PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 1998-01-12-193 NN 12/1998

• U vrijeme podnošenja toga njegova zahtjeva bila je na snazi zakonska odredba članka 103. točka 5. Zakona o obrani ("Narodne novine", broj 49/91, s do tada donijetim izmjenama i dopunama u brojevima 53A/91, 73/91 i 19/92) temeljem koje se obveze služenja vojnog roka oslobađa: "...5. osoba koja je stekla hrvatsko državljanstvo naturalizacijom ili prirođenjem, ako je u državi čiji je bila građanin, odslužila vojni rok."


Propis NN 12/1998

• Ta je odredba Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", broj 57/96) preformulirana u ovaj tekst: "5. osoba koja je stekla hrvatsko državljanstvo naturalizacijom ili prirođenjem ako je u državi čiji je bila građanin regulirala obvezu služenja vojnog roka."


Propis NN 12/1998

• Također su u vrijeme postavljanja podnositeljeva zahtjeva bile na snazi odredbe Pravilnika o izvršenju vojne obveze i civilne službe ("Narodne novine", broj 63/91, s do tada donijetim izmjenama i dopunama u broju 20/92).


Propis NN 12/1998

• Odredbe navedenog Pravilnika propisivale su (stavak 1. članka 102. Pravilnika) da vojni obveznici koji se vode u vojnoj evidenciji na teritoriju Republike Hrvatske, a odslužili su manje od 10 mjeseci vojnog roka u JNA, uputit će se na dosluženje vojnog roka sukladno stavku 1. članku 109. Zakona, dok prema stavku 2. tog članka osobe iz njegova stavka 1, kojima je ostalo za doslužiti manje od 60 dana prevode se u pričuvni sastav.


Propis NN 12/1998
• Za razliku od odredaba spomenutog Pravilnika ova zakonska odredba na snazi je sve do stupanja na snagu Zakona o obrani ("Narodne novine", broj 49/91, to jest od 20. rujna 1991. pa do danas, jedino je izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", broj 57/96, članak 33.) u članku 109. stavku 2. brojka "60" zamijenjena brojkom "30"). Te izmjene i dopune stupile su na snagu 20. srpnja 1996. Što se tiče navedenih odredaba Pravilnika o izvršavanju vojne obveze i civilne zaštite, one su bile na snazi do 22. siječnja 1994. godine, kad je stupio na snagu Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o izvršavanju vojne obveze i civilne službe ("Narodne novine", broj 3/94), koji je brisao sve prijelazne i završne odredbe ranijeg Pravilnika (to jest odredbe članaka 101, 102, 103, 104, 105, 106. i 107.).

Propis NN 12/1998
• U podnositeljevu predmetu došlo je do ovog slijeda događaja:

Propis NN 12/1998 • Dana 22. rujna 1992. podnositelju je od Grada Z., Gradskog sekretarijata za obranu, Područnog odjela S., izdano uvjerenje (klasa: 803-01/92-02/338, urbroj: 251-08-17/2-92-2) da je regulirao vojnu obvezu.
Propis NN 12/1998 • Međutim, krajem 1995. godine, u povodu poziva za zamjenu vojne knjižice, rečeno mu je da nije odslužio vojni rok, a u postupku nakon toga:
Propis NN 12/1998 • Presuda Upravnog suda poziva se na to da je podnositelj služio vojni rok u bivšoj JNA u trajanju od 8 mjeseci i 14 dana, te da je stekao hrvatsko državljanstvo, pa zaključuje: "Odredbom članka 103. stavak 1. točka 5. Zakona o obrani ("Narodne novine", broj 74/93) propisano je, da se obveze služenja vojnog roka oslobađa osoba koja je stekla hrvatsko državljanstvo naturalizacijom ili prirođenjem, ako je u državi, čiji je bila građanin, odslužila vojni rok. Kako tužitelj nije odslužio u cijelosti vojni rok, to se temeljem gornje zakonske odredbe nije mogao osloboditi obveze služenja vojnog roka."
Propis NN 12/1998 • Podnositelj smatra da su mu povrijeđena prava koja proizlaze iz ustavnih odredaba u člancima 3. i 115. stavak 3. Ustava, te iz načela u članku 16. Ustava, zatim da mu je povrijeđeno pravo jednakosti građana pred zakonom iz članka 14. stavak 2. Ustava.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 12/1998 • Navodeći odredbu članka 3. Ustava podnositelj se poziva na vladavinu prava. Prema odredbi stavka 3. članka 115. Ustava sudovi sude na temelju Ustava i zakona, a prema odredbi članka 16. Ustava slobode i prava mogu se ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje.
Propis NN 12/1998 • Premda se to izrijekom ne spominje, iz sadržaja ustavne tužbe proizlazi da podnositelj smatra povrijeđenim i ustavno pravo na pravično suđenje, iz odredaba članka 29. Ustava, i to povezano s načelom saslušanja stranke u upravnom postupku, jer mu nije bila pružena mogućnost izjašnjenja o činjenicama i okolnostima koje su od važnosti za donošenje rješenja.
Propis NN 12/1998 • Osobito je to istaknuto u svezi s činjenicom njegova služenja vojnog roka u JNA nakon 8. listopada 1991. godine, u povodu čega on ističe da su se pripadnici hrvatskog naroda, koji su bili primorani služiti vojni rok u bivšoj JNA, nalazili u vojarnama pod posebnom stegom i uz budno nadziranje doslovno svakog pokreta. U tim okolnostima podnositelju je bilo izuzetno teško pobjeći, i u tome je uspio tek 1. veljače 1992. godine.
Propis NN 12/1998 • Donoseći odluku o osnovanosti ustavne tužbe ovaj Sud u prvom redu imao je u vidu interpretaciju odredbe članka 103. točka 5. Zakona, koja je u upravnim rješenjima sužena na razdoblje do 8. listopada 1991. godine. Za takvu interpretaciju ove zakonske odredbe nema temelja, pa su njome povrijeđene odredbe članaka 19. stavak 1. i 115. stavak 3. Ustava.
Propis NN 12/1998 • Zatim je Sud polazio sa stajališta da je o podnositeljevu statusa trebalo odlučivati sa stajališta propisa koji su bili na snazi u vrijeme kad se je on prvi put obratio upravnom tijelu radi reguliranja svog statusa. U svjetlu činjenice da je on u JNA odslužio 8 mjeseci i 14 dana vojnog roka i da je stekao hrvatsko državljanstvo, on je temeljem Pravilnika koji je u to vrijeme bio na snazi, a i temeljem zakonske odredbe članka 109. Zakona, koja je tada bila, a i danas je na snazi, spadao u kategoriju osoba koje se neće uputiti na dosluženje vojnog roka, ako joj je do kraja služenja vojnog roka ostalo manje od 60 dana, te se ta osoba prevodi u pričuvni sastav danom kada joj je prekinuto služenje vojnog roka. Pritom je ovaj Sud polazio sa stajališta da je Zakon o vojnoj obvezi ("Službeni list SFRJ", broj 64/85, 26/89 i 30/91) prestao važiti temeljem odredbe članka 7. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", broj 53/A/91) koji je stupio na snagu danom objave u "Narodnim novinama", a objavljen je 8. listopada 1991. godine, pa je za trajanje vojnog roka bila relevantna odredba članka 95. stavak 1. Zakona o obrani prema kojoj služenje vojnog roka traje 10 mjeseci.
Propis NN 12/1998 • Ovaj zaključak potvrđuje i odredba članka 101. Pravilnika o izvršavanju vojne obveze i civilne službe ("Narodne novine", broj 63/91, 12/92, 20/92 i 3/94), a prema kojoj se vojne obveznike koji se vode u vojnoj evidenciji na teritoriju Republike Hrvatske, a prije napuštanja JNA odslužili su 10 i više mjeseci vojnog roka, općinsko tijelo uprave za poslove obrane rješenjem prevodi u pričuvni sastav oružanih snaga.
Propis NN 12/1998 • Prema ocjeni ovog Suda vrijeđaju se i vladavina prava i pravna sigurnost građana ako se građanin za vrijeme važenja jednih propisa obrati upravnim tijelima radi reguliranja svog statusa prema tada važećim propisima, a upravna tijela, odlučujući o njegovu statusu tri godine nakon toga, primijene kasnije donijete propise, i to nepovoljnije za podnositelja zahtjeva. O pravnom statusu podnositelja nije se moglo odlučivati a da se u prvom redu nisu imali u vidu propisi koji su bili na snazi u vrijeme kad je on zatražio reguliranje svog statusa, s posljedicama što su za njega u tom času iz propisa proizlazile.
Propis NN 12/1998 • Sud je ocijenio da su povrijeđena i prava koja za podnositelja proizlaze iz ustavnog prava u odredbi članka 29. Ustava o pravičnom suđenju, koju valja protumačiti kao ustavno pravo građanina na pravični postupak u svakoj vrsti postupka pred upravnim tijelima i svim sudovima.
Propis NN 12/1998 • S tim u svezi ne stoji tvrdnja u presudi Upravnog suda da su upravna tijela u ovom predmetu mogla donositi svoja rješenja bez prethodnog izjašnjenja stranke pozivom na odredbu članka 141. stavak 1. točka 2. Zakona o općem upravnom postupku ("Narodne novine", broj 53/91 i odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske u broju 103/96). Prema toj odredbi organ može po skraćenom postupku riješiti stvar neposredno ako se stanje stvari može utvrditi na podlozi službenih podataka kojima organ raspolaže, a nije potrebno posebno saslušanje stranke radi zaštite njezinih prava odnosno pravnih interesa. Sa stajališta Ustava ova zakonska odredba nije se mogla primijeniti na stranku koja je po propisima stekla pričuvni status, dobila službenu potvrdu o tome da je regulirala vojnu obvezu, a nakon toga joj je rečeno da uopće nije odslužila vojni rok. Takvoj stranci trebalo je omogućiti saslušanje radi zaštite njezinih prava odnosno pravnih interesa.
Propis NN 12/1998 • Ova se odluka temelji na odredbama članaka 30. i 20. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91), te na odredbi članka 59. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 29/94).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 21/02, Broj 15/04, Broj 85/05, Broj 2/09, Broj 59/98, Broj 41/07


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled