PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 147/2005 • Sukladno navedenom, Zakon o područjima posebne državne skrbi priznaje pravo na stambeno zbrinjavanje (među ostalima) i osobama koje su prebivale na područjima posebne državne skrbi prije Domovinskog rata, a nikada nisu bile nositelji stanarskog prava, kao i onima koje su bile nositelji stanarskog prava, ali su ga izgubile po odredbama mjerodavnih zakona, a da istodobno nisu stekle položaj zaštićenih najmoprimaca.
NN 147/2005 • Iz prethodnih navoda razvidno je da predlagatelji polaze od pogrešnog pristupa kad ustavnost članka 5. ZID ZPPDS-a iz 2002., u dijelu koji se odnosi na članak 8. stavak 2. alineju 1. Zakona o područjima posebne državne skrbi, osporavaju zbog toga što se u fondu stanova u državnom vlasništvu, koji se ovlaštenim korisnicima daju u najam, nalaze i stanovi na kojima su oni nekada imali stanarsko pravo.
NN 147/2005 • Razmotre li se podrobno navodi predlagatelja, postaje razvidno da oni zapravo osporavaju gubitak svoga stanarskog prava po sili članka 2. Zakona o davanju u najam stanova na oslobođenom teritoriju, kojim je bilo propisano da stanarsko pravo na stanovima u društvenom vlasništvu, državnom vlasništvu, odnosno vlasništvu pravnih osoba koje su to vlasništvo stekle na temelju posebnih propisa, a nalaze se na ranije okupiranom, sada oslobođenom teritoriju Republike Hrvatske, prestaje po sili zakona ako je nositelj stanarskog prava isti napustio i ne koristi ga dulje od 90 dana od dana stupanja na snagu tog Zakona (to jest, od 27. rujna 1995. godine). Predlagatelji ujedno osporavaju i ustavnost Zakona o prestanku važenja Zakona o davanju u najam stanova na oslobođenom teritoriju, navodeći da u ostavljenom roku nisu mogli ispuniti uvjete za zadržavanje stanarskog prava na stanovima koje su napustili tijekom Domovinskog rata, pa iz toga izvode nesuglasnost osporenog dijela članka 5. ZID ZPPDS-a s člancima 26. i 29. stavkom 1. Ustava, ali i povrede pojedinih odredaba Europske konvencije pobliže navedenih u točki 3. obrazloženja ovog rješenja.
NN 147/2005 • Propisujući u članku 5. ZID ZPPDS-a iz 2002., u dijelu koji se odnosi na članak 8. stavak 2. alineju 1. Zakona o područjima posebne državne skrbi, davanje u najam stanova u državnom vlasništvu kao jedan od oblika stambenog zbrinjavanja ovlaštenih korisnika, zakonodavac ni na koji način nije mogao povrijediti ničija »stečena imovinska prava«, pa ni u odnosu na one stanove na kojima su predlagatelji nekada imali stanarska prava, jer su ti stanovi na dan stupanja na snagu ZID ZPPDS-a iz 2002. bili u vlasništvu Republike Hrvatske (državnom vlasništvu).
NN 147/2005 • Ustavni sud nadalje ocjenjuje proizvoljnim i utvrđuje netočnim tvrdnje predlagatelja da im je Republika Hrvatska u potpunosti onemogućila pokretanje i vođenje bilo kakvih sudskih i drugih postupaka pred nadležnim tijelima Republike Hrvatske putem kojih bi takvi građani Republike Hrvatske, kao bivši nositelji stanarskih prava, bili u prilici vratiti svoja »stečena imovinska prava« na navedenim stanovima.
NN 147/2005 • Pravo na pristup domaćem sudu, zajamčeno člankom 29. stavkom 1. Ustava, nije zapriječeno ni osporenim ZID ZPPDS-om ni drugim zakonima na koje se predlagatelji pozivaju. Isto tako, osporeni članak 5. ZID ZPPDS-a iz 2002., u dijelu koji se odnosi na članak 8. stavak 2. alineju 1. Zakona o područjima posebne državne skrbi, nije u nesuglasnosti ni s člankom 34. stavkom 1. Ustava kojim se jamči pravo na nepovredivost doma, niti su njime povrijeđene odredbe Europske konvencije na koju se pozivaju predlagatelji. Zakonskom odredbom koja propisuje da se stanovi u državnom vlasništvu daju u najam, naime, navedene ustavne i konvencijske odredbe ne mogu biti povrijeđene po naravi stvari, jer se ne radi o stanovima u vlasništvu predlagatelja.
NN 147/2005 • Ustavni sud na kraju napominje da se ustavnost osporenog dijela članka 5. ZID ZPPDS-a iz 2002. ne može ocjenjivati u kontekstu učinaka koje je prethodno proizveo neki drugi zakon (konkretno, u kontekstu prethodnog gubitka stanarskog prava po sili Zakona o davanju u najam stanova na oslobođenom teritoriju), jer sporna pitanja koja postavljaju predlagatelji (gubitak stanarskog prava i njegovi pravni učinci) uopće nisu predmet uređenja osporenih odredbi članka 5. ZID ZPPDS-a.
NN 147/2005 • 6. Predlagatelji smatraju osporenu zakonsku odredbu nesuglasnom s Ustavom i zbog toga što su bivši nositelji stanarskih prava svrstani u posljednju, treću skupinu ovlaštenika prava na najam stanova u državnom vlasništvu, na kojima su oni nekad imali stanarsko pravo.
NN 147/2005 • Člankom 6. ZID ZPPDS-a iz 2002. propisano je da se iza članka 8. dodaju novi članci 8.a i 8.b.
NN 147/2005 • Prema članku 8.b stavku 1. Zakona o područjima posebne državne skrbi, red prvenstva za stambeno zbrinjavanje ostvaruju podnositelji zahtjeva koji ispunjavaju uvjete za stambeno zbrinjavanje prema odredbama ZID ZPPDS-a iz 2002., i to:
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 147/2005 • – privremeni korisnici tuđe imovine koju je vlasnik zatražio u posjed i na korištenje,
NN 147/2005 • Prema članku 8.b stavku 2. Zakona o područjima posebne državne skrbi, nadležno ministarstvo dužno je donijeti pravilnik o redu prvenstva u odnosu na skupinu »drugih podnositelja zahtjeva za stambeno zbrinjavanje« (to jest, onih iz članka 8. stavka 1. alineje 3.) u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ZID ZPPDS-a iz 2002.
NN 147/2005 • Sukladno navedenoj zakonskoj odredbi, Ministarstvo za javne radove, obnovu i graditeljstvo donijelo je Pravilnik o redu prvenstva stambenog zbrinjavanja na područjima posebne državne skrbi.
NN 147/2005 • Pravilnikom je utvrđen red prvenstva podnositelja zahtjeva stambenog zbrinjavanja, koji za stambeno zbrinjavanje ispunjavaju uvjete propisane Zakonom o područjima posebne državne skrbi. Prema članku 2. Pravilnika, podnositelji zahtjeva za stambeno zbrinjavanje su »osobe smještene u prognaničkim naseljima i drugim objektima organiziranog smještaja ili osobe koje se vraćaju u svoje ranije prebivalište ili se nastanjuju na područja posebne državne skrbi uključujući i korisnike stanova na kojima je prestalo stanarsko pravo temeljem Zakona o davanju u najam stanova na oslobođenom teritoriju«.
NN 147/2005 • Prema tome, svi bivši nositelji stanarskih prava na stanovima u državnom vlasništvu ovlaštenici su prava na stambeno zbrinjavanje na područjima posebne državne skrbi, uključujući i pravo na kupnju tih stanova u skladu s mjerodavnim odredbama Zakona o područjima posebne državne skrbi.
NN 147/2005 • Ustavni sud pri tome ne prihvaća stajalište predlagatelja da im njihov položaj bivših nositelja stanarskih prava na navedenim stanovima treba osigurati prvenstvo pri stambenom zbrinjavanju. Člankom 6. ZID ZPPDS-a propisani red prvenstva u prvom redu štiti vlasnike, što je u skladu s člankom 48. stavkom 1. Ustava, kojim se jamči pravo vlasništva, ali i s člankom 3. Ustava, koji nepovredivost vlasništva proglašava jednom od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske.
NN 147/2005 • Osim toga, člankom 3. stavkom 2. točkom 3. Pravilnika o redu prvenstva stambenog zbrinjavanja na područjima posebne državne skrbi propisana su mjerila na temelju kojih se određuje red prvenstva pri ostvarivanju prava na stambeno zbrinjavanje unutar kategorije bivših nositelja stanarskih prava. Red prvenstva među tim korisnicima ostvaruje se prema sljedećim mjerilima: – vremenu provedenom u stanu na kojem je prestalo stanarsko pravo, – vremenu izbivanja iz stana na kojem je prestalo stanarsko pravo, – imovinskom (socijalnom) statusu obitelji podnositelja zahtjeva (prihod po članu domaćinstva), – broju članova obitelji, i – vremenu podnošenja i kompletiranja zahtjeva.
NN 147/2005 • U točki 4. obrazloženja ovog rješenja već je navedeno da Ustavni sud nije prihvatio prijedloge za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti i zakonitosti članka 3. stavka 2. točke 3. Pravilnika o redu prvenstva stambenog zbrinjavanja na područjima posebne državne skrbi (rješenje broj: U-II-3255/2004 i dr. od 10. studenoga 2004. godine).
NN 147/2005 • 7. S obzirom na navedeno, Ustavni sud ocjenjuje da članak 5. ZID ZPPDS-a, u dijelu koji se odnosi na članak 8. stavak 2. alineju 1. Zakona o područjima posebne državne skrbi, nije u nesuglasnosti s ustavnim i konvencijskim odredbama koje su u svojim prijedlozima naveli predlagatelji.
NN 147/2005 • 8. Na temelju članka 43. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst), riješeno je kao u izreci.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 45/01, Broj 12/08,
Broj 63/92, Broj 83/92,
Broj 127/06, Broj 68/05
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE