PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 81/2006 • Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a objavit će se u »Narodnim novinama«.
NN 81/2006 • Na temelju članka 30. stavka 3. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (»Narodne novine« br. 101/98, 15/2000, 117/2001, 199/2003 i 30/2004), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 12. srpnja 2006. godine donijela
NN 81/2006 • 1. Donose se Odrednice razvitka i uporabe računalnih programa s otvorenim kôdom u tijelima državne uprave, koje su sastavni dio ovog Zaključka.
NN 81/2006 • 2. Ovaj Zaključak i Odrednice razvitka i uporabe računalnih programa s otvorenim kôdom u tijelima državne uprave, objavit će se u »Narodnim novinama« i u elektroničkom obliku na web-portalu Vlade Republike Hrvatske.
NN 81/2006 • ODREDNICE RAZVITKA I UPORABE RAČUNALNIH PROGRAMA S OTVORENIM KÔDOM U TIJELIMA DRŽAVNE UPRAVE
NN 81/2006 • 1. Uporaba informacijske tehnologije u tijelima državne uprave postaje nužnost i temelj razvitka sustava državne uprave i ostvarivanja reforme državne uprave, od kojih je elektronička uprava jedan od najznačajnijih ciljeva. U izgradnji i djelovanju elektroničke uprave (e-uprave) primjenjuju se tehnička (računala, telekomunikacijska i druga tehnička oprema) i programska rješenja. Programska rješenja koja se nabavljaju i ugrađuju u informacijske sustave tijela državne uprave potrebna su za rad računala (operacijski sustavi) te za opće funkcije uredskog rada i za specifične zahtjeve pojedinačnih upravnih područja (korisnička programska rješenja). Do sada se najveći dio programskih rješenja preuzimao od dobavljača u završnom obliku za izravnu ugradnju u računalne sustave. Izvorni oblik u kojem su programska rješenja izrađivana prije njihova pretvaranja u strojno čitljiv oblik do sada se u pravilu nije isporučivao uz preuzeta programska rješenja. Programska rješenja preuzimala su se pod uvjetima licencnih odnosa s dobavljačima i bez mogućnosti mijenjanja, dopune ili povezivanja s programskim rješenjima različitih dobavljača. Takva se rješenja oblikuju u vlasničke proizvode s krutim komercijalnim uvjetima korištenja i ograničenim ili nikakvim mogućnostima upravljanja takvim programskim rješenjima od strane tijela državne uprave. Na taj su način tijela državne uprave djelomično dovedena u ovisnost o dobavljaču pojedinog programskog rješenja što može dovesti do stvaranja zatvorenih informacijskih sustava i time otežati uspješnost i učinkovitost djelovanja e-uprave.
NN 81/2006 • Za razliku od vlasničkog, privatnog i ograničenog dosega licenciranih programskih rješenja u okruženju informacijske tehnologije djeluje i sustav javnog, otvorenog i slobodnog korištenja programskih rješenja koja su dostupna u izvornom obliku (kôdu) odnosno u čovjeku čitljivom izrazu kojim je programsko rješenje izrađeno prije njegove pretvorbe u strojni kôd. Ta se rješenja nazivaju programi s otvorenim odnosno slobodnim izvornim kôdom (otvoreni programi).
NN 81/2006 • Otvoreni programi omogućuju pristup izvornom kôdu napisanom u programskom jeziku kojim je izrađeno namjensko programsko rješenje što omogućuje korisnicima odnosno informatičarima kako čitanje tako i mijenjanje i prilagođivanje izvornog programa trenutnim potrebama. Otvoreni programi su istodobno i računalni programi čiji se izvorni kôd slobodno razmjenjuje, dopunjuje, mijenja i povezuje s drugim programskim rješenjima temeljenim na otvorenom kôdu.
NN 81/2006 • Otvoreni programi temelje se na načelu slobode uporabe, izmjene, dopune, poboljšanja unaprjeđivanja i naknadne distribucije programskih rješenja. Ta sloboda u uporabi programskih rješenja omogućuje zainteresiranim stranama zajednički rad u unaprjeđivanju ili proširenju funkcionalnosti programskog rješenja bez pritiska vlasničkog odnosa koji sprječava takvu suradnju. Ovaj novi oblik suradnje u kojem stručnjaci iz različitih sektora i organizacija pa čak i država zajednički djeluju u izradi, razvoju i uporabi programskih rješenja naziva se sustav razvitka otvorenog koda.
NN 81/2006 • 2. Europska unija je u sustav zajedničkih aktivnosti napretka europskog gospodarstva i stvaranja Europe kao društva znanja uključila mnogobrojne programe usmjerene na razvoj informacijskog društva. Akcijski plan Europske komisije, iz lipnja 2002. godine, usmjeren na ostvarenje inicijative eEurope 2005: Informacijsko društvo za sve, temeljio se je na Akcijskom planu iz 2000. godine koji je već tada postavio skup osnovnih ciljeva razvitka informacijskog društva. Kao osnovni ciljevi utvrđeni su i poticanje uporabe računalnih programa s otvorenim kodom u javnom sektoru te razvitak e-uprave.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 81/2006 • Zatvaranje informacijskih sustava u vlasnička programska rješenja jednog dobavljača utvrđena je kao jedna od najznačajnijih prepreka u postizanju postavljenih zadaća novog programa Europske unije i 2010 – A European Information Society for growth and employment. Također, isti razlog se ističe i kao generator usporavanja tržišnog natjecanja u informacijsko-komunikacijskom sektoru. Stoga je utvrđeno da se otvoreni programi kao i otvorene norme moraju nužno ugrađivati u informacijsko-komunikacijsko tržište Europske unije. U stvaranju željenih uvjeta napretka, javni sektor u zemljama Europske unije mora biti pripravan na preuzimanje vodeće uloge. Upravo novi plan, sadržan u objedinjenom programu i 2010, traži razvitak usuglašenog okvira interoperabilnosti nacionalnih sustava e-uprave temeljenih na otvorenim normama i otvorenim programima.
NN 81/2006 • 3. Sukladno utvrđenim ciljevima i aktivnostima razvitka informacijskog društva u okviru cjelovitog programa e-Europe, krajem 2003. godine Vlada Republike Hrvatske usvojila je Program e-Hrvatska 2007., kako bi se poduzela razrađena, sveobuhvatna i dinamična akcija za postizanje bržeg iskoraka Hrvatske u informacijsko društvo u skladu s preporukama Europske unije i Lisabonskom agendom. Temeljni su ciljevi Programa e-Hrvatska 2007. omogućiti građanima i poduzetnicima pravodobno primanje informacija i aktivno sudjelovanje u društvu kroz umreženi informacijski sustav državne uprave, snaženje i povezivanje hrvatskog gospodarstva, sveobuhvatna razmjena informacija i iskustva u poslovnome svijetu i poduzetništvu, te opremanje države da postane transparentan, brz i učinkovit servis.
NN 81/2006 • Kao nužan preduvjet za daljnji nesmetani razvoj javnih usluga i javnih informacijskih sadržaja utvrđen je funkcionalno izgrađen sustav interoperabilnosti informacijskih sustava tijela državne uprave. Za ostvarenje te zadaće predviđena je uspostava okruženja otvorenih normi i otvorenih programskih rješenja kojima se omogućuje nesmetano povezivanje i međudjelovanje računalnih sustava različitih upravnih područja kroz jedinstvenu telekomunikacijsku mrežu tijela državne uprave. Republika Hrvatska je prihvaćanjem ovih smjernica i provedbom Programa e-Hrvatska 2007. spremna ostvariti preduvjete za povećanje opće konkurentnosti Republike Hrvatske na međunarodnim tržištima te ravnopravno i aktivno sudjelovanje u razvoju društva znanja.
NN 81/2006 • 4. Vlada Republike Hrvatske pokrenula je temeljem usvojene Strategije One Stop Shop, sustav objedinjavanja javnih usluga HITRO.HR za ubrzanu komunikaciju građana i poslovnih subjekata s državnom upravom. Svrha mu je podizanje razine usluga povećanjem brzine, učinkovitosti, fleksibilnosti i transparentnosti rada državne uprave. HITRO.HR na jednom mjestu građanima i poduzetnicima omogućuje brži i jednostavniji pristup javnim informacijama i uslugama. Strategijom Programa HITRO.HR (One Stop Shop) postavljene su osnove zajedničke arhitekture informacijskih sustava državne uprave koje među osnovnim načelima uključuju i njihovu interoperabilnost temeljenu na otvorenim normama i otvorenim programima.
NN 81/2006 • Otvorene norme, kao premisa razvitka interoperabilnosti informacijskih sustava tijela državne uprave, javno su dostupne i objavljene na način da je omogućeno njihovo opetovano i slobodno korištenje uz naknade sukladne troškovima objave i dostave i bez ograničenja u pogledu zaštite intelektualnog vlasništva. Time se otvorene norme pojavljuju kao javno dobro što pridonosi snažnijem sudjelovanju naših stručnjaka kako u primjeni tako i u donošenju otvorenih normi. Otvorene norme time stvaraju temelj djelovanja i razvitka sustava HITRO.HR koji neizostavno mora sadržavati postupke objedinjavanja informacijskih i javnih usluga na način koji smanjuje ukupne javne troškove pružanja usluga građanima i gospodarstvu i time gospodarski upravljati sredstvima poreznih obveznika.
NN 81/2006 • 5. Vlada Republike Hrvatske osnovala je Hrvatsku informacijsko-dokumentacijsku referalnu agenciju (HIDRA) kao specijaliziranu stručnu službu za obavljanje informacijskih, dokumentacijskih i referalnih poslova. HIDRA osigurava dostupnost javnih službenih podataka, informacija i dokumentacije Republike Hrvatske i promiče njihovo korištenje. HIDRA također, osigurava korištenje službene dokumentacije stranih zemalja, međunarodnih organizacija i institucija, kao i drugih informacija, podataka i dokumentacije od interesa državnim tijelima i institucijama Republike Hrvatske i ostalim korisnicima.
NN 81/2006 • HIDRA izravno surađuje u izgradnji informacijske infrastrukture Vlade Republike Hrvatske i državnih tijela Republike Hrvatske, koja se temelji na suvremenoj informacijskoj tehnologiji. Sve veći opseg sadržaja koje HIDRA obrađuje, povezuje i predstavlja, izrađen je pomoću računalne tehnologije i programa, s time da su sadržaji dohvatljivi i kroz telekomunikacijsku mrežu (najčešće kroz internet--sustav). Upravo mnoštvo sadržaja proizvedenih u elektronički oblik različitim programskim rješenjima izuzetno otežava poslove koje HIDRA svakodnevno obavlja. Otvorena programska rješenja kao i otvorene norme nameću se kao rješenje unaprjeđivanja obavljanja informacijskih, dokumentacijskih i referalnih poslova.
NN 81/2006 • 6. Tijela državne uprave proizvode i razmjenjuju elektroničke zapise koji se unose u elektroničke arhive. Postoji velika opasnost da se povijesni zapisi ne mogu nakon određenog vremena preuzeti i u čitljivom obliku predstaviti uslijed zatvorenog (najčešće vlasničkog) programskog rješenja za koje više ne postoji licenca ili proizvođač ne podržava stare oblike zapisa. Sadržaji u elektroničkom obliku (digitalni sadržaji) najčešće su proizvedeni vlasničkim programskim proizvodima koji stvaraju zatvorene formate (zapise) digitalnih sadržaja, te je nužno pristupiti prihvaćanju otvorenih normi zapisa elektroničkih sadržaja. Upravo se stoga u tijelima državne uprave traži primjena otvorenih normi zapisa elektroničkih dokumenata, što je uključeno u Operativni plan provedbe Programa e-Hrvatska 2007. za 2006. godinu.
NN 81/2006 • 7. Transparentnost rada državne uprave je ključan čimbenik u reformi državne uprave koja se ima dovršiti sukladno Programu o stabilizaciji i pridruživanju Europskoj uniji. Transparentnost prvenstveno znači obvezu tijela državne uprave da djeluju u svom djelokrugu, kao i u obavljanju usluga građanima i gospodarstvu na način koji u najvećoj mjeri omogućuje javni uvid i nadzor rada. Pravo javnosti na potpuni uvid u rad tijela državne uprave proširuje se na uvid u informacijske sadržaje ali i na postupke kojima se podaci obrađuju. Budući da se i programska rješenja pojavljuju kao računalni podaci, za očekivati je da javnost ima pravo na mogućnost uvida u postupke koje provode računalni programi, za što je nužna pretpostavka da se može izvršiti uvid u izvorni kôd računalnih programa.
NN 81/2006 • Postoje raznovrsna područja u kojima tijela državne uprave koriste računalne programe namijenjene za obavljanje upravnih poslova i pružanja usluga građanima i gospodarstvu. Računalni programi koji se preuzimaju/nabavljaju kao vlasnički zatvoreni programski sustavi vrlo brzo smanjuju transparentnost rada tijela državne uprave. Takav se smjer korištenja zatvorenih programskih rješenja izravno povezuje i sa sustavom javne nabave gdje se transparentnost rada tijela državne uprave mora što potpunije učiniti sukladnom zahtjevima Europske unije.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 83/02, Broj 22/91,
Broj 111/04, Broj 82/07,
Broj 21/05, Broj 21/90
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE