PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2007-01-2-187 NN 2/2007

• Sve navedene promjene sadržane su u osporenom članku 2. ZID ZPBPZ-a iz 2001.


Stranica 2007-01-2-187 NN 2/2007

• Predlagatelji osporavaju i članak 4. ZID ZPBPZ-a iz 2001., koji je po svojoj pravnoj naravi prijelazna odredba zakona.


Stranica 2007-01-2-187 NN 2/2007

• U točki 9. obrazloženja ove odluke i rješenja razmatraju se navodi predlagatelja vezani uz osporeni članak 2. ZID ZPBPZ-a iz 2001., a u točki 10. obrazloženja navodi predlagatelja vezani uz osporeni članak 4. ZID ZPBPZ-a iz 2001.


Stranica 2007-01-2-187 NN 2/2007

• 9. Ocjena o osnovanosti prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti članka 2. ZID ZPBPZ-a iz 2001. godine s člancima 3. i 14. stavkom 2. Ustava ovisi u prvom redu o općim pravnim značajkama ZPBPZ-a.


Internet NN 2/2007
• Ustavni sud u tom smislu utvrđuje da je ZPBPZ zakon koji se odnosi na posebnu skupinu adresata i kojim se uređuje poseban slučaj vezan uz konkretno svojstvo tih adresata.

Internet stranice NN 2/2007
• Adresati ZPBPZ-a su bivši politički zatvorenici kojima zakonodavac – zbog tog njihovog svojstva – priznaje određena prava. Budući da se ne radi ni o kakvim pravima koja bi proizlazila iz Ustava, prava priznata ZPBPZ-om su zakonska prava (pretežito izražena u novčanom obliku), pa određivanje vrste i opsega prava, kao i pretpostavki koje trebaju biti ispunjene da bi se određena osoba mogla smatrati ovlaštenikom prava, te rokova u kojima se propisana prava mogu ostvariti, u isključivoj je nadležnosti zakonodavca. To utvrđenje izrijekom je navedeno i u rješenju Ustavnog suda broj: U-I-189/1999 i dr. od 20. prosinca 2000. (točke I.5. i II.5.).

Internet stranice NN 2/2007 • Prava koja se priznaju i uređuju ZPBPZ-om predstavljaju – zbog svoje naravi – zakonsku povlasticu za njegove adresate. Polazeći od članka 2. stavka 4. Ustava, prema kojem Hrvatski sabor samostalno i neovisno odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj, zakonodavac je ta prava ovlašten priznavati, mijenjati, dopunjavati, pa i ukidati ovisno o različitim okolnostima kao što su, primjerice, gospodarska snaga, odnosno financijske mogućnosti države.
Internet stranice NN 2/2007 • Iz prikaza sadržanog u točkama 6. i 7. obrazloženja ove odluke i rješenja razvidno je da su se u 15 godina važenja tog posebnog zakona njime priznata prava više puta bitno mijenjala i po opsegu i po sadržaju. Ustavni sud već je u tri navrata utvrdio da su izmjene i/ili dopune koje su učinjene u prva četiri zakonodavna razdoblja njegova važenja bile suglasne mjerodavnim odredbama Ustava.
Internet stranice NN 2/2007 • Stoga Ustavni sud opetovano ponavlja da promjena zakonskog uređenja (u konkretnom slučaju, izmjene koje su učinjene osporenim člankom 2. ZID ZPBPZ-a iz 2001., a kojima se smanjuje opseg prava, kao i krug ovlaštenika tih prava priznat ZID ZPBPZ-om iz 1998. godine), sama po sebi nije dostatan razlog za utvrđenje osnovanosti prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom ZPBPZ-a iz 2001.
Internet stranice NN 2/2007 • Pravilnost prethodnog utvrđenja razvidna je i iz činjenice da je rok za podnošenje zahtjeva za priznavanje prava propisan ZID ZPBPZ-om iz 1998. godine istekao 31. siječnja 1999. godine. Osporeni ZID ZPBPZ iz 2001. stupio je na snagu gotovo tri godine nakon isteka tog roka, to jest 19. prosinca 2001. godine. Člankom 3. ZID ZPBPZ-a iz 2001. godine izmijenjen je dotadašnji članak 6. ZPBPZ-a na način da je rok za podnošenje zahtjeva za priznavanje navedenih prava produžen do 31. siječnja 2002. godine. ZID ZPBPZ-om iz 2001. obuhvaćeni su, prema tome, i svi (dotada nepravodobni) zahtjevi koji su podneseni nakon 31. siječnja 1999. godine, što znači da su oni tim zakonom pravno osnaženi u korist skupine adresata koji bi inače izgubili pravnu mogućnost ostvarivanja prava predviđenih ZPBPZ-om.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 2/2007 • S obzirom na tu činjenicu, Ustavni sud ne smatra nesuglasnim načelu vladavine prava i jednakosti svih pred zakonom, zajamčenim člancima 3. i 14. stavkom 2. Ustava, promjenu zakonskog uređenja, propisanu člankom 2. ZID ZPBPZ-a iz 2001., u odnosu na tu skupinu adresata ZPBPZ-a. Zbog njihova različitog procesnog položaja, odnosno zbog činjenice da u razdoblju važenja ZPBPZ-a od 1991. do 1999. godine oni nisu podnijeli zahtjeve za ostvarenje prava predviđenih ZPBPZ-om, pa stoga nisu ni bili stranke u odgovarajućim upravnim postupcima, nije nesuglasno nijednoj ustavnoj vrednoti da se na njih primijeni drugačije zakonsko uređenje od onog koje je važilo prije no što su oni podnijeli zahtjeve, odnosno prije no što su im (dotada nepravodobni) zahtjevi ZID ZPBPZ-om iz 2001. pravno osnaženi.
Informacije NN 2/2007 • 10. Iz navedenih razloga, Ustavni sud riješio je kao u točki I. izreke rješenja.
Poslovne stranice NN 2/2007 • 11. Predlagatelji osporavaju i članak 4. ZID ZPBPZ-a iz 2001., koji je po svojoj pravnoj naravi prijelazna odredba zakona.
Pregledi NN 2/2007 • Radi se o zakonskoj odredbi koja propisuje koji će se zakon, odnosno zakon o izmjenama i/ili dopunama primijeniti (u konkretnom slučaju: ZPBPZ iz 1991. s izmjenama i dopunama iz 1993., 1994. i 1998. ili ZID ZPBPZ iz 2001.) u postupcima rješavanja o pravima adresata tog zakona, pri čemu su postupci bili pokrenuti u vrijeme važenja prethodnih zakona, ali rješenja nisu donesena u vrijeme dok su oni još bili na snazi (tzv. zatečeni predmeti).
Besplatno NN 2/2007 • Zbog odredbe članka 4. ZID ZPBPZ iz 2001. koja propisuje da će se postupci u zatečenim predmetima dovršiti po odredbama ZID ZPBPZ-a iz 2001., predlagatelji cijeli taj zakon smatraju retroaktivnim i nesuglasnim s člankom 89. stavkom 4. Ustava, ali i s člankom 3. Ustava koji propisuje da je vladavina prava najviša vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske, te s člankom 14. stavkom 2. Ustava koji jamči jednakost svih pred zakonom.
Glasnik NN 2/2007 • Razmatrajući navode predlagatelja, Ustavni sud posebno ističe da je zakonodavac u okviru samostalnog i neovisnog uređivanja gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj dužan uvažavati zahtjeve koje pred njega postavlja Ustav, a osobito one koji proizlaze iz načela vladavine prava i one kojima se štite određena ustavna dobra i vrednote.
Propis NN 2/2007 • Sukladno tome, u postupku ocjene suglasnosti osporenog članka 4. ZID ZPBPZ-a iz 2001. s Ustavom Ustavni sud je pošao od stajališta da vladavina prava, kao najviša vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske, sadrži i pitanje o općim obilježjima koje bi zakoni morali imati kako bi s vladavinom prava bili usklađeni.
Propis NN 2/2007 • Premda pretpostavlja punu ustavnost i zakonitost u smislu članka 5. Ustava, vladavina prava je više od samog zahtjeva za postupanjem u skladu sa zakonom, budući da ona uključuje i zahtjeve koji se tiču sadržaja zakona. Stoga vladavina prava sama po sebi ne može biti pravo u istom smislu u kojem su to zakoni koje donosi zakonodavac. Vladavina prava nije samo vladavina zakona, već vladavina po pravu, koja - uz zahtjev za ustavnošću i zakonitošću, kao najvažnijim načelom svakog uređenog pravnog poretka – sadrži i dopunske zahtjeve koji se tiču samih zakonâ i njihova sadržaja.
Propis NN 2/2007 • U tom smislu Ustavni sud ističe da u pravnom poretku utemeljenom na vladavini prava zakoni moraju biti opći i jednaki za sve, a zakonske posljedice trebaju biti izvjesne za one na koje će se zakon primijeniti. Sud, također, napominje da zakonske posljedice moraju biti primjerene legitimnim očekivanjima stranaka u svakom konkretnom slučaju u kojem se zakon na njih neposredno primjenjuje.
Propis NN 2/2007 • Polazeći od prethodnih utvrđenja, Ustavni sud u prvom redu ističe da su u cijelosti neosnovani navodi predlagatelja o povratnom djelovanju cjelokupnog ZID ZPBPZ-a iz 2001. Izuzme li se prijelazna odredba članka 4., sve ostale odredbe ZID ZPBPZ-a iz 2001. djeluju s učinkom ex nunc, od dana njihova stupanja na snagu, to jest od 19. prosinca 2001. godine.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 115/06, Broj 113/09, Broj 148/08, Broj 45/06, Broj 92/08, Broj 5/07


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled