PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Podneskom od 13. lipnja 2008. poduzetnik Croatia Airlines d.d. je dopunio svoje navode dostavom cjenika poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. koji je usvojen 26. svibnja 2008. s danom primjene 5. lipnja 2008., a kojim su određene cijene obroka izabranih od strane poduzetnika Croatia Airlines d.d., koje priprema i isporučuje poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. Cijene su povećane za oko 62,07 posto u odnosu na do tada važeće cijene.


Stranica 2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Tablica 23. USPOREDBA CIJENA VAŽEĆIH OD 4. LIPNJA 2008. I NOVIH CIJENA U PRIMJENI OD 5. LIPNJA 2008. PREMA VRSTI OBROKA KOJE PODUZETNIK ZRAČNA LUKA ZAGREB – UGOSTITELJSTVO D.O.O. PRIPREMA ZA PODUZETNIKA CROATIA AIRLINES d.d.


Stranica 2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Izvor: podnesak poduzetnika Croatia Airlines d.d., od 13. lipnja 2008.


Stranica 2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Usporedbom »starih« cijena i cijena iz Cjenika koji je poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. počeo primjenjivati 5. lipnja 2008. godine, ustanovljeno je prosječno povećanje cijena hrane koju priprema poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. za oko 62,07 posto, s time da povećanje nekih obroka iznosi čak više od 100 posto.


Internet NN 66/2009
• Poduzetnik Croatia Airlines d.d. smatra da je takvo povećanje cijena neopravdano jer se na njegov ugovorni odnos s poduzetnikom Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. primjenjuje Ugovor o snabdjevanju zrakoplova hranom, pićem i ostalim uslugama cateringa sklopljen 1999. godine, dok prijedlog novog Ugovora kojim se povećavaju cijene hrane koji je poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. ponudio poduzetniku Croatia Airlines d.d. nije prihvaćen.

Internet stranice NN 66/2009
• S obzirom da je usluga snabdijevanja hranom jedna od usluga ugostiteljstva, koje nisu vezane za usluge prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova, te ih se ne može međusobno uvjetovati, kako to proizlazi iz posebnih propisa koji uređuju predmetnu materiju, odnosno i iz tumačenja Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka iz prethodno spomenutog dopisa od 22. ožujka 2007. upućenom poduzetniku Croatia Airlines d.d., a kako je za razliku od mjerodavnog tržišta utvrđenog u ovoj upravnoj stvari, pristup tržištu snabdijevanja hranom (proizvodnje hrane) u cijelosti otvoren, poduzetnik Croatia Airlines d.d. je u mogućnosti izabrati druge dobavljače hrane koji su konkurenti poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., kako to uostalom već i čini. S tim u svezi, unatoč činjenici što su donošenjem novog cjenika poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. koji je usvojen 26. svibnja 2008. s danom primjene 5. lipnja 2008., povećane cijene obroka, koje priprema i isporučuje poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., ne može se izvesti zaključak da je taj poduzetnik na taj način povrijedio odredbe članka 16. stavka 1. i stavka 2. točke 1. ZZTN, odnosno odredio nepravedne cijene tih usluga.

Internet stranice NN 66/2009 • Temeljem zaprimljene dokumentacije, te provedenog posebnog ispitnog postupka, detaljne ekonomske i pravne analize, Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) je, temeljem ovlasti iz članaka 34. i 35. stavka 1. točke 2. ZZTN, na 5. sjednici, održanoj 30. prosinca 2008., razmatralo navedeni predmet, te je donijelo odluku da su poduzetnik Zračna luka Zagreb d.o.o. i poduzetnik koji se, u smislu članka 5. ZZTN, nalazi pod njegovom izravnom kontrolom, Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. ograničili tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na mjerodavnom tržištu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova u Zračnoj luci Pleso, u smislu članka 16. stavka 1. i stavka 2. točke 1., 3. i 4. ZZTN.
Internet stranice NN 66/2009 • Temeljem provedene pravne i ekonomske analize, te analize strukture mjerodavnog tržišta u predmetnom slučaju, Vijeće je utvrdilo da je poduzetnik Zračna luka Zagreb d.o.o. jedini operator i pružatelj zemaljskih usluga Zračne luke Pleso. Stoga, isti nema konkurencije na tržištu zemaljskih usluga Zračne luke Pleso, odnosno isti ima vladajući položaj, u smislu članka 15. stavka 1. točke 1. ZZTN, na tržištu svih zemaljskih usluga koje pruža na području Zračne luke Pleso.
Internet stranice NN 66/2009 • Također, Vijeće je utvrdilo da se poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., kao povezano društvo poduzetnika Zračna luka Zagreb d.o.o., jedinog operatera i pružatelja zemaljskih usluga Zračne luke Pleso, nesporno nalazi u vladajućem položaju na mjerodavnom tržištu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova, u smislu članka 15. stavaka 1. ZZTN, i to na način da je jedini pružatelj usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na Zračnoj luci Pleso.
Internet stranice NN 66/2009 • Temeljem cjelokupnog provedenog ispitnog postupka, Vijeće je utvrdilo da su poduzetnici Zračna luka Zagreb d.o.o., kao jedini operator i pružatelj zemaljskih usluga Zračne luke Pleso i poduzetnik pod njegovom kontrolom Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., u razdoblju od 1. ožujka 2007. do 25. svibnja 2007. godine, ograničili tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na mjerodavnom tržištu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na području Zračne luke Pleso, obustavom pružanja usluge prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova poduzetniku Croatia Airlines d.d., odnosno uvjetovanjem pružanja te usluge pristankom poduzetnika Croatia Airlines d.d. na istovremeno korištenje dodatnih usluga ugostiteljstva poduzetnika Zračna luka Zagreb d.o.o.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 66/2009 • Naime, članak 16. stavkom 1. i stavkom 2. točkom 4. ZZTN zabranjeno je uvjetovanje sklapanja ugovora pristankom drugih ugovornih strana na dodatne obveze, koje po svojoj prirodi ili običajima u trgovini nisu u nikakvoj vezi s predmetom tih ugovora. Iako je predmetnoj stvari riječ o djelatnosti uređenoj posebnim propisima, Dodatak I. Pravilnika o zemaljskim uslugama utvrđuje jedanaest kategorija zemaljskih usluga, a sukladno članku 5. stavku 1. navedenog Pravilnika, pružatelju zemaljskih usluga može se odobriti obavljanje jedne ili više kategorija zemaljskih usluga navedenih u Dodatku I., budući da je riječ o pojedinačnim uslugama koje nisu i ne smiju biti vezane, odnosno međusobno uvjetovane. Dakle, obustavom pružanja usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova u trenutku kada je poduzetnik Croatia Airlines d.d. prestao koristiti uslugu snabdijevanja hranom iz kategorije usluga ugostiteljstva, te počeo snabdijevati svoje zrakoplove hranom drugih dobavljača, konkurenata poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., poduzetnici Zračna luka Zagreb d.o.o. i Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. zlouporabili su vladajući položaj na mjerodavnom tržištu na način opisan člankom 16. stavkom 2. točkom 4. ZZTN.
Informacije NN 66/2009 • Vijeće je također odlučilo da poduzetnici Zračna luka Zagreb d.o.o., i poduzetnik pod njegovom kontrolom Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., počevši od 1. rujna 2007. godine nadalje, ograničavaju tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na mjerodavnom tržištu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na području Zračne luke Pleso, primjenom cjenika kojima korisnicima usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na području Zračne luke Pleso izravno nameću nepravedne cijene tih usluga, odnosno primjenjuju različite cijene za istovrsne usluge bez opravdane razlike u troškovima koji nastaju pri pružanju tih usluga.
Poslovne stranice NN 66/2009 • Analizirajući cjelokupno ponašanje poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. te poduzetnika Zračna luka Zagreb d.o.o., koji ima nad njime izravnu kontrolu, Vijeće je zaključilo da navedeni poduzetnik koristi svoj vladajući položaj koji ima na tržištu usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na način da ubire koristi koje ne bi stekao u slučaju da postoji dostatno, odnosno učinkovito tržišno natjecanje na mjerodavnom tržištu. Polazeći od kronologije događaja prije povećanja cijena, nedvojbeno je utvrđeno da navedeni poduzetnik najprije odbija isporučiti uslugu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova u trenutku kada je poduzetnik Croatia Airlines d.d. odlučio promijeniti dobavljača sendviča te više ne nabavljati sendviče od poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. Ponovno je započeo izvršavati navedenu uslugu nakon naloga Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka. Međutim, nakon toga, poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. donosi novi cjenik usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova u kojemu su cijene počevši od 1. rujna 2007. povećane za oko tristo (300) posto, odnosno uvodi dvije različite cijene za istu vrstu usluge ovisno o lokaciji skladišta iz koje se vrši usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova.
Pregledi NN 66/2009 • Nakon ocjene postupanja navedenog poduzetnika na mjerodavnom tržištu, trenutka povećanja cijena i uvođenja dvije vrste cijena za istu vrstu usluga, te nuđenja visokog popusta samo dominantnom kupcu, poduzetniku Croatia Airlines, bez mogućnosti odobravanja popusta drugim kupcima, odnosno nakon uvida u strukturu troškova koji čine pojedinu cijenu usluge i rezultate analize makroekonomskih pokazatelja u promatranom razdoblju, Vijeće je odlučilo da navedeni poduzetnici nepravedno iskorištavaju svoj vladajući položaj na mjerodavnom tržištu na kojemu nemaju konkurenciju. Naime, poduzetnik Croatia Airlines d.d. uslugu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova mora koristiti i ne može ju izbjeći. Stoga su poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. i poduzetnik koji ima izravnu kontrolu nad njime Zračna luka Zagreb d.o.o., njegovi neizbježni poslovni partneri. I upravo zato oni ne bi smjeli koristiti svoj vladajući položaj na mjerodavnom tržištu na štetu korisnika svojih usluga. S tim u svezi, Vijeće je zaključilo da navedeni poduzetnici primjenjuju nepravedne cijene za svoje usluge, odnosno zlouporabljuju vladajući položaj na mjerodavnom tržištu, u smislu članka 16. stavka 1. i stavka 2. točke 1. ZZTN.
Besplatno NN 66/2009 • Nadalje, Vijeće je utvrdilo da razlika u cijeni za usluge handling 1 i handling 2 nije opravdana razlikom u transportnim troškovima i drugim varijabilnim troškovima koji bi mogli nastati temeljem razlike u udaljenosti skladišta poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. i nekog drugog skladišta na području Zračne luke Pleso, jer je riječ o istovrsnim uslugama. Budući da odsustvo opravdanja razlike u troškovima ukazuje da je riječ o istovrsnim poslovima, Vijeće je utvrdilo da su razlike u cijeni između usluga handling 1 i handling 2 primjenom isključivog kriterija lokacije skladišta, diskriminirajuće, odnosno da su poduzetnici Zračna luka Zagreb d.o.o. i Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. zlouporabili svoj vladajući položaj na mjerodavnom tržištu, u smislu članka 16. stavka 1. i stavka 2. točke 3. ZZTN.
Glasnik NN 66/2009 • Nadalje, iako je donijet Pravilnik o zemaljskim uslugama čiji je cilj usklađivanje hrvatskih propisa s europskom pravnom stečevinom, liberalizacija tržišta zemaljskih usluga u dijelu usluga prihvata i otpreme zrakoplova na stajanci u zračnim lukama kao posljedica navedenog usklađivanja još nije u cijelosti izvršena. Međutim, dok se ne dopusti pristup tržištu pružanja usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova, poduzetnik Zračna luka Zagreb d.o.o., kao jedini operator zračne luke ne smije koristiti svoj položaj da bi zadržao monopol povezanog društva poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. na tržištu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na području Zračne luke Pleso, a poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. ne smije zlorabiti taj položaj.
Propis NN 66/2009 • Slijedom iznijetog, Agencija je, temeljem odluke Vijeća, odlučila kao u točkama I. i II. izreke ovoga rješenja.
Propis NN 66/2009 • 8.1. Budući je Agencija, temeljem članka 17. stavka 1. točke 2. ZZTN, ovlaštena zabraniti svako daljnje postupanje poduzetnika kojim isti, zlouporabljuje taj položaj, odnosno sprječava, ograničava ili narušava tržišno natjecanje, Vijeće je odlučilo da Agencija zabrani poduzetnicima Zračna luka Zagreb d.o.o. i Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. svako buduće postupanje kojime bi mogli spriječiti, ograničiti ili narušiti tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na način opisan točkama I. i II. izreke ovoga rješenja.
Propis NN 66/2009 • Sukladno navedenoj odluci Vijeća, Agencija je odlučila kao u točki III. izreke ovoga rješenja.
Propis NN 66/2009 • 8.2. Temeljem odredbe članka 17. stavka 1. točke 3. i 4. ZZTN, Agencija je ovlaštena odrediti odgovarajuće mjere za uklanjanje štetnih učinaka zlouporabe vladajućeg položaja poduzetnika na mjerodavnom tržištu te rokove za njihovo izvršenje
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 56/02, Broj 127/06, Broj 63/92, Broj 153/04, Broj 31/06, Broj 127/05


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled