PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 143/2009 • Za ostvarivanje brojnih zadataka i mjera, koje je država obvezna izvršiti na osnovi ustava, zakona i drugih propisa, potrebni su joj prihodi. Sredstva kojima država zadovoljava javne (državne) potrebe iz svoje nadležnosti nazivaju se javnim (državnim) prihodima (str. 49. i 50.). Javni prihodi služe za podmirivanje javnih (državnih) potreba koje su različite od osobnih potreba. Broj i intenzitet tih potreba determiniran je mnogim razlozima, kao što su, primjerice, uloga države u socioekonomskom životu zemlje, političko uređenje, gospodarska razvijenost, itd. Javni prihodi ubiru se u novcu. U suvremenim državama ti se prihodi samo iznimno i u manjoj mjeri ubiru u naturi. Prihodi države kojima ona zadovoljava javne potrebe dio su novostvorene vrijednosti. Ti se prihodi u pravilu ubiru iz izvora koji se ekonomski obnavljaju. Samo se iznimno državni prihodi formiraju iz imovine (realni porezi na imovinu) (str. 50. i 51.). Plaćanjem poreza smanjuje se ekonomska snaga onih koji nose porezni teret, pa dolazi do određenih promjena u njihovu društvenom statusu. Međutim, plaćanje poreza za porezne obveznike jest žrtva koju su dužni nositi (str. 85.). Kad je riječ o poreznim načelima, prednost se daje financijsko-političkim načelima izdašnosti i prilagodljivosti pred svim drugim poreznim načelima, budući da porezni sustav mora biti takav da se njegovom primjenom može ubrati dovoljno sredstava kojima će se uz prihode ubrane primjenom drugih financijskih instrumenata pokriti svi rashodi države (str. 179.-183.).
NN 143/2009 • Povećani rashodi koji su uzrokovani prirodnim, političkim, gospodarskim, socijalnim i drugim potresima nužno zahtijevaju da se primjenom određenih iznimnih mjera, kao što je uvođenje novih poreza, osiguraju izvanredni prihodi kojima će se financirati ti izvanredni državni rashodi. Izvanredni javni prihodi ubiru se povremeno, za jednu ili nekoliko godina te u pravilu služe za podmirivanje izvanrednih javnih potreba. Među izvanredne prihode ubrajaju se izvanredni porezi, darovi, reparacije, prisilni zajmovi i dr. (str. 75.).
NN 143/2009 • 10. Ustavni sud u svojoj je dosadašnjoj praksi već ocjenjivao suglasnost s Ustavom različitih poreznih zakona (primjerice, Zakona o porezu na dobit, Zakona o porezu na dohodak, Zakona o porezu na dodanu vrijednost), što ukazuje da porezni zakoni i drugi porezni propisi nisu izuzeti iz ustavnosudskog nadzora.
NN 143/2009 • Zadaća Ustavnog suda u provedbi ustavnosudskog nadzora poreznih propisa, međutim, bitno je drugačija od zadaća tijela državne i javne vlasti (uključujući i redovne sudove), političkih stranaka, znanstvenika i stručnjaka, odnosno znanstvenih i stručnih institucija, nevladinih udruga, građana i drugih subjekata koji se bave porezima, poreznom politikom i poreznim sustavom u Republici Hrvatskoj, bilo da stvaraju ili neposredno primjenjuju pozitivne pravne norme kojima se to područje uređuje, bilo da su neposredni adresati tih normi ili oni koji ih proučavaju u svom radu ili djelovanju.
NN 143/2009 • Ustavni sud, naime, nije ovlašten prosuđivati svrsishodnost i opravdanost općeg poreznog sustava, odnosno pojedinih poreznih oblika u Republici Hrvatskoj, uključujući i poseban porez uveden ZoPPPM-om koji je predmet ispitivanja u ovom ustavnosudskom postupku. Polazeći od činjenice da zakonodavac ima ustavnu ovlast samostalnog odlučivanja o javnim politikama, pri čemu uživa široku slobodu procjene, ali i isključivu odgovornost za svrsishodnost propisanih zakonskih mjera, u rješenju broj: U-I-2012/2007 i U-I-2013/2007 od 17. lipnja 2009. (»Narodne novine«, broj 88/09.) Ustavni sud prihvatio je sljedeća načelna pravna stajališta o granicama do kojih seže njegova nadležnost ispitivanja ustavnosti zakonodavnog djelovanja u području porezne politike, odnosno do kojih je dopušten ustavnosudski nadzor poreznih propisa (na primjeru poreza na dobit i poreza na dohodak):
NN 143/2009 • »6. Člankom 2. stavkom 4. alinejom 1. Ustava propisana je ovlast Hrvatskog sabora da samostalno, u skladu s Ustavom i zakonom, odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj.
NN 143/2009 • Sukladno navedenim ustavnim odredbama, načelno je stajalište Ustavnog suda da je zakonodavac samostalan u uređenju poreznog sustava Republike Hrvatske, uz obvezu uvažavanja ustavnih načela jednakosti i pravednosti. Prema tim načelima, porezne obveze moraju biti utvrđene i raspoređene na sve porezne obveznike na način da budu razmjerne ekonomskoj snazi poreznih obveznika, odnosno u skladu sa zahtjevom ravnomjerne raspodjele poreznog tereta.
NN 143/2009 • 8. Polazeći od navedene ustavne samostalnosti zakonodavca u uređivanju pojedinih pravnih odnosa, stajalište je Ustavnog suda da ustavnosudska ocjena suglasnosti zakona s Ustavom, u konkretnom slučaju, ne podrazumijeva ocjenu odabranog modela poreznog sustava Republike Hrvatske i njegova ustroja, posebno ne njegovu opravdanost i svrhovitost. Stajalište je izraženo u rješenju Ustavnog suda broj: U-I-2921/2003 i dr. od 19. studenoga 2008. (»Narodne novine«, broj 137/08.).
NN 143/2009 • Ustavnopravno pitanje, u tom smislu, ne može biti ni propisivanje pojedinih vrsta poreza, kruga poreznih obveznika, visine poreznih stopa ni poreznih olakšica.
NN 143/2009 • Stoga, nije u nadležnosti Ustavnog suda utvrditi opravdanost i smisao prijedlogom osporene promjene poreznog režima, odnosno odgovoriti na pitanje zašto je zakonodavac propisao mogućnost/obvezu prijelaza iz jednog poreznog režima u drugi. To je dio porezne politike države i njezinih nastojanja da porezni sustav uredi tako da bude i pravedniji i učinkovitiji.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 143/2009 • Sažeto, eventualno postojanje drugačijeg rješenja u uređivanju porezne politike u vezi s porezom na dobit i porezom na dohodak još uvijek ne znači da osporeno rješenje nije u suglasnosti s Ustavom, pod uvjetom da je rješenje koje je ponudio zakonodavac ostalo unutar ustavnopravno prihvatljivih granica. (...)«
NN 143/2009 • Navedena pravna stajališta mjerodavna su i za ocjenu suglasnosti s Ustavom ZoPPPM-a.
NN 143/2009 • 11. Predmet je ovog ustavnosudskog postupka apstraktna kontrola suglasnosti zakona (ZoPPPM-a) s Ustavom. U tom je postupku Ustavni sud dužan razmotriti i ispitati jednu ograničenu zakonsku mjeru: uvođenje u porezni sustav Republike Hrvatske na određeno vrijeme, u uvjetima gospodarske krize, izvanrednog poreznog oblika, kojim se uz uobičajena, redovita porezna opterećenja dodatno, na razdoblje od najduže 17 mjeseci, opterećuju primanja (plaće, mirovine i drugi primici navedeni u članku 4. ZoPPPM-a) određenih kategorija poreznih obveznika.
NN 143/2009 • ZoPPPM je, dakle, zakon koji nema sistemska obilježja i koji važi do određenog roka (31. prosinca 2010.), protekom kojega prestaje njegovo djelovanje. Porezna mjera njime uvedena po svojoj je naravi izvanredna i privremena, a po krugu poreznih obveznika koje obuhvaća ona je i selektivna.
NN 143/2009 • U ovom je ustavnosudskom postupku Ustavni sud u prvom redu dužan ispitati je li ZoPPPM – u svjetlu ustavnog koncepta Republike Hrvatske kao socijalne države (članak 1. Ustava) – u suglasnosti s temeljnim načelima i najvišim vrednotama ustavnog poretka, od kojih su za ovaj predmet najvažniji:
NN 143/2009 • – jednakost, socijalna pravda i vladavina prava kao najviše vrednote ustavnog poretka (članak 3. Ustava),
NN 143/2009 • – načelo zabrane diskriminacije (članak 14. stavak 1. Ustava),
NN 143/2009 • – opće načelo jednakosti svih pred zakonom (članak 14. stavak 2. Ustava),
NN 143/2009 • – posebno načelo porezne jednakosti i pravednosti (članak 51. stavak 2. Ustava),
NN 143/2009 • – posebno načelo razmjernosti u snošenju javnih troškova (članak 51. stavak 1. Ustava).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 73/08, Broj 143/08,
Broj 42/08, Broj 147/08,
Broj 40/08, Broj 30/09
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE