PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 1996-04-30-631 NN 30/1996

• 3. Kada ne bi bilo drugih razloga za naše izdvojeno mišljenje, već bi dva ranije navedena bila dovoljna, ali postoji i treći podjednako značajan razlog. Riječ je o karakteru prava koje je Zakon o osobnom imenu člankom 6. i 8. povjerio nadležnim upravnim tijelima kada rješavaju zahtjev za promjenu osobnog imena. O tome u obrazloženju Odluke Suda nema ni riječi. Po našem mišljenju, radi se o tipičnom slučaju diskrecionog odlučivanja upravnog tijela, učestalog u suvremenim pravnim državama pa i u našem pravnom sustavu. Ne trebamo ni spominjati, da jasno razlikujemo diskreciono od arbitrernog odlučivanja. Diskreciono odlučivanje kreće se u granicama legalnosti i podvrgnuto je kontroli legalnosti, doćim arbitrerno odlučivanje predstavlja samovolju dotičnog državnog tijela i negaciju načela legalnosti. Za diskreciono odlučivanje potrebna su dva uvjeta: prvo, da u zakonu postoji izričito ovlaštenje za diskreciono odlučivanje i drugi, da takva odluka mora biti obrazložena. Služi na čast Ustavnom sudu Republike Hrvatske, što je u svojim brojnim odlukama, od kojih neke imaju presedanski karakter, tražio obrazloženje kao predpostavku za ulaganje učinkovitog pravnog sredstva.


Propis NN 30/1996

• U slučaju ustavne tužbe J. S., smatramo da su ispunjena oba uvjeta o diskrecionom odlučivanju i da su upravo tako odlučivala upravna tijela i Upravni sud Republike Hrvatske. Radi toga smatramo, da je Odluka Ustavnog suda pravno neutemeljena.


Propis NN 30/1996

• 4. Ovdje ne iznosimo praksu europskih država, glede promjene osobnog imena, osobito Savezne Republike Njemačke, koja bi još reljefnije potvrdila naše stanovište da je zahtjev Jurice Samca ne samo pravno neutemeljen nego i više od toga, poruga pravnom sustavu Republike Hrvatske.


Propis NN 30/1996

• Temeljem odredbi članka 19. stavka 4. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske i članka 33. stavak 5. Poslovnika Ustavnog suda Republike Hrvatske, dajem pismeno obrazloženje razloga koji su me motivirali na izdvajanje mišljenja i glasovanja protiv Odluke o usvajanju ustavne tužbe J. S. u predmetu broj U-III-938/95, koju je Sud usvojio većinom glasova sudaca Ustavnog suda na sjednici održanoj 3. travnja 1996. godine.


Propis NN 30/1996
• Naime J. S. iz S., zatražio je od upravnih vlasti promjenu svog imena u novo ime: »Ocean Aletheia«, što mu je upravni organ O. S. odbio, Ministarstvo uprave Republike Hrvatske nije uvažilo njegovu žalbu, a Upravni sud mu nije prihvatio tužbu, pa se je obratio ustavnom tužbom Ustavnom sudu Republike Hrvatske smatrajući da su mu odbijanjem zahtjeva za promjenom imena povrijeđena njegova ustavna prava iz članka 14., 16. i 22. Ustava Republike Hrvatske.

Propis NN 30/1996
• Na sjednici Ustavnog suda 3. travnja 1996. Ustavni sud je usvojio ustavnu tužbu uz obrazloženje kako su odlučivanje tijela upravne vlasti i Upravnog suda »u nesuglasju s temeljnim slobodama i pravima iz članka 14., 16. i 22. Ustava Republike Hrvatske.«

Propis NN 30/1996 • Izdvajajući svoje mišljenje imao sam drukčije stajalište u ovom slučaju, glasovao protiv usvajanja tužbe, a to iz slijedećih razloga:
Propis NN 30/1996 • Nesporna su prava i načela citiranih članaka Ustava Republike Hrvatske i to članka 14.: Građani Republike Hrvatske imaju sva prava i slobode, neovisno o njihovoj rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom uvjerenju, nacionalnom ili socijalnom podrijetlu, imovini, rođenju, naobrazbi, društvenom položaju ili drugim osobinama. Svi su pred zakonom jednaki.;
Propis NN 30/1996 • - čl. 16.: Slobode i prava mogu se ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje;
Propis NN 30/1996 • - članak 22.: Čovjekova je sloboda i osobnost nepovrediva. - Nikome se ne smije oduzeti ili ograničiti sloboda, osim kada je to određeno zakonom, o čemu odlučuje sud.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 30/1996 • Sve citirane odredbe tih članaka Ustava su nesporne i o njima nisam ni ja imao drukčija stajališta od ostalih sudaca.
Propis NN 30/1996 • Međutim Zakon o osobnom imenu, a koji je u skladu s Ustavom dok se drukčije ne dokaže, daje diskreciono pravo nadležnom organu odobriti ili ne odobriti promjenu imena. To diskreciono pravo temelji se na ocjeni organa uprave da li se novo osobno ime i prezime protive društvenim pravilima i običajima sredine u kojoj osoba živi. Prema tome ovdje je potrebno imati jasnu sliku o svrsishodnosti zaštite koja se, također temeljem odredbi Ustava Zakonom daje nadležnim organima i tijelima uprave da odobre ili ne odobre traženu promjenu u osobnom imenu i prezimenu.
Propis NN 30/1996 • Hrvatska tradicijska kultura predstavlja sveukupnost duhovnih i materijalnih dobara stvorenih od najširih narodnih slojeva u tijeku povijesti hrvatskog naroda. Ona i danas čini prepoznatljivi specifični hrvatski pojam u kulturnoj i civilizacijskoj djelatnosti. Osobito važnu odrednicu hrvatske kulturne tradicije čine narodni život i običaji koji jamče određenu, hrvatsku, etnoduhovnost.
Propis NN 30/1996 • Identitet jednog naroda osobito snažno pokazuje tradicija kulturno povijesnog nasljeđa u borbi za njegov vlastiti jezik, pomoću kojega se hrvatski narod kroz povijest, ne samo izražavao, nego i održao kao narod na ovom prostoru našeg postojanja, na kojem prostoru bez svog jezika ne bi opstali.
Propis NN 30/1996 • Ne tako davno, djelomično i danas, vjerojatno jedinstveno u Europi, pod utjecajem fašističke ideologije, dekretom su se mijenjala imena i prezimena na ovim našim nacionalnim prostorima (osobito u Istri), da bi se lažnom prikazala njihova nacionalna pripadnost kao Italijana.
Propis NN 30/1996 • S druge strane, dosta masovna pojava je bizantijska igra sa imenima i prezimenima iz kojekakvih političkih razloga kako bi se prikrivali identiteti iz raznih razloga, svakako ne iz razloga koristi Hrvatskoj. Prema tome, iako bi trebalo izbaciti iz vida prilikom odlučivanja svaku politiku, mislim da u ovom konkretnom slučaju je nemoguće zanemariti i to u ovom traženju. Zato uzimajući u obzir prava i dužnosti upravnih organa u čuvanju ovog važnog elementa nacionalne kulturne baštine kad su u pitanju prezimena i imena, izdvojio sam svoje mišljenje i glasovao protiv usvajanja ustavne tužbe.
Propis NN 30/1996 • Svojim hodom kroz prošlost, svjedočeći svoj kulturološki identitet i svojim - kako Marulić kaže - hrvatskim jezikom, svjedočili smo svoju otvorenost svemu što potiče rast ljudskosti, slobode i dobrote. Zato Ustav u nekoliko svojih članaka posvećuje obvezu čuvanja kulturnog bogatstva i korištenja njime, osobito o hrvatskom jeziku kao službenom jeziku i korištenju njime (članak 2. i 12. Ustava).
Propis NN 30/1996 • Povijesno je dokazano da se je planina Biokovo iznad Makarske nekada zvala grčkim nazivom »Adrion«, ali u doba hrvatskih vladara, sigurno u doba Marka Marulića, nazvala se hrvatskim jezikom: Biokovo. Mi sada, dozvoljavajući da se grčke riječi uzimaju u corpus hrvatskih prezimena kao što je riječ ženskog roda: »Aletheia« za prezime podnositelja ove tužbe, ne štitimo niti jedno od navedenih ustavnih prava na koja se poziva podnositelj ustavne tužbe, nego, po mom mišljenju, narušavamo norme zaštite hrvatskog jezika.
Propis NN 30/1996 • Istovremeno, čini mi se, ovakvom Odlukom ne doprinosimo razjašnjenju ustavnih i zakonskih obveza organa uprave, kojima je Zakon o osobnom imenu, donijet sukladno Ustavu, stavio u dužnost, ali i pravo diskrecione ocjene, da kod odlučivanja o odobrenju ili odbijanju traženja promjene imena i prezimena, mora štititi ona načela koja su u Zakonu navedena, a u koja i zaštita hrvatskog jezika sigurno ulazi.
Propis NN 30/1996 • Iz svih tih razloga, naglašavam, izdvojio sam svoje mišljenje i glasovao protiv usvajanja ustavne tužbe gospodina S.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 173/03, Broj 28/01, Broj 186/04, Broj 122/03, Broj 16/06, Broj 24/07


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled