PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 90/2007 • Poduzetnička i tržišna sloboda temelj su gospodarskog ustroja Republike Hrvatske.
NN 90/2007 • Država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu. Zabranjena je zlouporaba monopolskog položaja određenog zakonom.
NN 90/2007 • Prava stečena ulaganjem kapitala ne mogu se umanjiti zakonom niti drugim pravnim aktom.
NN 90/2007 • Ustavni sud podsjeća na ovlaštenje Hrvatskog sabora da samostalno odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj, u skladu s Ustavom i zakonom (članak 2. stavak 4. alineja 1. Ustava). Navedena ustavna odredba ovlašćuje zakonodavca da mijenja i dopunjuje već postojeće odnose i prava u ovisnosti o različitim okolnostima, kao što su primjerice uvođenje novih i izmjena ili drugačije uređenje postojećih uvjeta obavljanja neke djelatnosti, kao i određivanje naravi neke djelatnosti.
NN 90/2007 • Pri uređivanju tih odnosa zakonodavac je ograničen zahtjevima koje pred njega postavlja Ustav, a osobito onima koji proizlaze iz načela vladavine prava i onima kojima se štite određena ustavna dobra i vrednote.
NN 90/2007 • U konkretnom slučaju, legalna svrha izmjena dotadašnjeg zakonskog uređenja bila je usmjerena tome, da pravnim osobama koje se bave obrazovanjem odraslih upravo obrazovanje postane, odnosno bude temeljna djelatnost zbog koje su osnovani, što pretpostavlja i poseban javnopravni režim njihova rada i djelovanja. Polazeći od predmeta zakonskog uređenja (srednjoškolskog obrazovanja, koje se u Republici Hrvatskoj obavlja kao javna služba), Ustavni sud taj cilj ocjenjuje legitimnim.
NN 90/2007 • Stoga zakonsko rješenje koje dopušta da samo ustanove obavljaju tu djelatnost nije nesuglasno ni s jednom ustavnom vrednotom ili ustavnim dobrom.
NN 90/2007 • Polazeći od članka 40. ZID-a ZSŠ/01, kojim je propisano da su nositelji izvođenja srednjoškolskog obrazovanja odraslih dužni uskladiti opće akte i poslovanje u skladu s odredbama tog zakona »najkasnije u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu« ZID-a ZSŠ/01, Ustavni sud utvrđuje da je zakonodavac prilikom izmjene zakonskog uređenja u konkretnom slučaju svim trgovačkim društvima koja su se dotada bavila srednjoškolskim obrazovanjem odraslih ostavio primjeren rok za usklađivanje njihova poslovanja s novim zakonskim uvjetima.
NN 90/2007 • Teret koji je zbog promjene zakonskog uređenja nametnut dotadašnjim trgovačkim društvima (troškovi povezani s njihovim »preustrojem« u ustanove, odnosno s osnivanjem ustanove), Ustavni sud ne ocjenjuje prekomjernim ima li se u vidu legitimni cilj zbog kojega je osporeno zakonsko uređenje propisano.
NN 90/2007 • Ustavni sud na kraju napominje da i ustanova ima zakonsko pravo stjecati dobit, pri čemu se na takvu pravnu osobu, koja djelatnost obrazovanja obavlja radi stjecanja dobiti, primjenjuju propisi o trgovačkim društvima. Stoga nema osnove tvrdnja predlagatelja o nesuglasnosti članka 6. ZID-a ZSŠ/01 s člankom 49. Ustava.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 90/2007 • 6. Predlagateljica osporava suglasnost članka 24. ZID-a ZSŠ/05 s odredbama članaka 3., 14. stavka 2., 65. stavka 2. i 66. Ustava. Osporene zakonske odredbe glase:
NN 90/2007 • »Radniku srednje škole prestaje ugovor o radu s navršenih 65 godina života i najmanje 20 godina staža osiguranja.
NN 90/2007 • Nastavniku i ravnatelju srednje škole ugovor prestaje najkasnije istekom školske godine u kojoj je navršio 65 godina života i najmanje 20 godina staža osiguranja.«
NN 90/2007 • Ocjenjujući prijedlog neosnovanim, Ustavni sud opetovano napominje da je prema članku 2. stavku 4. alineji 1. Ustava Hrvatski sabor ovlašten da samostalno, u skladu s Ustavom i zakonom, odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj, što uključuje i uređivanje radnopravnog položaja zaposlenika u javnim službama. Pitanje uređenja dobnih granica za prestanak ugovora o radu u javnim službama ulazi u područje zakonodavne politike države, u kojem ona ima široku slobodu procjene.
NN 90/2007 • ZID ZSŠ/05 je poseban zakon u odnosu na Zakon o radu, pa se i odnosi među njima temelje na načelu lex specialis derogat legi generali. Stoga činjenica da je u članku 3. Zakona o radu predviđena pravna mogućnost dogovora poslodavca i radnika o nastavku ugovora o radu i nakon što radnik navrši propisane godine života nije ustavnopravno relevantna u postupku ocjene suglasnosti s Ustavom osporenog članka 24. ZID-a ZSŠ/05.
NN 90/2007 • U odnosu na mišljenje predlagateljice da je trebalo ostaviti na snazi dotadašnje zakonsko rješenje, Ustavni sud ističe da je konkretno pravno pitanje zakonodavac mogao urediti i drugačije, odnosno (i) na način koji predlagatelj zagovara, ali to nije razlog zbog kojega bi novo zakonsko rješenje, koje se prijedlogom osporava, samo po sebi bilo u nesuglasnosti s Ustavom.
NN 90/2007 • 7. Konačno, u odnosu na navode predlagateljice da u prijelaznim odredbama ZID-a ZSŠ/05 postoji zakonska praznina, jer »nije reguliran status ravnatelja koji je izabran i gdje je cijeli postupak izbora i imenovanja proveden i okončan po ‘starom’ Zakonu i vremenski prije nego što je donesen i stupio na snagu« ZID ZSŠ/05, Ustavni sud ističe da predlagateljica pogrešno smatra da se u konkretnom slučaju radi o pravnoj (zakonskoj) praznini.
NN 90/2007 • Naime, pravni položaj osoba koje su prije stupanja na snagu ZID-a ZSŠ/05 već izabrane za ravnatelje prema odredbama ranijeg zakona, po naravi stvari nisu i ne mogu biti predmet prijelaznih odredaba kasnijeg zakona, jer se taj zakon (konkretno, ZID ZSŠ/05) na njih ne odnosi. Svrha prijelaznih odredbi jest uređivanje tzv. zatečenih pravnih situacija i odnosa (to jest, situacija i odnosa koji su započeti za vrijeme stupanja na snagu ranijeg zakona, ali nisu dovršeni do stupanja na snagu onog kasnijeg), pa slučaj koji predlagateljica ističe nije ni trebao biti uređen prijelaznim odredbama ZID-a ZSŠ/05. U nedostatku bilo kakve izričite zakonske odredbe koja bi propisivala drugačije, naime, ima se smatrati da se na pravnu situaciju i odnose nastale u vrijeme važenja ranijeg zakona primjenjuju odredbe tog zakona.
NN 90/2007 • 8. Sukladno svim prethodnim navodima, Ustavni sud je ocijenio da prijedlozi nisu osnovani, pa je na temelju članka 43. Ustavnog zakona riješio kao u točki I. izreke ovog rješenja.
NN 90/2007 • 9. U odnosu na prijedlog podnositelja za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 4. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o srednjem školstvu (»Narodne novine« broj 59/01.), kojom se mijenja članak 25. stavak 2. Zakona o srednjem školstvu.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA
IZBOR:
Broj 104/01, Broj 30/02,
Broj 35/09, Broj 54/99,
Broj 51/02, Broj 122/03
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE