PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 44/2005 • »Pravo na rad s polovicom punoga radnog vremena do tri godine djetetova života može ostvariti samo jedan od roditelja pod uvjetom da su oba roditelja u radnom odnosu s punim radnim vremenom, te roditelj koji sam brine i njeguje dijete iz članka 1. ovoga Pravilnika.«
NN 44/2005 • 2. U svom prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom podnositeljica navodi da je propisani uvjet iz osporene odredbe Pravilnika prema kojemu pravo na rad s polovicom punoga radnog vremena do treće godine života, radi njege djeteta kod kojega je utvrđena potreba za pojačanom brigom i njegom, može ostvariti jedan od roditelja koji je zaposlen s punim radnim vremenom ako je i drugi roditelj u radnom odnosu s punim radnim vremenom, u suprotnosti s razlogom i svrhom utvrđivanja predmetnog prava. Prema mišljenju podnositeljice, bit ustanovljavanja prava na rad s polovicom punog radnog vremena do treće godine života djeteta, jest njega djeteta kojemu su utvrđene bolesti ili stanja taksativno navedene u odredbi članka 2. Pravilnika.
NN 44/2005 • Prema mišljenju predlagateljice, a s obzirom na karakter i težinu bolesti navedenih u članku 2. Pravilnika, dijete u razdoblju od prve do treće godine života nije u mogućnosti samostalno, neovisno i bez pojačane njege obavljati aktivnosti od kojih ovisi njegov život, zdravlje i daljnji razvoj. Ujedno podnositeljica ističe da pojačana potreba za brigom i njegom podrazumijeva i povećanje vremena koje je potrebno provoditi s bolesnim djetetom, a što nisu u mogućnosti pružati roditelji koji obavljaju samostalno bilo koji rad koji zahtijeva puno radno vrijeme.
NN 44/2005 • Nadalje, predlagateljica ističe kako uskraćivanje prava na posebnu njegu djeci čiji roditelji obavljaju profesionalnu aktivnost samostalnim radom različitim od radnog odnosa u smislu odredba Zakona o radu, često i s radnim vremenom dužim od onoga kojega propisuje taj Zakon, stavlja tu djecu u vrlo težak položaj u kojemu nisu u mogućnosti primiti potrebnu njegu. Prema podnositeljici, izostanak potrebne brige i njege od bitnog je utjecaja na daljnji psihofizički razvoj teško bolesne djece, kao i na mogućnost obavljanja njihovih svakodnevnih životnih aktivnosti.
NN 44/2005 • Predlagateljica ističe kako Ustav Republike Hrvatske posebno štiti obitelj, materinstvo, djecu i nemoćne osobe. Također, prema Ustavu tjelesno i duševno oštećena djeca imaju pravo na osobitu njegu i skrb. Ustavom utvrđena posebna skrb i briga ne može se ostvariti ukoliko se podzakonskim aktima sužava krug osoba koje imaju pravo na rad na polovicu punoga radnog vremena, a radi pružanja potrebne njege i skrbi.
NN 44/2005 • 3. Zaključno, predlagateljica cijeni da je osporena odredba u cijelosti u nesuglasju s odredbama sadržanim u članku 61. stavku 1., članku 62., članku 63. te članku 64. stavku 1. Ustava. Predlaže pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 3. stavka 1. Pravilnika o uvjetima i postupku stjecanja prava na rad u skraćenomu radnom vremenu radi njege djeteta kojemu je potrebna pojačana briga i njega (»Narodne novine«, broj 64/98.), te njezino ukidanje odnosno poništenje.
NN 44/2005 • 4. Ustavna osnova zakonskog uređenja obiteljskih odnosa sadržana je u člancima Ustava, koji glase:
NN 44/2005 • »Država štiti materinstvo, djecu i mladež te stvara socijalne, kulturne, odgojne, materijalne i druge uvjete kojima se promiče ostvarivanje prava na dostojan život.«
NN 44/2005 • »Roditelji su dužni odgajati, uzdržavati i školovati djecu te imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece.
NN 44/2005 • Roditelji su odgovorni osigurati pravo djetetu potpun i skladan razvoj njegove osobnosti.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 44/2005 • Tjelesno i duševno oštećeno i socijalno zapušteno dijete ima pravo na osobitu njegu, obrazovanje i skrb.«
NN 44/2005 • 5. Iz sadržaja navedenih odredaba, a koje ovaj Sud cijeni neposredno mjerodavnim za ocjenu suglasnosti s Ustavom osporene odredbe Pravilnika, proizlazi ustavna dužnost države osobito skrbiti za djecu i mladež. Ovu svoju obvezu država izvršava posredno stvarajući socijalne, kulturne, odgojne i materijalne uvjete u kojima roditelji mogu izvršavati svoju ustavnu obvezu propisanu člankom 63. stavkom 1. Ustava. U ostvarivanje uvjeta za provođenje osobite brige i skrbi potrebne teško oboljeloj djeci u obitelji ulazi i stvaranje mogućnosti jednom od roditelja imati dovoljno vremena za pružanje potrebne posebne njege i skrbi.
NN 44/2005 • 6. Razrađujući Ustavom utvrđenu obvezu države osobito skrbiti za život i razvoj djece s težim smetnjama u razvoju, Zakon o radu u članku 59. stavku 3. propisuje:
NN 44/2005 • »Nakon što dijete navrši jednu godinu života, jedan od djetetovih roditelja ima pravo raditi polovicu punoga radnog vremena do tri godine djetetova života, ako je djetetu, prema ocjeni ovlaštenoga liječnika, zbog njegova zdravlja i razvoja, potrebna pojačana briga i njega.«
NN 44/2005 • Ta odredba Zakona o radu bez posebnih ograničenja kao nositelja prava na rad na polovicu punoga radnog vremena određuje jednog od roditelja. To pravo nije ustanovljeno u njegovu korist, nego je to pravo djeteta s utvrđenom potrebom za pojačanu brigu i njegu. Pravo je djeteta, u slučaju njegove teške bolesti ili stanja, dobiti potrebnu njegu kojom se osigurava njegov nesmetani život i razvoj. Na temelju navedene odredbe roditelji imaju pravo od nadležnih tijela zahtijevati ostvarivanje potrebnih uvjeta za posebnu brigu i skrb za bolesno dijete, a na način i pod uvjetima utvrđenim zakonom.
NN 44/2005 • Smisao ove odredbe je ostvarivanje osobite skrbi utvrđivanjem prava na rad na pola punoga radnog vremena jednog roditelja, kada u obitelji zbog profesionalnih obveza ili inih nemogućnosti drugog roditelja pružiti odgovarajuću njegu, nema drugog načina da bi se potrebna pojačana briga i njega neposredno pružila.
NN 44/2005 • 7. Utvrđujući pravo na dopust roditelja teško bolesnog djeteta, Zakon o radu u članku 59. stavku 3. posebno ne propisuje uvjete i postupak utvrđivanja postojanja pretpostavki za ostvarivanje tog prava, već u stavku 4. daje ovlaštenje nadležnom ministru urediti predmetnu materiju.
NN 44/2005 • »Ministar nadležan za zdravstvo pravilnikom će propisati uvjete i postupak stjecanja prava na rad u skraćenomu radnom vremenu, radi njege djeteta kojem je potrebna pojačana briga i njega.«
NN 44/2005 • Iz davanja širokoga zakonskog ovlaštenja nadležnom ministru na utvrđivanje uvjeta za stjecanje određenog prava, ne proizlazi ovlaštenje tog tijela utvrditi potrebne uvjete na način koji bi bili suprotni svrsi radi koje je određeno pravo zakonom ustanovljeno. Zakonska svrha, a koja proizlazi iz razrade ustavnih načela uslijed kojih se na strani određenih osoba ustanovljava pojedino pravo, mora prilikom donošenja takvoga podzakonskog akta biti poštivana. Prema ocjeni Suda, navedenom odredbom dano je ovlaštenje ministru propisati postupak za stjecanje prava na rad na pola punog radnog vremena, te utvrditi krug bolesti i stanja djeteta radi stjecanja prava na pojačanu brigu i skrb. Tom odredbom nadležno tijelo nije ovlašteno propisati i koji od roditelja bolesnog djeteta ima pravo podnošenja zahtjeva za stjecanje prava na rad na pola radnog vremena. Ovdje je pravo izbora prepušteno roditeljima.
NN 44/2005 • 8. Odredbom članka 2. stavka 1. Pravilnika taksativno su nabrojene bolesti i stanja djeteta uslijed čijeg nastanka se javlja potreba za pojačanom brigom i njegom. Iz navedene odredbe Pravilnika razvidno je kako sudjelovanje jednog od roditelja u svakodnevnim životnim aktivnostima djece sa u toj odredbi navedenim bolestima ili stanjima, zahtijeva njegovu prisutnost u puno većoj mjeri nego što je to potrebno u odgoju i obrazovanju djece koja nisu oboljela ili nemaju poremećaje u razvoju.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 109/07, Broj 90/07,
Broj 14/08, Broj 16/04,
Broj 16/04, Broj 39/98
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE