PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2006-02-14-385 NN 14/2006

• Odredba članka 1.1. neekskluzivnog ugovora propisuje obvezu ovlaštenih prodavatelja da neće izvan ugovornog područja aktivno tražiti potencijalne kupce bez prethodnog pisanog odobrenja Piaggio Hrvatska d.o.o., te da neće obavljati aktivnu prodaju određenim kategorijama kupaca koji su izrijekom rezervirani za Piaggio. Navedeno ograničenje ne uključuje pasivnu prodaju izvan ugovornog područja.


Stranica 2006-02-14-385 NN 14/2006

• Sukladno članku 9. stavku 1. točki b. Uredbe o vertikalnim sporazumima, ograničavanje područja na kojem kupac može prodavati proizvode iz sporazuma, ili ograničavanje prodaje ugovorenih proizvoda određenoj skupini potrošača predstavlja teško ograničenje tržišnog natjecanja. Na tako ugovorene obveze ne može se primjeniti skupno izuzeće, a isto tako, sukladno komparativnom pravu i praksi EU, takve obveze ne mogu se u pravilu niti pojedinačno izuzeti od primjene odredbi o zabranjenim sporazumima iz ZZTN. Međutim, u konkretnom slučaju, temeljem provedene ekonomske i pravne analize proizlazi da predmetni ugovor nije imao negativan učinak na tržišno natjecanje niti uz postojanje navedene ograničavajuće odredbe, jer je tržišni udjel poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. u padu, te postoji intenzivno tržišno natjecanje. Slijedom toga, navedenu odredbu potrebno je brisati kako bi se spriječila mogućnost da ista ubuduće negativno djeluje na tržišno natjecanje.


Stranica 2006-02-14-385 NN 14/2006

• Na isti način kao i u ekskluzivnim ugovorima, članak 7. neekskluzivnog ugovora propisuje obvezu čuvanja povjerljivih informacija za razdoblje od pet godina nakon prestanka ugovora. Sukladno odredbi članka 10. stavka 4. točke a, b i c. Uredbe o vertikalnim sporazumima iznimno se ne smatra zabranjenim vertikalnim ograničenjem ako je trajanje obveze kupca ograničeno rokom od jedne godine nakon prestanka sporazuma, a: a) odnosi se na proizvode koji konkuriraju proizvodima koji su predmet sporazuma (zamjenski proizvodi), b) ograničava se na poslovni prostor i zemlju iz koje je kupac djelovao za vrijeme trajanja ugovora, i c) smatra se neophodnom radi zaštite posebnog znanja (dalje: tehnološko znanje i iskustvo ili know-how) koje je dobavljač prenio kupcu, pod uvjetom da je know-how značajan i neophodan za provođenje sporazuma.


Stranica 2006-02-14-385 NN 14/2006

• Agencija je također izvršila uvid u Dodatak ugovora o ekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji i Dodatak ugovora o neekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji pri čemu je posebnu pažnju obratila odredbama koje se odnose na cijene i rabate. Naime, u pravu tržišnog natjecanja, odredbe ugovora koje uređuju cijene i rabate, vrlo često sadrže zabranjena ograničenja tržišnog natjecanja.


Internet NN 14/2006
• Dobavljaču proizvoda, u konkretnom slučaju Piaggio Hrvatska d.o.o., je dozvoljeno preporučiti prodajnu cijenu ili odrediti maksimalnu prodajnu cijenu. Iz cijena skutera koje nude distributeri utvrđeno je da su one relativno jednake, s manjim odstupanjima, što bi značilo da tržišno natjecanje (barem u cjenovnom pogledu) među distributerima nije razvijeno. Najviša ili preporučena cijena može poslužiti kako polazna točka za distributere, što dovodi do više-manje jedinstvene primjene te razine cijene. Povećana transparentnost cijene i odgovornost za promjene cijene olakšava horizontalne tajne sporazume (koluzije) između proizvođača ili distributera posebice na više koncentriranim tržištima. Smanjenje intra-brand tržišnog natjecanja može, budući da dovodi do smanjenja pritiska na cijenu za određenu robu, kao posredni učinak imati smanjenje inter-brand tržišnog natjecanja.

Internet stranice NN 14/2006
• Ugovori koji su predmet ovog postupka ne dovode do ograničavanja odnosno uklanjanja intra ili inter brand tržišnog natjecanja na opisani način jer njima nije određena fiksna ili minimalna maloprodajna cijena koja bi bila rezultat izvršenog pritiska ili poticaja od bilo koje ugovorne strane, a naročito od dobavljača, već istu distributeri slobodno određuju u dogovoru s kupcem i time ostaje otvorena mogućnost tržišnog natjecanja s drugim cijenama odnosno zamjenskim proizvodima na tržištu, čime se ostvaruje i prednost za krajnje kupce. Navedeno proizlazi i iz samih postupka stranaka jer primjenom predmetnih ugovora nije došlo do znatnog podizanja cijena. Ujedno, odredbe ugovora pružaju definirane standarde za tehničku opremljenost ovlaštenih servisa, raspoloživu i dostupnu tehničku dokumentaciju, te stručno osposobljeno prodajno/servisno osoblje putem redovne servisne i prodajne obuke. Na tržištu postoji velik broj zaštitnih znakova skutera različitih cjenovnih i tehničkih karakteristika, pa kupac ima veliki izbor. Iz navedenog proizlazi da ugovor ne stvara zapreke inovacijama i razvoju novih proizvoda.

Internet stranice NN 14/2006 • Poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. svojim ovlaštenim prodavateljima odobrava rabate. Osnovni rabat i rabat za ekskluzivnog prodavatelja (ako je ovlašteni prodavatelj ugovorio ekskluzivnu prodaju) zbrajaju se i obračunavaju kao jedinstvena stopa na osnovicu za obračun rabata i iskazuju u računu za isporučena vozila. Superrabat se obračunava i odobrava ovlaštenom prodavatelju za ostvarenje dijela godišnjeg plana prodaje vozila krajnjem kupcu za pojedino tromjesečno razdoblje. Osnovica za obračun superrabata predstavlja osnovicu za obračun osnovnog rabata i rabata za ekskluzivnog prodavatelja.
Internet stranice NN 14/2006 • Ovakav način obračuna rabata tromjesečno nije ograničavajući, jer je navedeni superrabat dostupan svim distributerima koji ostvare samo dio godišnjeg plana koji se utvrđuje isključivo i odvojeno za svako tromjesečno razdoblje u navedenim postocima (rabat nije selektivan prema distributerima). Budući da se navedeni godišnji plan kao osnovica za rabat utvrđuje tromjesečno, čak i da se poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. nalazi u vladajućem položaju na mjerodavnom tržištu, isti ne bi bio ograničavajući odnosno ne bi se smatrao ciljanim popustom ili popustom lojalnosti. Uzimajući u obzir i kratko razdoblje od godine dana na koje je ugovor sklopljen te činjenicu da je superrabat baziran na količini, a ne na vrijednosti, isti omogućava poticanje tržišnog natjecanja među distributerima. Ovo iz razloga jer je nesporno da je tržišni udjel poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. na mjerodavnom tržištu u padu, pa je izvjesno da će se njegovi distributeri truditi po povoljnijim uvjetima prodavati ugovorne proizvode krajnjim kupcima jer je za ostvarenje superrabata potrebno prodati veći broj komada skutera. Problem za tržišno natjecanje nastao bi kada bi bila riječ o superrabatu koji bi se davao na osnovu ostvarene vrijednosti prodaje, što u predmetnim ugovorima nije slučaj. Zbog svega navedenog, navedeni rabati neće biti ograničavajući, te se takva odredba može pojedinačno izuzeti.
Internet stranice NN 14/2006 • Izuzeća sporazuma od zabrane iz članka 9. ZZTN moguća su ukoliko sporazumi kumulativno ispunjavaju uvjete propisane člankom 10. ZZTN. Slijedom toga, sporazum mora kumulativno ispunjavati dva pozitivna i dva negativna kriterija. Pozitivni kriteriji: 1. sporazum mora pridonositi unaprjeđenju proizvodnje ili distribucije robe i/ili usluga, promicanju tehnološkog ili gospodarskog razvoja, 2. sporazum mora pružati potrošačima razmjernu korist. Negativni kriteriji: 1. sporazumom se ne mogu poduzetnicima nametati ograničenja koja nisu neophodna za postizanje navedenih ciljeva i 2. ne može se poduzetnicima omogućiti isključivanje znatnog dijela konkurencije s tržišta za robe i/ili usluge koje su predmetom sporazuma.
Internet stranice NN 14/2006 • Slijedom toga, Agencija je u provedenom postupku utvrđivala jesu li ispunjeni navedeni pozitivni i negativni kriteriji, te izvršila analizu ugovora i dodataka ugovora kako bi utvrdila sadrže li odredbe ugovora teška ograničenja tržišnog natjecanja u smislu članka 10. Uredbe o vertikalnim sporazumima.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 14/2006 • 1. Sporazum mora pridonositi unaprjeđenju proizvodnje ili distribucije robe i/ili usluga, promicanju tehnološkog ili gospodarskog razvoja.
Informacije NN 14/2006 • Iz sadržaja dostavljenih ugovora, te podneska poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. od 8. kolovoza 2005. proizlazi da predmetni ugovori s obzirom na tehničko-prodajne uvjete u distribuciji i servisiranju pružaju:
Poslovne stranice NN 14/2006 • – definirane standarde za tehničku opremljenost ovlaštenih servisa
Pregledi NN 14/2006 • – raspoloživu i dostupnu tehničku dokumentaciju (pisanu i elektronsku)
Besplatno NN 14/2006 • – stručno osposobljeno prodajno/servisno osoblje putem redovne servisne i prodajne obuke. U prilog navedenog unaprjeđenja kvalitete usluga i distribucije robe dostavljeno je i pismo pohvale kupca.
Glasnik NN 14/2006 • Sporazumi o distribuciji mogu potaknuti kvalitativne učinkovitosti i to primjerice, specijalizirani distributeri mogu pružati usluge koje su bolje prilagođene potrebama kupca ili osigurati bržu dostavu i bolju kvalitetu kroz cijeli distribucijski lanac. Navedene prednosti koje proizlaze iz ugovora koji su predmet ovog postupka kao što su poboljšana usluga distribucije proizvoda kroz definirane standarde za tehničku opremljenost ovlaštenih servisa, raspoloživa i dostupna tehnička dokumentacija, stručno osposobljeno prodajno/servisno osoblje putem redovne servisne i prodajne obuke predstavljaju kvalitativne učinkovitosti.
Propis NN 14/2006 • Iz navedenog proizlazi da su učinci odredbi ugovora o ekskluzivnoj i neekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o., bolja distribucija proizvoda i kvalitetnija usluga te navedeni ugovori time ulaze u kategoriju ugovora o selektivnoj distribuciji i ugovora o isključivoj kupnji koji imaju za učinak napredak u distribuciji proizvoda i ujedno ispunjavaju prvi kriterij pojedinačnog izuzeća.
Propis NN 14/2006 • Navedena korist za potrošače tumači se također široko te može obuhvaćati: povećanje kvalitete distribucije i plasmana proizvoda, prodajnih prostora u kojima se kupuju proizvodi, bolju garanciju i bolju uslugu, bržu dostavu proizvoda, veći izbor vrsta proizvoda, kvalitetniji distribucijski sustav koji lakše odgovara zahtjevima potrošača. Uzročna veza između sporazuma i učinkovitosti mora biti izravna: npr. kod sporazuma o distribuciji daje mogućnost da se proizvodi distribuiraju po nižem trošku ili da se pružaju vrijedne usluge. Posljednje se može primijeniti u konkretnom slučaju, jer temeljem skopljenih ugovora, potrošači imaju najveću korist od poboljšane usluge kao jedne od glavnih prednosti koju ističe poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. i koja prozlazi iz predmetnih ugovora.
Propis NN 14/2006 • Naime, u podnesku od 8. kolovoza 2005. podnositelj zahtjeva navodi kako se razmjerna korist koju predmetni ugovori pružaju potrošačima sastoji u sljedećem:
Propis NN 14/2006 • – ugovorom su definirane sve obveze ovlaštenog prodavatelja prema krajnjem potrošaču (kupcu) kao što su primjerice uvjeti i načini pružanja usluga, jamstvena prava;
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 44/94, Broj 150/05, Broj 5/06, Broj 80/07, Broj 135/08, Broj 86/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled