PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 90/2007 • Republika Hrvatska kao zemlja kandidatkinja za punopravno članstvo u Europskoj uniji upravo prolazi proces usklađivanja svojeg zakonodavstva s pravnom stečevinom EU. Sva građanska, politička, socijalna i ekonomska prava u zemljama EU zaštićena su dvama temeljnim instrumentima Vijeća Europe: Europskom konvencijom o pravima čovjeka i Europskom socijalnom poveljom (i Revidiranom europskom socijalnom poveljom). Glavne smjernice socijalne politike u Europi sadržane su u Revidiranoj strategiji socijalne kohezije iz 2004. godine.
NN 90/2007 • U ožujku 2007. godine predstavnici Republike Hrvatske i Europske Komisije potpisali su Zajednički memorandum o socijalnom uključivanju (JIM) kojim su definirani prioriteti u borbi protiv siromaštva i socijalne isključenosti u Republici Hrvatskoj. Među utvrđenim prioritetima je i širenje mreže socijalnih usluga za starije osobe koje su prepoznate kao skupina izložena visokom riziku od siromaštva i socijalne isključenosti.
NN 90/2007 • Republika Hrvatska je veću pozornost problemu starenja i njegovim posljedicama posvetila 1999. godine u sklopu obilježavanja Međunarodne godine starijih osoba (proglašene od strane UN-a). Značenje tada održane Konferencije o starenju u Dubrovniku bilo je prvenstveno u upozorenju na problem starenja koji će vremenom postajati sve veći i imati posljedice u različitim područjima društvenog razvoja.
NN 90/2007 • Poput većine europskih zemalja, Republika Hrvatska se ubraja u zemlje s vrlo starim stanovništvom, a na ubrzano starenje ukazuju i podaci iz Popisa stanovništva (prema Popisu iz 1991. godine udio osoba starijih od 65 godina iznosio je 12,4%, a prema Popisu iz 2001. godine udio ove dobne skupine iznosio je 15,6%). Udio starijih osoba u ukupnom stanovništvu razlikuje se po županijama: najviše u Ličko-senjskoj županiji (čak 22,7%), zatim Karlovačkoj i Šibensko-kninskoj (više od 19%), a najmanje u Zagrebačkoj i Međimurskoj županiji (oko 14%). Demografska neujednačenost pojedinih područja Republike Hrvatske upućuje na potrebu decentralizacije i osmišljavanje koncepta skrbi na razini jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sukladno utvrđenim specifičnim potrebama svake sredine, te uz uključenost raspoloživih resursa u mrežu aktivnosti.
NN 90/2007 • Procjenjuje se da je različitim oblicima skrbi i uslugama koje organiziraju i pružaju državne institucije i organizacije civilnog društva obuhvaćeno samo 3 do 5 % starijeg stanovništva Republike Hrvatske. Već ovaj podatak ukazuje na potrebu preispitivanja postojećeg i uspostavu novog sustava skrbi o starijim osobama koji će omogućiti zadovoljavanje određenih potreba svim starijim osobama pod jednakim uvjetima, učiniti im dostupnim različite usluge i organizirati podmirivanje potreba u skladu s mogućnostima, u okviru postojećeg društvenog razvoja i raspoloživih materijalnih mogućnosti.
NN 90/2007 • 2. ME?UGENERACIJSKA SOLIDARNOST I RAZVOJ USLUGA ZA STARIJE OSOBE
NN 90/2007 • Svijest o potrebi dodatne brige za obitelj i starije osobe te potreba bolje povezanosti, uzajamnosti i solidarnosti između generacija, rezultirala je 2003. godine osnivanjem ministarstva nadležnog za obitelj, branitelje i međugeneracijsku solidarnost. Do tada je skrb države o obitelji ili pojedinim njenim članovima pretežito bila usmjerena na socijalno-zaštitne, obiteljsko-pravne i druge intervencije te rješavanje specifičnih potreba. Osnivanjem ministarstva nadležnog za međugeneracijsku solidarnost, Vlada Republike Hrvatske želi potvrditi svoje opredjeljenje o posebnoj skrbi za starije osobe te naglasiti intenciju uzajamne povezanosti mlađih i starijih generacija.
NN 90/2007 • Ministarstvo nadležno za međugeneracijsku solidarnost potiče projekte u cilju poboljšanja kvalitete života osoba starije životne dobi, predlaže mjere za poticanje obitelji za zadržavanje starijih i nemoćnih članova u krugu obitelji, potiče razvijanje uslužnih djelatnosti za starije osobe i izvaninstitucionalne oblike skrbi o starijim osobama te obavlja i druge poslove skrbi o starijim osobama. Aktivnostima međugeneracijske solidarnosti pridonosi se stvaranju društvenih uvjeta za dostojanstveno življenje starijih ljudi, ostvarivanje ljudskih prava, osiguranje neovisnosti, društvene uključenosti i aktivnog sudjelovanja u odlučivanju o vlastitom životu i životu zajednice, usmjerenje pozornosti mlađih generacija na svijest o starenju i potrebama starijih osoba u obitelji, susjedstvu i lokalnoj zajednici te uključivanje mladih i starih u programe kojima se postiže uzajamno razumijevanje, podjela znanja i iskustava te djelovanje u cilju postizanja obostrane dobrobiti.
NN 90/2007 • Solidarnost među generacijama na svim razinama, u obitelji, susjedstvu, lokalnoj zajednici, regionalnoj i državnoj razini, slijedi opredjeljenje Ujedinjenih naroda o stvaranju »društva za sva godišta«.
NN 90/2007 • Analiza ukupnog broja i vrsta ostvarenih usluga pomoći starijim osobama ukazuje na to da je za većinu starijih ljudi njihova obitelj najvažniji »javni servis« u njihovom životu. Međutim, obiteljska solidarnost i briga o starijim članovima obitelji, koja je obilježje tradicionalnog načina življenja, sve je manje prisutna. Transformacija obitelji, izmijenjena uloga žene u obitelji, promjene radnog vremena, migracije mlađih naraštaja iz sela u gradove samo su neki od razloga zbog kojih raste broj samačkih staračkih kućanstava, a članovi obitelji sve teže skrbe o svojim starijim članovima. Nužno je, stoga, razvojem servisa i usluga na lokalnoj razini podržati obitelj i ohrabriti obiteljsku solidarnost, te olakšati njenim članovima usklađivanje radnih i obiteljskih obveza. Posebnu pozornost potrebno je posvetiti i dati prioritet onim starijim osobama koje žive same. Također, u cilju pravičnije skrbi o starijim osobama koje žive u vlastitom domu, radi očuvanja njihovog dostojanstva i prava na izbor, nužno im je osigurati pristup pravima i uslugama kojima se poboljšava kvaliteta njihovog života te olakšava obavljanje svakodnevnih poslova.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 90/2007 • To je moguće postići razvojem izvaninstitucionalne skrbi na lokalnoj razini, aktiviranjem i koordiniranjem djelovanja različitih čimbenika usmjerenih zadovoljavanju potreba starijih ljudi. Temeljna prednost izvaninstitucionalnog koncepta skrbi je da se njome za manja sredstva postižu bolji dugoročni učinci te da se tako potiče aktivnost samih korisnika i njihovih obitelji.
NN 90/2007 • Pružanje servisnih i drugih usluga starijoj osobi u njenom domu ne mora nužno biti jeftinije od institucionalne skrbi (ali u pravilu i jest), no ono je nesporno humanije, omogućava dulji i kvalitetniji boravak u vlastitom domu, te pored ostalog daje starijoj osobi mogućnost izbora o načinu i sredini življenja.
NN 90/2007 • Organiziranjem i poticanjem pružanja usluga za starije osobe u lokalnoj sredini ministarstvo nadležno za međugeneracijsku solidarnost jača svijest lokalne zajednice o odgovornosti za sve građane koji žive na njenom području, ali i o potrebi uključivanja svih raspoloživih resursa na državnoj i lokalnoj razini kao što su: nadležna tijela državne i lokalne samouprave, vjerske organizacije, organizacije civilnog društva, same starije osobe i članovi njene obitelji u sustav skrbi o starijim osobama. Zajedničkim djelovanjem svih navedenih činitelja moguće je stvoriti uvjete za dostojanstveno, kvalitetno, sigurno i aktivno življenje, prilagođeno potrebama i sposobnostima svake pojedine starije osobe.
NN 90/2007 • Ostvarenje ovog cilja traži promjene u dosadašnjoj politici i praksi skrbi o starijim osobama od pretežito institucionalnih oblika na izvaninstitucionalnu, decentraliziranu skrb te uspostavu modela skrbi i usluga dostupnih što većem broju starijih osoba u njihovom domu, uključujući u provedbu sve raspoložive resurse, posebice one u lokalnoj zajednici.
NN 90/2007 • 3. DOSADAŠNJA ISKUSTVA: PILOT – PROGRAMI ME?UGENERACIJSKE SOLIDARNOSTI
NN 90/2007 • U razdoblju od 2004. do 2007. godine pilot-programi međugeneracijske solidarnosti pokrenuti su u svih 20 županija Republike Hrvatske (osim u Gradu Zagrebu), a njihovom provedbom u proteklom četverogodišnjem razdoblju nastojalo se ocijeniti stanje i potrebe starijih osoba te pronaći odgovarajući i održivi model skrbi. Stoga su programi imali status pilot-programa koji su se prilagođavali specifičnostima i potrebama svakog pojedinog područja. Programima su do svibnja 2007. godine na području 20 županija obuhvaćene ukupno 7642 starije osobe, a na njihovoj provedbi zaposleno je ukupno 508 osoba. Od ukupno 41 programa (do svibnja 2007.) koji se provode u 20 županija njih 28 su programi »Pomoći u kući starijim osobama«, a 13 je programa »Dnevni boravak i pomoć u kući starijim osobama«.
NN 90/2007 • Pilot-programi se provode temeljem Ugovora o suradnji između Ministarstva obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti i jedinica regionalne ili lokalne samouprave, a temeljem ranije iskazanog interesa za pokretanjem pilot-programa na njihovom području. Pri odabiru područja vodi se računa o postojećoj mreži usluga za starije i udjelu starijeg stanovništva u ukupnom stanovništvu. Ugovorom o suradnji utvrđuje se sjedište, tim izvoditelja i iznos kojeg Ministarstvo osigurava za naknade i materijalne troškove, a ovisno o mogućnostima i sredstva za nabavu opreme te uređenje prostorija u kojima će se program provoditi (prvenstveno ako je riječ o »dnevnom boravku«). Ugovor se zaključuje na vrijeme od jedne proračunske godine, a njegov sastavni dio je program koji sadrži detaljan opis usluga namijenjenih korisnicima (starijim osobama) i kriterije njegove provedbe.
NN 90/2007 • Do danas je najviše programa pokrenuto u Vukovarsko-srijemskoj županiji (područje posebne državne skrbi s velikim udjelom starijeg stanovništva i slabijom mrežom usluga za starije osobe), a prema brojnosti starijeg stanovništva među prvima su započeti programi u Ličko-senjskoj, Karlovačkoj i Šibensko-kninskoj županiji (županije s najvećim udjelom starijeg stanovništva). Do 2007. godine programi su pokrenuti u svim županijama.
NN 90/2007 • S obzirom da je cilj pilot-programa bio potaknuti sve jedinice lokalne (i regionalne) samouprave na razvijanje novih oblika skrbi o starijima, do danas su pokrenuti u svim županijama i predstavljaju »sjedišta« iz kojih se mogu dalje širiti i razvijati tzv. servisi odnosno usluge za starije osobe na području svake županije. S obzirom na činjenicu da gotovo sve lokalne i/ili regionalne sredine već danas izdvajaju značajna sredstva u cilju održanja i širenja ovih programa na svojim područjima, a sami programi su prepoznati kao nužni odgovor na potrebe starijeg stanovništva, ciljevi pilot-programa djelomično su već i postignuti.
NN 90/2007 • Usluge iz oba programa usmjerene su na nekoliko glavnih područja: organizacija prehrane, pomoć u obavljanju kućnih poslova, pomoć u održavanju osobne higijene i osnovna zdravstvena skrb, razgovori i druženje u cilju prevladavanja usamljenosti i socijalne izoliranosti, usluge posredovanja između starije osobe i institucija društva vezano uz ostvarivanje različitih prava te organizirane aktivnosti slobodnog vremena kao zasebne usluge u »dnevnim boravcima za starije osobe«. Sve usluge iz programa za korisnike su besplatne.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 26/00, Broj 37/09,
Broj 37/06, Broj 54/03,
Broj 57/96, Broj 25/95
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE