PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 141/2008 • 6. Osiguranje Ustavom propisanog položaja djece obveza je svih, posebno njihovih roditelja i države.
NN 141/2008 • Polazeći od ustavne samostalnosti u uređenju načina i oblika zaštite djece, Republika Hrvatska, kao socijalna država (članak 1. stavak 1. Ustava), odabrala je doplatak za djecu, kao jedan od oblika socijalnog davanja, kojim stvara socijalne, kulturne, odgojne, materijalne i druge uvjete za promicanje ostvarivanja prava na dostojan život djece.
NN 141/2008 • Imajući u vidu, prije svega, dobrobit i interese djece, kao i svoje gospodarske mogućnosti, država stvara uvjete potrebne za ostvarivanje zaštite djece, koja zašita pripada području socijalne politike države. Pravo na doplatak za djecu nije ustavno, nego zakonsko pravo, pa se ono ostvaruje na način i uz ispunjenje uvjeta propisanih zakonom i na zakonu utemeljenim propisima.
NN 141/2008 • 7. ZDD je poseban zakon kojim su u Republici Hrvatskoj određeni korisnici te način i uvjeti stjecanja doplatka za djecu.
NN 141/2008 • Prema odredbama ZDD-a, doplatak za djecu novčano je primanje koje koristi roditelj ili druga osoba određena tim Zakonom radi potpore uzdržavanja i odgoja djece (članak 1.).
NN 141/2008 • Pravo na doplatak za djecu, u pravilu, se ostvaruje do navršene 15. godine života djeteta, odnosno do kraja školske godine u kojoj dijete navršava 15 godina života. Iznimno, pravo na doplatak za djecu do završetka osnovnog školovanja ostvaruje i dijete koje je navršilo 15 godina života i pohađa osnovnu školu ako je razlog pohađanja osnovne škole nakon 15. godine života kasniji upis u prvi razred osnovne škole ili gubitak razreda iz zdravstvenih razloga, odnosno duže bolesti (članak 10. stavci 1. i 2. ZDD-a).
NN 141/2008 • Nadalje, doplatak za djecu pripada za dijete koje se nalazi na redovitom školovanju u srednjoj školi do završetka tog školovanja, a najduže do kraja školske godine u kojoj dijete navršava 19 godina života. Iznimno, za dijete s oštećenjem zdravlja pripada doplatak za djecu, prema propisima iz socijalne skrbi, i nakon navršene 19. godine života do završetka redovitog školovanja u srednjim školama, a najduže do 21. godine života. Za dijete, koje po prestanku bolesti nastavi redovito školovanje u osnovnoj ili srednjoj školi, ali koje zbog duže bolesti nije u mogućnosti završiti školovanje u redovitom roku, produljuje se pravo na doplatak za djecu i preko godina do kojih pripada doplatak u slučaju školovanja u srednjim školama, i to za onoliko vremena koliko je dijete izgubilo od redovitog školovanja zbog bolesti, a najduže do 21. godine života (članak 10. stavci 3., 4. i 5. ZDD-a). Doplatak za djecu pripada i za vrijeme dok je dijete zbog bolesti spriječeno redovito pohađati srednju školu (članak 11. ZDD-a).
NN 141/2008 • 8. Osporenim člankom 12. ZDD-a uređene su pretpostavke za ostvarivanje prava na doplatak za skupinu djece koja imaju »teže oštećenje zdravlja«, koje oštećenje mora biti utvrđeno prema propisima iz socijalne skrbi i mora nastati prije navršene 18. godine života djeteta. U tom slučaju pravo na doplatak za djecu ostvaruje se do 27. godine života djeteta.
NN 141/2008 • Iz te zakonske odredbe proizlazi, dakle, da nakon 27. godine života djeteta s težim oštećenjem zdravlja nema pravne osnove za ostvarivanje prava na doplatak za djecu.
NN 141/2008 • 9. Prema ocjeni Ustavnog suda, osporeni članak 12. ZDD-a nije nesuglasan s Ustavom.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 141/2008 • 10. Polazeći od mjerodavnih odredbi Ustava, posebno obveze države da u području socijalne politike propiše načine i oblike zaštite djece, ocjena je Ustavnog suda da je zakonodavac mogao urediti ostvarivanje doplatka za djecu s težim oštećenjem zdravlja na način kako je to učinjeno osporenom zakonskom odredbom.
NN 141/2008 • Tvrdnje predlagatelja o nesuglasnosti s Ustavom osporenog članka 12. ZDD-a, prema stajalištu Ustavnog suda, proizlaze iz njihovog pogrešnog poistovjećivanja dužnosti roditelja da uzdržavaju svoju djecu (članak 63. stavak 1. Ustava) s ustavnom odredbom da je obitelj pod osobitom zaštitom države (članak 61. stavak 1. Ustava). To je razvidno iz njihove tvrdnje da »država koja ne obvezuje sebe da pomaže roditeljima u uzdržavanju punoljetnog djeteta s težim oštećenjem zdravlja, na isto ne može obvezati niti roditelje«.
NN 141/2008 • Ustavni sud smatra da predlagatelji neutemeljeno poistovjećuju institut »uzdržavanja djece«, u smislu Ustava, s doplatkom za djecu, zbog čega pogrešno smatraju da pravo na doplatak za djecu treba trajati dok god traje »uzdržavanje djece«. Naime, nesporno je da je obitelj pod osobitom zaštitom države (članak 61. stavak 1. Ustava), međutim, prema članku 63. stavku 1. Ustava, roditelji su dužni uzdržavati djecu.
NN 141/2008 • Stoga, razmatrajući pravnu narav doplatka za djecu, Ustavni sud ocjenjuje da je to jedan od mogućih načina ostvarivanja socijalne politike države u području zaštite djece. Zakonom propisano pravo na određeni novčani iznos, koji država daje kao potporu uzdržavanju određene skupine djece, nazvavši ga »doplatkom za djecu«, ne može se poistovjećivati s ustavnom obvezom roditelja na uzdržavanje djece, koja obveza bi postojala i u slučaju kad država ne bi priznavala doplatak za djecu. Dakle, doplatak za djecu nije nužno vezan uz institut uzdržavanja djece u smislu članka 63. stavka 1. Ustava.
NN 141/2008 • 11. Predlagatelji, nadalje, pogrešno smatraju da postoji nejednakost korisnika doplatka za djecu ostvarenog na temelju Zakona iz 1999. i ZDD-a, u smislu da je Zakon iz 1999. priznavao doplatak za djecu neovisno o dobi djeteta.
NN 141/2008 • Zakon iz 1999. (članak 12.), uz sve druge uvjete, doplatak za djecu također je priznavao samo do određene dobi djeteta. Iznimka od propisivanja starosne dobi bio je članak 17. tog Zakona, koji je u stavku 1. propisivao uvjete ostvarivanja doplatka za djecu koja su »nesposobna za samostalan život i rad« pa im je to pravo priznavao »za sve vrijeme trajanja te nesposobnosti«.
NN 141/2008 • Razvidno je da je Zakon iz 1999. iznimne uvjete u ostvarivanju doplatka za djecu utvrđivao za djecu »nesposobnu za samostalan život i rad«, dok ZDD to čini za djecu »s težim oštećenjem zdravlja«, značenje kojih stanja određuju propisi iz socijalne skrbi.
NN 141/2008 • 12. Budući da zakonodavac, prema stajalištu Ustavnog suda, ima pravo mijenjati zakonske uvjete uređenja socijalnih i drugih odnosa u društvu, pod pretpostavkom da su te izmjene u skladu sa zahtjevima koje pred njega postavljaju načela vladavine prava i socijalne pravde, propisana člankom 3. Ustava, Ustavni sud ocjenjuje da je osporeni članak 12. ZDD-a u suglasnosti s Ustavom.
NN 141/2008 • 13. U odnosu na navode predlagatelja, kojima suglasnost članka 12. ZDD-a s Ustavom osporavaju, uspoređujući te odredbe s odredbama Obiteljskog zakona, napominje se da Ustavni sud nije nadležan ocjenjivati međusobnu usklađenost zakona, odnosno propisa iste pravne snage. Navedeno stajalište Sud je izrazio u više svojih rješenja (primjerice broj: U-I-1489/2001 i dr., »Narodne novine« broj 21/02.).
NN 141/2008 • 14. U postupku je razmotrena i odredba članka 38. ZDD-a, s obzirom da predlagatelji ukazuju na nejednak položaj roditelja, koji doplatak za djecu ostvaruju na temelju članka 12. ZDD-a, u odnosu na skupinu roditelja koja je obuhvaćena člankom 38. ZDD-a.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA
IZBOR:
Broj 17/97, Broj 123/03,
Broj 29/91, Broj 41/08,
Broj 112/04, Broj 2/05
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE