PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
PREGLED PRAVNE REGULATIVE - AŽURIRANO
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 129/1999 • Problematika smanjenja satnica specifičnih sadržaja otvara se stoga što, kako tvrdi podnositelj, opseg tih sadržaja nije ranije bio limitiran, odnosno što je satnica materinjeg jezika bila utvrđena u tjednoj kvoti od 5-6 sati. Pritom se ne navodi na koji se uzrast učenika to odnosi, niti na koji tip nastave, ali se tvrdi da se reduciranje stečenih prava sastoji u tome što je prema osporavanoj Odluci iz srpnja 1997. satnica materinjeg jezika utvrđena u tjednoj kvoti od 1 do 4 sata.
NN 129/1999 • Pored toga, važno je istaknuti i to da iz svih pribavljenih podataka proizlazi da se osporavanom odlukom propisane satnice koriste maksimalno i da učenici - pripadnici talijanske manjine imaju u prosjeku za cca. 10% povećanu satnicu. Tih 10% odnosi se na učenje hrvatskog jezika, koje je za sve obvezno, a nije ga moguće na drugi način uklopiti u zadane okvire jer bi u suprotnom bila oštećena satnica ostalih predmeta.
NN 129/1999 • Zaključno je, međutim, potrebno ponovno naglasiti neodrživost situacije u kojoj propisi, koji bi kao općeobvezni trebali biti precizni, jasni i jednoznačni, budući reguliraju iznimno značajan segment društvenog života, kao što je funkcioniranje školskog
NN 129/1999 • Međutim, kako bi ova odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ipak doprinijela transparentnosti barem pri budućem reguliranju predmetne materije, valjalo je rasvijetliti i preostale nejasne momente koji su se pojavili u razmatranjima. Postavilo se, naime, pitanje zašto je u tabelarnom prikazu rubrika »jezik nacionalne manjine« prazna i što znači mogućnost »ugradbe 5 do 6 nastavnih jedinica materinskog jezika i književnosti«, a što mogućnost »ugradbe u nacionalni program 5 do 6 nastavnih sati specifičnih sadržaja godišnje«. Na ova je pitanja, po stajalištu Suda, vjerojatno moguće odgovoriti na sljedeći način:
NN 129/1999 • Mogućnost ugradbe 5 do 6 nastavnih jedinica materinskog jezika i književnosti nije u tabelarnim nastavnim planovima označena nikakvom vremenskom odrednicom. Jedina u ovom slučaju moguća vremenska odrednica, po shvaćanju Suda, bila bi »godišnje«, jer se govori o »nastavnoj jedinici«, što može ali ne mora biti jednako »nastavnom satu«. Osim toga, riječ je o dvije ponuđene opcije: o opciji ugradbe talijanskog jezika u satnicu hrvatskog jezika i književnosti, što podrazumijeva manji opseg učenja hrvatskog jezika u korist talijanskog, odnosno alternativno o opciji posebne satnice u trajanju od 1 do 4 sata nastave talijanskog jezika tjedno. Sve navedeno odnosi se na tipove nastave koji se izvode na talijanskom jeziku.
NN 129/1999 • Formulacija o mogućnosti ugradbe 5 do 6 nastavnih sati specifičnih programa godišnje u nacionalne programe sama je po sebi bespredmetna, a spominje se u tekstualnom, uvodnom dijelu nastavnih planova i programa u svezi s prva dva tipa nastave (kompletno na talijanskom; društvena skupina predmeta na talijanskom). Radi se vjerojatno u krupnoj i nikad ispravljenoj pogrešci. Analiziranjem teksta moguće je doći do zaključka da bi ispravno trebalo stajati »5 do 6 nastavnih jedinica godišnje« i tada bi se taj tekst podudarao s onim što stoji u tabelarnim prikazima satnica.
NN 129/1999 • Iako Sud stoji na stajalištu da nastavni planovi i programi stvarno i efektivno mogu obvezivati one koji ih provode jedino u onom dijelu koji se sastoji od tabela s točnim brojčanim podacima o satnicama nastave, koje se moraju ispuniti jer je jedino taj dio nastavnih planova faktički podoban za provedbu te iako valja izraziti nadu (koju za sada potvrđuje i praksa) da struka znade, makar i po inerciji, što i kako treba činiti, odnosno da je sposobna ispravno iščitati koje su njezine obveze, za istaknuti je sljedeće:
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 129/1999 • U tom smislu, konkretna situacija oko eventualnog smanjivanja satnica nastave budući da se ne odnosi samo na nastavu za pripadnike manjina i budući da u prilog takve odluke idu svi mogući razumni argumenti, a osobito argumenti prosvjetno-pedagoške struke, ne bi se mogla smatrati protivnom Ustavu, zakonima niti međunarodno preuzetim obvezama Republike Hrvatske.
NN 129/1999 • Međutim, ponovo se naglašava da je nedopustivo s aspekta pravne sigurnosti da jedan propis izaziva potrebu ovako opsežnog »seciranja« i ukazivanja na očigledne pogreške i propuste. Sve u njemu sadržano moguće je, što je krajnje i dužnost državnog tijela kojem je povjerena i normativna funkcija, reći na jasan, koncizan i primjeren način, a u skladu s pravilima kako pravne, tako i pedagoške struke.
NN 129/1999 • Stajališta sukladna iznesenim izrazili su o naprijed navedenim pitanjima i stručnjaci Venecijanske komisije Vijeća Europe.
NN 129/1999 • Zakonodavstvo države prednice takvo što nije poznavalo pa bi provedbom osporavane Odluke u ovom dijelu bila narušena stečena prava manjine, odnosno otežano njihovo ostvarivanje. S druge strane, ako je namjera ovog propisa bila osigurati pravnu zaštitu, postavlja se pitanje zašto ne sadrži nikakve postupovne odredbe. Stoga, ovaj Sud smatra da se u konkretnom slučaju radi o odredbi nejasnog smisla i negativnog učinka glede očuvanja stečenih prava za uklanjanje koje postoje opravdani razlozi.
NN 129/1999 • Nadalje, sporna odredba uvodnog dijela nastavnih planova u kojoj stoji da je »specifičnost programa uvjetovala da pripadnici pojedine nacionalne manjine sami izrade i predlože nastavne programe, a MPŠ ih verificira i daje odobrenje za njihovu uporabu«, također, prema stajalištu ovog Suda, ničim ne opravdava svrhu svojeg postojanja.
NN 129/1999 • Prelazeći na drugu ovdje osporavanu Odluku, onu iz studenoga 1997., neizbježno je reći da njezin sadržaj u cijelosti dovodi u znatnu dvojbu glede razloga postojanja i namjeravanih učinaka.
NN 129/1999 • Naime, u preambuli Odluke donositelj navodi da se Odluka donosi u svezi s čl. 10. st. 6. ZSŠ. Ta odredba Zakona daje ovlaštenje MPŠ da donese zajednički i izborni dio nastavnog plana i programa (za razliku od fakultativnog dijela). Daljnji tekst Odluke sadrži »kompilaciju« dijelova teksta čl. 14. Ustavnog zakona i napomene o pravu na prevođenje udžbenika na jezik manjine, što se inače spominje jedino u tekstu osporavane Odluke i nastavnih planova iz srpnja 1997.
PRETHODNO - SLJEDEĆA STRANICA
IZBOR:
Broj 81/04, Broj 32/02,
Broj 107/93, Broj 137/06,
Broj 73/99, Broj 138/08
LINK - TRGOVINA, ZAPOSLENJA, NATJEČAJI, JAVNI SERVISI, UPRAVA