvrdnju – u navikama ljudi javni položaj povezuje se s povlasticama, država se doživljava kao izvor straha i neizvjesnosti, solidarnost se miješa s obvezama, postoji klijentelizam u radu, osjećaj da prava presežu pred obvezama i sl. – ne treba ih uzimati u obzir prema njihovoj formalnoj točnosti, već u smislu mobilizacije u borbi protiv korupcije. Interpretacija prema kojoj je korupcija naslijeđeni fenomen ne smije voditi zaključku da se onda protiv nje ne treba boriti ili da uklanjanjem ostataka prošlosti korupcija nestaje. Relativizacija korupcije, njezino opravdavanje radi nužnosti da se zaobiđu birokratski zastoji sustava ili pak tumačenje da je riječ o trajnom obilježju ljudske prirode ima također inhibicijski učinak i nije samo netočno već i štetno. Glavne su žrtve korupcije siromašniji društveni slojevi te relativizacija i opravdanje da je neizbježna pogađa baš njih.


Internet NN 34/2002
• Strategija borbe protiv korupcije podrazumijeva prepoznavanje zla korupcije, utvrđivanje planova i aktivnosti borbe, zakonske izmjene te mobiliziranje svih raspoloživih društvenih i političkih aktera. Uloga glavnih čimbenika političke vlasti u tome je presudna.

Propis NN 34/2002
• Policijski i kazneni progon ne daju rezultate ako ne slijedi i društvena akcija odgajanja, mijenjanja političke i organizacijske kulture. Apeli na savjesnost i etiku ne daju učinak ako ne slijedi ozbiljna i temeljita reorganizacija i zakonodavna promjena. Policijska i pravosudna akcija nije učinkovita bez javne podrške. Javne podrške pak nema bez slobodnog i aktivnog tiska. Strategija zbog toga podrazumijeva istodobnu upotrebu različitih mjera i aktivnosti, podjednako intenzivnu upotrebu apela savjesti, znanja o posljedicama, zakonskih i organizacijskih mjera te strožeg i učinkovitog kažnjavanja. Podrška javnosti, ne samo prema istraživanjima javnog mnijenja, izražava se u jasnoj podršci mjerama. Ali naličje takve podrške još je uvijek prisutna nužnost da se oskudna društvena sredstva i usluge dobiju korupcijom. Potražnja za korupcijom smanjuje se sustavnim mjerama, a podrška javnosti mora se pozorno usmjeriti prema odbijanju korištenja korupcijom, prijavljivanjem slučajeva i osobnom nastojanju da se korupcija spriječi. Odlučna mjera pridobivanja i poticanja javnosti jest sloboda izražavanja koja se ne smije podvrgnuti nepotrebnim ograničenjima i prijetnjama.

Propis NN 34/2002 • Konačno, sama činjenica da je riječ o osjetljivom javnom pitanju navodi na pomisao da se korupcija može smanjiti političkom kampanjom. Radi se o sistemskoj pojavi, a ne o posebnom obilježju neke političke stranke ili opcije, pa takva kampanja vodi samo uklanjanju pojedinih korupcionaša, ali ne i uklanjanju zla korupcije. Prave mjere suzbijanja korupcije dugoročne su i sustavne. Budući da nema vremena za čekanje, niti razloga za oklijevanje, potrebno je djelovati prema utvrđenim prioritetima konkretnih aktivnosti, a posebno jer je izrada Nacionalnog programa za borbu protiv korupcije jedna od obveza koje za Republiku Hrvatsku proizlaze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.
Propis NN 34/2002 • Za suzbijanje korupcije potrebno je poduzeti kompleksne mjere. U tome identificiramo osam prioriteta. Ne navodimo ih prema važnosti – jer važan je svaki od njih. Presudno je pak da djeluju usklađeno i simultano. Svaku od navedenih mjera valja detaljnije razraditi pa predložiti zakonske, organizacijske i druge mjere za njihovo postizanje. Osnovno shvaćanje da institucije sprječavanja i borbe protiv korupcije nisu učinkovite, da ekonomska situacija potiče rizike korupcije i osobne izazove, da tradicija i moral nisu dovoljni, a nužni su uvjet borbe protiv korupcije, da civilno društvo (bez obzira na broj NVO) i slobodni mediji nisu dovoljno jaki i ne mogu odgovorno nositi teret borbe protiv korupcije zapravo znači da je protiv korupcije najbolji lijek ekonomski razvoj, politička demokratizacija, izgradnja institucija i modernog društva. Borba protiv korupcije zapravo predstavlja uključivanje saznanja o riziku i opasnostima korupcije u programe reformi. Takav stav, premda točan, nije dovoljan da se mjere suzbijanja korupcije doista provedu.
Propis NN 34/2002 • Premda se suzbijanje korupcije ne može izvesti samim mjerama progona i kažnjavanja, ocjena je da je sustav otkrivanja, prosuđivanja i kažnjavanja jedan od ključnih elemenata ne samo progona korupcije već i stabilizacije pravnog sustava općenito. Mjere reforme poduzimaju se i paralelno ovom planu, no ovdje naglašavamo ponešto specifične ciljeve i zadatke.
Propis NN 34/2002 • Općeniti zadatak poboljšanja uvjeta pravosuđa obuhvaća zadatke stabilizacije pravosudnog sustava. Legitimitet pravosuđa te povjerenje građana u pravičnost i učinkovitost pravosuđa pretpostavka je urednoga pravnog poretka, dakle i suzbijanja korupcije. Premda je korupcija u pravosuđu incidentalna – ni pravosuđe nije drukčije od društva u kojem djeluje – i premda se s razlogom može pretpostaviti da su moralne kvalitete sudaca kao profesije izuzetne i visoke, ne može se ne primijetiti i vrlo slab učinak.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 34/2002 • Problem se ne može objasniti i opravdati samim uvjetima djelovanja, premda oprema i informatizacija sudstva jesu jedan od mogućih problema koji zbog njegove materijalne naravi treba odmah početi ispravljati, no ključni čimbenici poboljšanja su nematerijalni.
Propis NN 34/2002 • Permanentno obrazovanje, osobito ono koje se tiče razumijevanja i mogućnosti kaznenog progona korupcije, valja povezati s djelovanjem na profesionalnu samosvijest i etiku sudaca. Naglasak na edukaciji nije slučajan, jer iako nedovoljno znanje nije razlog korupciji, viša razina svijesti o njezinoj opasnosti i štetnosti nužan je preduvjet učinkovitijeg rada.
Propis NN 34/2002 • Usvojeni etički kodeksi kvalitetna su podloga za stvaranje profesionalnih kriterija, no zacijelo treba raditi i na kontroli primjene takvih normi. U prvom redu to je unutarnji i samostalni zahtjev prema profesiji, udrugama sudaca i državnih odvjetnika, ali i zahtjev javnosti za odgovornim društvenim ponašanjem. Držeći se načela da ponajprije struka daje odgovor o tome uslijed čega praksa primjene kaznenog zakonodavstva ne daje očekivani učinak, izbjegavajući svaki pritisak na sud, treba ocijeniti postižu li se ciljevi koje je u suzbijanju korupcije postavio zakonodavac.
Propis NN 34/2002 • Nositelj zadatka: Ministarstvo pravosuđa, uprave i lokalne samouprave
Propis NN 34/2002 • Razina pravnog znanja i povjerenja općenito je niska, te, uz puno uvažavanje uloge odvjetništva, treba razraditi oblike pravne pomoći građanima. Institucije kao što su pučki pravobranitelj ili specijalizirana institucija nisu nužno usmjerene samo na pojedinačne i konkretne slučajeve, već su i moguća pomoć u uočavanju i javnom objavljivanja problema primjene zakona.
Propis NN 34/2002 • Osnovano je posebno specijalizirano tijelo za kazneni progon slučajeva korupcije, edukaciju te preventivno djelovanje na planu suzbijanja korupcije (listopad 2001. godine usvojen Zakon o uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta-USKOK). To je mjera koju su poduzele i druge države. U prilog osnivanju takvog tijela ne govore samo opća iskustva i preporuke već i potreba za selektivnim i stručnim usmjerenjem na progon korupcije na višim razinama, osobito one kojom se utječe na ključne gospodarske odluke i zakonodavstvo te zlorabi visok položaj i utjecaj. Postojanje visokog stupnja podrške javnosti osnivanju tog tijela obvezuje i na njegovo edukativno i preventivno djelovanje, uravnoteženu kaznenu politiku progona, potrebu stručnosti i ograničenog opsega takvog tijela, izbjegavanje nepotrebnog paralelizma i sl.
Propis NN 34/2002 • Javnost traži otvaranje posebnih linija za dojavu korupcije, što je osim u okvirima Ministarstva unutarnjih poslova moguće uvesti i u drugim tijelima središnje državne uprave ali i u tijelima područne (regionalne) i lokalne samouprave.
Propis NN 34/2002 • U prethodnim točkama namjerno je istaknuta potreba pravičnosti, jer moguće su lažne i krive optužbe. To načelo ide istodobno s osposobljavanjem različitih tijela za otkrivanje slučajeva korupcije, ali prije svega s osposobljavanjem policije. Drugačiji tretman, ozbiljnije i odgovornije primanje obavijesti i sumnji, moguće je postići mjerama od kojih osobito ističemo ove:
Propis NN 34/2002 • a) Specijalizacija policije, pri čemu je važan zadatak ustroj posebnog odjela za suzbijanje gospodarskog kriminala i korupcije. Specijalizacija je potrebna i zbog novih i specifičnih mjera suzbijanja organiziranog kriminala (gotovo bez iznimke povezanog s korupcijom, osobito političkom korupcijom).
Propis NN 34/2002 • b) Uvježbavanje ključnih skupina za borbu u svim dijelovima policijskih struktura, što je mjera prevencije pojavi unutarnje »policijske korupcije«, ali i važna mjera standardizacije postupanja u svim službama.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 53/08, Broj 83/08, Broj 14/06, Broj 40/09, Broj 2/90, Broj 5/09


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled