PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2001-01-1-27 NN 1/2001

• 6. U ustavnopravnoj teoriji nema dvojbe o tome da je osporeni Ustavni zakon u stvari organski zakon: »Valja napomenuti da je Ustavni zakon o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica, ili manjina u Republici Hrvatskoj, … iako bi se iz naziva žUstavni zakonž moglo zaključiti drukčije, sukladno navedenom članku 83. Ustava, organski zakon. U njemu se, naime, uređuju nacionalna prava i razrađuju Ustavom utvrđene slobode i prava čovjeka i građanina, što je nedvojbeno prema izričitoj odredbi članka 83. Ustava materija zakona, dotično organskog zakona.« (Smiljko Sokol – Branko Smerdel: Ustavno pravo, Informator, Zagreb, 1998., str. 14). Dakle, radi se o zakonu koji je prema pravnoj snazi ispod Ustava, ali je iznad ostalih zakona, a njegova veća pravna snaga izvire iz strože, odnosno kvalificirane većine, kojom se donosi – za razliku od ostalih zakona koji se donose natpolovičnom većinom nazočnih zastupnika.


Propis NN 1/2001

• Ovo je stajalište i izrijekom potvrđeno Promjenom Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 113/00) u kojem se u članku 83. u stavcima 1. i 2. kaže: »Zakone (organski zakoni) kojima se uređuju prava nacionalnih manjina Zastupnički dom donosi dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika. Zakone (organski zakoni) kojima se razrađuju Ustavom utvrđene slobode i prava čovjeka i građanina, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela te ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave Zastupnički dom donosi većinom glasova svih zastupnika.«


Propis NN 1/2001

• 7. Prema članku 83. Ustava zakone kojima se uređuju nacionalna prava Zastupnički dom donosi dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika.


Propis NN 1/2001

• Prema pribavljenim podacima tome je udovoljeno, osporeni Ustavni zakon donesen je u Zastupničkom domu, u kojem je 151 zastupnik, većinom od 101 glasa »za«, uz 29 glasova »protiv« i uz 5 »suzdržanih« glasova, dakle donesen je brojem glasova potrebnih za dvotrećinsku većinu.


Propis NN 1/2001
• 8. Prema već citiranoj odredbi članka 81. stavka 1. alineje treće tadašnjeg ustavnog teksta Županijski dom daje Zastupničkom domu prethodno mišljenje u postupku donošenja Ustava te zakona kojima se uređuju, pored ostalog, nacionalna prava.

Propis NN 1/2001
• – s datumom od 27. travnja 2000. godine predsjednik Zastupničkog doma Hrvatskoga državnog sabora uputio predsjednici Županijskog doma »Prijedlog promjene Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj, s Prijedlogom nacrta Ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustavnog zakona«, koji mu je aktom od 27. travnja 2000. godine podnijela Vlada Republike Hrvatske;

Propis NN 1/2001 • – dana 28. travnja 2000. Zastupnički dom donio Odluku o pristupanju promjeni Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj. U vezi s tom Odlukom podnositelji zahtjeva pogrešno su naveli da se Odluka pozvala na članak 136. Ustava. Ta je Odluka utemeljena na člancima 14. i 15. Ustava (a te ustavne odredbe govore o jednakosti pred zakonom, zabrani diskriminacije i ravnopravnosti pripadnika svih nacionalnih manjina te slobodama zajamčenim pripadnicima nacionalnih manjina), a u njezinu je tekstu navedeno da je Prijedlog nacrta osporenog Ustavnog zakona podnijela Vlada na temelju članka 136. Ustava.
Propis NN 1/2001 • U pogledu ove Odluke Sud je zauzeo stajalište da je bitno uzeti u obzir odredbu članka 137. stavka 1. Ustava prema kojoj Zastupnički dom, uz prethodno mišljenje Županijskog doma, odlučuje da li će pristupiti promjeni Ustava većinom glasova svih zastupnika. Međutim, u ovom predmetu ne radi se ni o promjeni Ustava, niti o promjeni Ustavnog zakona o Ustavnom sudu. Sa stajališta tih činjenica u vezi s člankom 81. alinejom trećom Ustava, ne postavlja se pitanje je li Županijski dom trebao sudjelovati u donošenju odluke da se pristupi promjeni osporenog Ustavnog zakona. U toj fazi zakonodavnog postupka njegovo prethodno mišljenje Ustavom nije predviđeno. U pitanju je samo njegovo prethodno mišljenje o prijedlogu zakona kojim se uređuju nacionalna prava, a ne o tome hoće li se uopće pristupiti promjeni tog zakona;
Propis NN 1/2001 • – dana 28. travnja 2000. godine predsjednica Županijskog doma uputila zastupnicima tog Doma, te predsjednicima njegovih radnih tijela, taj Prijedlog, i to pozvavši se ispravno na članak 81. alineju treću Ustava, te na članak 31. Poslovnika Županijskog doma (»Narodne novine«, broj 55/95, 28/96) prema kojem predsjednik Županijskog doma, pored ostalog, upućuje prijedloge akata zastupnicima Doma, saziva i predsjeda sjednicama Doma i predlaže dnevni red sjednice Doma;
Propis NN 1/2001 • – dana 2. svibnja 2000. predsjednica Županijskog doma sazvala za 9. i 10. svibnja 2000. godine XLI. sjednicu Županijskog doma za koju je pod točkom 4. dnevnog reda predložila: »Prijedlog promjene Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj, s prijedlogom nacrta Ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustavnog zakona – prethodno mišljenje«;
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 1/2001 • – dana 8. svibnja 2000. Odbor za Ustav i Poslovnik Županijskog doma uputio njegovoj predsjednici svoj zaključak koji je glasio:
Propis NN 1/2001 • »Odbor za Ustav i Poslovnik predlaže Županijskom domu da skine s dnevnog reda Prijedlog promjene Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj, s Prijedlogom nacrta Ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustavnog zakona, budući da je Zastupnički dom donio dana 28. travnja 2000. Odluku o pristupanju promjeni narečenog Ustavnog zakona, a da nije zatražio prethodno mišljenje Županijskog doma Hrvatskoga državnog sabora što je suprotno članku 137. st. 1. u svezi članka 127. st. 3. Ustava Republike Hrvatske.«;
Propis NN 1/2001 • – dana 10. svibnja 2000. predsjednica Županijskog doma uputila Odboru za Ustav i Poslovnik Županijskog doma i Odboru za zakonodavstvo Županijskog doma ispravak popratnog dopisa Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav Zastupničkog doma Hrvatskoga državnog sabora, na kojemu je datum 9. svibnja 2000., a kojim je predsjedniku Zastupničkog doma Hrvatskoga državnog sabora upućen Prijedlog Ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj. U spomenutom ispravku popratnog dopisa navode se, kao temelj za donošenje osporenog Ustavnog zakona članci 2. stavak 4., 3., 14., 15. i 83. stavak 1.;
Propis NN 1/2001 • – dana 11. svibnja 2000. godine Zastupnički dom donio je osporeni Ustavni zakon.
Propis NN 1/2001 • 9. Stajalište je ovog Suda da iz prikazanog postupka slijedi kako je Županijskom domu bilo omogućeno dati prethodno mišljenje u postupku donošenja ovog zakona. Činjenica što ga nije dao ne može postupak njegova donošenja učiniti neustavnim.
Propis NN 1/2001 • U tom pogledu nije prihvatljivo stajalište podnositelja zahtjeva da Zastupnički dom bez prethodnog mišljenja Županijskog doma ne može odlučivati.
Propis NN 1/2001 • Iz ovog bi stajališta slijedio zaključak da je Županijski dom morao zadržati na dnevnom redu raspravu koja bi rezultirala njegovim prethodnim mišljenjem o osporenom Ustavnom zakonu, makar i negativnim. No stajalište je ovog Suda da je pravo Županijskog doma da pojedine točke uvrsti ili ne uvrsti u svoj dnevni red. Odredba članka 81. Ustava ne može se tumačiti na način da Zastupnički dom ne može donijeti zakone nabrojene u toj odredbi ako mu Županijski dom ne dade prethodno mišljenje u postupku njihova donošenja, jer bi Županijski dom nedavanjem svojih mišljenja mogao posve onemogućiti zakonodavni rad Zastupničkog doma, što bi u stvari značilo da Županijski dom ima pravo apsolutnog veta, a to bi bilo nesuglasno Ustavu.
Propis NN 1/2001 • Valja imati u vidu i to da samo mišljenje kao takvo Zastupnički dom ne obvezuje, Zastupnički dom mišljenje je dužan saslušati ali ga nije dužan prihvatiti.
Propis NN 1/2001 • 10. Podnositelji prijedloga osporili su i Odluku o proglašenju Ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj koju je donio Zastupnički dom pozivom na članak 139. Ustava. Dakle, i Zastupnički dom postupio je kod proglašenja zakona kao da se doista radilo o promjeni Ustava, odnosno o ustavnom zakonu u smislu članka 127. stavka 2. Ustava, jer promjenu Ustava proglašava Zastupnički dom, dok zakone proglašava, temeljem članka 89. Ustava, predsjednik Republike u roku osam dana od kada su, u skladu s Ustavom, doneseni u Zastupničkom domu.
Propis NN 1/2001 • 11. Iz iznijetog slijedi da je osporeni zakon trebao proglasiti predsjednik Republike, no uvidom u predmet utvrđeno je kako je došlo do Odluke o proglašenju donijete od Zastupničkog doma. Do te je Odluke došlo jer su raniji tekstovi istog zakona proglašavani na taj način. Osporeni zakon, od početka s nazivom »Ustavni zakon«, donijet je 4. prosinca 1991. i objavljen u »Narodnim novinama«, broj 65/91. Izvorni zakonski tekst donijet je kad su u Saboru Republike Hrvatske postojala tri vijeća: Vijeće udruženog rada, Vijeće općina i Društveno-političko vijeće, a i proglasila su ga sva tri vijeća Sabora. Usporedba s postupkom donošenja tog izvornog teksta nije relevantna, jer u to vrijeme Županijski dom još nije postojao. Prve izmjene i dopune Ustavnog zakona, donijete 8. svibnja 1992. a objavljene u »Narodnim novinama«, broj 27/92, također su donijete u tri tadašnja saborska vijeća, i od njih proglašena. Daljnje izmjene zakona obavljene su Ustavnim zakonom o privremenom neprimjenjivanju pojedinih odredbi Ustavnog zakona, donijetim 20. rujna 1995. godine, a objavljenim u »Narodnim novinama«, broj 68/95. Te izmjene i dopune osporenog zakona donijete su kao organski zakon, a ne po postupku za promjenu Ustava, i bile su proglašene odlukom Zastupničkog doma Sabora Republike Hrvatske. Držeći se prethodnog postupka Zastupnički dom donio je Odluku o proglašenju, dana 11. svibnja 2000.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 72/04, Broj 74/08, Broj 47/08, Broj 23/07, Broj 69/07, Broj 184/04


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled