PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 4/2002 • Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući povodom prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 19. prosinca 2001. godine, donio je sljedeće
NN 4/2002 • Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske odredbe članka 35. stavka 2. Zakona o lovu (»Narodne novine«, broj 14/01) i ista se ukida.
NN 4/2002 • 1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom u izreci navedenih odredaba Zakona o lovu (nastavno: Zakon) podnijelo je Hrvatsko lovačko društvo »Zec« Klana, po predsjedniku Vitomiru Valenčiću i Veri Valenčić iz Klane. Osporene odredbe razvrstane su, s obzirom na razloge osporavanja, u tri grupe:
NN 4/2002 • – članak 1. stavak 2. te članci 2., 5., 7., 9., 14., 40., 41., 42., 45., 46., 47., 48. i 67.;
NN 4/2002 • 2. Ministarstvo pravosuđa, uprave i lokalne samouprave (Uprava za građansko pravo), kao i Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva dostavili su mišljenja o podnesenom prijedlogu.
NN 4/2002 • 3. Podnositelji navode da odredbe članka 1. stavka 2., članaka 2., 5., 7., 9., 14., 40., 41., 42., 45., 46., 47., 48. i 67. Zakona o lovi nisu suglasne s odredbama članka 50. Ustava prema kojima se zakonom, u interesu Republike Hrvatske, može ograničiti ili oduzeti vlasništvo, uz naknadu tržišne vrijednosti (stavak 1.) odnosno iznimno ograničiti poduzetnička sloboda i vlasnička prava radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi (stavak 2.).
NN 4/2002 • Podnositelji osporavaju ove odredbe Zakona samo u odnosu na onaj njihov dio kojim se uređuje gospodarska funkcija poslova uzgoja, zaštite, lova i korištenja divljači i njezinih dijelova. Smatraju da navedene odredbe Zakona privatnim vlasnicima zemljišta neustavno ograničavaju pravo vlasništva time što ustanovljuju lovišta na njihovu zemljištu, a prihode ostvaruje država, koncesionar prava gospodarskog korištenja poljoprivrednog zemljišta u svrhu lova ili druga (pravna ili fizička) osoba koja je stekla pravo lova. Sve to, kako navode, »bez naknade tržišne vrijednosti za zemljište« koju predviđa odredba stavka 1. članka 50. Ustava.
NN 4/2002 • 4. Neosnovano osporavaju podnositelji prijedloga ustavnost odredbi Zakona koje se odnose na gospodarsku funkciju lova, navodom da im je time ograničeno privatno vlasništvo i sloboda poduzetništva suprotno ustavnim jamstvima.
NN 4/2002 • Ustavne osnove za donošenje Zakona su odredbe članaka 2. stavka 4., 50. stavka 2. i 52. Ustava.
NN 4/2002 • Prema odredbi članka 2. stavka 4. Ustava, Hrvatski sabor, između ostalog, odlučuje o uređivanju gospodarskih odnosa. Temeljem odredbe članka 50. stavka 2., zakonom se mogu ograničiti poduzetnička sloboda i pojedina vlasnička prava radi zaštite interesa države, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi. Napokon se, kao svojevrsna razrada navedenih ustavnih odredaba, u članku 52. Ustava pojedinačno nabrajaju prirodna dobra koja, ako se zakonom odredi da su od interesa za Republiku Hrvatsku, uživaju njezinu osobitu zaštitu. Među njima se izrijekom navode zemljište, šume, biljni i životinjski svijet. Odredbom članka 4. Zakona određeno je da su divljač dobro od interesa za Republiku Hrvatsku što se, prema sadržaju osporenih odredbi kao i zakona u cjelini, odnosi i na zemljišta na kojem divljač obitava (lovišta), jer su, prema definiciji iz članka 2. točke 1. Zakona divljač zakonom određene životinjske vrste koje slobodno žive u prirodi, na površinama namijenjenima za intenzivni uzgoj divljači ili za njezin uzgoj i razmnožavanje. Prema istoj odredbi (točka 6.) lovište je definirano kao određena površina zemljišta koje predstavlja zaokruženu prirodnu cjelinu u kojoj postoje ekološki i drugi uvjeti za uzgoj, zaštitu, lov i korištenje divljači i njezinih dijelova.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 4/2002 • Izravna ustavna osnova za zakonsko uređivanje poslova gospodarske funkcije te funkcije zaštite i očuvanja biološke i ekološke ravnoteže prirodnih staništa divljači (uzgoj, zaštita, lov, korištenje divljači i njezinih dijelova) jest odredba članka 52. stavka 2. Ustava, prema kojoj se zakonom određuje način na koji dobra od interesa za Republiku Hrvatsku mogu upotrebljavati i iskorištavati ovlaštenici prava na njima i vlasnici, te naknada za ograničenja kojima su podvrgnuti.
NN 4/2002 • 5. Ovlaštenje pojedinačnih subjekata da se na određenoj površini zemljišta i voda provode radnje i poduzimaju mjere uzgoja, zaštite, lova i korištenja divljači i njezinih dijelova proizlazi iz prava lova koje, prema odredbi članka 5. Zakona, mogu steći vlasnik zemljišta, koncesionar, zakupnik i podzakupnik lovišta.
NN 4/2002 • Vlasnik zemljišta stječe pravo lova ustanovljenjem lovišta na svom zemljištu (tzv. vlastito lovište) temeljem i pod pretpostavkama utvrđenim u odredbama članaka 5. i 13.-17. Zakona. Pravo lova stječe se danom stupanja na snagu odluke nadležnog tijela (županijska skupština odnosno Gradska skupština Grada Zagreba) o ustanovljenju vlastitog lovišta (stavak 4. članka 16. Zakona).
NN 4/2002 • Ako vlasnik zemljišta ne podnese zahtjev za ustanovljenjem vlastitog lovišta ili nisu ispunjene zakonske pretpostavke za njegovo ustanovljenje, njegovo zemljišta ulazi u sastav tzv. zajedničkih lovišta koja se, na način i pod uvjetima propisanim Zakonom, daju u zakup (članci 17. i 18. Zakona).
NN 4/2002 • Vlasnicima zemljišta na čijim površinama su ustanovljena zajednička lovišta pripada naknada iz 80%-tnog iznosa lovozakupnina, razmjerno površini njihova zemljišta (stavak 5. članka 18. i članak 35. Zakona).
NN 4/2002 • Suprotno ocjeni podnositelja prijedloga, Sud smatra da su odredbe Zakona kojima se uređuje gospodarska funkcija lova suglasne Ustavu, konkretno njegovim odredbama kojima se jamči poduzetnička sloboda i pravo vlasništva. Budući da Zakon omogućuje svakom vlasniku zemljišta stjecanje prava lova ustanovljenjem vlastitog lovišta na svom zemljištu i time uzgoj i korištenje divljači i njezinih dijelova, nije osnovano pripisivati mu ograničavanje poduzetničke slobode. Određivanjem naknade za ograničenje prava vlasništva, do kojega nesumnjivo dolazi ustanovljivanjem zajedničkih lovišta na zemljištima pojedinih vlasnika, Zakon je ostao u okvirima ustavnih ovlasti iz stavka 2. članka 52. Ustava.
NN 4/2002 • 6. Podnositelji prijedloga dalje navode da je članak 13. stavak 3. Zakona u nesuglasju s člankom 48. stavkom 1., člankom 50. stavkom 1., te člankom 18. stavkom 1. i člankom 19. stavkom 2. Ustava.
NN 4/2002 • Smatraju da je ta odredba u nesuglasju s navedenim ustavnim odredbama jer da ograničava pravo privatnih vlasnika proglašavanjem njihovog zemljišta državnim lovištem, a da se vlasniku zemljišta za takvo ograničenje ne daje naknada tržišne vrijednosti zemljišta.
NN 4/2002 • Smatraju također da kao vlasnici zemljišta nemaju pravnu zaštitu, jer da se o ograničenju prava vlasnika zemljišta ne donosi nikakav akt koji bi se mogao osporavati u upravnom ili sudskom postupku.
NN 4/2002 • »(3) Ako se unutar površina iz stavka 1. ovoga članka nalaze enklave ukupne površine manje od 1000 ha ili poluenklave manje od 500 ha drugog vlasnika, iste će se površine obuhvatiti vlastitim lovšitem, osim ako na tim površinama njihov vlasnik ne namjerava uzgajati divljač u uzgajalištu divljači.«
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA
IZBOR:
Broj 68/08, Broj 161/98,
Broj 15/08, Broj 150/05,
Broj 113/08, Broj 112/07
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE