PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2008-04-46-1552 NN 46/2008

• Komisija smatra da su poštanske usluge od vitalne važnosti za sve gospodarske i društvene djelatnosti jer čine bitno sredstvo komunikacije i trgovine. Pojavljuju se nove poštanske usluge te je stoga potrebna tržišna sigurnost za poticanje ulaganja i otvaranje novih radnih mjesta u tom sektoru. Kako je to potvrdio i Sud EZ-a, pravo se Zajednice, a posebno pravila tržišnog natjecanja iz Ugovora o EZ-u, primjenjuju na poštanski sektor7. Sud je izjavio da »u slučaju javnih poduzetnika kojima države članice odobravaju posebna ili isključiva prava, one ne smiju donijeti nove niti zadržati važeće mjere u suprotnosti s pravilima iz Ugovora, a koja se odnose na tržišno natjecanje« te da se ta pravila »moraju tumačiti u svezi s člankom 90. stavkom 2. koji predviđa da poduzetnici kojima je povjereno upravljanje uslugama od općeg gospodarskog interesa podliježu pravilima tržišnog natjecanja u mjeri u kojoj primjena takvih pravila ne sprječava, pravno ili činjenično, obavljanje određenih zadataka koji su im dodijeljeni.« Stoga se Komisiji često upućuju pitanja o stavu koji namjerava zauzeti u svrhu provedbe pravila tržišnog natjecanja iz Ugovora, u pogledu ponašanja poštanskih operatora te s obzirom na državne mjere za javne poduzetnike i poduzetnike kojima države članice odobravaju posebna ili isključiva prava u poštanskom sektoru.


Stranica 2008-04-46-1552 NN 46/2008

• U ovoj obavijesti utvrđuje se Komisijino tumačenje relevantnih odredbi Ugovora i vodeća načela u skladu s kojima Komisija namjerava primjenjivati pravila tržišnog natjecanja iz Ugovora na pojedinačne slučajeve u poštanskom sektoru, istovremeno zadržavajući potrebne elemente zaštite pružanja univerzalne usluge, a poduzetnicima i državama članicama daju se jasne smjernice s ciljem da se izbjegne kršenje Ugovora. Ova obavijest ne dovodi u pitanje tumačenja koja donosi Sud Europskih zajednica.


Stranica 2008-04-46-1552 NN 46/2008

• Nadalje, ova obavijest utvrđuje pristup koji Komisija namjerava zauzimati kod primjene pravila tržišnog natjecanja na ponašanje poštanskih operatora te kod ocjenjivanja usklađenosti državnih mjera kojima se ograničava sloboda davanja usluge i/ili tržišnog natjecanja na poštanskim tržištima s pravilima tržišnog natjecanja i ostalim pravilima Ugovora. Ona se osvrće i na pitanje ravnopravnog pristupa poštanskoj mreži i zaštite potrebne za osiguranje ravnopravnog tržišnog natjecanja u sektoru.


Stranica 2008-04-46-1552 NN 46/2008

• S obzirom na razvoj novih poštanskih usluga koje pružaju privatni i javni operatori, neke države članice preispituju svoje poštansko zakonodavstvo, s ciljem ograničavanja monopola njihovih poštanskih organizacija u mjeri u kojoj se to smatra potrebnim za ostvarivanje ciljeva od javnog interesa. Istovremeno, Komisija se suočava sa sve većim brojem pritužbi i slučajeva koji se odnose na pravo tržišnog natjecanja o kojima treba zauzeti stajalište. Stoga je, u ovom trenutku, obavijest primjereni instrument koji osigurava upute državama članicama i poštanskim operatorima, uključujući one koji uživaju posebna ili isključiva prava, za osiguravanje ispravne provedbe pravila tržišnog natjecanja. Cilj je ove obavijesti, iako ona ne može biti potpuna, osigurati potrebne upute za pravilno tumačenje, posebno članaka 59, 85, 86, 90 i 92 Ugovora u pojedinačnim slučajevima. Objavljivanjem ove obavijesti, Komisija poduzima mjere kojima se poboljšava transparentnost te poštanskim operatorima olakšava donošenje ulagačkih odluka u interesu korisnika poštanskih usluga Europske unije.


Internet NN 46/2008
• Sukladno objašnjenju Komisije u Priopćenju od 11. rujna 1996. godine o »Uslugama od općeg interesa u Europi«8, solidarnost i jednakost postupanja u okviru tržišnog gospodarstva temeljni su ciljevi Zajednice. Usluge od općeg interesa doprinose ostvarivanju tih ciljeva. Europljani očekuju usluge visoke kakvoće po dostupnim cijenama, a mnogi od njih usluge od općeg interesa čak poistovjećuju sa socijalnim pravima.

Internet stranice NN 46/2008
• Što se tiče, posebno, poštanskog sektora potrošači su sve odlučniji u traženju svojih prava i ostvarivanju želja. Zbog tržišnog natjecanja na svjetskoj razini poduzetnici koji rabe takve usluge prisiljeni su tražiti povoljnije cijene od onih koje uživaju njihovi konkurenti. Nove tehnologije, kao što su faks ili elektronička pošta, vrše ogroman pritisak na tradicionalne poštanske usluge. Takvi razvoji uzrokuju sve veću zabrinutost za budućnost tih usluga kao i zabrinutost za radna mjesta te gospodarsku i socijalnu koheziju. Gospodarska važnost ovih usluga od izuzetne je važnosti. Upravo je stoga potrebna modernizacija i razvoj usluga od općeg interesa budući da one doprinose europskoj konkurentnosti, socijalnoj solidarnosti i kakvoći života.

Internet stranice NN 46/2008 • Cilj je Zajednice podržati konkurentnost europskog gospodarstva u sve konkurentnijem svijetu te potrošačima pružiti veći izbor, bolju kakvoću i niže cijene, istovremeno svojim politikama pomažući učvršćivanju gospodarske i društvene kohezije među državama članicama te smanjenju određenih nejednakosti. Poštanske usluge ovdje imaju ključnu ulogu. Zajednica se obvezuje promicati funkcije od općeg gospodarskog interesa kako je svečano potvrđeno u novom članku 7.d Ugovora iz Amsterdama, poboljšavajući njihovu učinkovitost. Zakon tržišta omogućuje bolju raspodjelu izvora i bolju učinkovitost u ponudi usluga čiji je osnovni korisnik potrošač koji dobiva bolju kakvoću po nižoj cijeni. Međutim, ti mehanizmi ponekad imaju ograničenja; jedna od posljedica jest da moguće koristi ne obuhvate cijelo pučanstvo, a cilj promicanja društvene i teritorijalne kohezije Unije možda ne bude ostvaren. Tada javna vlast mora osigurati da se uzme u obzir opći interes.
Internet stranice NN 46/2008 • Tradicionalne strukture nekih usluga od općeg gospodarskog interesa, organizirane na osnovi nacionalnih monopola, predstavljaju izazov za europsku gospodarsku integraciju. To se odnosi i na poštanske monopole, čak i kada su opravdani, koji bi mogli predstavljati prepreku nesmetanom funkcioniranju tržišta, posebno izolacijom određenog tržišnog sektora.
Internet stranice NN 46/2008 • Istinski izazov predstavlja osiguranje nesmetane interakcije između zahtjeva jedinstvenog tržišta kao što su sloboda kretanja, gospodarska učinkovitost i dinamika, slobodno tržišno natjecanje te ciljeva od općeg interesa. Ova interakcija mora koristiti kako pojedincima tako i društvu u cjelini. Teško je postići takvu ravnotežu budući da se situacija neprestano mijenja: jedinstveno tržište se i dalje širi, a javne usluge ne samo da nisu stalne, već se moraju prilagođavati novim zahtjevima.
Internet stranice NN 46/2008 • Osnovnim konceptom univerzalne usluge, koji je uvela Komisija 9, osigurava se pružanje usluge visoke kakvoće po cijenama koje su svima dostupne. Univerzalna usluga definira se pomoću načela: jednakosti, univerzalnosti, kontinuiteta i prilagodljivosti; te pomoću dobrih običaja: otvorenosti u upravljanju, određivanja cijena i financiranja te nadzora koji vrše tijela neovisna od onih koja obavljaju usluge. Svi ovi kriteriji nisu uvijek zadovoljeni na nacionalnoj razini, ali ako su uvedeni uporabom koncepta europske univerzalne usluge, onda imaju pozitivne učinke na razvoj usluga od općeg interesa. Univerzalna usluga u Europi izraz je zahtjeva i posebnih značajki europskog modela društva u okviru politike kojom se kombiniraju dinamično tržište, kohezija i solidarnost.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 46/2008 • Univerzalne poštanske usluge visoke kakvoće imaju veliku važnost i za privatne i za poslovne korisnike. S obzirom na razvoj elektroničke trgovine, njihova važnost rast će i dalje u vrlo bliskoj budućnosti. Poštanske usluge imat će važnu ulogu u tome.
Informacije NN 46/2008 • Što se tiče poštanskog sektora, Europski parlament i Vijeće usvojili su Direktivu 97/67/EZ (u daljnjem tekstu »Poštanska direktiva»). Njezin je cilj uvođenje zajedničkih pravila za razvoj poštanskog sektora i poboljšanje kakvoće usluge, kao i postupno otvaranje tržišta na kontroliran način.
Poslovne stranice NN 46/2008 • Kako bi se osiguralo financiranje univerzalne usluge, sektor se može rezervirati za operatore koji obavljaju ovu univerzalnu uslugu. Područje primjene rezerviranog sektora usklađeno je u Poštanskoj direktivi. Sukladno Poštanskoj direktivi, države članice mogu odobriti isključiva prava za pružanje poštanskih usluga samo u mjeri u kojoj je to potrebno za obavljanje univerzalne usluge. Nadalje, Poštanskom direktivom utvrđuje se maksimalno područje primjene koje države članice mogu rezervirati za postizanje ovog cilja. Ako je potrebno dodatno financiranje za univerzalnu uslugu, tržišnim operatorima mogu se uvesti određene obveze u zamjenu za ovlaštenje; na primjer, od njih se mogu zahtijevati financijski doprinosi u kompenzacijski fond kojim u ovu svrhu upravlja tijelo neovisno od korisnika kako je predviđeno u članku 9. Poštanske direktive.
Pregledi NN 46/2008 • Poštanska direktiva utvrđuje minimalnu zajedničku normu univerzalnih usluga i utvrđuje zajednička pravila za rezervirano područje. Ona, stoga, povećava pravnu sigurnost s obzirom na zakonitost nekih isključivih i posebnih prava u poštanskom sektoru. Međutim, neke države primjenjuju mjere koje nisu uređene tom Direktivom, a postoji mogućnost da su u suprotnosti s pravilima iz Ugovora koja su namijenjena državama članicama. Autonomno ponašanje poštanskih operatora i dalje podliježe pravilima tržišnog natjecanja iz Ugovora.
Besplatno NN 46/2008 • Članak 90. stavak 2. Ugovora predviđa da davatelji usluga od općeg interesa mogu biti izuzeti od pravila iz Ugovora, u mjeri u kojoj bi primjena tih pravila narušavala izvršavanje zadataka od općeg interesa za koje su oni odgovorni. To izuzeće od pravila Ugovora, međutim, podliježe načelu proporcionalnosti. Cilj je ovog načela osigurati takav odnos između obveze pružanja usluga od općeg interesa i načina na koji se te usluge zapravo pružaju, tako da su korištena sredstva proporcionalna postavljenim ciljevima. Načelo je formulirano na način da dozvoljava ravnotežu koja je fleksibilna i osjetljiva na kontekst te uzima u obzir tehnička i proračunska ograničenja koja se mogu razlikovati od jednog do drugog sektora. Njime se postiže i najbolja moguća interakcija učinkovitosti tržišta i zahtjeva od općeg interesa, osiguravajući da sredstva rabljena za udovoljavanje uvjetima ne narušavaju nesmetano funkcioniranje jedinstvenog europskog tržišta i da ne utječu na trgovinu u mjeri u kojoj bi to bilo u suprotnosti s interesima Zajednice 10.
Glasnik NN 46/2008 • Primjena pravila iz Ugovora, uključujući moguću primjenu izuzeća od članka 90. stavka 2., s obzirom na ponašanje poduzetnika, kao i državne mjere, može se provesti samo u pojedinačnim slučajevima. Međutim, vrlo je poželjno, s ciljem povećanja pravne sigurnosti glede mjera koje nisu obuhvaćene Poštanskom direktivom, objasniti Komisijina tumačenja Ugovora i pristup koji ona namjerava zauzeti za buduću primjenu tih pravila. Posebno, Komisija smatra, da bi sukladno odredbama članka 90. stavka 2. u odnosu na odredbe o univerzalnoj usluzi, primjena pravila iz Ugovora potaknula konkurentnost poduzetnika koji djeluju u poštanskom sektoru, koristila korisnicima i doprinijela na pozitivan način ciljevima od općeg interesa.
Propis NN 46/2008 • Poštanski sektor Europske unije je karakterističan po područjima koja su države članice rezervirale s ciljem zajamčenog pružanja univerzalne usluge i koja se sada usklađuju pomoću Poštanske direktive kako bi se ograničili učinci narušavanja među državama članicama. Komisija mora, sukladno Ugovoru, osigurati da poštanski monopoli udovoljavaju pravilima iz Ugovora, a posebno pravilima tržišnog natjecanja, s ciljem osiguranja maksimalne koristi i ograničavanja svih učinaka narušavanja za potrošače. Ostvarujući ovaj cilj primjenom pravila tržišnog natjecanja na sektor u pojedinačnim slučajevima, Komisija će osigurati da se monopolska moć ne rabi za proširenje zaštićenoga dominantnoga položaja u liberalizirane djelatnosti ili za neopravdanu diskriminaciju u korist velikih korisnika na štetu malih korisnika. Komisija će osigurati i da se ovlašteni poštanski monopoli u području prekograničnih usluga ne koriste za stvaranje ili održavanje nezakonitih kartela koji određuju cijene, a čime štete interesu poduzetnika i potrošača u Europskoj uniji.
Propis NN 46/2008 • Ova obavijest strankama na tržištu objašnjava praktične posljedice primjene pravila tržišnog natjecanja na poštanski sektor kao i moguća odstupanja od načela. Ona utvrđuje stajalište koje će Komisija zauzeti, u kontekstu koji je definiran neprekinutim postojanjem posebnih i isključivih prava kako je to usklađeno Poštanskom direktivom, kod ocjenjivanja pojedinačnih slučajeva ili pred Sudom u slučajevima koje mu upute nacionalni sudovi temeljem članka 177. Ugovora.
Propis NN 46/2008 • 2 Smjernice o razvoju poštanskih usluga Zajednice (COM(93) 247 od 2. lipnja 1993.).
Propis NN 46/2008 • 10 Vidi presudu od 23. 10. 1997. u Predmetima C-157/94 do C-160/94 «Obveze država članica – električna energija» Komisija protiv Nizozemske (157/94), Italije (158/94), Francuske (154/94), Španjolske (160/94).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 45/09, Broj 73/98, Broj 54/02, Broj 80/07, Broj 9/98, Broj 171/04


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled