PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 133/2007 • 5. Predlagatelj nije osporio nužnost uvođenja i propisivanja posebnih sigurnosnih uvjeta zaštite kladionica, već osporava primjerenost ZMMZPGNV-om propisanih mjera kojima se ta zaštita provodi. Stoga je Ustavni sud predlagateljeve razloge razmotrio polazeći od odredbi Ustava koje su mjerodavne za ocjenu ustavnosti osporenih dijelova uvodno navedenih zakonskih odredbi.
NN 133/2007 • Slobode i prava mogu se ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje.
NN 133/2007 • Svako ograničenje mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju.
NN 133/2007 • Poduzetnička i tržišna sloboda temelj su gospodarskog ustroja Republike Hrvatske.
NN 133/2007 • Država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu.
NN 133/2007 • 6. ZMMZPGNV uređuje minimalne sigurnosne uvjete zaštite osoba, novca i vrijednosti za pravne i fizičke osobe koje posluju gotovim novcem i vrijednostima, načine prikupljanja, čuvanja i korištenja podataka pribavljenih primjenom tehničkih sigurnosnih sredstava te nadzor provedbe odredbi ZMMZPGNV. Odredbe ZMMZPGNV ne primjenjuju se na prostore novčarskih institucija koji su dio štićenih objekata Ministarstva unutarnjih poslova, Ministarstva obrane, Ministarstva pravosuđa i drugih tijela državne uprave, koji se štite vojnim, policijskim ili snagama pravosudne policije te tehničkim sustavima kontrole ulaza i izlaza. Svrha ZMMZPGNV je smanjenje rizika i povećanje zaštite osoba koje obavljaju poslove s gotovim novcem i vrijednostima. Gotovim novcem, u smislu ZMMZPGNV, smatraju se domaće i strane novčanice te domaći i strani kovani novac. Vrijednostima, u smislu ZMMZPGNV, smatraju se i plemenite kovanice, kovani novac i predmeti izrađeni od plemenitih kovina, vrijednosni papiri, vrijednosna pisma i drago kamenje.
NN 133/2007 • Na temelju članka 5. stavka 1. točke 2. ZMMZPGNV, kladionice su svrstane u II. kategoriju novčarskih institucija, zajedno s mjenjačnicama, poslovnicama Hrvatske lutrije i štedno-kreditnim zadrugama, te, na temelju članka 2. stavka 1. ZID ZMMZPGNV, s automat-klubovima.
NN 133/2007 • Novčarske institucije II. kategorije, dakle i kladionice, dužne su, na temelju članka 8. stavka 2. ZMMZPGNV osigurati minimalne sigurnosne uvjete zaštite propisane člankom 7. stavkom 1. točkama 1. i 2. ZMMZPGNV, odnosno osigurati protuprovalni sustav s centraliziranom dojavom i nadzorom alarma te protuprepadni sustav s centraliziranom dojavom i nadzorom alarma.
NN 133/2007 • Novčarske institucije II. kategorije, pa time i kladionice, dužne su, na temelju članka 5. stavka 2. ZID ZMMZPGNV, uz protuprovalni i protuprepadni sustav osigurati i tjelesnu zaštitu.
NN 133/2007 • Na temelju članka 8. stavka 3. ZMMZPGNV, novčarske institucije II. kategorije mogle su umjesto protuprovalnog i protuprepadnog sustava instalirati neprekidan videonadzor s mogućnošću njegovog pohranjivanja, što je na temelju članka 5. ZID ZMMZPGNV ograničeno samo na protuprovalni sustav.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 133/2007 • Novina da novčarske institucije II. kategorije u kojima je zaposleno do pet zaposlenika, koja neposredno rukuju gotovim novcem ili vrijednostima, ne moraju imati osiguranu tjelesnu zaštitu ukoliko imaju neprobojnim pregradama pregrađen radni prostor zaposlenika u visini etaže i protuprovalna vrata od prostora koji su dostupni strankama i drugim osobama, uvedena je člankom 5. stavkom 4. ZID ZMMZPGNV.
NN 133/2007 • Isto tako, na temelju članka 5. stavka 6. ZID ZMMZPGNV, a iznimno od odredbe članka 5. stavka 2. ZID ZMMZPGNV, novčarske institucije II. kategorije »mogu, na temelju prosudbe ugroženosti, osigurati manje sigurnosne uvjete zaštite, ukoliko se prosudbom ugroženosti utvrdi manja ugroženost pojedinih objekata«.
NN 133/2007 • Na prosudbu ugroženosti, koju izrađuje ovlašteno trgovačko društvo ili obrtnici za obavljanje poslova privatne zaštite, suglasnost daje Ministarstvo unutarnjih poslova.
NN 133/2007 • 7. Imajući u vidu razloge kojima predlagatelj osporava uvrštavanje kladionica u II. kategoriju novčarskih institucija u smislu ZMMZPGNV, pri čemu predlagatelj ne osporava nužnost smanjenja rizika i povećanja zaštite kladionica, već upućuje na »dr. pravne osobe, koje u svom dnevnom redovnom poslovanju rade s gotovim novcem, koje ostvaruju isti ili daleko veći prosječni dnevni promet od prometa kojeg ostvaruju kladionice«, Ustavni sud je u provedenom ustavnosudskom postupku razmotrio sljedeća pitanja:
NN 133/2007 • Prema stajalištu Ustavnog suda, ograničenje poduzetničke slobode kladionica učinjeno je radi ostvarenja legitimnog i Ustavom Republike Hrvatske predviđenog cilja, odnosno radi zaštite interesa Republike Hrvatske. Smanjenje rizika i povećanje zaštite osoba koje obavljaju poslove s gotovim novcem je interes Republike Hrvatske, na temelju kojega su ZMMZPGNV-om propisani minimalni sigurnosni uvjeti zaštite osoba i novca, i u, uz ostale novčarske institucije, kladionicama.
NN 133/2007 • Pri tome, prema ocjeni Ustavnog suda, mjere koje su u konkretnom slučaju propisane ZMMZPGNV-om nisu restriktivnije no što je potrebno da bi se njima dostatno osiguralo smanjenje rizika i povećanje zaštite osoba koje obavljaju poslove s gotovim novcem u kladionicama. Naime, kriterij za uvrštavanje kladionica među novčarske institucije određene ZMMZPGNV-om jest vrlo visoka razina njihove ugroženosti, dokazana statističkim pokazateljima Ministarstva unutarnjih poslova, i s njom povezana potreba povećanja stupnja zaštite osoba i imovine kod kladioničkog poslovanja gotovim novcem.
NN 133/2007 • Kriterij za uvrštavanje u kategorije novčarskih institucija propisanih ZMMZPGNV-om stoga nije količina gotovog novca u prometu, već kriterij povećanja sigurnosnog rizika u djelatnostima u kojima su povećanje sigurnosnog rizika poslovanja i »prosudba ugroženosti« utvrđeni po ovlaštenom trgovačkom društvu ili obrtnicima za obavljanje poslova privatne zaštite, na temelju redovitog praćenja i analize sigurnosnog stanja tih djelatnosti u razdoblju prije, ali i nakon donošenja ZMMZPGNV. Kladionice su uvrštene u obveznike primjene minimalnih mjera zaštite u poslovanju s gotovim novcem i vrijednostima, na temelju metode operativne procjene njihovog sigurnosnog stanja i utvrđenog stupnja ugroženosti osoba koje obavljaju poslove s gotovim novcem te stupnja ugroženosti samog novca.
NN 133/2007 • Primjena ZMMZPGNV-om propisanih minimalnih mjera zaštite u poslovanju s gotovim novcem nedvojbeno je povećala troškove poslovanja kladionica. Prema prosudbi Ministarstva unutarnjih poslova iz 2004. godine, to je iznos do 140 kuna dnevno po poslovnici, koji je nakon stupanja na snagu ZID ZMMZPGNV, uvjetno – ukoliko kladionica na temelju prosudbe ugroženosti nije oslobođena obveze osiguranja tjelesne zaštite – povećan i za troškove osiguranja tjelesne zaštite u kladionicama u kojima je zaposleno više od pet zaposlenika.
NN 133/2007 • Međutim, ti troškovi su prema prosudbi Ministarstva unutarnjih poslova nerazmjerno manji od štete koja bi bez njihove primjene mogla nastati, u usporedbi s već nastalom znatnom materijalnom štetom te izvršenim kaznenim djelima ubojstava i nanošenja tjelesnih povreda osobama koje u kladionicama obavljaju poslove s gotovim novcem. Prema statističkim pokazateljima Ministarstva unutarnjih poslova, u kladionicama je u prvih šest mjeseci 2004. godine, u odnosu na isto razdoblje 2003. godine, zabilježen porast razbojništava za 700%.
NN 133/2007 • Polazeći od načela razmjernosti propisanog člankom 16. Ustava, Ustavni sud utvrđuje da povećanje troškova kladioničkog poslovanja nastalo provedbom minimalnih mjera zaštite propisanih ZMMZPGNV-om ne predstavlja nerazmjerno ograničenje poduzetničke slobode kladionica, koje bi bilo u suprotnosti s Ustavom Republike Hrvatske.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 2/09, Broj 154/08,
Broj 77/98, Broj 72/04,
Broj 58/99, Broj 87/09
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE